دیوارپوش فومی، بهترین عایق صوتی برای آپارتمان‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

دیوارپوش فومی چیست؟ چرا باید از دیوارپوش فومی استفاده کنید؟ ویژگی‌های دیوارپوش فومی، مزایا و معایب، نحوه نصب و قیمت دیوارپوش فومی

این روزها متریال‌های جدیدی برای پوشش دیوار به بازار آمده است که بدون هرگونه ریخت و پاش به شما امکان تغییر می دهد. دیوارپوش فومی از محبوب‌ترین متریال‌های مدرنی است که این روزها به شدت رایج شده است و در فضاهای مختلف به دلیل مزایای متعددی که دارد، نصب می‌گردد.

اگر قصد آشنایی با این مدل متریال را دارید، همراه ما باشید تا انواع دیوارپوش فومی را بررسی کنیم و ضرورت پرداختن به چگونگی نصب و نوع متریال را مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

دیوارپوش فومی چیست؟

دیوارپوش فومی سفید و شیک

دیوارپوش فومی (Foam Wall Panel) که به نام دیگر پنل فومی شناخته می‌شود؛ یک نوع متریال ساختمانی است که از مواد فومی ساخته می‌شود و به عنوان یک روش عایق بندی حرارتی و صوتی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این پنل‌ها با اشکال و فرم‌های مختلفی عرضه می‌شوند و در سایزها و ابعاد متفاوت قابل تولید هستند. دیوارپوش فومی معمولاً از موادی مانند پلی ‌استایرن (Polystyrene) یا پلی ‌یورتان (Polyurethane) و پلی اتیلین ساخته می‌شود. این مواد فومی، بسیار سبک و عایق هستند و خاصیت عایق حرارتی و صوتی بالایی دارند. به همین دلیل، دیوارپوش فومی می‌تواند به طور موثری در کاهش انتقال حرارت و صدا بین دو طرف دیوار مورد استفاده قرار بگیرد. جذابیت و زیبایی طراحی این مدل دیوارپوش‌ها به گونه‌ای است که افراد بسیار زیادی علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها هستند. اکثر این دیوارپوش‌ها قابل شست و شو هستند و ظاهر جذاب و سه بعدی دارند.

 

پیشنهاد مطالعه: دیوارپوش سه بعدی، راهکاری نوین برای پوشاندن دیوارهای قدیمی

 

چرا باید از دیوارپوش فومی استفاده کنید؟

دیوارپوش فومی کرم در اتاق خواب

در بسیاری از موارد، متریال های مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام به نحوی می‌توانند نیاز ما را برآورده کنند. اما در این میان توصیه‌های زیادی برای خرید دیوارپوش فومی می‌شود. به نظرتان دلیل چیست؟ چرا باید از دیوارپوش فومی استفاده کنیم؟ در ادامه این به بررسی دلایل محبوبیت این دیوارپوش‌ها پرداخته‌ایم.

  1. عایق حرارتی: دیوارپوش فومی به دلیل خاصیت عایق حرارتی بالا، می‌تواند کاهش قابل توجهی در انتقال حرارت از بیرون به داخل ساختمان ایجاد کند. این عایق حرارتی موجب کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش می‌شود و به بهره‌ وری انرژی کمک می‌کند. پس بدیهی است که خرید این نوع دیوارپوش در هزینه‌های جاری و همیشگی شما صرفه‌جویی مطلوبی ایجاد خواهد کرد.
  2. عایق صوتی: دیوارپوش فومی می‌تواند صداها را جذب نموده و کاهش دهد. به این ترتیب از انتقال صداها به داخل و خارج ساختمان جلوگیری می‌شود. در سازه‌های امروزی که دیوارها مشترک است و صدای همسایه به راحتی در خانه مجاور شنیده می‌شود، این مزیت بسیار جذاب خواهد بود. این پارامتر در محیط‌هایی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، سینماها و اتاق‌های رکورد صدا بسیار پرکاربرد است.
  3. نصب بسیار سریع: دیوارپوش فومی به دلیل وزن سبک و ضخامت اندک، نصب آسانی دارد. چرا که پشت پنل‌های فومی، دارای چسب مطلوبی است که می‌تواند به خوبی آن را بر روی دیوار فیکس کند. این امر باعث کاهش زمان و هزینه نصب می‌شود.
  4. عایق رطوبتی: برخی از دیوارپوش‌های فومی، مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند. این ویژگی می‌تواند در مناطقی با رطوبت بالا یا در محیط‌های مرطوب مثل حمام‌ها و آشپزخانه‌ها مفید باشد. به همین دلیل بسیاری از ویلاهای شمالی ایران از همین متریال استفاده می‌کنند.
  5. مقاومت در برابر آتش: برخی از دیوارپوش‌های فومی، خاصیت مقاومت در برابر آتش دارند و می‌توانند به عنوان عناصر ایمنی در ساختمان‌ها عمل کنند. اگر به دنبال این مدل متریال فومی هستید، حتما با متخصصین فروش آن مشورت کنید.
  6. طراحی مدرن و شیک: دیوارپوش فومی در طراحی داخلی ساختمان‌ها قابلیت‌های خلاقانه و جذابی را به نمایش می‌گذارد. تکسچرهای جذاب این نوع دیوارپوش برای ایجاد دیزاین‌های متفاوت و مدرن به شدت مطلوب است.

 

با ویژگی‌های دیوارپوش فومی آشنا شوید

دیوارپوش فومی مخصوص اتاق خواب شیک

زمانی که قصد دارید یک متریال خاص برای دیوارپوش تهیه کنید، آگاهی از قابلیت‌های آن موجب می‌شود تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید. ویژگی‌های دیوارپوش فومی به گونه‌ای است که خیلی راحتی می‌توانید از آن کمک بگیرید و زیبایی فضای داخلی را تکمیل کنید. یکی از ویژگی‌های مهم این نوع دیوارپوش، قابل شستشو بودن آن است. معمولا تمیز کردن این سطوح آسان است و به  راحتی انجام می‌شود. نکته بعدی نرم و ضربه گیر بودن دیوارپوش است! هرچند بهتر است بدانید که در صورت بروز ضربه شدید ریسک آسیب وجود دارد. نکته بعدی، نصب بسیار راحت آن بدون نیاز به افراد متخصص در این زمینه است. کافی است چسب پشت دیوارپوش فومی را بردارید تا در هر ناحیه از دیوار نصب شود. برای مدل دادن یا ایجاد یک دیوار کامل، می‌توانید به راحتی از طریق کاتر یا قیچی، این دیوار پوش را به اندازه دلخواه در آورید. ویژگی‌هایی مثل عایق صدا و دما بودن نیز، به شدت مورد توجه افراد قرار گرفته است. انعطاف پذیری بالای این دیوار پوش یکی از علل محبوبیت آن است. برای سبک سازی سازه‌ها خصوصا در لوکیشن‌های خاص می‌توانید از دیوارپوش فومی استفاده کنیدف چرا که وزن سبک به راحتی امکان نصب در هر فضایی بدون نیاز به محاسبات خاص را فراهم می‌کند. خاصیت آنتی باکتریال این دیوارپوش‌ها موجب شده است تا انتخاب مناسبی برای اتاق کودک یا فضاهای خاص باشند.

 

کاربرد دیوارپوش فومی چیست؟

دیوارپوش فومی ساده سه بعدی سفید

دیوارپوش فومی در ساختمان‌ها کاربردهای متنوعی دارد. این روزها به دلیل نصب آسان و جذابیت بصری این مدل دیوارپوش، استفاده از آن به شدت رایج شده است. به همین دلیل لازم است در خصوص کاربردهای متنوع دیوارپوش فومی اطلاعات کسب کنید.

  • عایق حرارتی: همان‌طور که در مزایای دیوارپوش فومی ذکر شد، یکی از کاربردهای مهم آن عایق حرارتی است. دیوارپوش فومی به دلیل خاصیت عایق حرارتی بالا، به عنوان یک روش ایزولاسیون حرارتی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. با نصب دیوارپوش فومی در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان، انتقال حرارت از بیرون به داخل و از داخل به بیرون کاهش می‌یابد و از تلفات انرژی جلوگیری می‌کند.
  • عایق صوتی: دیوارپوش فومی می‌تواند صداها را جذب و کاهش دهد. به همین دلیل از دیوارپوش فومی به عنوان یک روش آکوستیک صدا در ساختمان‌ها استفاده شود. این ویژگی می‌تواند در کاهش نفوذ صداها بین اتاق‌ها، بهبود اکوی صدا در فضاهای عمومی و کاهش تأثیرات صوتی از خارج ساختمان مفید باشد.
  • طراحی داخلی مدرن: دیوارپوش فومی می‌تواند به عنوان عنصر دکوراتیو و جذاب در طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده شود. با تنوع رنگ‌ها، الگوها و تکسچرهای مختلفی که در دیوارپوش‌های فومی وجود دارد، می‌توانید ظاهری منحصر به فرد و زیبا برای دیوارها و سطوح داخلی ساختمان‌ها ایجاد نمایید. یادتان باشد که استفاده از این متریال برای دیزاین مدرن و فضای داخلی بسیار مطلوب خواهد بود.
  • مقاومت در برابر رطوبت: برخی از دیوارپوش‌های فومی، مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند. به همین دلیل، می‌توانند در حمام‌ها، آشپزخانه‌ها، استخرها و سایر محیط‌های مرطوب نصب شوند و از آسیب به دیوارها جلوگیری کنند. همین موضوع موجب شده است تا استفاده از این متریال در سازه‌های شمال ایران رایج باشد. استفاده از دیوارپوش های فومی در نواحی ورودی، راهرو و رختکن استخرها نیز رایج است.
  • سازه‌های نمایشگاهی: جالب است بدانید که به دلیل نصب آسان دیوارپوش های فومی، استفاده از آن‌ها برای سازه‌های نمایشگاهی و خلق دکوراسیون مدنظر در این فضاها بسیار کاربردی است. شما می‌توانید در کوتاه ترین زمان ممکن بدون هرگونه کثیف کاری و ریخت و پاش مصالح ساختمانی، یک دیزاین بی نظیر و جذاب خلق کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با انواع دیوارپوش + مزایا و معایب

 

معایب دیوارپوش فومی

دیوارپوش فومی دکوراتیو شیک لانه زنبوری

به همان میزان که دانستن مزایای استفاده از یک دیوارپوش خاص اهمیت دارد، کشف معایب آن نیز برای مصرف کننده ضروری است. به همین دلیل در این بخش به معایب دیوارپوش فومی اشاره می‌کنیم تا آگاهانه تصمیم بگیرید.

  • آسیب‌پذیری در برابر ضربه: یکی از معایبی که می‌توان برای دیوارپوش فومی در نظر گرفت، آسیب پذیری بالا است. مواد فومی که در دیوارپوش فومی استفاده می‌شوند، به طور کلی ضعیف‌تر از مصالح ساختمانی سنتی هستند. بنابراین، دیوارپوش فومی در مقابل ضربه‌ها و ضربه‌های سنگین ممکن است آسیب ببیند و مقاومت مطلوبی نداشته باشد. هرچند تعویض و نصب آن آسان است و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.
  • حساسیت به دمای بالا: برخی از مواد فومی ممکن است در مقابل دمای بالا حساسیت نشان دهند و تغییر شکل یا تغییر رنگ داشته باشند. اگر دیوارپوش فومی در نقاطی با دمای بسیار بالا نصب شود، ممکن است به علت تغییر شکل و یا دفرمگی، شکل خود را ازدست دهد. به همین دلیل در زمان خرید دیوارپوش باید حتما مقاومت به گرما را بررسی کنید. نمونه‌هایی از این محصول وجود دارد که در دمای بالا نیز قابل استفاده است.
  • قابلیت سوختن: برخی از مواد فومی که در دیوارپوش فومی استفاده می‌شوند، قابلیت سوختن دارند. به همین دلیل در افزایش آتش و گسترش آن مثل کاتالیزور عمل می‌کنند. برای پیشگیری از چنین وقایعی باید حتما دیوارپوش فومی نسوز تهیه کنید.
  • عدم تحمل وزن و فشار: فوم هیچ مقاومتی در مقابل فشار و وزن زیاد ندارد! به همین دلیل در نواحی که به هر علتی، فشار زیادی به دیوارپوش تحمیل می‌شود، شاهد تغییر فرم این فوم‌های دکوراتیو هستیم.

 

نحوه نصب دیوارپوش فومی

دیوارپوش فومی سه بعدی شیک سفید

نصب دیوارپوش فومی بسیار آسان است. به همین دلیل از مزایای آن می‌توان گفت که هیچ نیازی به حضور نصاب یا پرداخت هزینه در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل کافی است با دانستن مراحل نصب دیوارپوش آشنا شوید تا آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا نمایید. در ادامه به چگونگی نصب دیوارپوش فومی می‌پردازیم.

  1. آماده‌سازی سطح دیوار: ابتدا سطح دیواری که قرار است دیوارپوش فومی بر روی آن نصب شود، را تمیز کنید. هر گونه ذرات گرد و خاک، لکه‌ها یا مواد آلوده باید از سطح حذف شوند تا موجب تضعیف چسب پشت دیوارپوش نشوند. یادتان باشد که پستی و بلندی‌ها با سمباده کشی رفع شود تا هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. حتما اطمینان حاصل کنید که سطح مدنظرتان خشک و آماده نصب است. چرا که نصب این دیوارپوش بر روی سطح خیس مکن نیست.
  2. ابعاد دیوار را اندازه گیری کنید: برای خرید یا سفارش دیوارپوش، باید اندازه دقیق متریال مدنظرتان را کشف کنید. در زمان سفارش ضمن اندازه گیری دیوار با توجه به مدل نصب‌تان، حتما از فروشنده ابعاد تایل دیوارپوش را جویا شوید و متناسب با همان جزییات سفارش‌تان را ثبت نمایید.
  3. برش دیوارپوش فومی: دیوارپوش فومی را با ابزار مناسب مثل کاتر تیز یا قیچی به ابعاد مدنظر نزدیک کنید. برش زدن باید با دقت انجام شود تا هیچ کم و کاستی در زمان نصب دیده نشود.
  4. برداشتن چسب: دیوارپوش‌های فومی اکثرا دارای پسب مخصوص هستند که مانند یک لایه محافظ، کاغذی روغنی بر روی آن قرار گرفته است. پس از فیکس شدن ابعاد، حتما چسب را برداشته تا امکان چسباندن فوم به دیوار ایجاد شود. سپس با خیال آسوده آن را تراز کنید و به دیوار نزدیک نمایید..
  5. تثبیت دیوارپوش: برخی از سیستم‌های دیوارپوش فومی نیاز به تثبیت بیشتر دارند. شما می‌توانید می‌توانید با استفاده از پیچ و مهره‌ها‌ی مخصوص و همرنگ، نواحی ذکر شده توسط تولید کننده را فیکس کنید تا بالاترین میزان طول عمر را از این متریال مشاهده نمایید.
  6. دیزاین نهایی: پس از نصب دیوارپوش فومی، می‌توانید دیزاین نهایی را اجرا کنید. به این منظور کافی است رنگ خاصی که مدنظر دارید تهیه نموده و دیوارپوش را به شکل و  فرم دل‌خواه رنگ کنید تا دکوراسیون فضای داخلی مطابق میل‌تان تغییر کند.

 

پیشنهاد خرید: معرفی تولیدکنندگان و فروشندگان انواع دیوارپوش

 

چرا استفاده از دیوارپوش فومی مقرون به صرفه است؟

دیوارپوش فومی سفید جذاب

برای ایجاد تغییر در دکوراسیون هر فضایی که مدنظر دارید، خرید دیوارپوش فومی به شدت توصیه می‌شود. مقرون به صرفه بودن این دیوارپوش‌ها نکته قابل توجهی است که معمولا به آن تکیه می‌شود. علت اصلی توجه به این نکته، عدم نیاز به نصاب و نصب آسان این دیوارپوش‌ها است. شما بدون نیاز به هرگونه مصالح ساختمانی خاص یا زیرسازی پیچیده، می‌توانید از دیوارپوش فومی استفاده کنید و تغییرات مدنظرتان در فضا را خلق کنید. به این ترتیب همه چیز برای دستیابی به بهترین و زیباترین نتیجه فراهم است.

 

کلام آخر

استفاده از دیوارپوش فومی برای اجرای بی عیب و نقص بهترین گزینه است. شما می توانید به راحتی با استفاده از این متریال، فضای مدنظر را پوشش دهید و استایلی شیک ایجاد کنید. اطلاع از نکات و مزایای در کنار معایب این دیوارپوش حق انتخاب شما را افزایش می‌دهد.

اگر تجربه‌ای از استفاده این دیوارپوش‌های فومی دارید، همینجا برای ما بنویسید.

 

برچسب ها:
دیوار پوش
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید