طریقه پاک كردن اسلایم از روی فرش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

اگر با مشکل ریختن اسلایم در تار و پود فرش یا موکت درگیر هستید، همراه ما باشید تا نحوه پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش را بررسی کنیم.

تاثیری که هر لکه روی فرش یا موکت شما می‌گذارد متفاوت با لکه‌ای دیگر است از این رو برای پاک کردن هر لکه‌ای باید نوع آلودگی را بررسی کنید تا بتوانید راه چاره‌ای برای پاک کردن آن پیدا کنید. چرا که اگر نحوه پاک کردن برخی از لکه‌ها و مواد شیمیایی را ندانید نه تنها لکه پاک نمی شود بلکه کار بدتر از قبل خواهد شد.

اسلایم و خمیر بازی یکی از این مواد هستند که امروزه بیش از پیش در خانه‌ها دیده می‌شود و علاوه بر کودکان برای بزرگسالان نیز جذابیت‌های خاصی دارند. ریختن قسمتی از اسلایم یا خمیر بازی بر روی فرش ممکن است باعث تداخل رنگ‌های فرش شود یا اینکه پس از مدتی باعث تیره شدن قسمت ذکر شده خواهد شد.

طبیعتا دشوار است که چنین سرگرمی را از خود و کودک خود دریغ کنید اما برای جلوگیری از خطر احتمالی آلودگی سطوح به وسیله اسلایم در مرحله اول از زیرانداز استفاده کنید تا به فرش و موکت شما آسیبی وارد نشود. اما در صورت بروز مشکل برای رفع لکه‌های آن از روی وسایل یا فرش اصلا نگران نباشید. ما شما را راهنمایی می‌کنیم تا برای پاک کردن خمیر اسلایم اقدام درستی انجام دهید. در صورتی که این روش برای شما کارآمد نباشد از یک قالشویی مطمئن کمک بگیرید تا با روشی اصولی این مشکل را رفع کند.

در ادامه این مقاله، طی هفت مرحله به نحوه پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید!

 

طریقه پاك كردن اسلایم از روی فرش

اگر شما هم کودکانی داشته باشید که عاشق اسلایم باشند، قطعا باید روش پاک کردن آن را از روی فرش بدانید؛ تا در مواقع لزوم فورا از روش موردنظر استفاده کنید. روش پاك كردن اسلایم از روی فرش شاید کمی پیچیده به نظر برسد و چیزی نشدنی در ذهن‌تان باشد؛ اما واقعیت چنین نیست. شما به راحتی با طی کردن چند مرحله می‌توانید اسلایم را از روی فرش پاک کنید. روش پاك كردن اسلایم از روی فرش چنین است که فرصت طلایی چند دقیقه‌ای به شما داده می‌شود. اگر در همین زمان اقدام کنید که احتمال موفقیت‌تان بالا است. اما درصورتی که برای از بین بردن اسلایم از روی فرش کمی تنبلی کنید، احتمالا فرش‌تان را ازدست خواهید داد.

بهترین کار برای رفع هر نوع لکه‌ای بر روی فرش یا موکت این است که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به پاک کردن آن کنید. چون اگر لکه‌زدایی را به تعویق بیندازید ممکن است پاک کردن لکه دیگر کار ساده‌ای نباشد.


مرحله اول: برای اولین قدم به کمک یک کاردک یا حتی ناخن خود سعی کنید تا جایی که ممکن است مواد اسلایم را از روی فرش یا موکت بردارید. برای این کار باید یک سطح فلزی محکم را انتخاب کنید تا اسلایم روی آن باقی نماند. سپس می‌توانید به راحتی تمامی خمیر پخش شده روی فرش را تمیز کنید. سعی کنید این مرحله را طوری انجام دهید که موجب کشیده شدن خمیر روی فرش نشود. همه چیز باید در قسمتی انجام شود که خمیر به فرش کشیده شده است.

 

حتما بخوانید: راهکارهای پاک کردن و از بین بردن لکه چای روی فرش

پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش

جداکردن خمیر اسلایم از روی فرش

 

مرحله دوم: موادی مانند آب گرم و سرکه، که همواره به عنوان پاک‌کننده‌های سنتی مورد استفاده بوده‌اند. امروزه نیز خواص پاک‌کنندگی آن‌ها از نظر شیمیایی اثبات شده است. بنابراین سرکه سفید را با آب به نسبت 2 به 1 مخلوط کنید و محلولی برای پاک كردن خمیر اسلایم از روی فرش بسازید. با کمک این محلول و خاصیت اسیدی آن، می‌توانید امیدوار باشید که خمیر اسلایم کمی حل شده و پاک کردن آن آسان‌تر می‌شود.

 

مرحله سوم: محلول ساخته شده را درون یک بطری بریزید و روی لکه اسپری کنید تا مطمئن شوید محل لکه به خوبی به محلول سرکه و آب آغشته شده است سپس اندکی صبر کنید تا محلول با اسلایم واکنش دهد. حل شدن خمیر اسلایم به شکل تکه تکه شدن آن مشاهده می‌شود. در این شرایط می‌توانید مرحله بعدی را آغاز کنید.

این محلول نباید خیلی سرد باشد زیرا در این صورت، قادر به لکه‌طدایی نخواهد بود.

 

پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش

اسپری کردن محلول آب و سرکه بر روی لکه اسلایم

 

مرحله چهارم: چند دقیقه صبر کنید. خاصیت چسبندگی اسلایم با محلول آب و سرکه از بین می‌رود سپس از یک فرچه نرم که به فرش‌تان آسیب نرساند کمک بگیرید. سعی کنید لکه را به کمک فرچه از روی فرش حذف کنید. اما این کار را به آرامی انجام دهید تا لکه بیشتر از این بر روی فرش پخش نشود. استفاده از فرچه های کوچک بهترین انتخاب برای چنین اقدامی است. سعی کنید قسمت خارجی فرچه را بعد از چند بار کشیدن بر روی فرش تمیز کنید تا تکه های اسلایم را از روی آن تمیز کنید و مانع کشیده شدن آن‌ها به بخش‌های جدید فرش شوید.

 

در میانه کار، هرجا فرچه شما آغشته به اسلایم شد، آن را شستشو داده و ذرات این ماده را از فرچه خارج کنید. این کار را تا پاک کردن اسلایم از روی فرش بطور کامل ادامه دهید.

 

پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش

کشیدن فرچه تمیز روی لکه خمیر اسلایم

 

مرحله پنجم: در این مرحله از یک حوله یا دستمال نخی کمک بگیرید و آن را روی سطح فرش بکشید تا لکه کاملا خشک شود. پس از خشک شدن اگر دیدید همچنان لکه روی فرش باقی مانده است مراحل بالا را مجددا تکرار کنید. این اقدامات تا جایی انجام می‌شود که همه چیز از روی فرش پاک شده باشد و هیچ چسبندگی بر روی فرش احساس نگردد.

 

پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش

کشیدن دستمال نخی تمیز روی فرش و خشک کردن لکه

 

مرحله ششم: پس از پایان لکه‌زدایی سطح مورد نظر را با استفاده از جارو برقی جارو کنید تا قسمت شسته شده به حال اولیه بازگردد. در این مرحله حتما درجه مکش جارو برقی را بر روی بالاترین سطح آن قرار دهید.

توجه داشته باشید که محل موردنظر باشد خشک و بدون رطوبت باشد. در غیر اینصورت ریسک بروز خرابی و سوختگی موتور جاروبرقی را خواهید داشت.

 

پاك كردن اسلایم از روی موکت

پاك كردن اسلایم از روی موکت

 

معمولا کفپوش اتاق کودکان از جنس موکت است. عایق بودن موکت و راحتی آن برای بازی و تردد بچه‌ها موجب می‌شود تا انتخاب فوق العاده ای برای کف اتاق باشد. معمولا خمیر اسلایم توسط کودکان بر روی زمین ریخته می‌شود؛ پس طبیعی است که اطلاع از نحوه پاک کردن اسلایم از روی موکت در اولویت‌تان باشد. شما می‌توانید به راحتی با کمک آموزشی که گام به گام در ادامه به آن می‌پردازیم، خمیر را از سطح موکت پاک کنید و با خیالی آسوده بدون نیاز به قالیشویی موکتی تمیز داشته باشید.

 

1-خمیر اسلایم سطح موکت کاهش دهید

مهم‌ترین کاری که باید در این مرحله انجام دهید، جمع کردن خمیر از سطح موکت است. درواقع باید خمیرهایی که هنوز سطح موکت قرار دارند را به وسیله کادک، چاقو یا دستمال تمیز کنید. در این مرحله مراقب باشید تا نقاط تمیز موکت را کثیف نکنید و باعث گسترش خمیر روی سطح موکت نشوید.

 

2-محلول حل کننده بسازید

نکته مهم دیگری که برای پاک کردن خمیر اسلایم از روی موکت باید در نظر داشته باشید، درست کردن یک محلول حل کننده است. استفاده از سرکه به عنوان یک حل کننده اسیدی می‌تواند بسیار کارساز باشد. اگر سرکه در دسترس نبود، از مایع ضد عفونی کننده دست بر پایه الکل استفاده کنید تا امکان حل کردن خمیر اسلایم را داشته باشد.. در بعضی موارد برای ایجاد خاصیت روان کنندگی برای جدا شدن خمیر اسلایم از سطح موکت، استفاده از اسپری روان کننده WD-40 توصیه می‌شود. اما یادتان باشد که استفاده از اسپری بر روی موکت رنگ روشن چندان توصیه نمی‌شود.

 

پاك كردن اسلایم از روی موکت

میزان چسبندگی خمیر اسلایم و ریسک نفوذ به تار و پود موکت و فرش

 

3-محلول حل کننده را بپاشید

شما باید در این مرحله محلول مدنظرتان را بر روی سطح موکت بپاشید. سعی کنید با کمک یک اسپری آب، این محلول را بر روی تمامی قسمت‌های دارای اسلایم بپاشید و منتظر بمانید. مدت زمان انتظار معمولا چیزی حدود 5 الی 10 دقیقه است. در این بازه زمانی می‌توانید به شکل مکرر محلول را بر روی سطح موکت شارژ کنید تا خیالتان از بابت اثرگذاری آن راحت شود.

 

4-فرچه بکشید

در این مرحله باید با کمک فرچه سطح موکت را تمیز کنید. معمولا حل کننده موجب می‌شود تا بافت خمیر اسلایم از انسجام خارج شود و به راحتی از طریق فرچه جدا شود. شما باید باتوجه به وسعت محل کثیفی، نوع فرچه را انتخاب کنید. اگر محل کوچکی از موکت با خمیر اسلایم کثیف شده است، حتما از مسواک استفاده کنید تا بخش های دیگر را آلوده نکنید. تمیز کردن مکرر سطح فرچه از خمیر، مهم‌ترین فوت کوزه گری در این مرحله است.

 

5-خشک کنید

شما باید در آخرین مرحله از پروسه پاك كردن خمیر اسلایم از روی فرش و موکت، سطح موکت را خشک کنید. استفاده از دستمال آب گیر یا حوله آشپزخانه به شدت توصیه می‌شود. اگر جاروبرقی آب و خاک در منزل دارید، حتما از آن برای خشک کردن بهتر فرش استفاده کنید. استفاده از این مدل جاروبرقی در مرحله سوم نیز پیشنهاد می‌شود.
 

 

جلوگیری از ریختن خمیر اسلایم روی فرش و موکت

پاك كردن اسلایم از روی موکت

 

ریختن خمیر اسلایم روی فرش یکی از رویدادهای ناگواری است که اگر کودکی در خانه داشته باشید، احتمالا با آن مواجه می‌شوید. خمیر اسلایم روی فرش و موکت به شدت چسبندگی دارد و مثل آدامس تمام پرزهای فرش را درگیر می‌کند. بهترین راه پیشگیری از وقوع چنین رویدادی، تغییر محل بازی با اسلایم است. شما باید قوانینی برای استفاده از اسلایم تنظیم کنید تا شاهد این اتفاقات نباشید. استفاده از سینی، روفرشی، ملحفه مناسب و همچنین بازی در محلی که دارای کفپوشی مثل سنگ، سرامیک یا کاشی است، بهترین راه برای عدم مواجهه با چنین اتفاقی است.

 

 

• سخن آخر

قطعا پیش‌گیری بهتر از درمان است. پس توجه داشته باشید که فرش هرگز جای مناسبی برای بازی با خمیر اسلایم نبوده و نیست. اما اگر بر حسب اتفاق فرش شما به این ماده آلوده یا در اثر تماس با آن لکه‌دار شد، هر چه سریع‌تر براساس موارد بالا اقدام به حذف لکه کنید. اگر شما روش دیگری برای پاک کردن خمیر اسلایم از روی فرش و موکت می‌دانید برای ما در کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید