نمای کرتین وال چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های متمایزش را بشناسید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

نمای کرتین وال چیست؟ ویژگی‌های نمای کرتین وال، انواع نمای کرتین وال، قیمت نمای کرتین وال، تفاوت نمای کرتین وال با سایر نماها

هنگامی که به یک ساختمان می‌نگریم، آنچه در نگاه اول توجه را به خود جلب می‌کند، ظاهر و نمای آن است. نما، پوسته ساختمان بوده و نقش موثری در زیبایی، جذابیت و عایق‌بندی ساختمان ایفا می‌کند. نمای سنگی، آجری و شیشه‌ای از نماهای پرطرفدار برای ساختمان‌ها هستند که از مصالح مختلفی مانند فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب، شیشه و آلومینیوم استفاده می‌شود. یکی از مدرن‌ترین و زیباترین نماها، نمای کرتین وال است که سر تا سر از شیشه بوده و ظاهر بسیار فریبنده‌ای دارد.

 

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال منحنی شکل

نمای داخلی کرتین وال

نمای کرتین وال (curtainwall)، نمایی شیشه‌ای بوده که در صورت صحیح نصب شدن، سنگینی حاصل از وزن شیشه‌ها و بار انرژی‌های باد، طوفان و بارندگی‌ها را متوجه پوسته خارجی نمای ساختمان می‌کند تا خطری متوجه داخل ساختمان نشود. نمای کرتین وال که به آن نمای لامل نیز گفته می‌شود یکی از سیستم‌های نمای مدرن ساختمانی بوده که از همان نگاه اول به دل می‌نشیند.

کرتین وال‌ها شاسی‌ها و لامل‌هایی هستند که در اطراف نمای پروژه ساختمانی قرار گرفته و شیشه‌هایی که قرار است، به عنوان نمای ساختمانی نصب شوند به جای قرار گرفتن روی خود ساختمان، بر روی سازه کرتین وال نصب می‌شوند.

لامل چیست؟ لامل‌ها همان سازه آلومینیومی بوده که شیشه‌های نما روی آن‌ها نصب می‌شوند. لامل‌ها در دو جهت افقی و عمودی نصب می‌شوند تا فضایی مشبک و مناسب با نصب صفحات شیشه‌ای ایجاد شود. در حال حاضر پر کاربردترین نوع لامل از جنس آلومینیوم است.

کرتین وال ساختاری خود ایستا دارد یعنی سنگینی وزن بالای شیشه را بر روی سازه و شاسی کشی‌های مربوطه نگه داشته و هیچ گونه بار مرده‌ و اضافه را بر ساختمان تحمیل نمی‌کند. در این نوع نما تا حد امکان از مصالح سبک به خصوص ترکیبات حاصل از آلومینیوم و شیشه استفاده می‌شود.

سیستم نمای کرتین وال جز و بهترین سازه مجزا در ساختمان‌ها به شمار می‌رود که در دسته بندی نماهای خشک و تهویه شونده جای می‌گیرد و گاهی به آن دیوار پرده‌ای گفته می‌شود. کرتین وال‌ها همچون دیوار استحکام و مقاومت داشته و همانند پرده زیبا و سبک است.

 

ویژگی‌های نمای کرتین وال

تلفیق نمای کرتین وال با متریال های دیگر

نمای گنبدی شکل کرتین وال

نمای کرتین وال عایق حرارتی، رطوبت و صوتی بوده که این ویژگی باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می‌شود در نتیجه مصرف انرژی‌های مختلف را کاهش می‌دهد. کرتین وال‌ها سازه‌هایی بسیار سبک بوده و بار کلی وارد بر ساختمان را کاهش می‌دهند بنابراین در برابر زلزله مقاومت خوبی دارند. نصب نمای کرتین وال نسبت به سایر نماهای ساختمانی بسیار آسان‌تر بوده و زیبایی بی‌نظیری دارد که از نظر قیمت هم مقرون به صرفه‌ است.

معمولا نمای شیشه‌ای با لامل‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند زیرا نوع آلومینیومی لامل‌ها و آلیاژهای مشابه، در عین سبکی استحکام بالایی داشته و برای عایق بندی رطوبتی و هوادهی بیشتر مناسب هستند.

 

انواع نمای کرتین وال

استفاده از نمای کرتین وال در ساخت ورزشگاه

نمای کرتین وال در یک روز برفی

نمای کرتین وال شرکت سامسونگ

تفاوت بین سیستم‌های کرتین وال به چگونگی فیکس کردن شیشه در فضای مابین لامل‌ها وابسته است که باعث متفاوت شدن ظاهر خارجی نما می‌شود.کرتین وال انواع و اقسام زیادی داشته که متداول‌ترین آن‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

  • فریم لس(Frameless): در نمای کرتین وال بدون فریم از درپوش در سطح خارجی نما استفاده نمی‌شود بلکه برای تثبیت شیشه در فضای بین لامل‌ها از چسب‌های مخصصوص استفاده می‌شود تا سطح خارجی نسبتا یکنواخت از شیشه به وجود آید.
  • فیس کپ(Face cap): فیس کپ، درپوش دار بوده که پس از نصب لامل‌های عمودی و افقی، شیشه‌ها بین لامل‌ها نصب می‌شوند سپس با اتصال درپوش با دماغه لامل در محل خود نصب می‌گردند.
  • سیستم سمی فریم لس(Semi frameless): سیستم سمی فریم لس ترکیبی از فیس کپ و فریم لس بوده که ظاهر متفاوتی به نمای خارجی ساختمان می‌بخشد زیرا برای تثبیت شیشه در یکی از جهات افقی یا عمودی از درپوش و در جهت دیگر چسب یا لاستیک استفاده می‌شود.
  • روش یوچنل (U channel): یو چنل زیرمجموعه‌ای از نمای فریم لس یا فول فریم لس بوده با این تفاوت که در این روش از کلاف آلومینیومی دور شیشه استفاده نمی‌شود.

 

بخوانید: نورپردازی نمای ساختمان ویلایی، بدانید و بدرخشید!

 

دلیل اهمیت نمای کرتین وال

نمای کرتین وال آسمانخراش

نمای کرتین وال

نمای بیرونی ساختمان همانند یک لایه محافظ برای ساختمان بوده که نه تنها آن را در برابر شرایط مختلف آب و هوایی محافظت می‌کند بلکه نقش مهمی در زیبایی ساختمان‌ دارد. چگونگی طراحی نمای ساختمان به ظاهر و منظره شهری شکل داده و چهره شهر را عوض می‌کند.

نمای کرتین وال در عین سبکی مقاومت بالایی داشته که تا حدودی امنیت جانی و مالی را تضمین می‌کنند. نمای کرتین وال بهترین و مقاوم‌ترین نمای شیشه‌ای بوده که ضریب تبادل هوا و صداهای مزاحم را کاهش می‌دهد. در نمای کرتین وال، لامل‌های مخصوص توسط براکت‌ها به سازه و بدنه اصلی ساختمان که از قبل جوش داده شده‌اند متصل می‌شود.

در طراحی نمای ساختمان، معماران و سازندگان می‌بایست با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات، سلیقه افراد و بودجه‌ نوع مصالح مناسب برای نمای ساختمان را انتخاب کنند. طراحی نماهای مختلف ساختمانی باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و اگر این هماهنگی بین درب ورودی ساختمان با نما هارمونی داشته باشد قطعا زیبایی به اوج می‌رسد.

 

بخوانید: نمای اسپایدر شیشه ای مدرن گامی رو به جلو در صنعت شیشه ساختمانی

 

تفاوت نمای کرتین وال با سایر نماها

نمای کرتین وال در تابش نورخورشید

شرکتی با نمای کرتین وال

نماهایی مانند چوب، آجر یا سنگ بر روی دیواره خارجی ساختمان نصب می‌شوند که ساختمان باید توانایی تحمل وزن چنین نماهایی را داشته باشد. نمای کرتین وال یکی از مدرن‌ترین سیستم‌های نمای ساختمانی است که ساختاری کاملا جدا و مستحکم دارد. نماهای شیشه‌ای به گونه‌ای نصب می‌شود که سنگینی و وزن زیاد شیشه‌ها را بر روی سازه کرتین وال، لامل‌ها و شاسی‌کشی‌های نما بیندازد.

با توجه به جدا بودن کامل سازه از ساختمان هیچ بار مرده‌ای از وزن شیشه‌ و انرژی‌های حاصل از باد، طوفان یا زمین لرزه، بر روی نما سنگینی نمی‌کند و تأثیری بر روی بدنه و سازه اصلی ساختمان ندارد در نتیجه استفاده از آن معقولانه و منطقی است.

سیستم کرتین وال بیشتر برای ساختمان‌های با طراحی مدرن و بلند استفاده می‌شود که گاهی ممکن است در ساختمان‌های سنتی مورد استفاده قرار گیرد که بسیار چالش برانگیز است زیرا باید زیبایی و هماهنگی رعایت شود.

 

بخوانید: نمای آجری مدرن و داستان‌های متریالی که هیج‌وقت قدیمی نمی‌شود!

 

قیمت نمای کرتین وال

هزینه نمای کرتین وال

نمای کرتین وال جذاب

هزینه زیر سازی، شیشه، اتصالات، رگلاژ، ماستیک کشی، آب بندی، مدول بندی، جنس لامل‌های استفاده شده، نقشه تقسیم بندی شاسی، نوع شیشه، رنگ، خارجی یا ایرانی بودن و ... از عواملی هستند که بر قیمت نهایی دیوارپوش پرده‌ای تاثیر می‌گذارند. قیمت نمای شیشه‌ای با توجه به نوع و شرایط هر ساختمان متفاوت است که برای استعلام هزینه نهایی بهتر است با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید.

 

بخوانید: 3 نمای ساختمان پرطرفدار در ایران!

 

نمای کرتین وال با بالکن

کلام آخر

کرتین وال ترکیبی از دو واژه‌ انگلیسی curtain و wall بوده که به معنای پرده و دیوار هستند. دیوار پرده‌ای مقاوم و مجزا از بدنه اصلی ساختمان بوده مانع از وارد شدن بار اضافه به ساختمان می‌شود تا هیچگونه بار اضافی به ساختمان وارد نشود.  در صورت طراحی اصولی، مقاومت کرتین وال‌ها در برابر باد افزایش یافته و از انتقال فشار باد به بدنه اصلی ساختمان جلوگیری می‌کند.

چنین نماهایی سیستمی کاملا عایق داشته که زیبا و مدرن هستند و با  سرعت بالایی اجرا می‌شوند. کرتین وال مقرون به صرفه بوده و قیمت تمام شده نسبت به سایر نماها پایین‌تر است.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید