۷ مورد از مهم‌ترین مشکلات کولر گازی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر شما هم با سوالاتی مانند چرا کولر گازی خنک نمی‌کند یا این صداهای عجیب و غریب چیست؟ روبرو هستید با ما همراه باشید تا مهم‌ترین مشکلات کولر گازی را با هم بررسی کنیم.

خراب شدن کولر گازی یا آبی در تابستان آخرین خبری است که همه می‌خواهند بشنوند. اما اتفاقی ناگریز است و ممکن است هر کسی با آن روبرو شود. برخی از این مشکلات و خرابی‌ها توسط خود افراد قابل حل هستند، در حالی که برای حل بقیه نیاز به تعمیرکار نیاز است. اگر شما هم با سوالاتی مانند چرا کولر گازی خنک نمی‌کند یا این صداهای عجیب و غریب چیست؟ روبرو هستید با ما همراه باشید تا مهم‌ترین مشکلات کولر گازی را با هم بررسی کنیم.

1- روشن نشدن کولر گازی

یکی از خرابی‌های رایج در کولر گازی این است که دستگاه روشن نمی‌شود. در این حالت چند سناریوی مختلف به ذهن خطور می‌کند. در حالت اول ممکن است ریموت یا ترموستات دستگاه خراب شده باشد. بنابراین اول این دو را چک کنید و اگر مشکلی نداشتند سیم کشی‌های دستگاه را بررسی کنید که قطعی در آن‌ها رخ نداده باشد. اگر باز هم مشکل حل نشد لازم است که از یک تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید.

2- خنک نکردن محیط

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات کولر گازی این است که نمی‌تواند محیط را خنک کند. این مشکل هم به دو صورت خود را نشان می‌دهد. در حالت اول کولر کار می‌کند اما هوایی از آن خارج نمی‌شود. در حالت دوم هوا از کولر خارج می‌شود اما به اندازه کافی خنک نیست یا حتی گرم است. شایع‌ترین دلیل این اختلال، کثیف بودن فیلترهای هوا است که مانع از تولید هوای خنک می‌شوند. همچنین تمام شدن گاز مبرد و فضای بسته یونیت بیرونی می‌توانند این موضوع را تشدید کنند. در مرحله اول فیلترها را در آورده و تمیز کنید. حتی می‌توانید آن‌‌ها را بشویید. اگر مشکل رفع نشد، یونیت بیرونی را بررسی کنید که دور و بر آن فضای آزاد کافی داشته باشد. در نهایت اگر مشکل حل نشد با تعمیرکار تماس بگیرید.

3- کار کردن بدون وقفه کولر گازی

کولر گازی‌ها به صورت مداوم و بدون وقفه کار نمی‌کنند. بلکه پس از اینکه دمای اتاق به دمایی که تنظیم کرده‌ایم رسید،‌ خودبخود خاموش می‌شود و پس از بالا رفتن دمای هوا، مجددا شروع به کار می‌کند. همچنین طبیعی است که در محیط‌های گرم مانند جنوب کشور مدت زمان کار کردن کولر بیشتر باشد. اما در این محیط‌ها هم باید به طور دوره‌ای و خودکار خاموش و روشن شود. به همین دلیل می‌توان گفت یکسره کار کردن کولر نشان دهنده یک اختلال بزرگ در کولر گازی است. این مشکل دلایل زیادی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کثیف بودن کویل‌های کندانسور کولر گازی، خراب بودن ترموستات، اشکال در برد کنترل دما، خرابی برد کنترل اصلی و خرابی برد رله کولر گازی اشاره کرد. یکسره کار کردن کولر باید توسط تعمیرکار بررسی و تعمیر شود.

4- خاموش شدن ناگهانی

خاموش شدن ناگهانی هم مشکل دیگری است که ممکن است در بسیاری از موارد رخ دهد. در نظر داشته باشید که این خاموش شدن هنگام کار است و باز زمانی که دستگاه محیط را به دمای مناسبی رسانده و باید خاموش شود، تفاوت دارد. خاموش شدن ناگهانی آسیب زا است و ممکن است به کمپرسور و سایر اجزای کولر گازی آسیب وارد کند. این مشکل ممکن است ناشی از گرفتگی فیلترهای هوا یا خرابی ترموستات باشد. همچنین خرابی سیم‌های برق، داغ کردن کمپرسور و خرابی برد هم می‌توانند چنین اختلالی ایجاد کنند. یک احتمال دیگر که شاید کمی عجیب باشد این است که کولر گازی برای فضایی که در نظر گرفته‌اید خیلی بزرگ است. در این حالت با تعویض دستگاه با نمونه کوچک‌تر می‌توانید یکی از مهم‌ترین مشکلات کولر گازی را حل کنید.

5- سر و صدای بیش از حد

کولرهای گازی هنگام کار یک صدایی تولید می‌کنند که ناشی از کار موتور است و این صدا طبیعی است. اما گاهی اوقات دستگاه سر و صدای زیاد و آزار دهنده‌ای دارد. اگر صدای خش خش تولید می‌کند، احتمال گاز مبرد نشت پیدا کرده است. اما اگر هنگام روشن و خاموش کردن دستگاه صدای کلیک می‌شنوید، ممکن است رله دستگاه خراب شده باشد. صدای مانند کوبیدن چیزی به معنی اختلال در دمنده یا مجموعه موتور است. همچنین خرابی کمپرسور یا موتور فن صدای جیغ تولید می‌کند.

6- چکه کردن آب از اسپلیت

چکه کردن آب شاید به اندازه مشکلات دیگر شایع نباشد، اما می‌تواند شما را کلافه کند. در واقع کولر گازی رطوبت داخلی ساختمان را جذب کرده و به بیرون منتقل می‌کند. برای این کار بخار را گرفته و به مایع تبدیل می‌کند. سپس این مایع را از طریق یک ناودانی به لوله درین می‌رساند و از آنجا به بیرون منتقل خواهد شد. بنابراین زمانی که آب از دستگاه اسپیلت چکه می‌کند، باید باز بودن این مسیر مورد بررسی قرار بگیرد. گرفتگی شیلنگ تخلیه، خرابی سینی تخلیه و خرابی دریچه تخلیه ممکن است دلیل چنین اختلالی باشند. بررسی این موارد عموما ساده است و به تخصص زیادی نیاز ندارد. بنابراین اگر کمی فنی باشید به احتمال زیاد خودتان می‌توانید مشکل را پیدا کنید.

7- خالی شدن گاز کولر گازی

یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات کولر گازی خالی شدن گاز آن‌ها است. در واقع این همان مشکلی است که در یخچال‌ها هم با آن روبرو می‌شویم. نحوه کار این گاز به این صورت است که داخل کمپرسور دستگاه فشرده شده و به مایع تبدیل می‌شود. سپس در سیستم به چرخش در می‌آید. این مایع دمای جوش پایینی داشته و فورا به گاز تبدیل می‌شود که در نتیجه آن گرمای محیط سیستم گرفته شده و درون اسپلیت خنک می‌شود. سپس باد توسط فن‌های دستگاه به داخل کشیده شده و با قرار گرفتن در مجاورت این گاز، خنک می‌شوند. بنابراین خالی شدن گاز کولر می‌تواند این فرایند را مختل کرده و مانع از خنک شدن محیط شود. برای رفع این مشکل اول باید بررسی شود که گاز دستگاه دچار نشتی شده است یا نه. در صورت نشتی ابتدا باید آن را برطرف کنید. سپس اقدام به پر کردن گاز کولر گازی کنید. توجه داشته باشید که پر کردن بیش از حد گاز هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. پس برای این کار از تعمیرکاران ماهر کمک بخواهید.

سخن پایانی

دلایل مختلفی ممکن است عملکرد کولر گازی شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. برخی از این مشکلات توسط خود شما در صورتی که کمی فنی باشید، قابل حل هستند. اما اگر این کاره نیستید، بهتر است از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. برای نمونه تمیز کردن و شستشوی فیلترهای هوا به دانش و تخصص نیاز ندارد اما پر کردن گاز این دستگاه‌ها علاوه به تخصص به تجهیزات هم نیاز دارد. نکته دیگر این است که به صورت دوره‌ای دستگاه خود را سرویس کنید. این کار اگر چه هزینه بر است اما در بلند مدت می‌تواند عمر دستگاه را افزایش داده و هزینه‌های شما را کاهش دهد.

برچسب ها:
کولر گازی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله