راه های پاک کردن لکه قدیمی قهوه از روی فرش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در این مقاله با چندرین روش ساده برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش آشنا خواهید شد.

خوردن قهوه شاید یكی از نوشیدنی‌های لذت‌بخشی باشد كه افراد در طول روز تجربه می‌كنند. اما اگر قهوه روی فرش بریزد قطعا لكه واضحی ایجاد خواهد كرد که برای تمیز كردن آن نیاز است شما تکنیک‌های از بین بردن لکه قهوه را بدانید. برای شروع باید توجه داشته باشید که زمان بسیار مهم است و بهتر است بسیار سریع اقدام به از بین بردن لکه كنید. زیرا تمیز کردن لکه‌هایی مانند قهوه و چای از روی فرش، اگر زمان زیادی از آن گذشته باشد، کار سختی به نظر می‌رسد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با چندرین روش ساده آموزش پاک کردن لکه قهوه از روی فرش در کوتاه‌ترین زمان ممکن آشنا شوید.

 

از بین بردن قهوه از روی فرش

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با آب و مایع ظرفشویی

در صورتی که به طور اتفاقی کمی قهوه روی فرش ریخت و لکه هنوز خیس و تازه بود، لازم است یک دستمال یا حوله تمیز خشک و یک دستمال مرطوب و ظرف آب کمک بگیرید. دستمال نرم و خشک را روی لکه قرار داده، پارچه را کمی روی لکه فشار دهید تا تمام رطوبت را به خود جذب کند. سپس مقداری آب سرد روی لکه قهوه بریزید تا قهوه را رقیق‌تر کند. سپس از یک دستمال سفید دیگر استفاده کنید و کار خود را ادامه دهید تا تمام مایع را به خود جذب کند. اگر همچنان لکه روی فرش باقی ماند، در یک فنجان آب، سه قطره مایع ظرفشویی بریزید و آن‌ها را خوب ترکیب کنید. دستمال را به محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید در نهایت با یک دستمال خیس، فرش را تمیز کنید تا اثر ماده شوینده روی فرش نماند.

در این مرحله می‌توانید به‌جای مایع ظرفشویی، از پودر لباسشویی و یا شامپو فرش هم استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: پاک كردن شمع از روی فرش و مبل

از بین بردن لکه قهوه از روی فرش

از بین بردن لکه قهوه از روی فرش به کمک آب و مایع ظرفشویی

 

چند نکته مهم

  • به یاد داشته باشید که نباید فرش را محکم بمالید. زیرا ممکن است به الیاف فرش آسیب برسد و حتی امکان دارد قسمت‌هایی از فرش یا موکت پاره شود. برای پاک کردن لکه از یک حرکت مالشی یا فشاری بدون مالش محکم استفاده کنید.
  • از قسمت خارج از لکه قهوه به سمت وسط آن کار خود را شروع کنید. زیرا لکه‌های قهوه در زمانی که مشغول کار بر رویشان هستید، آمادگی پخش شدن به اطراف را دارند.
  • حتما برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش از آب سرد استفاده کنید. زیرا آب گرم باعث می‌شود که قهوه به لایه‌های زیرین نفوذ پیدا کند؛ درنتیجه پاک کردن لکه به مراتب برای شما سخت‌تر خواهد شد.
  • اگر قهوه شما روی موکت یا فرش پرزبلند ریخته شد قبل از شروع مراحل حتما رطوبت لکه را با پرس کردن یک پارچه یا حوله تمیز کامل بگیرید زیرا پرزهای بلند، فرآیند خشک شدن را کند می‌کنند.

 

حتما بخوانید: راهکارهای پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش

از بین بردن لکه قهوه از روی فرش پرزبلند

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش پرزبلند

 

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با سرکه سفید

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه قهوه از روی فرش استفاده از سرکه سفید در کنار مایع ظرفشویی است. برای این کار 5 قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک قاشق مایع ظرفشویی و نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید و دستمال را به این محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید. بعد از پاک شدن لکه، با پارچه خیس روی لکه بکشید تا مواد پاک‌کننده از روی آن تمیز شوند. در نهایت هم با پارچه‌ای خشک، محل لکه را خشک کنید.

 

از بین بردن لکه قهوه از روی فرش با سرکه سفید

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش به کمک سرکه سفید، مایع ظرفشویی و آب

 

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با ماست

استفاده از ماست برای پاک کردن لکه قهوه یکی از ساده‌ترین راهکارهای خانگی است. برای این کار ابتدا چند قاشق ماست روی لکه بریزید و حدود ده دقیقه صبر کنید. سپس ماست ها را با کمک یک قاشق از روی فرش جمع کنید و با دستمال و کمی آب روی فرش بکشید تا باقی مانده ماست‌ها هم تمیز شود. در صورت از بین نرفتن لکه این کار را چند مرتبه دیگر نیز تکرار کنید.

 

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با آمونیاک

اگر می‌دانید که فرشتان پشمی نیست یا ترکیبی از پشم در آن وجود ندارد، می‌توانید ترکیبی از یک قاشق غذاخوری آمونیاک با یک فنجان آب استفاده کنید. این محلول را در قسمتی از فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید به رنگ فرش آسیب نمی‌رساند. محلول آمونیاک را به‌آرامی روی فرش مالیده و ۳ تا ۵ دقیقه منتظر بمانید. در این مرحله نیز به‌طور متناوب از یک حوله خیس برای آبکشی و از یک حوله خشک برای خشک‌کردن قسمت لک شده استفاده کنید.

البته ما این شیوه را برای استفاده در منزل توصیه نمی‌کنیم. بهتر است، برای از بین بردن لکه‌های سخت از قالیشویی‌های متخصص کمک بگیرید.

 

حتما بخوانید: طریقه پاک كردن اسلایم از روی فرش

از بین بردن لکه قهوه و چای از روی فرش

استفاده از دستمال مرطوب سفید برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

 

پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با جوش شیرین

یکی از بهترین موادی که برای پاک کردن لکه قهوه و چای از روی فرش پیشنهاد می‌شود، جوش شیرین است. اگر لکه شما با مراحل قبلی از بین نرفت، کافی است کمی جوش شیرین روی لکه بپاشید و به آن زمان دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن جوش شیرین را با جاروبرقی جمع کنید.

 

از بین بردن قهوه با شکر و خامه از روی فرش

اگر قهوه شما شکر یا خامه داشت باید از پاک‌کننده آنزیم‌دار استفاده کنید. پودر ماشین‌لباسشویی آنزیم‌دار نیز پیشنهاد خوبی است همچنین از محلول‌های آنزیم‌دار پاک‌کننده لکه فرش نیز می‌توانید استفاده کنید. برای پاک کردن چنین لکه‌ای کافی است که پودر را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید که محلولی یکنواخت به دست آورید. پس از آماده شدن محلول کافی است که آن را روی لکه بریزید و به آرامی از بیرون به داخل دستمالی تمیز را حرکت دهید. چند دقیقه به محلول اجازه دهید که ساختار شکر و خامه را بشکند و سپس با دستمالی  نمدار لکه را پاک کنید.

 

حتما بخوانید: روش پاک كردن لاک از روی فرش [100% موثر و کامل]

از بین بردن لکه قهوه با شکر و خامه از روی فرش

روش پاک کردن لکه قهوه با شکر و خامه از روی فرش و موکت

 

پاک كردن لکه قدیمی قهوه از روی فرش

به هیچ وجه با دیدن لکه خشک شده قهوه نگران نشوید. بهترین کار این است که در زمان ایجاد لکه آن را پاک کنید. اما پس از خشک شدن نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد. روش پاک کردن لکه قهوه کهنه هم مانند همان چیزیست که گفته شد. اما لازم است بدانید که پاک کردن لکه قدیمی نیاز به تلاش بیشتری دارد. فقط توجه داشته باشید که قبل از اقدام به پاک کردن حتما لکه را کمی مرطوب کنید و مراحل بالا را دقیقا تکرار کنید.

 

• سخن آخر

در طول زندگی ممکن است با لکه‌های بسیاری مواجه شویم که البته مهم‌ترین نکته در مواجهه با چنین اتفاقی حفظ آرامش است. با آموزش پاک کردن لکه قهوه از روی فرش که در بالا اشاره شد نیاز نیست دیگر نگران این مشکل باشید. البته گاهی نیز ممکن است که شما نتوانید لکه را به خوبی پاک کنید. در این زمان نیز نگران نباشید. قالیشویی‌های حرفه‌ای و باکیفیت به سادگی هرچه تمام می‌تواند لکه را به گونه‌ای پاک کند که انگار پیش از آن وجود نداشته است.

اگر شما روش‌های دیگری برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش را می‌شناسید برای ما در کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید