انواع نمای ساختمان؛ معرفی انواع نماهای ساختمانی + نمونه و جزئیات

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

برای مشاهده انواع نمای ساختمان و ویژگی ها و مزایا و معایب آن ها، ادامه مطلب را از دست ندهید.

یکی از چالش‌های طراحان و ساکنین ساختمان‌های مختلف، انتخاب طرح و سبکی مناسب برای نمای ساختمان است. آشنایی با نماهای گوناگون و ویژگی‌های آن‌ها، تصمیم‌گیری برای انتخاب نمای درست را آسان‌تر خواهد کرد. به همین دلیل، در مقاله پیش رو، به معرفی انواع نماهای ساختمان پرداخته و ویژگی‌های هر یک را بررسی خواهیم کرد.


نمای آجری؛ نمای ساختمان پرطرفدار

نمای آجری؛ نمای ساختمان پرطرفدار

نمای آجری به‌عنوان یک نمای ساختمان کاربردی و پرطرفدار در صنعت ساختمان‌سازی ایران محسوب می‌شود. آجرنما به دو صورت ساده یا دکوراتیو قابل‌استفاده بوده و جلوه و نمایی زیبا به بنا می‌بخشد. تنوع آجرها بالا بوده و به همین دلیل، طراحی نمای آجری نیز متنوع است.

نمای ساختمان آجری

از جمله انواع آجرنما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    آجرنما نسوز
•    آجرنما سفید
•    آجرنما طرح چوب
•    آجر لعاب‌دار حصیری
•    آجرنما قرمز
•    آجر رستیک
•    آجر قزاقی
•    آجرنما پلاک


نمای آجری مدرن با داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر گرما، قیمت مناسب، قابل‌دسترس بودن و استحکام بالا، علاوه بر این که باعث زیبایی ظاهری نمای ساختمان می‌شود، به افزایش استحکام ساختمان نیز کمک می‌کند.


نمای کامپوزیتی؛ یکی دیگر از انواع نماهای ساختمان

نمای کامپوزیتی؛ یکی دیگر از انواع نماهای ساختمان

در حال حاضر، نماهای کامپوزیت یکی از متداول‌ترین نماهای ساختمانی محسوب شده و برای نماسازی بسیاری از ساختمان‌های مدرن به کار می‌روند. نمای کامپوزیت از لایه‌هایی با جنس‌های مختلف ساخته شده که اصلی‌ترین لایه آن، ورق‌های آلومینیومی است. 
پنل‌های کامپوزیت در طرح‌ها، ابعاد و رنگ‌های متنوع تولید و نصب می‌شوند. این ورق‌ها در دو دسته اصلی ضدحریق و معمولی تقسیم‌بندی می‌گردند.


نمای ساختمان کامپوزیت به دلیل داشتن مزایایی مانند انعطاف‌پذیری بالا، وزن سبک، قابلیت شستشو، تنوع رنگی بالا و مقاومت حرارتی، صوتی و رطوبتی در میان مردم و طراحان، محبوبیت بسیاری دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که قیمت این نمای ساختمانی بالا بوده و استفاده از آن برای همه افراد امکان‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه: نمای کامپوزیت چیست و چه برتری‌هایی نسبت به بقیه متریال‌ها دارد؟


نمای سنگی؛ نمای ساختمان لوکس

نمای سنگی؛ نمای ساختمان لوکس

نمای ساختمان سنگی از جمله نماهای ساختمانی لوکس و پر طرفدار محسوب شده و با استفاده از سنگ‌های ساختمانی مختلف اجرا می‌شود. هزینه اجرای نما با سنگ نسبت به مصالح دیگر نماکاری بالاتر است.


سنگ انتخابی برای نمای ساختمانی باید دوام و استحکام مناسبی داشته باشد تا بر اثر انبساط و انقباض، ترک نخورد. علاوه بر این، نمای سنگی  نیازمند مراقبت بوده و نماشویی آن هر چند وقت یک بار ضروری است.


نمای رومی؛ نمای ساختمان پرطرفدار

نمای رومی؛ نمای ساختمان پرطرفدار

نمای ساختمان رومی که در زیرمجموعه نمای سنگی قرار می‌گیرد، یکی از نماهای پرطرفدار در میان مردم و کارفرمایان است. در اجرای این نوع نما از سنگ گرانیت، مرمر و تراورتن استفاده می‌شود که هر یک، زیبایی‌های خاص خود را دارند.
یکی از مزایای نمای سنگی این است که در برابر عواملی همچون نور خورشید، گردوغبار، باد، باران و برف مقاومت بالایی دارند.

پیشنهاد مطالعه: تاج نمای رومی، نمای ساختمان شما بدون آن ناقص است!


نمای شیشه‌ای؛ یکی از گزینه‌های نمای ساختمان مدرن

نمای شیشه‌ای؛ یکی از گزینه‌های نمای ساختمان مدرن

نمای شیشه‌ای یکی دیگر از انواع نماهای ساختمانی پرطرفدار است که در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف مانند کاربری مسکونی، تجاری و اداری استفاده می‌شود.
استفاده از نمای شیشه‌ای به دلیل بازتاب نور، جذابیت و زیبایی خاصی را در نمای ساختمان به وجود می‌آورد. علاوه بر این، این نوع نما، نقش موثری در تامین نور و گرمای موردنیاز فضای داخلی دارد. معمولا در ساخت نمای ساختمان‌های شیشه‌ای از شیشه رفلکس یا شیشه سکوریت استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: نمای کرتین وال چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های متمایزش را بشناسید


نمای سیمانی؛ نمای ساختمان ارزان‌قیمت

نمای ساختمان سیمانی

نمای ساختمان سیمانی از جمله نماهای ساختمانی با هزینه اجرایی اندک است. معمولا در اجرای این نوع نما، از سیمان سفید یا سیمان رنگی استفاده می‌شود که هر یک زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد.
از جمله مزایای نمای سیمانی می‌توان به‌سرعت اجرای بالای این نما، مقاومت مناسب در برابر حریق، جلوگیری از انتشار آتش‌سوزی در صورت بروز آن و شستشوی آسان اشاره کرد. البته نمای سیمانی دارای معایبی همچون امکان شکستگی و ترک‌خوردگی، جذب‌کردن راحت گردوخاک و عایق صوتی ضعیف بودن نیز هست.

پیشنهاد مطالعه:نمای سیمانی | جزییاتی که متخصصین به شما می‌گویند


نمای چوبی؛ یکی از انواع نماهای ساختمان 

نمای ساختمان چوبی

نمای ساختمان چوبی که امروزه در ساخت خانه‌های مدرن اجرا می‌گردد، یکی از زیباترین نماهای ساختمانی محسوب می‌شود. معمولا طراحان برای افزایش زیبایی نمای چوب، از ترکیب چوب با متریال‌های دیگری مانند فلز و شیشه استفاده می‌کنند.  
نمای چوبی ترموود یکی از متداول‌ترین و مقاوم‌ترین نماهای چوبی است که زیبایی منحصربه‌فردی نیز دارد. از جمله مزایای این نوع نمای چوب می‌توان به مواردی همچون سختی بالا، تجدیدپذیری، مقاومت در برابر صوت و قابلیت شکل‌پذیری و برش‌کاری اشاره کرد.


نمای سرامیکی؛ یکی از نماهای پرطرفدار

نمای ساختمان سرامیکی

یکی دیگر از انواع نماهای پرطرفدار و زیبا، نمای ساختمان سرامیکی است. نمای سرامیکی از نظر اجرا به دو روش نصب خشک (مهار شده) و نصب تر (چسبانده شده) طبقه‌بندی می‌شود.
نمای سرامیکی از نظر طرح نیز متنوع بوده و به انواع مختلفی تقسیم می‌گردد که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح‌های زیر اشاره کرد:
•    نمای سرامیکی طرح سنگ
•    نمای سرامیک طرح تراورتن
•    سرامیک طرح سنگ آنتیک
•    سرامیک طرح سنگ گرانیت
•    سرامیک نما طرح آجر
•    نمای سرامیک طرح چوب
این نوع نما دارای مزایایی مانند استحکام و مقاومت بالا در برابر تغییرات آب‌وهوایی، نفوذناپذیری آب و رطوبت، ابعاد مناسب برای نماسازی، قابلیت شستشوی آسان، مقاومت در برابر آلودگی هوا و مواد شیمیایی، تنوع رنگ و طرح، سبک‌وزن بودن و هزینه پایین اجرا است. 
البته نمای ساختمان سرامیکی نیز مانند نماهای دیگر معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آسیب‌پذیربودن در تغییرات ناگهانی دما، عایق نبودن در برابر گرما و سرما، از مد خارج شدن طرح سرامیک نما و عایق نبودن در برابر صدا اشاره کرد. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان، ظاهر ساختمون رو جذاب کن!


نمای بایرامیکس؛ یکی از انواع نماهای دکوراتیو

نمای ساختمان بایرامیکس

نمای بایرامیکس که پس از اجرا و خشک‌شدن شبیه به نمای سنگی می‌شود، به شکل ملات بوده و شامل موادی مانند سنگ‌دانه‌ها، رزین‌های طبیعی و مصنوعی و رنگ است. این نما را می‌توان بر روی انواع سطوح از جمله سطح چوبی، آجری و سیمانی اجرا کرد.


نمای بایرامیکس دارای مزایایی مانند انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت شستشو با آب، تنوع رنگی بالا، قابلیت نصب و اجرای آسان، سازگار با محیط‌زیست و تعمیر و نگهداری آسان است. این نوع نما معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم تطبیق با پروژه‌های لوکس، عدم امکان ایجاد برجستگی بر روی نما و نیاز به شستشوی زیاد اشاره کرد.


نمای کلاسیک؛ یکی دیگر از انواع نماهای ساختمان

نمای ساختمان کلاسیک

نمای ساختمان کلاسیک شباهت بسیاری به نمای رومی دارد. از جمله ویژگی‌های نمای کلاسیک می‌توان به مواردی مانند استفاده از سنگ، ستون‌های تزیینی، نقوش و نگاره‌ها، پنجره‌های مستطیلی و تقارن اشاره کرد.


سخن پایانی


در این مقاله به معرفی انواع نماهای ساختمان پرداخته و ویژگی‌های هر یک را بررسی کردیم. نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان بوده و تاثیر بسیاری در زیبایی آن دارد. پس بهتر است با بررسی انواع نماها و مزایا و معایب آن‌ها، بهترین نوع نما را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

برچسب ها:
نمای ساختمان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید