5 نوع مبدل حرارتی و کاربردهای آنها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در موتورخانه ، مبدل حرارتی می باشد که فرآیند تبادل حرارت بین دو الی چند سیال را انجام می دهد که این سیال ها می توانند مایع یا گاز باشند.

مبدل حرارتی چیست؟ مبدل های حرارتی وسیله ای می باشد که برای انتقال حرارت در بین دو سیال و یا حتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این مبدل ها در فرآیند سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند. هدف مبدل حرارتی خنک کردن سیال های گرم و گرم کردن سیال هایی که دمای پایینی دارند و یا هر دو عمل می باشد.

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در موتورخانه ، مبدل حرارتی می باشد که فرآیند تبادل حرارت بین دو الی چند سیال را انجام می دهد که این سیال ها می توانند مایع یا گاز باشند.

 

مبدل حرارتی چیست؟

مبدل های حرارتی وسیله ای می باشد که برای انتقال حرارت در بین دو سیال و یا حتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این مبدل ها در فرآیند سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.
هدف مبدل حرارتی خنک کردن سیال های گرم و گرم کردن سیال هایی که دمای پایینی دارند و یا هر دو عمل می باشد.

در واقع یکی از موثرترین روش های کنترل مصرف انرژی ، استفاده از مبدل های حرارتی است.

مبدل گرمایی یا مبدل حرارتی دستگاهی است که برای انتقال حرارت مؤثر بین دو سیال (گاز یا مایع) به دیگری استفاده می‌شود. از رایج‌ترین مبدل‌های حرارتی رادیاتور خودرو و رادیاتور شوفاژ است.مبدل‌های حرارتی در صنایع مختلف از جمله تهویه مطبوع، خودرو، نفت و گاز و بسیاری صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر در ویکی پدیا

 

کاربرد مبدل های حرارتی

این مبدل ها در صنایع مهمی از جمله نفت و گاز ، خودروسازی ، موتورخانه ها ، تهویه مطبوع ، صنایع غذایی، نساجی ، داروسازی و ...کاربرد دارند. بسیاری از فرایند های صنعتی احتیاج به درجه خاص و مشخصی از دما دارند و نباید در طی عملکرد زیاد داغ شوند و حرارت بالایی داشته باشند پس در اینجا مبدل حرارتی وارد عمل شده و دما را تنظیم نگه میدارد.

در بین تمامی مبدل های حرارتی ، مبدل حرارتی پوسته و لوله و مبدل حرارتی صفحه ای بیشترین کاربرد را دارند.

 

انواع مبدل حرارتی

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله ترکیبی از مجموعه پوسته است که در اصطلاح به آن shell گفته می شود. این پوسته ها استوانه ای شکل هستند و شامل یک سری لوله های گذر سیال نیز خواهند بود.

این نوع مبدل کاربرد گسترده ای در صنایع شیمیایی دارد. همان طور که از نام این نوع مبدل پیدا است، از لوله و پوسته تشکیل شده به طوری که دسته‌ای از لوله‌ها که آن‌ها را تویوب نیز می‌نامند، داخل یک پوسته قرار گرفته‌اند.
در واقع عملکرد آن به این صورت است که یک سیال داخل مبدل، جریان پیدا کرده و سیال دیگری از طریق پوسته جریان پیدا خواهد کرد و تبادل گرمایی بین آن دو اتفاق خواهد افتاد.
تبادل گرمایی در این مبدل‌ها به گونه‌ای است که در اثر اختلاف دمایی که بین دو سیال وجود دارد، سیال گرم‌تر دمای خود را از دست داده و سیال سردتر دمایش افزایش پیدا می‌کند.

مبدل حرارتی پوسته و لوله قیمت پایین تری نسبت به بقیه مبدل ها دارند و به راحتی رسوب زدایی خواهند شد و همچنین از لحاظ ساختاری ، محکم هستند.
انتقال حرارت در مبدل حرارتی پوسته و لوله به صورت غیر مستقیم انجام می شود یعنی زمانی که سیالات از پوسته و لوله ها عبور کردند شاهد تغییرات دما در آنها هستیم.

 

 

مبدل های حرارتی اسپانیایی

همه ی مبدل ها مانند هم عمل می کنند و از لحاظ عملکرد هیچ تفاوتی با هم ندارند به جز یک سری تفاوت های جزئی که بین آن ها وجود دارد.
مبدل اسپانیایی محصولی کاملاً حرفه ای و ویژه است که برای انتقال گرما مایعات استفاده می شود. البته از مبدل حرارتی اسپانیایی هم برای گرمایش و هم برای خنک سازی استفاده می شود.

 

 

مبدل های حرارتی فلکسینوس

نوعی مبدل حرارتی است که همچون دیگر مبدل‌ها، وظیفه فراهم کردن آب گرم را برای مصرف کنندگان دارد. این نوع مبدل‌ها به دلایل مختلفی همچون مقاومت بالا در برابر کلر، در استخرها کاربرد دارند و در تامین آب گرم استخر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. طراحی فوق حرفه ای مبدل فلکسینوکس سبب شده تا تقاضای زیادی به نسبت مدل های مشابه داشته باشد. مبدل فلکسینوکس از استیل 316l تولید شده است که توانسته تحمل بار حداقل سه برابر بیشتر از سری های معمولی داشته باشد.

یکی از مهمترین مزایای مبدل حرارتی فلکسینوکس که سبب محبوبیت آن در سایت شوفاژکاران اهورا شده است، حجم کم و سطح راندمان حرفه ای و بالا است.

 

 

مبدل های حرارتی استخر

عمل گرمایش آب در استخر ها توسط مبدل های حراراتی استخر انجام می گیرد و این مبدل ها جز اصلی ترین سیستم گرمایشی استخر هستند که دمای آب را کنترل می کنند. توجه کنید که برای خرید مبدل حرارتی استخر باید حتما مدت زمان مورد نیاز جهت گرمایش استخر را در نظر بگیرید.

 

 

مبدل های حرارتی صفحه ای

این مبدل حرارتی با استفاده از تعداد زیادی صفحات فلزی نازک موجب تبادل حرارت بالا بین سیال گرم و سرد می‌شود.
این مبدل نسبت به سایر مبدل‌ها انتقال حرارت بهتر و بازدهی بالاتری دارد ، نگهداری و تعمیر آن آسان‌تر است.

موارد استفاده از مبدل های صفحه ای :

  • سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان های مسکونی
  • استفاده به عنوان سیستم خنک کننده در کندانسور و تبخیر کننده ها
  • انتقال حرارت در موتورخانه ها
  • استفاده در سیستم های تبرید و چیلرها

سرویس و رسوب زدایی مبدل های حرارتی

رسوب زدایی مبدل ها به دلیل افزایش راندمان آن ها صورت می گیرد و حتما باید در فواصل زمانی معینی انجام شود تا رسوب ها از روی سطح تیوب های مبدل برداشته شود و به حالت اولیه خودش که فلز می باشد بازگردد.
برای تمیزکاری و سرویس مبدل ها از روش های مختلف شستشوی مکانیکی و شمیایی استفاده می شود.

وجود رسوب در مبدل ها باعث کاهش راندمان و سطح کیفیت آن ها می شود اما با سرویس مبدل ها طی مدت زمان دقیق و برنامه ریزی شده می توان از کاهش راندمان آن ها جلوگیری کرد.

 

قیمت مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله جز متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع مبدل هایی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای کاربردهای مختلف و در اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شود. بنابراین قیمت آن بر حسب ابعاد و کاربرد آن متفاوت است.
شرکت شوفاژکاران اهورا تولید کننده انواع مبدل های حرارتی اعم از پوسته و لوله ، استخر ، فلکسینوکس ، اسپانیایی ، دریایی و استیل می باشد که دارای بهترین جنس و با گارانتی محصول هستند. جهت مشاوره با کارشناسان شوفاژکاران اهورا می توانید از راه های ارتباطی زیر تماس بگیرید.

تلفن تماس : 02122447429
واتس آپ شرکت : 09901200350

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید