چیدمان اتاق کودک، از هیچ چیز غافل نشوید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

پارامترهای مهم در چیدمان اتاق کودک، اصول چیدمان اتاق کودک، چگونه خودمان چیدمان اتاق کودک را بر عهده بگیریم؟

فقط کافی است یک سرچ ساده انجام دهید و انواع مدل اتاق کودک را مشاهده کنید تا دل‌تان برای زندگی در چنین اتاق‌هایی تنگ شود. جذابیت و زیبایی دکوراسیون اتاق کودک این روزها بیش از پیش افزایش داشته است. چیدمان اتاق کودک مثل سابق نیست و همه چیز با یک دلیل و منطق مشخص در جای ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. همین جزییات موجب شده است تا ظاهر اتاق‌ها متفاوت به نظر رسد و سلیقه شخصی در این میان دخیل باشد. آگاهی از اصول چیدمان اتاق کودک به شما اجازه می‌دهد تا درک مطلوبی از این موضوع داشته باشید و به راحتی همه چیز را ارزیابی کنید.

در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم شما را با انواع چیدمان اتاق کودک آشنا کنیم و اصول چیدمان اتاق کودک را در کنار ایده‌های مهم آن بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

پارامترهای مهم در چیدمان اتاق کودک

پارامترهای مهم در چیدمان اتاق کودک

ابتدا باید بررسی کنیم که پارامترهای مهم یک چیدمان ایده‌آل در اتاق کودک چیست؟ چه پارامترهایی در دیزاین اتاق کودک مدنظر قرار می‌گیرد؟ اطلاع از این جزییات به شما کمک می‌کند تا ذهنی پویا در این زمینه داشته باشید و به راحتی قدرت انتخاب به دست آورید.

 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون اتاق کودک دو نفره، با یک تیر دو نشان بزنید!

 

1- راحتی و آرامش کودک

راحتی و آرامش کودک

کودکان در سنین رشد از ابتدای تولد تا هر سن و سالی، در حال یادگیری هستند. تاثیرات محیطی چند برابر بیشتر از سنین بزرگسالی بر روی آن‌ها دیده می‌شود. معمولا خلاقیت، ساختار ذهنی و چارچوب‌های آن در همین سنین کودکی شکل می‌گیرد. بدیهی است که درک اثربخشی محیط بر روی انسان، موجب شده است تا دکوراسیون داخلی از یک دیدگاه لوکس و غیرضروری، به اقدامی مفید، ضروری و کاربردی تغییر داده شود. در خصوص کودکان نیز اهمیت چیدمان و زیبایی اتاق مطرح است. شما باید برای ایجاد آرامش، راحتی و نشاط کودک طراحی و چیدمان اتاق او را با دقت و توجه زیادی انجام دهید. فضایی که کودک ساعت زیادی را در آن می‌گذراند و مراحل رشد، تغییرات و آموزش را طی می‌کند، باید حتما مناسب، ایده‌آل و فکر شده دیزاین شود. پس راحتی و آرامش کودک اولویت ابتدایی در چیدمان اتاق او است.

 

2- احساس امنیت کودک در اتاق خواب

-احساس امنیت کودک

هرگونه احساس نا امنی در اتاق کودک ممنوع اعلام می‌شود! تفاوتی ندارد که منطق پشت آن چیست! برای مثال اگر کودک شما از فضایی مثل بالکن دچار نا امنی می‌شود، شما باید حتما چیدمان اتاق کودک را تغییر دهید یا حتی اتاق را با اتاقی دیگر جابه‌جا کنید. احساس امنیت در چیدمان اتاق کودک یک پارامتر حیاتی است. به همین دلیل استفاده از اکسسوری‌ها، مجسمه‌ها یا لوازمی که به هر دلیلی موجب استرس، نگرانی و عدم امنیت در کودک می‌شود، نمی‌تواند جایگاهی در اتاق او داشته باشد.

 

3- ایمنی کودک در چیدمان اتاق خواب

ایمنی کودک در اتاق خواب

توجه داشته باشید که ایمنی کودک در اتاق یکی از اولویت‌هایی است که باید به آن دقت کنید. چیدمان اتاق کودک باید به شکلی باشد که هیچ خطری برای او ایجاد نکند. هر چیزی که دارای نوک تیز، سطح نامتعارف و مرتفع باشد، برای کوچک مناسب نیست. به همین دلیل سعی کنید با طراحی مشورت کنید که درک صحیحی از این موضوع و ایمنی کودک در اتاق داشته باشد.

 

4- تناسب سنی در چیدمان اتاق خواب کودک

تناسب سنی در چیدمان اتاق خواب

یکی از پارامترهای مهمی که به شما اجازه می‌دهد تا کودکی شاد در اتاقی زیبا مشاهده کنید، درک تناسب سنی چیدمان اتاق کودک است. زمانی که متناسب با نیازهای سن و سال کودک دست به چیدمان و طراحی می‌زنید، بدیهی است که شرایط برای فراهم کردن رشد ذهنی و بدنی کودک فراهم می‌شود. به همین دلیل باید حتما به تناسب سن و سال کودک اقدام کنید. برای مثال کودک 2 ساله نیازی به میز تحریر ندارد! اما دارا بودن یک فضای مناسب برای تحرک، کشیدن نقاشی با لوازم امن یا بازی‌های خاص به شدت مورد نیاز او خواهد بود. به همین دلیل باید حتما متناسب با سن و سال او اقدام به چیدمان و طراحی اتاق کنید.

 

اصول چیدمان اتاق کودک را بدانید

اصول چیدمان اتاق کودک را بدانید

برای چیدمان اتاق کودک علاوه‌بر نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، باید بدانید که چه جزییاتی مدنظرتان باشد. معمولا متخصصین طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به خوبی آگاه هستند که جزییات یک اتاق استاندارد برای کودک در یک سن و سال خاص چگونه است. چیدمان اتاق کودک می‌تواند بر اساس نیازها و سلیقه خانواده و همچنین سن و علایق کودک طراحی شود. در ادامه چند نکته مهم برای چیدمان اتاق کودک آورده شده است که می‌تواند آگاهی شما در این زمینه را افزایش دهد.

 

1- انتخاب مبلمان اتاق کودک

انتخاب مبلمان اتاق کودک

برای اتاق کودک می‌توانید از مبلمان مخصوص کودکان  استفاده کنید. این لوازم مانند تخت، میز و صندلی کودک و میز بازی، متناسب با رنگ و سبک اجرای اتاق انتخاب می‌شوند؛ تا ضمن تامین نیاز کودک، جذابیت بصری و زیبایی ظاهری خودشان را حفظ کنند. معمولا برای خوابیدن، یک تخت یا کاناپه تخت‌خواب شو مناسب برای سن کودک، در اتاق قرار می‌گیرد. مبلمان و تمامی لوازم این‌چنینی باید به شکلی طراحی شده باشند که خطری برای کودک ایجاد نکنند. استفاده از الیاف ضد حساسیت در مبلمان و انتخاب تشک مناسب برای تخت خواب از جمله نکاتی است که باید حتما رعایت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: کاغذ دیواری اتاق خواب پسرانه خود را اینجا انتخاب کنید

 

2- انتخاب رنگ‌ها در اتاق کودک

انتخاب رنگ‌ها اتاق کودک

در چیدمان اتاق کودک توجه به رنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. چرا که پویایی، جذابیت و زیبایی اتاق وابسته به همین پارامتر است. معمولا سایر رنگ‌ها در اتاق نیز متناسب با تم اصلی انتخاب می‌شوند تا هارمونی مدنظر برقرار شود. انتخاب رنگ‌های زنده و شاد برای دیوارها و ملزومات اتاق کودک، محیطی پرانرژی و مفرح ایجاد می‌کند. می‌توانید از الگوها و تصاویر مورد علاقه کودک در دکوراسیون استفاده کنید. همچنین، تزئینات دیواری، پرده‌ها و فرش‌ها هم می‌توانند جذابیت اتاق کودک را بیشتر کنند. این روزها نقاشی دیواری کودکانه به شدت رایج شده است. استفاده از آن‌ها یا استیکرهای  کودکانه اتاق را تبدیل به بهشت آن‌ها می‌کندو

 

3- نظم بصری و کمدهای مناسب

نظم بصری و کمدهای مناسب

برای این که چیدمان اتاق کودک مطلوب باشد، لازم است تا نظم بصری را رعایت کنید. چنین اقدامی معمولا با درنظر گرفتن افق دید در اتاق خواب، چگونگی چیدمان لوازم در کنار یکدیگر و موارد این‌چنینی حاصل خواهد شد. یادتان باشد که اتاق کودک باید شامل فضاهای ذخیره‌سازی مناسب برای اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها و وسایل دیگر باشد. استفاده از قفسه‌ها، کمدها، سبدها و جعبه‌ها برای مرتب‌سازی و ذخیره کردن اشیاء کودکان می‌تواند به نظم و تمیزی اتاق کودک کمک کند. سعی کنید این لوازم را طوری سامان دهی کنید که جای زیادی از اتاق را اشغال نکنید و محل بازی کودک را در این میان درگیر ننمایید! معمولا استفاده از تخت های باکس دار و پافرهای باکس دار در این اقدام مفید است.

 

4- نورپردازی مناسب اتاق کودک

نورپردازی مناسب اتاق کودک

نور بخش مهمی از زیبایی بصری اتاق را برعهده دارد. استفاده از نورهای خطی، متمرکز و دکوراتیو می‌تواند فضای اتاق خواب کودک را به شدت دچار تغییر کند. نور نامناسب فشار مستقیم بر روی بینایی کودک وارد می‌کند و دردسرهای بعدی زیادی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل لازم است تا از طریق نورپردازی مناسب با درنظر گرفتن کاربرد هر بخش از اتاق، آن چه نیاز کودک است تامین کنید. نور مناسب در اتاق کودک بسیار مهم است و نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید. تلاش کنید تا از نور ملایم و طبیعی در طول روز استفاده کنید و برای شب، یک لامپ خافت و یا لامپ شب‌نور مناسب انتخاب کنید تا به کودک کمک کند در هنگام خواب راحت باشد.

 

5- پرده اتاق کودک

پرده اتاق کودک

نیاز روزانه کودک برای دریافت نور طبیعی بسیار جدی است. به همین دلیل باید حتما از پرده اتاق مناسبی برای او استفاده کنید. کمک گرفتن از المان‌های این‌چنینی می‌تواند تم اصلی اتاق را تثبیت کند. سعی کنید پرده را مطابق با سایر المان‌ها، رنگ‌ها و جزییات انتخاب کنید. به این ترتیب شانس زیادی دارید تا استایلی جذاب در اتاق ایجاد نمایید.

 

6- انتخاب دیوارپوش و کفپوش مناسب اتاق کودک

انتخاب دیوارپوش و کفپوش مناسب

وقتی صحبت از چیدمان اتاق کودک می‌شود، لازم است بدانید که انتخاب المان های مختلف تا چه اندازه بر روی نتیجه تاثیرگذار هستند. دیوارپوش مناسب برای اتاق کودک باید آنتی باکتریال باشد، به راحتی تمیز شود، خطری برای او ایجاد نکند و خیلی راحت قابل تغییر باشد. استفاده از کفپوش‌های فومی، موکت‌های نرم با الیاف ضد حساسیت و فرش‌های الیاف دار  نیز انتخاب مناسبی برای اتاق کودک است. چیدمان چنین اتاقی با فرش مناسب، محیطی امن برای رشد و بازی کودک ایجاد می‌کند.

 

7- تم اتاق خواب را در نظر بگیرید

تم اتاق خواب را درنظر بگیرید

وقتی صحبت از تاثیر رنگ‌ها و دیزاین اتاق به میان می‌آید، بهتر است بدانید که تم اتاق نیز اهمیت ویژه ای دارد.  تم اتاق کودک و دکوراسیون بستگی به سلیقه و علاقه شما و کودکتان دارد. در ادامه به چند تم و دکوراسیون محبوب برای اتاق کودک اشاره می‌کنیم.

  • تم حیوانات: این تم شامل دکوراسیون با تصاویر حیوانات مانند ستاره دریایی، خرس، پنگوئن و یا حیوانات بیابانی است. شما می‌توانید از تصاویر، پوسترها و الگوهای مربوط به حیوانات استفاده کنید و پرده‌ها، تخت، کوسن‌ها و دیگر اجزای اتاق را بر اساس این تم انتخاب کنید.
  • تم رنگارنگ: اتاق کودک را با رنگ‌های جذاب و شاد تزیین کنید. شما به راحتی می‌توانید از رنگ‌های روشن و زنده مانند آبی، صورتی، زرد، سبز و بنفش در این اتاق استفاده نمایید. با کمک پرده‌ها، فرش‌ها، تزئینات دیواری و مبلمان با رنگ‌های متنوع، اتاق کودک را جذاب و شاداب کنید.
  • تم فضای طبیعت: از طبیعت الهام بگیرید و اتاق کودک را به یک فضای بیرونی زیبا تبدیل کنید. از تصاویر درختان، گل‌ها، پرنده‌ها و پرده‌ها با طراحی شیک استفاده کنید. همچنین، از الگوها و رنگ‌های مربوط به فصول مختلف استفاده کنید.
  • تم شخصیت‌های کارتونی: اتاق کودک را بر اساس شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه کودک تزیین کنید. شما می‌توانید تصاویر، پوسترها، پرده‌ها و مبلمان با تصاویر شخصیت‌های محبوب را انتخاب کنید و تمام المان‌ها را با همان الگو اجرا کنید.
  • تم فضای بازی: اتاق کودک را به یک فضای بازی جذاب تبدیل کنید. از المان‌هایی مانند دستگاه‌های بازی، تخته سیاه، میز و صندلی برای نقاشی و بازی، فضایی برای ساخت و ساز و بازی با اسباب‌بازی یا توپ استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: کاغذ دیواری اتاق خواب دخترانه، چه رنگ و طرحی انتخاب کنیم؟

 

8- طراحی فضای بازی در اتاق کودک

طراحی فضای بازی

نیازهای کودک را با نیازهای بزرگسال نسنجید! او باید روزانه تحرک داشته باشد، بازی کند و در دنیای کودکی خود لحظاتی پر از شادی، نشاط، آموزش و تجربه را ثبت کند. به همین دلیل تدارک امکانات مناسب برای داشتن فضای بازی ضروری است. ایجاد یک فضای بازی مناسب در اتاق کودک می‌تواند به کودک کمک کند تا خلاقیت و فعالیت‌های خود را تقویت کند. فضایی برای بازی با اسباب‌بازی‌ها، میز و صندلی برای نقاشی و ساختن، و یا فضایی برای بازی درون خانه می‌تواند شامل شود. یادتان باشد که طراحی فضای بازی باید متناسب با علایق، جنسیت، ظرفیت اتاق و پتانسیل‌های موجود انجام شود.

 

چگونه خودمان چیدمان اتاق کودک را بر عهده بگیریم؟

چگونه خودمان چیدمان اتاق کودک را برعهده بگیریم؟

اگر میخواهید خودتان مسئولیت چیدمان اتاق کودک را برعهده بگیرید، باید نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را به خوبی درک نمایید. پس از این مرحله تم یا رنگ مناسبی را انتخاب کنید. یادتان باشد که پالت رنگی و درنظر گرفتن هارمونی ضروری است. به این ترتیب می‌توانید تمام لوازم کودک را متناسب با همین جزییات آماده سازی کنید. مرحله مهم بعدی، چیدمان و چگونگی قرار دادن این لوازم در کنار یکدیگر است. یادتان باشد که ایمنی در درجه اول اهمیت دارد و پس از آن نیز، سهولت دسترسی به لوازم، عبور و مرور راحت کودک، عدم وجود خطر برای او و همچنین کاهش ریسک آسیب در زمان بازی و فعالیت از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید.

 

کلام آخر

اگر بخواهید با جدیدترین تکنیک‌های چیدمان اتاق خواب کودک، اتاق کودک دلبندتان را آماده کنید؛ نیاز دارید تا جزییات و نکاتی را بدانید. در این مقاله تلاش کردیم تا مهم‌ترین پارامترها و نکات در طراحی اتاق خواب کودک را برای‌تان شرح دهیم تا آگاهانه در این خصوص اقدام کنید.

شما چه پیشنهادی برای چیدمان اتاق کودک دارید؟ نظرتان را برای ما کامنت کنید.

 

منبع: 51 Modern Kid's Room Ideas With Tips & Accessories To Help You Design Yours (home-designing.com)

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید