دیوارپوش چوبی، زیباترین نمای دیوار در دکوراسیون داخلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

دیوارپوش چوبی چیست؟ موارد استفاده از دیوارپوش چوبی، انواع دیوارپوش چوبی، مزایا و معایب دیوارپوش چوبی

پوشاندن دیوارها یک راهکار ایده‌آل برای به وجود آوردن فضای زیبا و ایجاد محیطی گرم و آرامبخش است که این امر می‌تواند توسط دیوارپوش چوبی تحقق یابد. در دکوراسیون داخلی دیوارپوش‌های چوبی ظاهری بسیار شیک داشته که مناسب استفاده در محیط‌های مختلف اداری، تجاری، مسکونی، هتل‌ها و ... هستند، از این رو آن‌‌ها را در طرح‌های متنوع می‌توان یافت. در این بخش از سایت بساز و بچین بیشتر با دیوارپوش‌های چوبی آشنا خواهیم شد و کاربردها، انواع، مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد؛ توصیه می‌کنیم خواندن این متن را از دست ندهید.

 

دیوارپوش چوبی چیست؟

دیوارپوش چوبی رنگ روشن

دیوارها بخشی از دکوراسیون داخلی هستند که روش‌های مختلفی برای زیبا کردن و پوشاندن آن در برابر سرما و گرما به صورت عایق کردن وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها نصب دیوارپوش چوبی است. دیوارپوش‌های چوبی همانطور که از نام آن پیداست از انواع مختلف چوب ساخته شده‌اند که تمامی سطح دیوار یا بخشی از آن را می‌پوشانند و ظاهری جدید به وجود می‌آورند. دیوارپوش‌های چوبی به راحتی با سبک‌های مختلف دکوراسیون تطبیق می‌یابند که از آن در موارد مختلف می‌توان استفاده کرد.

دیوارپوش‌ها با رنگ و طرح‌های مختلف ایرادهای موجود بر روی دیوار را برطرف کرده و در صورت هماهنگی با دکوراسیون داخلی و با ایجاد نقطه کانونی نمایی بسیار دوست داشتنی و شیک به وجود می‌آورند. گاهی برای ایجاد جلوه بیشتر از نورپردازی استفاده می‌شود که منجر به زیباتر شدن آن خواهد شد. از سویی دیگر چنین دیوارپوش‌هایی همچون یک لایه دیوار را پوشانده و اتلاف انرژی سرمایی و گرمایی را به حداقل می‌رسانند.

 

موارد استفاده از دیوارپوش چوبی

دیوارپوش چوبی در سالن اجتماعات

دیوارپوش چوبی پشت مبل

دیوارپوش چوبی در محیط کار

طرح بی نظیر دیوارپوش چوبی

کاربردهای مختلف دیوارپوش چوبی آن را تبدیل به یک آیتم دوست داشتنی در دکوراسیون داخلی نموده است. دیوارپوش‌ها همچون پانل به یکدیگر اتصال می‌یابند از این رو قابلیت استفاده در دیوارهای مختلف با هر طول و عرضی را دارند. از آنجایی که دیوارپوش های چوبی طبع گرمی دارند از آن‌ها علاوه بر مناطق گرم در مناطق سردسیر هم می‌توان استفاده کرد. کاربردهای دیوارپوش چوبی در موارد مختلف عبارتند از:

  • اتاق خواب: اتاق خواب مکانی است که نیاز به آرامش داشته که از دیوارپوش‌های چوبی برای چنین امری می‌توان استفاده کرد تا علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا با عایق بندی محیط، فضایی آرام و ساکت به وجود آورد.
  • دفتر کار: اصولا در دکوراسیون دفتر کار از وسایل شیک و لوکس استفاده می‌شود تا جلب توجه نماید. یکی از بهترین آیتم‌ها می‌تواند دیوارپوش چوبی باشد که زیبایی و اصالت را به ارمغان می‌آورد.
  • اتاق نشیمن: دیوار اصلی اتاق نشیمن یا دیوار پشت تلویزیون را می‌توان با دیوارپوش‌های زیبای چوبی پوشاند تا محیط زیبا و چشم نواز به وجود آید.
  • سالن پذیرایی: در سالن پذیرایی برای ایجاد شکوه و اصالت می‌توان از دیوارپوش‌های چوبی استفاده کرد که معمولا دیوار خالی یا دیوار پشت مبل‌ها (کاناپه یا تک نفره‌ها) برای این کار انتخاب می‌شود.
  • اماکن تجاری: در مراکز و اماکن تجاری زیبایی بصری برای جلب مشتری بیشتر مهم است از این رو می‌توان در مکان‌های مختلف از دیوارپوش‌های چوبی استفاده کرد.
  • مراکز آموشی: در مراکز آموزشی ایجاد محیطی آرامبخش برای یادگیری بهتر مهم است از این جهت برای به وجود آوردن فضایی با حس ویژه از دیوارپوش‌های چوبی استفاده می‌شود.
  • مراکز درمانی و بیمارستان‌ها: در مراکز درمانی آرامش بیمار و همراهان وی برای ایجاد محیطی پر از سکوت بسیار مهم است در نتیجه با استفاده از دیوارپوش‌های چوبی می‌توان چنین امری را تحقق بخشید.
  • سالن اجتماعات: یکی از کاربردهای گسترده دیوارپوش‌های چوبی در سالن اجتماعات است که به نوعی علاوه بر ایجاد محیطی زیبا، عایق صدا به شمار می‌روند که معمولا آکوستیک هستند.
  • هتل‌: هتل‌ها توسط گردشگران و توریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که مهم است تمیز، شیک و زیبا باشند در نتیجه می‌توان با دیوارپوش چوبی یک قدم بزرگ در راستای ارتقای کیفیت هتل برداشت.
  • اماکن ورزشی: دیوارپوش های چوبی در سالن‌های ورزشی به منظور ایجاد زیبایی بصری، عایق صدا، عایق صوت و انرژی سرمایی و گرمایی و ... به کار می‌روند.
  • ...

 

انواع دیوارپوش چوبی

دیوارپوش چوبی و زیبایی بی پایان

دیوارپوش چوبی در محیط تجاری

دیوارپوش چوبی پشت تلویزیون

دیوارپوش چوبی شاید این مفهوم را برساند که از چوب در ساخت آن استفاده شده است اما همیشه چنین نیست. چوب درختان توسکا، بلوط، افرا، سرو و ... از چوب‌های پر مصرف در ساخت دیوارپوش های تمام چوب هستند اما هزینه آن‌ها بسیار بالا بوده و مناسب استفاده در هر مکانی نیستند. برای جلب مشتری بیشتر و استفاده کمتر از چوب طبیعی در چنین مواردی به جای خود چوب از فرآورده‌های چوبی در ساخت دیوارپوش استفاده می‌شود. انواع دیوارپوش‌های چوبی عبارتند از:

  • دیوارپوش ام دی اف: ام دی اف نوعی تخته فیبر بوده که چگالی متوسطی دارد. دیوارپوش MDF قیمت مناسب‌تری نسبت به دیوارپوش های تمام چوب طبیعی داشته که از نظر رنگبندی و طرح بسیار متنوع هستند.
  • دیوارپوش ترموود: ترموود یا چوب نما، چوب حرارت دیده شده توسط بخار آب و عملیات حرارتی است که منجر به افزایش مقاومت و عمر بیشتر دیوارپوش‌ها می‌شود. دیوارپوش ترموود ظاهری شیک و طبیعی داشته و در موارد مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین دیوارپوش‌ها ممکن است از تایل ترموود باشند. تایل ترموود از چوب ترموود ساخته شده که روشی نوین برای تزئین دیوارها به شمار می‌آید.
  • دیوارپوش پی وی سی: دیوارپوش پی وی سی از پلی وینیل کلراید ساخته شده است به صورت پانل در طرح و رنگ‌های مختلف موجود است و با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری دارد.
  • دیوارپوش ترمووال: ترمووال اکثرا از جنس ‌PVC بوده که با ظاهری شبیه به چوب یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای طراحی و ساخت دیوارپوش‌های چوبی محسوب می‌شوند. دیوارپوش‌های ترمووال ضد آب بوده، قابل شستشو هستند و در مناطقی با درجه حرارت بالا بسیار کاربردی محسوب می‌شوند.
  • دیوارپوش چوب پلاست: چوب پلاست از ترکیب مواد شیمیایی مختلف نظیر پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی و همچنین فیبر و خرده چوب ساخته شده است که از آن در ساخت دیوارپوش استفاده می‌شود. دیوارپوش‌های چوب پلاست ضد خط و خش بوده و علی رغم هزینه پایین نسبت به انواع جنس دیگر چوب، ماندگاری بالایی داشته و نگهداری و شستشوی آن راحت است.
  • دیوارپوش چوب پنبه: دیوارپوش های چوب پنبه ریشه گیاهی داشته و از لایه‌های مرده و بیرونی درختان بلوط تولید می‌شوند که بافتی متراکم دارند. دیوارپوش‌های پنبه از نظر رنگ و بافت بسیار خاص بوده و ضد آب و آلرژی محسوب می‌شوند.

 

بخوانید:

 

مزایای دیوارپوش چوبی

نصب آینه بر روی دیوارپوش چوبی

نصب دیوارپوش چوبی در دیوارمنحنی

دیوارپوش‌های چوبی در انواع مختلف امروزه به قدری مورد استقبال قرار گرفته‌اند که هر فردی در طول عمر خود حداقل یک بار با آن در مکان‌های مختلف مواجه شده است. مزیت‌های مختلف استفاده از دیوارپوش‌های چوبی در دکوراسیون داخلی عبارتند از:

  • مقاوم در برابر حشرات و باکتری‌ها
  • مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • مقاوم در برابر نور خورشید
  • تنوع در ابعاد و ضخامت
  • عایق صوتی و حرارتی
  • طول عمر بالا
  • نظافت آسان
  • وزن مناسب
  • نصب راحت

 

معایب دیوارپوش چوبی

دیوارپوش چوبی قرمز

دیوارپوش چوبی طوسی

دیوارپوش چوبی

دیوارپوش‌های چوبی از هر نوعی که باشند در کنار مزایا دارای معایبی هم هستند. توصیه می‌شود برای انتخاب بهترین دیوارپوش چوبی نوع کاربری را در نظر گرفته تا مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین آن انتخاب شود. برخی از معایب دیوارپوش‌های چوبی عبارتند از:

  • بعضی از انواع دیوارپوش‌های چوبی در برابر آتش سوزی و درجه حرارت بالا مقاوم نیستند.
  • قابل شستشوی مستقیم با آب نبوده بلکه نیاز است از یک واسطه مانند دستمال مرطوب جهت نظافت آن استفاده کرد.
  • برخی از انواع دیوارپوش‌های چوبی به دلیل نوع متریال به کار رفته گران بوده که در صورت لزوم می‌بایست آن‌ها را با نوع دیگری جایگزین کرد.
  • در محیط‌های بسیار مرطوب نمی‌توان از دیوارپوش‌های چوبی استفاده کرد زیرا دچار فرسودگی و باد کردن می‌شوند.

 

کلام آخر

استفاده از دیوارپوش چوبی به علت هماهنگی با سبک‌های مختلف در دکوراسیون داخلی بسیار رواج یافته است که از چوب طبیعی یا فرآورده‌های آن حاصل شده‌اند. دیوارپوش‌های چوبی طرح و رنگ‌های مختلفی داشته که از آن‌ها می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده کرد.

آیا شما هم تاکنون از دیوارپوش‌های چوبی استفاده کرده‌اید؟ نسبت به آن‌ها چه حسی دارید؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات هرآنچه درباره دیوارپوش‌های چوبی می‌دانید را با ما در میان بگذارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید