همه چیز درباره پتوس + انواع و شرایط نگهداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱۰
۴.۵

آشنایی با گیاه پتوس (پوتوس)، انواع پتوس (ابلق، جید، ملکه مرمر، طلایی)، شرایط نگهداری گیاه پوتوس، بیماری پتوس و درمان آن

معمولا اکثر شما به گیاهان آپارتمانی علاقه دارید و دوست دارید در خانه ، اتاق، محل کار و دیگر فضاهایی که در آن زمان خود را می‌گذرانید، یک گیاه داشته‌باشید. دلیلش هم کاملا مشخص است. گیاه، موجود زنده دوست‌داشتنی است که با وجودش حال‌وهوای هر فضایی را به کل عوض می‌کند و آرامش را مهمان فضا می‌کند.
اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که: برای چه فضایی گیاه را می‌خواهیم؟ و چه گیاهی را باید انتخاب کنیم که شرایط نگهداری آن نسبت به باقی گیاهان آسان‌تر و در عین‌حال زیبا باشد!
گیاهان بسیاری وجود دارند که شرایط نگهداری آن‌ها آسان است و در فضاهای داخلی قابل استفاده هستند و زیبایی چشم‌گیری دارند. گیاه پتوس یکی از گیاهان زیبا و خاص است که در بسیاری از خانه‌ها حضور دارند.

ما در این مقاله اطلاعات کاملی از گیاه پتوس را برایتان قرار داده‌ایم تا اگر این گیاه را در فضایی دارید، به‌درستی ازش نگهداری کنید یا اگر تصمیم به خرید گیاهی دارید با پتوس آشنا شوید، شاید تصمیم به خرید آن بگیرید.

پس، با ما همراه باشید.

 

گیاه پتوس (پوتوس)

گیاه آپارتمانی پتوس

تصویر یک (گیاه آپارتمانی پتوس)

 

پتوس یا پوتوس (Pothos)، گیاهی رونده خانگی که بومی جزایر سلیمان از خانواده گل شیپوریان است. پتوس، گیاهی است که به‌راحتی رشد می‌کند و تکثیر می‌شود و با همین ویژگی هم بسیار معروف و محبوب است.

هر شاخه پتوس تا حدود ۵ متر رشد می‌کند و شما به‌راحتی می‌توانید فضای خود را با شاخه‌های آن دیزاین کنید. فقط کافی است مسیری برای رشد برگ‌های پتوس مشخص کنید.

از ویژگی‌های ظاهری آن میتوان به مقاوم بالا، جذابیت، زیبایی و سازگار بودن با محیط اشاره کرد. این گیاه قدرت تصفیه‌کنندگی بسیار بالایی دارد که برای پاکسازی فضا از آلودگی بسیار مفید است. همچنین، رطوبت هوا را زیاد می‌کند و دی‌اکسید کربن را گرفته و به اکسیژن تبدیل می‌کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق گیاه هستید اما گل و گیاه موجود در خانه شما، پس از مدتی خراب می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم (پتوس) را امتحان کنید.

پتوس، تنوع بالایی دارد و معمولا تفاوت آن‌ها در رنگ برگ‌هایشان است. برخی کاملا سبز و و برخی علاوه بر رنگ سبز دارای رنگ‌های سفید، کرمی، زرد و طلایی هستند!

در ادامه با انواع پتوس ها آشنا می‌شوید.

 

انواع پتوس

پتوس، انواع مختلفی دارد که ما در ادامه 4 مدل از انواع پتوس را معرفی كرده‌ایم.

 

1. پتوس ملکه مرمر

گیاه آپارتمانی پتوس ملکه مرمر

تصویر دو (گیاه آپارتمانی پتوس ملکه مرمر)

 

در بالا تصویری از ملکه مرمر را می‌بینید. این نوع جز رایج‌ترین نوع پتوس ها است. اما به‌خاطر رشد کمی که دارند همچنین سختی نگهداریش خیلی استفاده نمی‌شوند. برگ‌های این نوع پتوس، دارای رنگ‌های سبز، سفید است.

خوب است بدانید: اگر فضای کوچکی دارید و به این گیاه علاقه‌مند هستید، بهتر است از (ملکه مرمر) استفاده کنید. زیرا سرعت رشدشان کم است و فضای شما را در کوتاه مدت شلوغ نمی‌کنند!

 

2. پتوس طلایی

گیاه آپارتمانی پتوس طلایی

تصویر سه (گیاه آپارتمانی پتوس طلایی)

 

بدون شک یکی از برجسته‌ترین گیاهان آپارتمانی است.

این نوع پتوس، بومی جزایر سالمون و جنوب‌شرقی آسیا است. همانطور که از اسم این نوع پتوس مشخص است برگ‌های آن دارای رنگ‌های طلایی و زرد است. این نوع را به نام (پیچک شیطانی) نیز می‌شناسند.

حتما بخوانید: طراحی باغ در بالکن، راه حلی مناسب برای ایجاد فضای خارجی زیبا در خانه!

 

3. پتوس جید

گیاه آپارتمانی پتوس جید

تصویر چهار (گیاه آپارتمانی پتوس جید)

 

یکی از فراوان‌ترین نوع گیاه پتوس است.

این نوع گیاه زیرمجموعه پتوس ملکه مرمری است با این تفاوت که دارای برگ‌های سبزتیره و طلایی است به‌همین خاطر به آن (ملکه سبز) نیز می‌گویند.

 

4. پتوس ابلق

گیاه آپارتمانی پتوس ابلق

تصویر پنج (گیاه آپارتمانی پتوس)

 

یکی از رایج‌ترین و معروف‌‌ترین نوع پتوس ها، (پتوس ابلق) است.

این نوع گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای قفسه و هر محیطی است. یک تصفیه‌کننده مناسب برای هوا است که آلاینده‌هایی مانند: فرمالدئید و کربن‌ مونوکسید را پاک می‌کند.

حتما بخوانید: معرفی 10 نوع گیاه خانگی زینتی همیشه سبز در فضای خانه!

 

شرایط نگهداری گیاه پوتوس

نگهداری گیاه آپارتمانی پتوس

تصویر شش (گیاه آپارتمانی پتوس)

 

هر گیاهی با ویژگی‌هایی که دارد، شرایط نگهداری خاصی در زمینه نور، دما، آبیاری، خاک، کود و... دارد. در ادامه شرایط نگهداری از پتوس را قرار داده‌ایم.

 

نور مناسب پتوس

پتوس ها هم در فضای‌باز هم در فضای داخلی بسته نگهداری می‌شوند.

  • اگر در فضای‌باز است سایه و نیم‌سایه برای این گیاه نور خوبی است. 
  • اگر در فضای داخلی بسته قرار دارد، نور غیرمستقیم (نوری که از مانعی مانند شیشه، پرده و...عبور می‌کند و به گیاه می‌رسد.) به مقدار زیاد بسیار مناسب است.

خوب است بدانید: برخی از گونه‌های پتوس که در بالا معرفی کرده‌ایم اگر نور کافی به آن‌ها نرسد رده‌های رنگی که در برگ‌هایشان وجود دارد را از دست می‌دهند و به پتوس جید یا ملکه سبز شبیه می‌شوند.

حتما بخوانید: نور، آشنایی با لایه های نورپردازی

 

آبیاری پتوس

آبیاری خیلی زیاد برای پتوس خوب نیست به گونه‌ای خاک خیس را دوست ندارد، زیرا باعث پوسیدگی ریشه‌اش می‌شود. همچنین رفته رفته لکه‌هایی روی برگ‌هایش ایجاد می‌شود.

بهتر است اجازه بدهید آب موجود در خاک کاملا خشک شود سپس دوباره آبیاری کنید. همچنین از روی برگ‌ها هم می‌توانید متوجه شوید زمان آبیاری رسیده‌است زیرا اگر برگ‌ها نیاز به آب داشته‌باشند حالت افتاده به خود می‌گیرند.

 

خاک مناسب برای پتوس

این گیاه به خاک معمولی اما غنی راضی می‌شود اما اگر خاک کمی سمی شود، پتوس علاقه بیشتری نشان می‌دهد.

 

دمای مورد نیاز پتوس

دمای مورد علاقه پتوس دمای معمولی اتاق است. اما در کل پتوس در دمای حداقل 15 و حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد به‌خوبی رشد می‌کند!

 

رطوبت مناسب پتوس

همانطور که این گیاه آب زیاد را دوست‌ندارد، به رطوبت زیاد نیز علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و نیازهای رطوبتی آن در حد متوسط است.

شما می‌توانید به کمک بخور، رطوبت مناسب گیاه را فراهم کنید. اگر رطوبت مناسب برای گیاه فراهم شود، برگ‌هایش بزرگ‌تر از حالت معمول آن می‌شوند.

 

کوددهی پتوس

گیاهان آپارتمانی نیاز به کوددهی دارند زیرا پس از مدتی موادمغذی خاک از بین می‌رود.

بهترین زمان برای کوددهی این گیاه از ابتدای فروردین تا آخر آبان است و کود مناسب این گیاه (کود مخصوص پتوس یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی) است که بهتر است هر دو هفته یکبار این کار انجام شود.

حتما بخوانید: بهترین گلهای آپارتمانی برای دکوراسیون خانه + تصاویر

 

بیماری پتوس و درمان آن

بیماری های گیاه آپارتمانی پتوس

تصویر هفت (نوعی از گیاه خانگی پتوس)

 

پتوس هم مانند بسیاری دیگر از گیاهان ممکن است دارای بیماری‌های مختلفی باشد که ما در ادامه به 3 نوع آن اشاره می‌کنیم.

  1. گاهی ممکن است با ساقه‌ی خم شده و ریزش برگ‌های پتوس خود مواجه شوید. اصلا نگران نباشید به علت هوای خشک یا عدم آبیاری مناسب گیاه این اتفاق افتاده‌است که شما باید گیاه را به فضایی خنک انتقال دهید و آن را به مقدار زیاد آبیاری کنید.
  2. نوع دیگری که ممکن است شما را نگران گیاه کند، این است که متوجه می‌شوید گیاه رشد نمی‌کند و دیگر از برگ‌های تازه خبری نیست! این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که محیطی که گیاه در آن است هوای سردی دارد. کافی است گیاه را به جای گرم‌تر انتقال بدهید تا مشکل برطرف شود.
  3. نوع دیگر بیماری در پتوس اینگونه خود را نشان می‌دهد که: بر روی برگ‌ها (مرکز یا نوک برگ‌ها) لکه‌های تیره رنگی ایجاد می‌شود. علت این مشکل، نور مستقیم خورشید است! فقط کافی‌ست با سم حشره‌کش نفوذی گیاه، هفته‌ای یکبار آن را سمپاشی کنید تا تمامی لکه‌ها به‌مرور زمان از بین بروند.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته‌شد، گیاهان آپارتمانی بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید آن را در فضای داخلی که به آن علاقه دارید و زمان خود را در آن سپری می‌کنید، نگهداری کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که شرایط نگهداری گیاه آسان باشد در عین زیبایی و آرامشی که به فضا می‌دهد. پتوس، گیاهی است که تمام شرایط را دارد و برای خانه‌هایی که صاحبان آن‌ها به گیاه علاقه دارند اما وقت زیادی برای محافظت از گیاه را ندارند، عالی است.

پتوس با رشد سریعی که دارد می‌تواند علاوه بر یک گیاه برای خانه و فضای شما، یک عنصر دکوراتیو نیز به حساب بیاید که گوشه‌ای از خانه و دیوار را به‌زیبایی پر کرده‌است!

امیدواریم با خواندن این مقاله، شما را در امر نگهداری از پتوس به‌خوبی راهنمایی کرده‌باشیم!

 

حتما بخوانید: 8 ترفند برای تقویت گلهای آپارتمانی

حتما بخوانید: روف گاردن چیست؟ + نمونه‌ های جذاب و برتر جهان

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
:)
۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

چه سایت جالبی دارید ممنون

پاسخ
aysan
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

عاااااااااالیییییییییییییی بود افرین به سازنده

نزوکو کامادو
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
آره درسته
پاسخ
نزوکو کامادو
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

سلام بچه ها من نزوکو هستم خیلی خوشم آمد ولی خیلی زیاد است فکر کنید خانم مدیر به من گفته که باید برام تحقیق کنی برام فردا باید برام بیاری شما فکر کنید من اما دستم شکست تا اینو گوشتم وای

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید