انواع کاور مبل [ژلاتینی، چرمی و پارچه‌ای]، به یک روکش ساده راضی نشوید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

کاور مبل چیست؟ انواع جنس کاور مبل، انواع کاور مبل پارچه‌ای، مزایای استفاده از کاور مبل، نکات مهم در انتخاب کاور مبل

مبل تبدیل به یکی از ضروری‌ترین وسایل در زندگی شده است که تقریبا در همه خانه‌ها یافت می‌شود. مبل‌ها به دلیل اینکه مدام مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است ناخواسته یا به دلیل کوتاهی در امور نظافت، کثیف شوند. شستن پارچه روی مبل کار ساده‌ای نیست و همیشه نمی‌توان از شامپو فرش و شوینده‌های مخصوص استفاده کرد؛ بنابراین ایده استفاده از کاور مبل به وجود آمد. در این بخش بیشتر با انواع کاورهای مبلمان آشنا خواهیم شد و جنس آن‌ها را خواهیم شناخت.

 

کاور مبل چیست؟

کاور مبل دو طرفه

در گذشته‌ برای اینکه مبلمان تمیز بمانند روی آن ملحفه سفید می‌انداختند. ایده کاور مبل از ملحفه‌های سفید گرفته شد در واقع کاور نوعی روکش است که برای مبل استفاده می‌شود. مبلمان مورد استفاده ممکن است سبک مدرن، سلطنتی، نئوکلاسیک یا کلاسیک داشته باشند بنابراین از نظر شکل و شمایل با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که هرکدام نیاز به کاور مخصوص خود خواهند داشت. کاور‌های مبل در شکل‌های مختلف دوخته می‌شوند که هرکدام جنس خاص خود را داشته و از نظر ویژگی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

کاورها اجازه عبور گرد و غبار را نداده و بعضی از انواع آن‌ها حتی اجازه عبور مایعات را هم نمی‌دهند. نوعی از کاورها که ضد آب نیستند همچون لایه محافظ عمل کرده و اجازه نفوذ بیش از حد مایعات را به درون بافت پارچه و فوم مبل نخواهند داد. کاورها به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن بوده که نگرانی‌ها را در خصوص کثیف ماندن مبل از بین می‌برند.

بعضی‌ها به جای کاور مبل از شال مبل استفاده می‌کنند، اگر دوست دارید بیشتر درباره شال مبل بخوانید این مطلب را از دست ندهید: خرید شال مبل، برای زیبایی دکوراسیون و محافظت از مبل

 

انواع جنس کاور مبل

روکش مبلمان از متریال‌های مختلفی تهیه می‌شوند که عبارتند از:

 

کاور مبل ژلاتینی

کاور مبل ژله ای

کاور مبلمان ممکن است از جنش ژلاتین باشد. ژلاتین حالت شیشه‌ای و شفاف داشته که مبل را مشبک کرده در نتیجه می‌توان رنگ اصلی بدنه و پارچه مبل را دید. کاورهای ژلاتینی با توجه به شکل و فرم مبل دوخته می‌شوند و معمولا برای دور دوزی آن‌ها از نوار اریب‌های مخصوص استفاده می‌شود.

  • مزیت استفاده از کاور مبل ژلاتین: کاورهای ژلاتینی به دلیل شفاف بودن طرح و نقش مبلمان را نمی‌پوشانند در نتیجه می‌توان همچنان با وجود استفاده از آن زیبایی مبل‌ها را دید. کاورهای مبل ژلاتینی را به راحتی می‌توان با یک دستمال مرطوب تمیز کرد و بعد دستمال خشک روی آن کشید تا رد آب باقی نماند.
  • معایب استفاده از کاور مبل ژلاتین: کاور مبلمان ژلاتین عرق‌گیر نبوده و این مورد باعث می‌شود فرد به هنگام نشستن احساس تعریق داشته باشد و لحظه تکان خوردن و بلند شدن صدا دهد. بهتر است مبلمان اسپرت یا مبلمانی که هر روزه مورد استفاده قرار می‌گیرند را با کاور ژلاتینی روکش نکرد.

 

کاور مبل چرمی

کاور مبل چرمی

کاورهای چرمی یکی از گران‌ترین و شیک‌ترین نوع کاورهای مبل بوده که استفاده از آن بیشتر در خانه های لوکس و اشرافی رواج دارد. کاورهای چرمی به شرط اصل بودن طول عمر بالایی داشته و به راحتی با دستمال مرطوب تمیز می‌شوند. استفاده از کاور مبل چرمی امروزه چندان رایج نیست به همین دلیل از توضیحات بیشتر درباره آن صرف نظر خواهیم کرد.

 

کاور مبل پارچه‌ای

کاور مبل پارچه ای

پارچه یکی از بهترین متریال‌ها برای تولید روکش مبل است که در طرح، رنگ و مدل‌های مختلف قابل سفارش و خرید است. کاور پارچه‌ای محبوبیت بیشتری نسبت به کاورهای ژلاتینی داشته و از آن می‌توان در سبک مختلف مبلمان استفاده کرد.

  • مزیت استفاده از کاور مبل پارچه‌ای: کاور پارچه‌ای مبلمان را می‌توان درون ماشین لباسشویی انداخته و به راحتی آن‌ها را شست. از کاور پارچه‌ای در انواع مبلمان می‌توان استفاده کرد که گاهی تک رنگ و گاهی چند رنگ است. کاورهای پارچه‌ای ممکن است کل مبل را پوشانده یا اینکه فقط بخشی از مبل را بپوسانند در نتیجه به صورت تکه تکه یا سراسری دوخته می‌شوند.
  • معایب استفاده از کاور مبل پارچه‌ای: کاورهای پارچه‌ای تنها شکل و فرم مبل را به خود گرفته اما زیبایی مبل‌ها را می‌پوشانند بنابراین اگر نمی‌خواهید مبلمان پوشانده شوند بهتر است به راهکارهای دیگر فکر کنید.

 

بخوانیدبهترین پارچه برای کاور مبل | چند متر پارچه برای کاور مبل لازم است

 

انواع کاور مبل پارچه‌ای

کاورهای ژلاتینی و چرمی از نظر طرح و مدل تنوع چندان بالایی ندارند اما برخلاف آن‌ها کاورهای پارچه‌ای به قدری متنوع هستند که دست را در انتخاب باز می‌گذارند. متداول‌ترین کاور مبل پارچه‌ای عبارتند از:

 

کاور مبل تکه‌ای

کاور مبل چند تکه

کاور مبل تکه ای

کاورهای مبل تکه‌ای همانطور که از نام آن پیداست چند تکه هستند که می‌توان دسته مبل، پشتی، کف (نشیمن)، تکیه‌گاه و ... را به کمک آن پوشاند. چنین تکه‌هایی اجازه جا به جایی کاور را داده و تمام مبل را نمی‌پوشاند بلکه تنها بخشی از آن پوشیده باقی می‌ماند. یکی از مزایای چنین کاورهایی این است که می‌توان هنگام نیاز فقط آن تکه مورد نظر را شست یا برداشت.

تکه‌ها با بند، چسب، زیپ و ... به یکدیگر متصل شده و در جای خود ثابت نگه داشته می‌شوند. نوع پارچه برای کاورهای تکه‌ای بهتر است از جنس پارچه‌های سنگین بوده تا تکه‌ها روی مبل نلغزند و جا به جا نشوند.

 

کاور مبل دامن دار

کاور مبل دامن دار کوتاه

کاور مبل دامن دار ساده

کاور مبل دامن دار پر چین

کاور مبل‌های دامن دار جزو اولین روکش‌هایی بودند که برای مبلمان دوخته شدند. بیشتر دامن‌ها بلند و چین دار هستند اما با کمی ابتکار و خلاقیت می‌توان آن‌ها را موج دار، منحنی یا حتی کوتاه تولید کرد. کاورهای دامن دار بلند به خوبی سراسر مبل را پوشش داده و به دلیل استقبال گسترده تقریبا می‌توان گفت که هیچ وقت از مد نمی‌افتند.

 

کاور مبل ال شکل

کاور مبل ال

کاورهای پارچه به ال شکل برای مبلمان ال تولید شده‌اند که ممکن است دامن دار یا بدون دامن و به صورت تکه‌ای باشند. مبلمان ال به دلیل اینکه گوشه دارند نیازمند کاور مخصوص بوده تا بتواند تمام زوایا و شکستگی‌ها را پوشش دهد.

 

کاور مبل تمام کشی

کاور مبل فول استرچ

 فول استرچ کاور

کاور مبل تمام کش یا فول استرچ خاصیت کشسانی و ارتجاعی داشته در نتیجه به مبل چسبیده و شکل و فرم مبل را به خود می‌گیرند. کاور‌های چسبان فول استرچ به دلیل اینکه کاملا مبل را پوشش می‌دهند شبیه رویه اصلی مبل خواهند شد که با وجود آن گاهی تشخیص روکش‌دار بودن یا نبودن مبل سخت خواهد بود.

 

مزایای استفاده از کاور مبل

کاور مبل طوسی

کاور مبل استرچ طوسی

کاور مبل ال طوسی

کاور مبلمان به صورت آماده فروخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را سفارش داد تا به صورت شخص دوخته شوند. مزایای استفاده از کاور مبل عبارتند از:

  • تنوع بالا
  • افزایش طول عمر پارچه مبل 
  • شستشو و تمیز کردن راحت‌تر 
  • محافظت از مبل در برابر آلودگی
  • پنهان کردن رویه‌ مبل‌های قدیمی
  • منناسب برای افراد دارای حیوانات خانگی
  • مناسب برای خانواده‌های دارای کودک، افراد کم توان، سالخورده

 

بخوانید: مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ راهکارهایی برای انواع مبل

 

نکات مهم در انتخاب کاور مبل

کاور مبل قرمز سنتی

کاور مبل مخملی طوسی

کاور مبل از نمایی نزدیک

کاور مبل همچون پیراهنی برای مبل عمل کرده که به دلیل قرارگیری بر روی مبلمان می‌تواند به دفعات مورد استفاده قرار گیرد در نتیجه احتمال کثیف و کهنه شدن آن زیاد است. هرچقدر جنس و کیفیت متریال به کار رفته بهتر باشد عمر کاور بالاتر خواهد رفت در نتیجه به سرعت از شکل و فرم نیفتاده و نیاز به هزینه اضافه نخواهد بود.

برای اینکه کاور مبل ژلاتینی پس از مدتی استفاده بیش از حد چروک و شکسته نشود بهتر است از ژلاتین‌های مرغوب برای تهیه کاور استفاده کرد. کاورهای مبل پارچه نیز باید طوری باشند که پس از مدتی استفاده جا نینداخته، رنگ خود را از دست ندهند، بیش از حد چروک نشوند و پس از شستشو از فرم اصلی خود خارج نشوند. پارچه‌های نخی، میکروفایبر و مخمل بهترین گزینه برای استفاده در کاور مخصوص مبل هستند.

بهترین نوع پارچه‌های کاور مبل وزن مناسبی دارند زیرا سنگینی بیش از حد آن باعث زحمت در جمع کردن شده و ممکن است فراتر از ظرفیت ماشین لباسشویی باشد. بهتر است رنگ و طرح کاور مبلمان با دکوراسیون کل خانه هماهنگی داشته باشد تا زیبا به نظر آمده و چشم نواز باشد. دوخت تمیز کاور بسیار مهم بوده که تاثیر زیادی روی زیبایی و کارایی آن می‌گذارد. پارچه‌هایی که ضد آب هستند نفوذ آب به داخل را به حداقل رسانده که بهترین انتخاب بوده و تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

 

بخوانید:

 

کلام آخر

کاور مبل تکه ای آبی

استفاده از کاور مبل می‌تواند مزایایی داشته باشد که برخی از افراد ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. کاور را می‌توان همچون پیراهن همیشگی بر تن مبل پوشاند یا اینکه هنگام مهمانی‌های رسمی آن را در آورد تا ظاهر مبل نمایان شود. دوخت روکش مبل نیاز به مهارت داشته که می‌توانید با استفاده از الگوهای آماده و یا الهام گرفتن از شکل و فرم مبل آن‌ها را بدوزید یا اینکه از طریق خیاط اقدام نمایید. خیاط‌های مبلمان عموما در مغازه‌های مبل فروشی یا تعمیرات مبل فعالیت دارند. روش دیگر خرید نمونه‌های آماده در بازار است.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید