نمای اسپایدر شیشه ای مدرن گامی رو به جلو در صنعت شیشه ساختمانی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

نمای شیشه اسپایدر نوعی شیشه است که معمولا در نمای ساختمان استفاده می‌شود. برخلاف قاب‌های پنجره سنتی، شیشه عنکبوتی از هیچ فریمی استفاده نمی‌کند

نمای شیشه اسپایدر نوعی شیشه است که معمولا در نمای ساختمان استفاده می‌شود. برخلاف قاب‌های پنجره سنتی، شیشه عنکبوتی از هیچ فریمی استفاده نمی‌کند. این نوع شیشه در معماری مدرن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا دید بدون مانعی از محیط بیرون ارائه می‌دهد. شیشه اسپایدر بر اساس جلوه تزئینی نما به دو نوع کرتین وال شیشه‌ای سر تخت و کرتین وال شیشه‌ای نوک‌تیز تقسیم می‌شود. فرآیند ساخت نمای شیشه‌ای عنکبوتی معمولاً شامل چندین مرحله است .این نوع شیشه به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و توانایی آن در ارائه دیدی بدون مانع از محیط اطراف، اغلب مورد علاقه است.

نمای اسپایدر شیشه ای

به عبارت دیگر، نمای اسپایدر شیشه‌ای مدرن یک نمای شیشه‌ای است که توسط اتصالات نقطه‌ای به سازه اصلی اتصال داده می‌شوند. حال سؤال اینجاست که چگونه نمای اسپایدر باعث می‌گردد که ساختمان‌ها مدرن به نظر برسند؟ جواب بسیار ساده است، به دلیل استفاده از متریالی مانند شیشه باعث می‌شود که نمای ساختمان‌ها مدرن به نظر برسند. نمای اسپایدر نیز به گونه‌ای است که نمای چشمگیری را ایجاد می‌کند.

 

افزایش ارزش قیمت کلی ساختمان با مدرن سازی

از گذشته تاکنون معماری و ظاهر ساختمان‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. با یک نگاه اجمالی نیز می‌توانید به این موضوع پی ببرید که ظاهر ساختمان‌ها نسبت به سال‌های گذشته فرق کرده است. این تغییرات بیشتر با این عنوان خوانده می‌شوند که ظاهر ساختمان‌ها مدرنیته شده است. این مدرنیته خوانده شدن ظاهر ساختمان‌ها به علت متریالی است که برای ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از جمله این متریال‌ها می‌توان به شیشه اشاره کرد. استفاده از شیشه در نمای ساختمان‌ها سبب می‌شود که آن‌ها ظاهری زیبا و شیک پیدا کنند.

نمای اسپایدر شیشه ای به علت مدرن بودن قیمت ساختمان را بالا می برد

 

کاربرد نمای اسپایدر

در بحث کاربرد نماهای اسپایدر باید گفت که کاربرد اصلی آن‌ها این است که یک نمای شیشه‌ای زیبا و مدرن ایجاد کنند. البته می‌توان برای آن کاربردهای دیگری را نیز مثال زد، اما عمده‌ترین کاربرد آن ایجاد یک منظره چشمگیر است. کاربرد دیگری که می‌توان برای آن بیان کرد صرفه جویی در انرژی می‌باشد. با نصب نمای اسپایدر شیشه‌ای نور آفتاب می‌تواند از آن عبور کند که در نتیجه سبب می‌شود که نور محیط داخلی تأمین گردد. از طرفی آن‌ها را می‌توان عایق خوبی در برابر رطوبت، صدا و حرارت دانست. پس با این اوصاف این محصولات با عبور دادن نور آفتاب به محیط داخلی و به طبع آن تأمین نور محیط و همچنین جلوگیری از خروج حرارت می‌توانند باعث صرفه جویی در انرژی شوند.

 

انواع نمای اسپایدر

نمای اسپایدر نیز به نوبه خود دارای انواع مختلفی است. هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که تعیین کننده این مسئله می‌باشد که در چه سازه‌ای می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. قبل انتخاب و اجرای نمای اسپایدر بهتر است با انواع آن آشنا شوید، از این رو به شرحیات زیر توجه نمایید.

انواع نمای اسپایدر شیشه ای

 

1. نمای اسپایدر لوله‌‌ای

این نوع نمای اسپایدری معروف‌ترین نوع نمای اسپایدر می‌باشد. به علت آن که در این دسته از نماهای اسپایدری سازه پشتیبان لوله‌های فولادی است، به این نوع از نماها نمای اسپایدر لوله‌‌ای می‌گویند. از طرفی این لوله‌ها به عنوان ارتعاش گیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

2. نمای اسپایدر فین گلس

این دسته از نماها از منظره بیرونی بیشترین میزان سطح شیشه را دارند. در این نوع نماهای اسپایدری برخلاف نمونه قبلی که سازه پشتیبان در آن‌ها لوله‌های فولادی بود، در این مدل سازه پشتیبان تیغه‌های شیشه‌ای می‌باشد. تیغه‌های شیشه‌ای هم می‌توانند به عنوان ارتعاش گیر و هم به عنوان کم کننده نیروی باد مورد استفاده قرار گیرند.

 

3. نمای اسپایدر کابلی

این مدل از نمای اسپایدری دارای سطحی شفاف و یکپارچه می‌باشد. در نمای اسپایدر کابلی برای سازه پشتیبان از کابل‌هایی استفاده می‌کنند که به صورت افقی و عمودی و به طور منظمی در هم تنیده شده‌اند. این کابل‌ها در نقاط تقاطع توسط گیره‌هایی از جنس استیل ثابت نگه‌داشته می‌شوند.

 

4. نمای اسپایدر خرپا

محاسبات در این دسته از نماها باید به صورت دقیقی صورت گیرد. برای این که در این روش مقاومت سیستم افزایش یابد از دو روش اسپایدری به صورت همزمان بهره می‌برند. این دو روش اسپایدری میله‌ای و کابلی نام دارند که باعث استحکام نمای اسپایدر می‌شوند.

 

5. نمای اسپایدر اسپیس فری

این نوع از نمای اسپایدری نسبت به انواع دیگر منعطف هستند، به همین منظور می‌توانید برای اجرای نماهای چند ضلعی از این روش استفاده کنید. سرعت اجرای این روش نیز بسیار بالا می‌باشد که می‌توان آن را هم در محل پروژه انجام داد و یا آن را به صورت پیش ساخته به محل نصب انتقال داد.

 

قیمت نمای شیشه ‌ای اسپایدر

طبیعتا در هر پروژه‌ای هزینه‌ها تعیین کننده اصلی هستند و مشتریان و کارفرماها طبق بودجه‌ای که دارند کارها را پیش می‌برند. از طرفی نمای اسپایدر شیشه‌ای جزو محصولات مدرن به حساب می‌آید و نصب و اجرای آن نیز نیازمند دقت بالایی می‌باشد، به طوری که اگر کوچک‌ترین خطایی در محاسبات رخ دهد باعث می‌شود که کل پروژه با مشکل جدی روبرو گردد. با در نظر گرفتن تمامی این عوامل می‌توان این مسئله را منطقی دانست که این محصولات قیمت نسبتا بالایی داشته باشند.

 

اتصالات نمای اسپایدر شیشه‌ای

اتصالاتی که در نمای اسپایدر شیشه‌ای وجود دارند با نام آداپتور نیز شناخته می‌شوند. نقش اتصالات این است که آن‌ها به سازه اصلی متصل گردند. همچنین در این سیستم فشارهایی به مفاصل وارد می‌شوند که از طریق همین اتصالات به اسکلت اصلی منتقل می‌شوند.

 

1. سازه نمای اسپایدر شیشه‌ای چگونه استحکام ساختمان را تضمین می‌کند؟

نمای اسپایدر برای استحکام سازه از اجزای فلزی به نام اتصالات عنکبوتی برای نگه‌داشتن پانل‌های شیشه‌ای در جای خود و اتصال آنها به سازه ساختمان استفاده می‌کند. پانل های‌شیشه ای معمولاً از شیشه سکوریت یا لمینت ساخته می‌شوند و از طریق صفحات فشار یا پیچ‌ومهره به اتصالات عنکبوتی متصل می‌شوند. ساختار ساختمان باید طوری طراحی شود که وزن صفحات شیشه‌ای و اتصالات عنکبوتی را تحمل کند.

معماران و طراحان مسئول طراحی نمای عنکبوتی، تعیین اندازه و محل قرارگیری پانل‌های شیشه‌ای و اتصالات عنکبوتی، و اطمینان از مطابقت طرح با کدها و استانداردهای ایمنی هستند. سپس پیمانکاران و نصاب‌ها نمای عنکبوتی را طبق نقشه‌های ایجاد شده توسط معماران/طراحان به صورت فیزیکی نصب می‌کنند. در نهایت، پرسنل تعمیر و نگهداری نقش مهمی در تضمین طول عمر نما با انجام تعمیرات و بازرسی دوره ای برای اطمینان از پایداری و ایمنی ایفا می‌کنند.

 

2. استفاده از سیستم لعاب عنکبوتی 

لعاب عنکبوتی یک راه حل مدرن برای مجموعه های شیشه ای پیچ و مهره خارجی است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این شامل دیوارهای پرده ای با لعاب عنکبوتی و دیوارهای پرده ای شیشه ای با تکیه گاه نقطه ای با اتصالات عنکبوتی به عنوان اعضای اتصال و بست آنها است. دیوارهای پرده ای لعاب عنکبوتی حداکثر شفافیت و نور طبیعی را به داخل ساختمان می دهد.

دیوارهای پرده شیشه ای با پشتیبانی نقطه ای نوع جدیدی از ساختار ساختمانی مدولار هستند که در آن ساختار پشتیبان فلزی یا شیشه ای شیشه ساختمان را از طریق اتصالات عنکبوتی نگه می دارد. سیستم پشتیبانی، ساختار فلزی یا شیشه‌ای است که شیشه ساختمان را در دیوارهای پرده شیشه‌ای نگهدارنده نقطه نگه می‌دارد و آن را به یک ساختار خارجی بادوام و پایدار تبدیل می‌کند.

 

ابعاد شیشه اسپایدر

پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که اسپایدر شیشه‌ای دارای انواع مختلفی می‌باشد. در هر نوعی ابعاد شیشه اسپایدر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در مدل فین گلس پنل بندی شیشه‌ها باید کمی کوچک باشد. این امر ناشی از آن است که ایمنی کار حفظ گردد، چرا که در این مدل ستون‌های شیشه‌ای تنها می‌توانند تا حد معینی از وزن بار را تحمل کنند. در حالت کلی اگر بخواهیم برای شیشه‌‌های اسپایدر ابعادی را بیان کنیم باید گفت که ابعاد آن‌ها چیزی بین (۴۰۰ سانتی متر) عرض  و (۲۰۰ سانتی متر) طول می‌باشد. هر چقدر که پنل‌های شیشه‌ای از یکدیگر فاصله داشته باشند و تعداد آن‌ها کم باشد، شیشه‌‌های اسپایدر در ابعاد بزرگتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در رابطه با ضخامت شیشه‌‌های اسپایدر باید گفت که ضخامت استانداری که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود حداکثر بین ۱۰ تا ۲۰ میلی متر می‌باشد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که ابعاد شیشه‌‌های اسپایدر به نوع شیشه مورد استفاده نیز بستگی دارد. بدین صورت که شیشه‌‌ مورد استفاده اگر از نوع شیشه سکوریت ساده باشد نمی‌توان از آن‌ها به صورت پنل‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده نمود. در نقطه مقابل شیشه مورد استفاده اگر تقویت شده و ضد ضربه لمینت باشد، می‌توان از آن‌ها در ابعاد بزرگتری تهیه کرده و استفاده نمود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله