بهترین راهکار برای عایق کردن خانه بدون دردسر و ارزان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اسپری فوم پلی اورتان یکی از بهترین مواد برای درزگیری و عایق‌بندی خانه است که در این مقاله نحوه استفاده و کاربرد آن را کامل توضیح داده‌ایم.

ورود گرد‌وغبار به خانه و خاک گرفتن محیط همیشه دغدغه تمام افراد بوده است. با ورود به فصل سرما و کاهش دما، تنظیم دمای محیط خانه نیز امری مهم برای خانواده ها تلقی میگردد. 

یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ورود گردوخاک به خانه و تنظیم دمای محیط، استفاده از درزگیر و عایق‌های برودتی است. اگر شما هم همیشه بر این باور بوده‌اید که استفاده از درزگیر و عایق‌بندی خانه به سرمایه بالا و صرف زمان زیاد نیاز دارد؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید. در این مقاله قصد داریم یک روش ارزان و بدون دردسر برای عایق‌بندی خانه در برابر گردوغبار، سروصدا و سرما معرفی کنیم. 

درزگیر پلی اورتان چیست؟ 

پلی اورتان یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف خودروسازی، ساختمان‌سازی و مهندسی است که در جایگاه‌های متنوعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده که بر پایه پلیمر تولید شده است مقاومت زیادی در برابر رطوبت دارد. علاوه‌بر مقاومت به آب، انعطاف‌پذیری و چسبندگی بالا دیگر ویژگی‌های این محصول است که باعث محبوبیت استفاده از آن در صنایع شده است. 

پلی اورتان یکی از بهترین گزینه‌ها برای درزگیری و عایق‌بندی خانه در برابر سرما و صدا است که استفاده از آن بسیار راحت و بدون دردسر می‌باشد. 

انواع درزگیر پلی اورتان

درزگیرهای پلی اورتان را می‌توان در 2 دسته ماستیک درزگیر پلی اورتانی و اسپری فوم پلی اورتان قرار داد. هر دو این محصولات کاربردهای عمده‌ای در صنایع دارند و می‌توانند به‌عنوان درزگیر و عایق‌های برودتی مورداستفاده قرار بگیرند. 

ماستیک‌های پلی اورتانی عمدتاً به دو شکل سوسیسی و کارتریجی بسته‌بندی می‌شوند؛ اما اسپری‌های فوم پلی اورتان در بسته‌بندی کارتریجی و به دو شکل شلنگ‌دار و گان‌خور در بازار وجود دارند که استفاده از آن‌ها در مقایسه با ماستیک‌های پلی اورتان بسیار راحت‌تر است. ازاین‌رو در ادامه این مقاله شما را با اسپری فوم پلی اورتان و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید به بهترین شکل خانه خود را در برابر سرما، گردوخاک و صدا عایق کنید. 

انواع درزگیر پلی اورتان

موارد استفاده از فوم درزگیر پلی اورتانی

1. پوشاندن درز اطراف قاب درب‌وپنجره
برای جلوگیری از نفوذ گردوغبار، تبادل دما، ورود رطوبت و همچنین کاهش صداهای مزاحم می توان از اسپری فوم پلی یورتان استفاده نمود.
2. ایجاد عایق حرارتی در ساندویچ پانل و دیوارهای کاذب
برای پر کردن فضای خالی و شکاف بین دیوارها و حفظ دمای محیط، اسپری فوم گزینه مناسبی است.
3. ایجاد عایق صوتی در استودیوهای ضبط موسیقی
4. استفاده در اتاقک‌های ایزوله یا اتاقک‌های تمیز کارخانه‌های داروسازی
از اسپری فوم می‌توان در اتاقک‌های ایزوله یا اتاقک‌های تمیز کارخانه‌های داروسازی استفاد نمود.
5. ایجاد عایق در محل عبور سیم‌ها، کابل‌ها و لوله‌ها از دیوار و سقف
برای پوشش اطراف سیم‌ها و کابل‌ها می‌توان از اسپری فوم به‌عنوان عایق مناسبی استفاده کرد.
6. فیکس کردن قسمت‌های مختلف دکوراسیون مانند: ویترین، قفسه‌ها و …
7. جلوگیری از تکان خوردن وسایل
در قسمت‌های مختلف وسایل که تفاوت ارتفاع وجود دارد (مثلاً اگر وان حمام یا سینک لق می‌خورد، می‌توان زیر قسمتی که کوتاه‌تر است، مقداری اسپری فوم تزریق کنید تا با قسمت بلندتر هم‌سطح شود).
8. بسته‌بندی شکستنی‌ها
استفاده در حین اسباب‌کشی، ارسال یا جابه‌جایی لوازم حساس و شکستنی، از ظروف شیشه ای گرفته تا لوازم حساس الکترونیکی 
9. مبارزه با حشرات موذی خانگی
درزهای دروپنجره راهی ایده‌آل برای لانه سازی و ورود حشرات موذی به داخل حریم خانه هستند. در چنین شرایطی اسپری فوم به‌عنوان یک درزگیر فوق‌العاده می تواند به کمک شما بیاید.

نحوه استفاده از اسپری فوم پلی اورتان برای درزگیری و عایق‌بندی خانه

همان‌طور که تا اینجای مطلب اشاره شد؛ اسپری فوم پلی اورتان یکی از بهترین گزینه‌ها برای عایق‌بندی و درزگیری خانه است که استفاده از آن نیاز به دانش و مهارت خاصی ندارد؛ بااین‌حال بهتر است با نحوه عملکرد و نکات مربوط به استفاده از آن آشنا شده تا بهترین نتیجه را کسب کنید. 

گام اول: آماده‌سازی سطح

در اولین قدم باید سطحی که قصد دارید روی آن از اسپری پلی اورتان استفاده کنید را کاملاً تمیز کنید. تمیز کردن سطح تأثیر مستقیمی بر عملکرد و میزان چسبندگی اسپری پلی اورتان دارد. به همین جهت باید مطمئن شوید که سطح عاری از هرگونه گردوغبار و چربی و کاملاً خشک است. 

وجود مواد اضافی مانند سیمان، مواد سیلیکونی و هرگونه درزگیری که قبلاً استفاده کرده‌اید، بر عملکرد پلی اورتان اثر گذاشته و میزان چسبندگی آن را کاهش می‌دهد. 
اگر سطح موردنظر شما فلزی است اطمینان حاصل کنید که فلز بدون زنگ‌زدگی و مواد اضافی است. در سطوح فلزی برای عملکرد بهتر اسپری فوم پلی اورتان، می‌توانید از پرایمر استفاده کنید. 

نکته دیگری که باید در این مرحله به آن توجه داشته باشید؛ دمای محیط است. دمای سطح موردنظر شما در هنگام استفاده از درزگیر پلی اورتان نباید کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد باشد.

آماده‌سازی سطح

گام دوم: آماده کردن اسپری فوم پلی اورتان

بعد از آماده‌سازی سطح، نوبت به آماده کردن اسپری فوم می‌رسد. در اینجا ابتدا باید نوع فومی که قصد دارید از آن استفاده کنید را مشخص کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ اسپری فوم پلی اورتان در 2 نوع گان‌خور و شلنگی در بازار وجود دارد. در نوع گان‌خور اسپری را بعد از تکان دادن به گان متصل کرده و آماده استفاده می‌شود. 

در مدل شلنگی کافی است بعد از تکان دادن اسپری، شلنگ آن را متصل و آماده پاشش شوید. حتماً در نظر داشته باشید قوطی فوم پلی اورتان را در هنگام استفاده باید به صورت وارونه در دست بگیرید. استفاده از اسپری فوم پلی اورتان بسیار ساده بوده و شما باید بعد از استفاده، مواد اضافی خشک نشده درون گان یا شلنگ را با اسپری فوم پاک‌کن (فوم کلینر) تمیز کنید. 

مهم‌ترین نکته در این مرحله، تکان دادن صحیح و مناسب اسپری است. بهتر است حداقل اسپری را 25 مرتبه تکان داده تا غلظت مناسب و یکدستی را در حین استفاده شاهد باشید همچنین اسپری باید 24 ساعت گذشته در دمای محیط بوده باشد. 

آماده کردن اسپری فوم پلی اورتان

گام سوم: اعمال اسپری فوم پلی اورتان روی سطح

اسپری‌های پلی اورتان برخلاف سایر قوطی‌های اسپری دارای لوله بالابر نیستند؛ چراکه ماده پلی اورتان بسیار چسبنده بوده و این لوله به‌راحتی مسدود می‌شود. به همین جهت بایستی در هنگام اعمال اسپری، قوطی را به شکل برعکس گرفته و فرایند اسپری کردن را شروع کنید. با این کار حجم مناسبی از مواد در دهانه اسپری جمع شده و فرایند پاشش راحت‌تر و یکنواخت‌تر انجام می‌شود. 

در این مرحله باید ابتدا 30 درصد از فوم را روی محیط موردنظرتان اسپری کنید و بعد از انبساط فوم، درصورتی که هنوز درزهای خالی مشاهده می‌کنید، مجدد 50 درصد روی سطح اسپری کنید. با این کار از پرشدن کامل تمام درزها مطمئن خواهید شد. 

اعمال اسپری فوم پلی اورتان روی سطح

گام چهارم: خشک شدن اسپری فوم پلی اورتان 

اسپری فوم پلی اورتان برای خشک شدن کامل و انبساط بهتر نیاز به مقداری رطوبت دارد. به همین جهت محیط و فوم باید اندکی مرطوب شود. به‌طورکلی یک اسپری پلی اورتان با حجم 750 میلی‌لیتر به 60 میلی‌لیتر آب برای منبسط شدن نیاز دارد. درصورتی‌که رطوبت کافی برای فوم مهیا نشود؛ فوم دیرتر خشک و کمتر منبسط می‌شود. 

دومین نکته‌ای که در این مرحله اهمیت دارد مدت‌زمان خشک شدن اسپری فوم پلی اورتان است. این زمان به کیفیت محصولی که استفاده می‌کنید وابسته است. هرچه محصول انتخابی شما کیفیت بالاتری داشته باشد؛ سریع‌تر منبسط و خشک خواهد شد. به‌طورکلی اسپری‌های فوم پلی اورتان در مدت زمانی حدود 30 دقیقه تا 3 ساعت خشک می‌شوند. 

خشک شدن اسپری فوم پلی اورتان

گام آخر: حذف مواد اضافه از روی سطح

در آخرین مرحله لازم است بعد از خشک شدن فوم پلی اورتان، مواد اضافی و بیرون‌زده از سطح را به کمک یک کاتر جدا کنید و سپس سنباده بکشید. همچنین اگر قصد دارید سطح را رنگ‌آمیزی کنید؛ بهتر است این کار بعد از 24 ساعت انجام شود. 

نکات مهم هنگام استفاده از اسپری فوم پلی اورتان

استفاده از اسپری فوم پلی اورتان نیازمند توجه به برخی نکات است تا از هرگونه آسیب در هنگام استفاده جلوگیری شود:
1. در هنگام استفاده حتماً از دستکش، ماسک و لباس کار مناسب استفاده کنید. 
2. در هنگام استفاده از اسپری در و پنجره‌های خانه را باز گذاشته و از استفاده در محیط بسته خودداری کنید. 
3. برای عملکرد بهتر اسپری، بهتر است از آن در دمای اتاق یعنی 25 درجه سانتی‌گراد استفاده شود؛ اما این اسپری در دمای 5 تا 30 درجه سانتی‌گراد نیز عملکرد قابل قبولی دارد. 
4. به هیچ وجه اسپری را روی پوست خود نزنید. 
5. در هنگام استفاده دقت کافی داشته باشید، چراکه حذف و پاک کردن اسپری فوم پلی اورتان بعد از خشک شدن بسیار دشوار است. 
6. به تناسب ترکیبات اسپری و نوع استفاده توجه داشته باشید. هرنوع اسپری برای نوع خاصی از سطح و متریال مناسب هستند. 
7. از قرار دادن اسپری در مقابل نور خورشید خودداری کنید. 

بهترین برندهای اسپری فوم پلی اورتان 

همان‌طور که اشاره شد؛ برند و کیفیت آن نقش بسزایی در میزان انبساط و مدت‌زمان خشک شدن اسپری فوم پلی اورتان دارد. در اینجا قصد داریم به شما بهترین برندهای اسپری فوم پلی اورتان را معرفی کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را براساس بودجه و نیاز خود تهیه کرده و از آن استفاده کنید. 

1. آکفیکس (Akfix)

ویژگی‌ها: گیرایی سریع، عایق مناسب در برابر حرارت و صدا و مناسب برای درزگیری و پر کردن حفره‌ها
مزایا: چسبندگی بالا، قابل‌استفاده در شرایط مختلف آب‌وهوایی و قیمت مقرون‌به‌صرفه

اسپری فوم پلی اورتان آکفیکس

2. ای بی سی (ABC)

ویژگی‌ها: میزان انبساط متوسط، گیرایی سریع، عایق حرارتی و صدا، مناسب برای درزگیری و استفاده‌های نیمه‌حرفه‌ای تا حرفه‌ای
مزایا: قیمت مناسب و انعطاف‌پذیری بالا

3. زتکس (Zettex)

ویژگی‌ها: مناسب برای پرکردن حفره‌ها و عایق‌بندی و بهترین انتخاب برای استفاده ح

رفه‌ای و صنعتی
مزایا: چسبندگی بسیار بالا

اسپری فوم درزگیر زتکس

4. سودال (Soudal) 

ویژگی‌ها: گیرایی سریع، کیفیت بسیار بالا و مناسب برای استفاده حرفه‌ای

مزایا: مقاومت در برابر تغییرات دما و رطوبت و چسبندگی بالا

اسپری فوم پلی اورتان سودال

5. سیکا (Sika) 

ویژگی‌ها: مقاومت بالا در برابر تغییرات دما و رطوبت
مزایا: دوام بی‌نظیر

6. سومافیکس (Somafix) 

ویژگی‌ها: قابل‌استفاده در شرایط مختلف آب‌وهوایی و چسبندگی مناسب 
مزایا: کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب 

اسپری فوم پلی اورتان سومافیکس

به‌طورکلی تمامی برندهای ذکر شده کیفیت بالا و عملکرد مناسبی دارند؛ اما اگر به‌دنبال چسبندگی بیشتر هستید، بهتر است برندهای زتکس و سودال را انتخاب کنید. 
اگر انعطاف‌پذیری و دوام برای شما اهمیت دارد؛ برندهای سیکا و زتکس گزینه بهتری برای شما هستند. 

لازم به ذکر است برندهای زتکس و سیکا بیشتر در استفاده‌های تخصصی و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند و برندهای آکفیکس و سومافیکس برای استفاده عمومی، انتخاب بهتری هستند. 

سخن آخر

یکی از بهترین راه‌ها برای عایق‌بندی خانه و درزگیری آن استفاده از فوم پلی اورتان است که در شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. اسپری فوم پلی اورتان یکی از انواع درزگیر پلی اورتان است که استفاده از آن بدون دردسر و کم‌هزینه می‌باشد. در این مقاله به‌تفصیل نحوه استفاده از این فوم برای درزگیری محیط خانه را بررسی کردیم. 
اگر شما هم قصد دارید از این روش برای عایق‌بندی خانه خود استفاده کنید؛ لازم از یک فروشگاه معتبر برای خرید اسپری فوم پلی اورتان کمک بگیرید. فروشگاه وریاماتاک یکی از بهترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش انواع فوم پلی اورتان است که شما می‌توانید برندهای مختلف را با بهترین قیمت از این فروشگاه خرید کنید. 
برای دسترسی به این فروشگاه کافی است به وب‌سایت آن به آدرس veriamatak.com/shop مراجعه کرده یا عبارت " فروشگاه وریاماتاک" را در گوگل جست‌وجو کنید. 

سؤالات متداول 

استفاده از اسپری فوم پلی اورتان نیاز به نیروی کار متخصص دارد؟ 

استفاده از این اسپری نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص ندارند و همه افراد می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند؛ تنها کافی است با نحوه استفاده و نکات مراقبتی آن آشنا باشند. 

برای درزگیری با عمق بالا می‌توان از اسپری فوم پلی اورتان استفاده کرد؟ 

بله؛ تنها کافی است به‌صورت لایه‌لایه از آن استفاده کنید و بعد از هر لایه به‌خوبی فوم را مرطوب کنید. 

فوم پلی اورتان چقدر دوام دارد؟ 

این نوع از فوم تا زمانی که در معرض شدید اشعه UV قرار نگیرد؛ مقاوم است. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید بعد از استفاده از فوم، روی آن را رنگ‌آمیزی کنید. 

 

برچسب ها:
عایق حرارتی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله