نقشه ساختمان دوبلکس [پلان خانه دوبلکس]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

خانه‌‌های‌ دوبلکس یکی از محبوب‌ترین‌ها در معماری هستند. در این مقاله طراحی و انواع پلان خانه دوبلکس را با هم مشاهده می‌کنیم.

شاید تا چند وقت پیش در فیلم‌های سینمایی یا تلویزیونی خانه‌هایی که دوبلکس بودند جز نماد افراد لاکچری و ثروتمند به حساب می‌آمد! البته بدون دلیل هم نیست زیرا در هر زمان خانه‌های دوبلکس به دلیل وجود طبقه‌ای بیشتر در خانه هزینه بیشتری می‌برند و خب گرانتر هستند؛ اما امروزه طراحی معماری به این سبک مخصوص خانه‌های بزرگ نیست و به کمک خانه‌هایی با متراژ پایین مانند دکوراسیون خانه‌های ۴۰متری نیز آمده تا با این روش جای بیشتری برای یک خانه ایجاد شود و فضایی به عنوان اتاق مطالعه یا خواب در خانه‌های کوچک تعبیه شود. 

اما آیا برای شما هم خانه‌های دوبلکس با پله‌های شیک گرد بزرگ جذابیت دارد؟ و یا خانه‌ای کوچک دارید و به فکر اتصال محیط خانه‌ی خود به یک سطح دیگر برای ایجاد فضایی بیشتر هستید؟ پس حتما تا انتهای این مقاله همراه بساز و بچین باشید تا تصاویری زیبا از چند خانه دوبلکس شیک را با هم تماشا و بررسی کنیم.

 

خانه دوبلکس چیست؟

خانه‌های دوبلکس به خانه‌های یک طبقه با متراژ بالا گفته می‌شوند که معمولا در دو سطح ساخته می شوند و قسمت پایینی خانه شامل پذیرایی است و سطح یا طبقه دوم به اتاق خواب و حمام اختصاص دارد و به هم دیگر با پله‌های شیک چوبی، سرامیکی یا شیشه‌ای متصل هستند. در خانه‌های بزرگ معمولا نیاز افراد به فضایی بیشتر برای اتاق خواب یا اتاق مطالعه وجود ندارد اما به هرحال استفاده از فضایی که می‌شود آن‌ را با پله جدا کرد، نمایی لوکس و ویژه به خانه می‌دهد و آن‌ را بسیار متفاوت می‌کند.

تعریف دیگری که برای خانه دوبلکس می‌توان ارائه داد این است که؛ یک خانه دوبلکس، خانه‌ای است که از دو واحد مسکونی مجزا تشکیل شده است که به هم متصل هستند. این دو واحد مجزا یک ساختمان دو واحدی را تشکیل می‌دهند که دارای یک دیوار مشترک است و همچنین ممکن است فضاهای بیرونی دیگری مانند راهرو یا حیاط خلوت را نیز به اشتراک بگذارد. در این تعریف، اصطلاح دوبلکس منحصراً به ساختمانی اطلاق می شود که تنها از دو واحد تشکیل شده است. 

در خانه‌های دوبلکس پله‌ها نقش اساسی را بازی می‌کنند که دکوراسیون اطراف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال در پلان ویلایی دوبلکس ۴۰۰ متری زیر می‌بینید که رنگ پله‌های به کار رفته در این خانه مشکی است و برای هماهنگی با آن‌ها رنگ دیگر وسایل نیز با دقت انتخاب شده است.

 

نقشه خانه دوبلکس 60 متری

دکوراسیون شیک و لاکچری خانه دوبلکس بزرگ

 

دکوراسیون داخلی خانه‌های دوبلکس نیز مانند دیگر دکوراسیون‌ها کلاسیک یا مدرن و مینیمال هستند. در دکوراسیون‌های کلاسیک از تزیینات زیاد و سلطنتی استفاده می‌شود اما در خانه‌های دوبکس مینیمال و مدرن تمام عناصر در ساده‌ترین حالت و رنگ‌های روشن و خنثی یا تیره به کار می‌روند. در ادامه تصاویری از خانه ویلایی دوبلکس کوچک و بزرگ را خواهیم دید.

 

ویژگی های خانه دوبلکس

اگر یک خانه دوبلکس از نظر ظاهر بیرونی متقارن باشد، ویژگی اصلی آن، وجود یک دیوار مشترک بین دو واحد زندگی جداگانه است. این مدل از ساختمان دوبلکس، دارای دو ورودی مجزا و دو گاراژ است. این دو واحد معمولاً در کنار یکدیگر قرار دارند، اگرچه مواردی وجود دارد که واحدهای نشیمن یک واحد، روی دیگری قرار دارند.

در برخی مناطق، طراحی خانه‌های دوبلکس چند سطحی رایج هستند و از فضای عمودی بهره می‌برند. در این شرایط، علاوه بر یک دیوار مشترک، گاهی اوقات دو واحد در یک خانه دوبلکس، قسمت‌های مشترک دیگری نیز دارند که می‌توانند شامل یک ایوان جلو، یک راهرو یا پارکینگ یا حیاط خلوتی باشند که به جای تقسیم با حصار، باز است. واحدها عموماً پلان یکسانی دارند و نمای آنها در هر دو قسمت بیرونی واحد، برای تداوم بصری یکسان است.

خانه دوبلکس

پلن خانه دوبلکس طبقه اول

پلن خانه دوبلکس طبقه اول

 

پلن خانه دوبلکس طبقه دوم

پلن خانه دوبلکس طبقه دوم

 

چه تفاوتی بین خانه دوبلکس، یک آپارتمان و یک خانه ویلایی وجود دارد؟

از برخی جهات، خانه دوبلکس، تلاقی بین آپارتمان و خانه ویلایی است. در واقع، خانه دوبلکس شبیه به یک آپارتمان است که واحد مسکونی شما به یک واحد دیگر در کنار آن، در بالا یا پایین آن، متصل است، با این حال، یک ساختمان دوبلکس هرگز بیش از دو واحد ندارد، که این موضوع در مورد یک آپارتمان صدق نمی‌کند.

خانه دوبلکس، برخلاف آپارتمان، فضای بیرونی را نیز ارائه می‌کند، و از این نظر با خانه ویلایی شباهت دارد، متراژ نزدیک‌تر به خانه‌های ویلایی فراهم می‌کند و ورودی و یک گاراژ متصل دارد.

 

مزایا و معایب خانه دوبلکس چیست؟

یکی از مزایای اصلی یک خانه دوبلکس این واقعیت است که اگر هر دو واحد را خریداری کنید و یکی را اجاره دهید، چه بلند مدت و چه به عنوان اجاره در تعطیلات، می‌تواند یک سرمایه گذاری عالی باشد. در واقع اینکار می‌تواند منبع درآمد اضافی برایتان فراهم کند.

علاوه بر این، می تواند یک راه عالی برای قرار دادن چندین نسل از یک خانواده در یک ملک بزرگ باشد، در حالی که هر خانواده، واحد و  فضای زندگی جداگانه خود را دارد.

همچنین لازم است به خاطر داشته باشید که یک واحد در داخل یک خانه دوبلکس، معمولاً از نظر اندازه کوچکتر از یک خانه ویلایی است و ممکن است مجبور شوید برخی از مناطق بیرونی را با همسایه یا مستاجر خود به اشتراک بگذارید.

یک نقطه ضعف کلیدی خانه‌های دوبلکس، سطح صدای بالقوه در داخل واحدهاست و این موضوع به دلیل وجود دیوار مشترک است. البته این بستگی به ساکنان واحد متصل و اتاق‌هایی دارد که تحت تأثیر آن دیوار مشترک قرار دارند. در برخی موارد، دیوار مشترک بین گاراژها و فضاهای غیر اتاق خواب قرار می‌گیرد تا سطح سر و صدا در هر دو واحد به حداقل برسد.

اگرچه با زندگی کردن در خانه دوبلکس، ممکن است فضا و حریم خصوصی بیشتری نسبت به زندگی در یک آپارتمان داشته باشید، اما همچنان یک همسایه خواهید داشت. برخی از مناطق همچنان مشترک خواهند بود و ممکن است نیاز باشد که مسئولیت‌ها و هزینه‌های تعمیر و نگهداری فصلی بین صاحبان دو واحد تقسیم شود.

یکی دیگر از معایب بالقوه یک واحد در یک خانه دوبلکس، امکان ارزش فروش مجدد کمتر است. به عبارت بهتر، فروش یک واحد از خانه دوبلکس می‌تواند سخت‌تر از یک خانه ویلایی باشد، زیرا خریداران نسبت به داشتن یک همسایه و نداشتن حریم خصوصی کامل نگران خواهند بود.

خانه دوبلکس لاکچری

 

آیا خانه دوبلکس انتخابی مناسب برای شماست؟

اگر به دنبال ملکی با پتانسیل درآمدزایی هستید، خرید خانه دوبلکس یک انتخاب عالی است زیرا می‌توانید در یک واحد زندگی کنید و واحدی که در مجاورت وجود دارد را اجاره دهید. همچنین می‌تواند مکانی را برای یک خانواده بزرگ و چند نسلی فراهم کند تا در کنار هم زندگی کنند و در عین حال از فضا و حریم خصوصی خود لذت ببرند.

اگر می‌خواهید از یک آپارتمان خارج شوید یا خانه خود را بزرگتر کنید، احتمالا به اشتراک گذاشتن مناطق مشترک با همسایه خود اهمیتی نمی‌دهید و به سر و صدای احتمالی خیلی حساس نیستید، پس یک خانه دوبلکس ممکن است یک خانه جدید عالی برای شما باشد.

حتما بخوانید: انواع نمای رومی ساختمان دو طبقه

 

نقشه ساختمان دوبلکس 100 متری

طراحی داخلی و نقشه ساختمان دوبلکس 100 متری

 

نقشه خانه دوبلکس 150 متری

طراحی داخلی و نقشه خانه دوبلکس 150 متری

 

نقشه خانه دوبلکس ۷۰ متری

طراحی داخلی و نقشه خانه دوبلکس 120 متری
 

نقشه خانه دوبلکس 200 متری

طراحی دکوراسیون داخلی و نقشه خانه دوبلکس 200 متری

 

نقشه خانه دوبلکس ۷۰ متری

نقشه خانه دوبلکس ۷۰ متری لوکس و مدرن

 

نقشه خانه دوبلکس 60 متری

نقشه خانه دوبلکس 60 متری کوچک و نقلی

 

همانطور که در تصاویر بالا دیدید راه پله‌ها در خانه‌های دوبلکس کوچک و بزرگ نقش پر رنگی دارند. اما اینکه از چه مدل راه پله‌ای برای خانه شما استفاده شود،‌ راه پله گرد یا نیم دایره یا سه طرفه، از جنس شیشه‌ای، چوبی یا سنگی باز هم به متراژ‌ خانه شما و سبک و سلیقه شما باز می‌گردد.

حتما بخوانید: انواع نمای بیرونی ساختمان یک طبقه با سرامیک

نقشه خانه دوبلکس کوچک ایرانی

دکوراسیون داخلی و نقشه خانه دوبلکس کوچک ایرانی

 

نقشه خانه دوبلکس 120 متری

نمونه طراحی داخلی و نقشه خانه دوبلکس 120 متری
 

نمای ساختمان دوبلکس مدرن

خانه دوبلکس ایرانی کوچک با پله‌های چوبی و ساده

 

عیب خانه دوبلکس

نمونه طراحی داخلی خانه‌های کوچک دوبلکس برای ایجاد فضایی اضافه

 

پلان ویلایی دوبلکس 300 متری

نمونه خانه دوبلکس مدرن و لوکس با راه پله و نرده‌های فلزی

 

پلان ویلایی دوبلکس 300 متری

نمونه طراحی داخلی ویلاهای دوبلکس با پله مارپیچ

 

نقشه ویلا دوبلکس ۸۰ متری

نمای طبقه دوم خانه لوکس و مدرن خانه دوبلکس

 

نقشه خانه دوبلکس 70 متری

نمونه پله‌های چوبی مدرن و شیک برای خانه‌های دوبلکس کلاسیک

 

نقشه ساختمان دوبلکس 100 متری

نمایی از خانه دوبلکس ایرانی مدرن و زیبا با وسایل و پله چوبی

 

خانه ویلایی دوبلکس کوچک

خانه دوبلکس مدرن و زیبای جدید با پله مارپیچ شیشه‌ای

 

پلان دوبلکس لوکس

طراحی داخلی و پلان دوبلکس لوکس خانه ایرانی

 

عکس خانه های دوبلکس ایرانی

نمونه عکس خانه های دوبلکس ایرانی با طراحی سلطنتی و لوکس

 

نمای خانه دوبلکس ایرانی

نمونه پله‌ی نیم دایره در خانه‌های لوکس کوچک و نقلی

 

نقشه خانه نیمه دوبلکس 150 متری

نمونه خانه‌ی دوبلکس مدرن و نقشه خانه نیمه دوبلکس 150 متری

 

پلان مسکونی دوبلکس 120 متری

طراحی و ساخت خانه‌های دوبلکس مدرن و پلان مسکونی دوبلکس 120 متری
 

دانلود رایگان پلان مسکونی دوبلکس

خانه‌های دوبلکس و سلطنتی دوبلکس با دکوراسیون جدید و فاخر

 

نقشه پلان دوبلکس سه خوابه

نمونه دکوراسیون شیک و مدرن خانه‌‌ی دوبلکس متراژ بالا

 

نقشه ویلای نقلی

راه پله چوبی کوچک در نقشه ویلای نقلی مدرن

 

پلان دوبلکس عرض 10

نمونه راهرو ساده و شیک برای خانه‌های دوبلکس ویلایی

 

پلان مسکونی دوبلکس

نمای داخلی ساختمان دوبلکس شیک و لاکچری

 

در تصویر زیر نقشه خانه دوبلکس 60 متری را می‌توانید مشاهده کنید.

 

نقشه خانه دوبلکس 80 متری

نقشه و پلان خانه دوبلکس 60 متری

 

اگر فضایی بزرگتر در اختیار  دارید برای نمونه تصویر زیر نقشه خانه دوبلکس 150 متری است که شما می‌توانید از آن در طراحی مهندسی خود استفاده کنید.

 

نقشه خانه دوبلکس 150 متری

پلان نقشه خانه دوبلکس 150 متری

 

پلن خانه دوبلکس دو واحد در کنار هم

پلن خانه دوبلکس دو واحد در کنار هم

 

پلن خانه دوبلکس

پلن خانه دوبلکس

 

نمای ساختمان دوبلکس مدرن

تا به اینجا نمای داخلی و دکوراسیون‌های مدرن، مینیمال و کلاسیک ساختمان‌های دوبلکس را مشاهده فرمودید. اما در طراحی نمای ساختمان دوبلکس نیز مدل‌های جذاب و مدرنی وجود دارند که در تصاویر زیر می‌توانید مشاهده کنید. 

در ساختمان‌های دوبلکس با نمای سرامیک، شیشه‌ای یا مرمر که در طراحی آن‌ها حیاط و استخر تعبیه شده است نیز بر زیبایی و ارزش این ساختمان‌ها افزوده می‌شود و بنای شما را مجلل‌تر و ارزشمند‌تر می‌کند.

 

عکس خانه های دوبلکس ایرانی

طراحی نمای مدرن و لاکچری ساختمان دوبلکس

 

نمای خانه دوبلکس ایرانی

ساختمان دوبلکس مدرن با نمایی ساده و لوکس

 

پلان مسکونی دوبلکس 120 متری

نمای ساختمان لوکس و مدرن ویلایی دو طبقه

 

دانلود رایگان پلان مسکونی دوبلکس

نمونه طراحی و ساخت ویلای مدرن و لاکچری

 

نقشه پلان دوبلکس سه خوابه

طراحی و نقشه پلان دوبلکس سه خوابه مدرن ویلایی

 

خرید پلان های معماری

نمای بیرونی ساختمان لوکس و مدرن ویلایی دوبلکس

 

خرید پلان های معماری

مدل ساختمان ویلایی لاکچری با نمایی لوکس و مدرن

 

پلان مسکونی دوبلکس

نمای ساختمان ویلایی دوبلکس مدرن و لاکچری

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی دکوراسیون خانه‌های دوبلکس مدرن پرداختیم. این تصاویر برای الهام گرفتن و سپس طراحی پلان معماری مسکونی مدرن برای معماران و مهندسان ساختمان سازی جمع آوری شده که صاحبان املاک نیز می‌توانند بنا بر سلیقه و مساحتی که در اختیار دارند مدل و ایده خود را به معماران پیشنهاد بدهند.

اما به طور کلی اگر خانه‌ای کوچک دارید و به فکر ایجاد فضایی برای یک اتاق خواب اضافی یا حتی یک انباری هستید، ایده ایجاد یک فضای دیگر زیر سقف خانه‌ی خود بکر است و فضایی مفید برای خانه شما ایجاد خواهد کرد.

تجربه شما از زندگی در خانه‌های دوبلکس چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اگر به فکر طراحی و ساخت خانه دوبلکس هستید و می‌خواهید از تخصص و تجربه معماران و طراحان حرفه‌ای بهره مند شوید، می توانید با ثبت درخواست در بساز و بچین،  از کمک همکاران ما برای انتخاب بهترین معماران و طراحان برخوردار شوید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید