آموزش نحوه بتونه کاری دیوار گچی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۴
۴.۵

اگر قصد بتونه کاری دیوار کچی را دارید این مقاله جامع به شما کمک میکند تا به بهترین روش بتونه کاری دیوار کچی را یاد بگیرید .

از جمله مهمترین کارهایی که قبل از فرایند نقاشی ساختمان باید انجام دهید، بتونه کاری دیوار است. مسلما می دانید که داشتن سطحی صاف و هموار یکی از اصول الزامی برای رنگ آمیزی بی عیب و نقص است. این سطح صاف و هموار اما همیشه در دسترس نیست. 

مثلا دیوار خانه خیلی اوقات پر از سوراخ و تو رفتگی است. دقیقا در این جا است که بتونه کاری اهمیت خود را نشان داده و موجب می شود که سطحی آماده برای نقاشی داشته باشید.

بتونه کاری روی انواع دیوارها با هر نوع رنگی که داشته باشند انجام می شود. اما بدون شک یکی از مهمترین بتونه کاری ها، فرایندی است که روی دیوار گچی انجام می شود. بتونه کاری دیوار گچی اصول خاص خود را دارد و در صورتی که به درستی پیاده سازی نشود، نقاشی ساختمان نتیجه خوبی نخواهد داشت. 

به همین جهت در ادامه این مطلب شما را با بتونه کاری دیوار گچی آشنا کرده و نحوه بتونه کاری آن را از صفر تا صد توضیح داده ایم. با ما تا انتها همراه باشید.

بتونه ساختمانی چیست و به چه کاری بتونه کاری گفته می شود؟

برای آشنایی با فرایند بتونه کاری، اول از همه باید با مفهوم بتونه آشنا شوید. در تعریف این ماده آورده می شود که:

بتونه ماده ای خمیری شکل با تناژ رنگی سفید، کرم و یا خاکستری است. این ماده به خوبی به انواع سطوح گچی، سیمانی و چوبی می چسبد و به علت انعطاف و حالت خمیری ای که دارد، یک پوشش عالی برای پر کردن نقاط تو رفتگی آنها است.

نحوه بتونه کاری دیوار چوبی ، ساختمان سازی

در تعریف بتونه کاری نیز گفته می شود که:

به عمل کشیدن بتونه بر سطح دیوار گچی، و یا سطوح رنگی (پلاستیک، روغنی و آکریلیک)، چوب و ... که قبل از نقاشی انجام می شود، بتونه کاری گفته می شود. این فرایند که از جمله مراحل زیرسازی کار است، یکی از مهمترین مراحل نقاشی ساختمان به حساب می رود. حتی اگر بخواهید از کاغذ دیواری قابل شستشو روی دیوار استفاده کنید، باز هم به بتونه کاری نیاز خواهید داشت.

توجه داشته باشید که نحوه ساخت و اجرای بتونه کاری به جنس سطح و میزان آسیبی که روی آن موجود است، بستگی دارد. بر همین اساس درصد و نوع مواد اولیه استفاده شده در ساخت بتونه، بر اساس نوع بتونه کاری و سطوح مدنظر متفاوت است. و بدیهی است که یکی از مهمترین مراحل در این فرایند، انتخاب بتونه مناسب و تهیه آن با غلظتی مناسب است. 

بهترین روش بتونه کاری و آموزش بتونه کاری دیوار کچی

بتونه کاری دیوار چه مزایایی دارد؟ حالا که با مفهوم بتونه کاری آشنا شده ایم، بد نیست به صورت اجمالی نگاهی به اصلی ترین مزایای آن بپردازیم و ببینیم به چه علت انجام این کار قبل از شروع نقاشی ضروری است:

  • باعث استحکام بیشتر دیوار و افزایش طول عمر رنگ می شود.
  • از دیوار و رنگی که روی آن زده می شود در مقابل رطوبت محافظت می کند.
  • باعث می شود که رنگ یا کاغذ دیواری به خوبی روی دیوار اجرا شوند.
  • منجر به یکدست شدن سطح دیوار و رنگ آن می شود.
  • از پوسته شدن رنگ و همین طور کاغذ دیواری در درازمدت جلوگیری می کند.

بتونه چه انواعی دارد و هر یک چطور تهیه می شوند؟

بتونه دو نوع اصلی دارد که عبارتند از بتونه دیوار و بتونه چوب. از بتونه چوب بیشتر برای پر کردن سوراخ ها و یکدست کردن سطوح چوبی مثل درب منزل استفاده می شود، اما بتونه دیوار برای پر کردن منافذ سقف و دیوار کاربرد دارد. بتونه دیوار البته خود به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه آنها را آورده ایم:

  • بتونه روغنی

از بتونه روغنی برای زیرسازی سطوح قبل از اجرای رنگ روغن استفاده می ‌شود. برای ساخت بتونه روغنی باید رنگ روغنی براق به رنگ دلخواه، پودر بتونه (مل)، روغن بتونه، تینر و آب تهیه کنید. سپس در یک سطل مقداری رنگ روغنی براق بریزید و به آرامی پودر مل و روغن بتونه را به آن اضافه کنید. این مواد را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید تا متریال اولیه به دست آید. در نهایت مقداری آب سرد به این ترکیب اضافه کنید تا بتونه روغنی چسبناک و سفت شود.

  • بتونه آکریلیک 

از بتونه آکریلیک برای زیرسازی سطوح گچی قبل از اجرای رنگ آکریلیک استفاده میشود. برای ساخت این بتونه مقداری رنگ آکریلیک را به مقداری مل اضافه کنید و باهم ترکیب نمایید تا متریال سفت و چسبنده شود. توجه داشته باشید که از این بتونه هیچگاه در فضای باز استفاده نمی شود.

  • پودر بتونه (بتونه کناف)

از پودر بتونه که برای بتونه ‌کاری کناف استفاده می‌ شود. بتونه کناف سقف و دیوار از آب و پودر کناف تشکیل شده است. این دو ماده را باید خوب به هم بزنید تا سفت و چسبنده شوند. دقت کنید که در ترکیب بتونه کناف از گچی که برای گچکاری ساختمان استفاده می ‌شود استفاده نکنید، زیرا در این صورت بتونه ترک می خورد و نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.

 

  • بتونه پلاستیک

از بتونه پلاستیک برای زیرسازی سطوح قبل از اجرای رنگ پلاستیک استفاده می ‌شود. برای ساخت بتونه پلاستیک تنها کافی است که مقداری رنگ پلاستیک و پودر بتونه تهیه کنید. این دو ماده رو خوب با هم ترکیب کنید تا بتونه پلاستیک سفت و چسبنده به دست آید.

اقداماتی که قبل از بتونه کاری دیوار گچی باید انجام دهید

قبل از شروع فرایند بتونه کاری باید پریزها، لامپ ها و لوسترها، نرده پرده و هرگونه شیء روی دیوار و سقف را بردارید. همچنین همه میخ ها و پیچ رولپلاک ها را از داخل دیوار بیرون بیاورید. هرگونه برجستگی و بیرون زدگی را نیز با کاردک و سمباده زبر برطرف کنید.

علاوه بر آن، در قسمت هایی از دیوار و سقف که ناهمواری آنها بسیار زیاد است، و یا آنکه آسیب آنها عمیق است و گچ به علت نم دادگی پوسته پوسته شده است، حتما قبل از بتونه کاری، آنها را با گچ اندود دهید. برای این کار بخش‌ های لازم را گچ کاری کنید و بعد از خشک شدن گچ بتونه کاری را شروع نمایید. ترجیحا دیوار را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار و چربی نیز پاک کنید تا همه چیز آماده آغاز فرایند باشد.

طریقه بتونه کاری روی دیوار گچی چگونه است؟

نحوه  بتونه کاری دیوار دیوار گچی بسیار ساده است. در ابتدا باید وسایل مورد نیاز مثل کاردک، کاغذ سنباده، سنگ سنباده، یک تکه پارچه و قدری آب را تهیه کنید. سپس مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1. اگر قبل از شروع بتونه کاری، برجستگی های سطح دیوار را صاف نکرده اید، در این مرحله تمام آنها را بتراشید.
  2. برای آنکه بتونه کاری بهتری داشته باشید، حتما سطح دیوار را از هرگونه دوده، گرد و غبار، لکه و ... تمیز کنید.
  3. دیوار را رنگ بزنید. این در واقع دور اول رنگ آمیزی است. سپس اجازه دهید رنگ یک شب بماند روی دیوار بماند تا خشک شود. بعد از آن می توانید بتونه‌ کاری را آغاز کنید.
  4. اولین لایه بتونه را با کاردک در جهت عمودی و از پایین به بالا به درزهای دیوار بزنید (نه مقدار آن زیاد باشد و نه کم). سپس اجازه دهید بتونه به مدت ۶ ساعت دست‌ نخورده باقی بماند تا کاملا خشک شود (در این مدت اصلا ارتباط و تماسی با دیوار نداشته باشید، زیرا در این صورت بتونه ترک بر می دارد).
  5. پس از خشک شدن لایه اول بتونه، آن را سنباده بکشید تا سطح آن کاملا صادف و یکدست شود. به این شکل بتونه به جزئی از دیوار تبدیل می شود.
  6. در صورتی که دیوار همچنان صاف و یکنواخت نشده است، لایه دوم بتونه را دقیقا مطابق دستورالعمل لایه اول بر روی دیوار بزنید.

آیا استفاده از پرایمر و همچنین بتونه کاری دیوار به صورت همزمان توصیه می شود؟

به طور کلی برای آنکه نقاشی حرفه ای تری داشته باشید، حتما باید از پرایمر بر روی سطح دیوار به عنوان زیرکار استفاده کنید. اما خیلی از افراد فکر می کنند که اگر قرار است دیوار بتونه کاری شود، نیازی به پرایمر نیست. این تصور کاملا غلط است.

زیرا گاهی اوقات شدت آسیب دیوار بسیار زیاد است. در این گونه موارد بهتر است ابتدا پرایمر رنگ روی دیوار اجرا شود و سپس بتونه کاری کنید. همچنین دیوارهایی که رنگ قبلی آسیب زیادی دیده است، نیاز به دو لایه رنگ آستر دارند. این لایه ها یک بار قبل از بتونه کاری و یک بار بعد از بتونه‌کاری باید پیاده شوند.

چند نکته کاربردی در رابطه با بتونه کاری انواع دیوارها

  • برای یکدست کردن بتونه ها حتما کاردک را در یک جهت بکشید. اگر کاردک رو در جهات مختلف بکشید، بتونه اصلا صاف در نمی آید.
  • درصد و نوع مواد اولیه استفاده شده برای ساخت بتونه بر اساس نوع بتونه کاری و سطوح مدنظر متفاوت است. هرچه آسیب های دیوار بیشتر باشد، غلظت بتونه هم افزایش می یابد.
  • هرچه آسیب دیوار بیشتر باشد، به بتونه کاری سنگین تری هم نیاز دارید و طبیعتا قیمت کار بالاتر می رود.
  • ترجیحا بعد از بتونه کاری سمباده بزنید تا فرایند نقاشی ساده تر شود.

چطور یک دیوار را بتونه کنیم

  • هیچگاه کمتر از مقدار مورد نیاز از بتونه استفاده نکنید. زیرا مقدار اضافی بتونه را می‌توان با کاردک و سنباده از بین برد، اما تورفتگی‌ ها حتما باید با بتونه پر شوند تا زحمتتان مضاعف نشود.
  • در هنگام بتونه کاری برای جلوگیری از کثیف شدن پریزها، وسایل منزل و کف زمین، یک پارچه روی آنها بیندازید.
  • اگر می خواهید دیوارهای نم زده را بتونه کاری کنید، حتما مطمئن شوید که مشکلی اساسی در سیستم لوله کشی ساختمان وجود نداشته باشد.

استاد انجام بتونه دیوار کچی

 

آیا لازم است که بتونه کاری حتما توسط استادکاران انجام شود؟

بتونه کاری یکی از مراحل رنگ آمیزی ساختمان است و به همین خاطر معمولا توسط استادکاران نقاشی انجام می شود. اما ممکن است به هر دلیلی قصد داشته باشید که منزل یا محل کارتان را خودتان نقاشی کنید. در نتیجه احتمالا این سوال برایتان پیش می آید که آیا بتونه کاری دیوار گچی را هم خودتان می توانید انجام دهید و یا اینکه باید پیاده سازی آن را به فرد متخصص بسپارید؟

در پاسخ باید گفت هرچند که بتونه کاری از جمله مهمترین و اصلی ترین مراحل در فرایند نقاشی ساختمان است، اما اگر با اصول اولیه آن -که در این مطلب آنها را توضیح دادیم- آشنا باشید، خودتان هم می توانید آن را انجام دهید. با این حال اگر در انجام کار وسواس دارید و حتما می خواهید که کار به بهترین شکل ممکن باشد، می توانید روی خدمات نقاشی ساختمان اسپارد حساب باز کنید.

در پاسخ باید گفت هرچند که بتونه کاری از جمله مهمترین و اصلی ترین مراحل در فرایند نقاشی ساختمان است، اما اگر با اصول اولیه آن -که در این مطلب آنها را توضیح دادیم- آشنا باشید، خودتان هم می توانید آن را انجام دهید. با این حال اگر در انجام کار وسواس دارید و حتما می خواهید که کار به بهترین شکل ممکن باشد، می توانید روی خدمات نقاشی ساختمان اسپارد حساب باز کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
محسن براتی
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

نسبتا کار سختیه و من ترجیح میدونم بتونه کاری رو هم همون بنا یا نقاش انجام بدن

هم مهارتشون بیشتره و هم آدم خیالش راحت

خودم اصلا تجربه خوبی از بتونه کاری آماتور ندارم

پاسخ
محمد آبادی
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

مرسی بابت راهنمای خوبی که نوشتید خود من خیلی بتونه کاری انجام دادم اما هیچوقت خروجی کار حرفه ای از آب در نمیومد و سطح نهایی هم موج دار میشد اما الان با خوندن اینجا فهمیدم مشکلم همون پرایمر و توی جهتای مختلف کشیدن کاردکه

پاسخ
سعید
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

والا بتونه کاری دیواز گچی بیشتر از همه چی به گچ کاری قبلی هم ربط داره. هرچقدر گچ کار ماهر تر کار رو انجام داده باشه کار بتونه هم همونقدر کارش راحت میشه وگرنه که حسابی باید وقت گذاشت

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید