کناف دیوار چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله با انواع دیوار کناف آشنا می‌شوید و درباره مزایا و معایب آن بیشتر خواهید دانست.

کناف در واقع نام یک شرکت ساختمانی است که در سال 1932 توسط برادران کناف (کارل و آنفوس کناف) تاسیس شد و برای اولین بار پنل‌های پیش‌ساخته گچی و سیمانی را تولید كرد در حال حاضر این شرکت یکی از شرکت‌های بین‌المللی در صنایع ساختمان به شمار می‌رود. چون شرکت کناف برای اولین بار به تولید و عرضه صفحات گچی پرداخته است، از این رو این صفحات با نام کناف در ایران شناخته شده‌اند که لزوماً هم توسط شرکت کناف تولید نمی‌شوند. این پنل‌ها را می‌توان به شکل‌های مختلف برای پوشش سقف و دیواره‌ها استفاده کرد. اشکال مختلف کناف عبارتند از: دیوارهای جداکننده، دیوارهای پوششی، سقف‌های کاذب مشبک، سقف‌های کاذب یکپارچه و سیستم‌های حفاظت ساختمان در برابر حریق

در بین محصولات گچی پیش ساختع دیوار کناف یکی از ساختارهای پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی امروزی به شمار می‌رود. از دیوار کناف به عنوان دیوار پیش ساخته برای تقسیم فضای‌داخلی ساختمان و دیوارهای پیرامونی استفاده می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره انواع دیوار کناف مزایا و معایب آن بیشتر بدانیم.

 

دیوارهای کناف

یکی از بهترین راهکارها برای به وجود آوردن فضای داخلی مدرن و خاص که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه و استاندارد باشد، اجرای دیوار خشک کناف یا همان درای وال (Dry Wall) است. بسته به فضایی که دارید و کاربری آن فضا دو نوع دیوار جداکننده و پوششی کناف اجرا می‌شود که در ادامه به طور مختصر هر یک را توضیح خواهیم داد. 

 

حتما بخوانید: انواع کناف سقف پذیرایی شیک و لاکچری

دیوار کناف درای وال

طراحی زیبا و منحصر به فرد فضای داخلی با اجرای دیوار جداکننده کناف

 

دیوار جداكننده كناف

دیوار جداکننده کناف، امروزه به عنوان دیوارهای داخلی و غیر باربر به منظورجداسازی فضاهای داخلی به کار گرفته می‌شوند. این دیوارها شامل قابی سبک هستند که یک یا چند لایه صفحات روکش‌دار گچی روی آن‌ها پیچ شده‌اند.  دیوار جداکننده کناف بسیار نازک‌تر از دیوارهای آجری و بتنی است، به همین دلیل می‌توان به راحتی تغییرات دلخواه را در آن‌ها ایجاد کرد. مثلا می‌توان انواع لوله‌کشی و تاسیسات برقی را با ایجاد حفره‌هایی در پنل‌های گچی، از بین دیوار عبور داد که این خود یکی از اصلی‌ترین مزایای دیوارهای جداکننده کناف به شمار می‌رود.

 

کناف دیواری جداکننده

اجرای دیوار جداکننده کناف به دست نیروی متخصص

 

دیوار كاذب كناف

دیوار کاذب کناف پوششی است که برای ایجاد کیفیت بهتر در فضای داخلی روی دیوار بنایی اجرا می‌شود. این دیوار سبک بوده و نصبی آسان دارد، که خود دلیل استقبال بسیاری از افراد برای استفاده از آن‌ها در مکان مورد نظر شده است. هنگام اجرای دیوار کاذب کناف با اجرای دو لایه قاب فلزی با فاصله حدودا 60 سانتی‌متر از یکدیگر ، می‌توان از فضای به وجود آمده جهت عبور تأسیسات الکتریکی و مکانیکی استفاده کرد. قرار گیری تأسیسات در فضای خالی دیوار و دفن نشدن آن در داخل دیوار ، علاوه بر رفع مسئله خوردگی و کاهش هزینه تعمیرات ، دسترسی به تأسیسات و تعمیرات و نگهداری را در مرحله بهره‌برداری آسان می‌کند.

 

دیوار کاذب کناف

نمونه‌ای از اجرای عایق پشم شیشه پشت دیوار کاذب کناف

 

نحوه اجرا کناف دیواری ساده

اجرای دیوار کناف بسیار سریع و راحت است. برای شروع، ابتدا رانرهای فولادی سبک با ضخامت 7 یا 10 سانتی‌متری به زمین به وسیله پیچ، رول پلاک و پرچ محکم شده و در مرحله بعد استادهای فولادی سبک بین رانرهای فولادی پیچ می‌شوند و سپس یک طرف از دیوار با پنل‌های گچی که ضخامت بالایی دارند به استادها پیچ می‌شوند.

توجه داشته باشید که اگر بخواهید دیوار عایق صوت، گرما و غیره باشد باید بین دو طرف دیوار از عایق‌های صوتی و حرارتی استفاده شود و در نهایت باید طرف دیگر دیوار را به وسیله پنل تکمیل نمود تا دیوار کناف به درستی اجرا شود.

در انتهای کار برای زیبایی و یکدستی قسمت‌هایی که صفحات کناف به هم وصل شده‌اند و همچنین محل پیچ کردن صفحات گچی به پروفیل‌های گالوانیزه با استفاده از ملات کناف تهیه شده از پودر کناف و یا بتونه کناف پوشش داده شود. پس از خشک شدن بتونه، می‌توان اقدام به رنگ آمیزی دیوار کناف کرد. پس از خشک شدن رنگ آمیزی نیز می‌توان اقدام به نصب المان‌های نوری مانند هالوژن، نوار نورانی، نور مخفی وغیره کرد. 

 

نحوه اجرا کناف دیواری ساده

اجرای دیوار کاذب کناف و طریقه پیچ کردن پنل‌های گچی به استادهای فولادی سبک

 

مزایا و معایب کناف

انتخاب مصالح برای ساخت به آیتم‌های متفاوتی از جمله موقعیت پروژه، بودجه، نیازهای پروژه و غیره بستگی دارد و طبیعتا استفاده از هر مصالحی در ساختمان‌سازی نکات مثبت و منفی دارد که دانستن آن‌ها در کنار نیازسنجی‌های انجام شده می‌تواند در تصمیم‌گیری شما بسیار تاثیرگذار باشد. از این رو با هم مزایا و معایب دیوار کناف را خواهیم دید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

مزیت دیوار کناف

  • دیوار کناف به راحتی و در کمترین زمان ممکن قابلیت نصب را دارند.
  • این دیوارها به دلیل توخالی بودن سبک وزن هستند. به همین دلیل جابه‌جایی آن‌ها بسیار آسان است که در نتیجه افزایش سرعت پروژه را به دنبال دارد.

دیوارهای کناف چیزی حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد سبک‌تر از دیوارهای آجری و بتنی هستند.

  • دیوار کناف هنگام زلزله واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهند. زیرا مقاومت بالایی در برابر فشار دارند. این نوع دیوارها در مناطقی که شدت زلزله بسیار بالاست، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فضای خالی پشت دیوارهای کاذب باعث شده که بتوان تاسیسات زیادی از ساختمان را از آن عبور داد و یا در این محل عایق‌های صوتی و حرارتی قرار داد.
  • دیوار کناف به دلیل منعطف‌بودن می‌تواند فرم‌های متنوعی پیدا کند.
  •  دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی دارد. در صورت ترکیدن لوله های تاسیسات و غیره به راحتی می‌توان قسمت آسیب دیده را تشخیص داده و تعمیر کرد.
  • دیوارهای کناف بعد از نصب، رنگ آمیزی می‌شوند و در این مرحله نیازی به ملات گچ و خاک ندارند. این موضوع باعث صرفه‌جویی و بالا رفتن سرعت اجرای پروژه می‌شود.
  • دیوارهای کناف به دلیل اینکه ضخامت کمتری در مقایسه با مصالح سنتی دارند باعث افزایش سطح زیر بنای ساختمان می‌شوند.
  • در فصل زمستان خشک شدن دیوارهای گچی زمان بسیار زیادی می‌برد. بنابراین دیوار کناف انتخابی مناسب برای ساختمان‌سازی در فصل سرد و مناطق سردسیر و برای زمان‌هایی که وقت کافی برای منتطر ماندن و خشک شدن دیوار ندارید، است.

 

معایب دیوار کناف

  • آسیب پذیر بودن دیوار کناف در برابر ضربه
  • برای نصب نیاز به نیروی کار متخصص دارد.
  • ادرصورت عدم استفاده از پشم سنگ یا پلی استایرن برای پر کردن فضای داخلی بین استادها دیوارها صدای توخالی و طبل مانند خواهند داشت. همچنین اگر فضای بین ورق‌های گالوانیزه با پلی‌استایرن یا پشم‌سنگ پر شود هزینه زیادی در برخواهد داشت که معمولا برای کارفرمایان مقرون به صرفه نیست.

 

دیوار اجرا شده کناف

بهترین و جدیدترین ایده دیوار جداکننده کناف اجرا شده در یک دفتر کار مدرن و لوکس

 

• سخن آخر

کناف از جمله محصولات پرکاربرد در عملیات‌های نازک کاری ساختمان است. همانطور که در بالا اشاره شد کناف‌ها در واقع صفحات گچی هستند که در یک فرایند مهندسی شده ساخته می‌شوند. ساختار این پنل‌ها به گونه‌ای است که آن‌ها را برای اجرای انواع طرح‌های سقفی و دیواری مناسب می‌سازد. بعد از دانستن مزایا و معایت کناف کاری دیوار آیا انتخاب شما برای خانه‌ی خود دیوارهای پیش ساخته کناف است؟

نظرات خود را برای ما در کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید