اصول چیدمان منزل به همراه تصاویر | از کجا شروع کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

با در نظر گرفتن این اصول چیدمان منزل، می‌توانید فضای مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و چیدمان کنید.

طراحی داخلی و چیدمان منزل، چیزی بیش از یک فرآیند خلاقانه و شهودی است و مانند هر طراحی خوب، این عمل نیز ریشه در مجموعه‌ای از اصول اساسی و مرتبط دارد. بسیاری از افراد، برای اینکه اصول چیدمان منزل را رعایت کنند، مجموعه‌ای از بهترین ایده‌های دکوراسیون و چیدمان منزل را به صورت آنلاین جمع اوری می‌کنند و یا خانه‌های فوق العاده جذاب که دارای طراحی داخلی شیک و مد روز هستند را مورد بررسی قرار می‌دهند و با کنار هم گذاشتن این موارد، سعی می‌کنند تا بهترین دکوراسیون و چیدمان منزل را انجام دهند. در کنار این کار، اگر با اصول چیدمان منزل آشنا باشید، می‌توانید خیلی سریع و راحت اقدامات مربوط به طراحی داخلی و چیدمان منزل را به بهترین شکل ممکن انجام داده و از نتیجه کار نیز فوق العاده راضی باشید.

بنابراین، چه در نظر داشته باشید که یک تغییر کوچک برای بخشی از فضای داخلی خانه خود داشته باشید یا بازسازی کامل خانه را با کمک متخصصان ساخت و ساز انجام دهید، قبل از شروع پروژه رویایی خود، بهتر است که با اصول چیدمان منزل و طراحی داخلی طراحی آشنا شوید.

به طور کلی، 7 اصل اساسی برای طراحی داخلی و چیدمان منزل وجود دارد که عبارتند از تعادل، هارمونی، ریتم، تناسب و مقیاس، تاکید، کنتراست و جزئیات. با در نظر گرفتن این اصول چیدمان منزل، می‌توانید فضای مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و چیدمان کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی | مینیمالیسم در طراحی داخلی ژاپنی

 

تعادل، اولین اصول چیدمان منزل

تعادل، اولین اصول چیدمان منزل

ویژگی بارز یک اتاق با طراحی خوب، تعادل بصری بین تمام عناصر تشکیل دهنده اتاق، از رنگ‌ها، خطوط و فرم‌ها گرفته تا مبلمان، نور و دکوراسیون است. در واقع، اتاقی که به درستی متعادل باشد، حس اعتماد به نفس و آرامش را در طراحی داخلی خانه تراوش می‌کند. برای درک بهتر اصل تعادل، لازم است که با سه نوع مختلف تعادل که معمولاً در طراحی داخلی و چیدمان منزل به کار می‌روند آشنا باشید:

 

تعادل متقارن یا رسمی

تعادل متقارن یا رسمی اولین و پرکاربردترین رویکرد تعادل در طراحی داخلی  و چیدمان منزل است. برای دستیابی به تعادل متقارن، یک فضا باید به طور مساوی به دو طرف تقسیم شود که یکدیگر را آینه می‌کنند. به عنوان مثال، با قرار دادن یک جفت مبل یا صندلی راحتی که روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و یک میز قهوه بین آنها، تعادل متقارن در یک اتاق نشیمن برقرار خواهد شد. همچنین استفاده از یک جفت پاتختی با لامپ‌های یکسان در دو طرف تخت در اتاق خواب، نمونه دیگری از تعادل متقارن است. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که در طراحی داخلی مدرن، تقارن بیش از حد در یک اتاق می‌تواند فضا را تحت الشعاع قرار دهد، سفت و سخت یا حتی خسته کننده به نظر برسد. بنابراین در استفاده از این اصل از طراحی و داخلی و چیدمان منزل، زیاده روی نکنید.

 

تعادل نامتقارن

تعادل نامتقارن یک رویکرد مدرن در اصول طراحی داخلی است که در هنگام تزئین اتاق، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد. نکته کلیدی در تعادل نامتقارن، ایجاد تعادل بین وزن بصری اشیایی است که از نظر اندازه، شکل و ابعاد مشابه هستند. به عنوان مثال، صندلی‌های تکی که دارای قسمت پشتی بلند هستند را می‌توان در مقابل یک مبل بزرگ در اتاق نشیمن قرار داد.

 

تعادل شعاعی

تعادل شعاعی یک رویکرد پیچیده است و به راحتی در فضاهای کوچکتر انجام نمی‌شود. در این مدل از تعادل، یکی از عناصر کانونی، مانند میز ناهار خوری یا لوستر دایره‌ای، در قلب طراحی شعاعی قرار دارد و تمام اشیاء دیگر در اطراف آن متمرکز می‌شوند.

 

هارمونی، دومین اصول چیدمان منزل

هارمونی، دومین اصول چیدمان منزل

هماهنگی در طراحی داخلی و چیدمان منزل، یکی دیگر از اصولی است که حس همبستگی در سبک، تم، زیبایی شناسی، خلق و خوی حتی شخصیت یک فضا را به همراه دارد که می‌توان به آن، به عنوان یک حس تعلق و وحدت فکر کرد که طراحی داخلی و سبک یک اتاق را ثابت می‌کند. البته این بدان معنا نیست که هر عنصر یا شی در دکوراسیون خانه باید یکسان باشد یا در یک دسته قرار گیرد، بلکه باید راهی وجود داشته باشد که همه آنها از یکدیگر تعریف کنند. به عنوان مثال، استفاده از طرح رنگی یکسان برای برجسته کردن یک اتاق.

به عنوان مثال، اگر در پیدا کردن موضوع یا سبک برای پروژه طراحی داخلی خود مشکل دارید، با شیئی که دوست دارید شروع کنید. این می‌تواند یک قطعه هنری یا یک پارچه طرح‌دار یا حتی یک تکه مبلمان باشد. آن را نقطه کانونی خود قرار دهید و اجازه دهید بقیه انتخاب‌ها را برای فضا هدایت کند.

 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون ورودی منزل؛ چگونه یک ورودی جذاب طراحی کنیم؟

 

ریتم، سومین اصول چیدمان منزل

ریتم، سومین اصول چیدمان منزل

ممکن است تعجب کنید که ریتم در فهرستی از اصول طراحی داخلی و چیدمان منزل چه می‌کند! اما درست مانند موسیقی، بدون ریتم هیچ هارمونی وجود نخواهد داشت! در حقیقت، ریتم استفاده از رنگ‌ها، الگوها و بافت‌ها در تکرار یا تضاد برای ایجاد علاقه و حرکت بصری است که به نوبه خود چشمان شما را در اتاق هدایت می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید از رنگ‌های یکسان در یک اتاق در فواصل زمانی مختلف استفاده کنید، یک دیوار زرد را می‌توان با روکش‌های زرد رنگی که روی مبل‌هایی که روی دیواری با رنگ‌های متفاوت قرار گرفته است، به همراه یک اثر هنری با لهجه‌های زرد در جای دیگری کامل کرد.

در رابطه با رعایت ریتم در چیدمان منزل، بهتر است "قاعده سه" را در نظر داشته باشید؛ یعنی یک عنصر پایه، خنثی یا اصلی را انتخاب کنید و آن را با دو الگو یا رنگ کوچکتر جفت کنید. در واقع، مخلوط کردن تنها دو عنصر می‌تواند به سادگی به عنوان یک "عدم تطابق" شناخته شود. ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای تمرین ریتم، سرمایه گذاری روی لوازم جانبی کوچکتر، عکس‌ها، آثار هنری و کوسن‌ها است.

 

نسبت و مقیاس، چهارمین اصول چیدمان منزل

نسبت و مقیاس، چهارمین اصول چیدمان منزل

اکنون که اصول تعادل و هماهنگی را بررسی کردیم، زمان آن رسیده است که به اصل اساسی در طراحی داخلی و چیدمان منزل، یعنی تناسب و مقیاس بپردازیم که در واقع آنها را کامل می‌کند. 

مقیاس یعنی اینکه که چگونه اندازه یک شی در اتاق با اندازه تمام اشیاء دیگر در فضا یا حتی در رابطه با مقیاس انسان، هماهنگی یا تضاد دارد.

تناسب، نسبی‌تر است و همه چیز در مورد رابطه کلی بین اشیاء با اندازه‌های مختلف است.

اگرچه این اصل از طراحی و داخلی و چیدمان، ممکن است کمی علمی‌تر و ریاضی‌تر به نظر برسد، اما لزوماً مجبور نیستید از متخصصان بخواهید تا در کشف آن به شما کمک کنند. فقط کافیست روی تصویر بزرگتر تمرکز کنید و برای راهنمایی به چشمان خود تکیه کنید.

مانند این تصویر، می‌توانید ببینید که چگونه ارتفاع میز با ارتفاع قاب پنجره تنظیم شده است. استفاده از پرده‌های بلند از سقف تا کف نیز می‌تواند اتاق را بلندتر از آنچه هست، نشان دهد. به همین ترتیب، قرار گرفتن گلدان‌های کوچک با گیاهان بلند در یک طرف میز و گیاهان کوتاه‌تر روی گلدان‌های پایه بلند، به افزایش زیبایی و تناسب در طرف مقابل میز، کمک کرده است.

البته لازم است توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب آثار هنری برای یک اتاق، یک قانون کلی وجود دارد؛ این که تابلو یا قابی که در بالای مبل یا تختخواب نصب می‌شود باید نصف یا دو سوم عرض مبل یا تخت باشد؛ تا نسبت و مقیاس به بهترین شکل ممکن رعایت شود.

 

پیشنهاد مطالعه: 5 ایده طراحی بالکن آپارتمان ایرانی خیره کننده!

 

تاکید، پنجمین اصول چیدمان منزل

تاکید، پنجمین اصول چیدمان منزل

در حالی که تعادل و هارمونی سنگ بنای یک طراحی داخلی و چیدمان منزل خوب هستند، اما رعایت این دو اصل می‌تواند منجر به احساس یکنواختی و استحکام در یک فضا شود. اینجاست که اصل "تأکید" مطرح می‌شود. اصل تأکید، صرفاً استفاده از یک عنصر کانونی است که یک فضا را ثابت می‌کند - به عنوان مثال، استفاده از یک لوستر برجسته در اتاق نشیمن.

به طور کلی، راه‌های زیادی برای پیاده‌سازی این اصل در طراحی داخلی خانه وجود دارد، چه دیواری با کاغذ دیواری یا رنگ روشن یا یک قطعه سازه‌ای از مبلمان مانند یک میز جلومبلی با طراحی شیک؛ یا حتی یک نقطه مورد علاقه داخلی مانند یک پنجره بزرگ با دید عالی یا یک شومینه زیبا.

 

تضاد یا کنتراست، ششمین اصول چیدمان منزل

تضاد یا کنتراست، ششمین اصول چیدمان منزل

وقتی صحبت از طراحی داخلی و چیدمان منزل به میان می‌آید، باید جایی برای مفاهیم متضاد نیز در نظر بگیرید. در اصول تضاد و کنتراست، حس بازیگوشی، درام، تنوع و علاقه بصری وجود دارد. در حقیقت، کنتراست به عنوان یک اصل اساسی در طراحی داخلی می‌تواند به ترکیب رنگ‌های متضاد یا الگوهای متضاد مانند راه راه با گل، اشاره داشته باشد.

سبک‌های متضاد مانند مینیمالیسم اسکاندیناوی با کمی بوهمیا (همانطور که در این تصویر مشاهده می‌شود)، شامل استفاده از بافت‌های متضاد مانند رنگ مات و براق و حتی اشکال متضاد مانند مبلمان هندسی با زاویه سخت و مواردی از این دست که کمک می‌کند تا یک فضا کسل کننده، مسطح و یک نت به نظر نرسد.

البته لازم است به خاطر داشته باشید؛ قبل از اینکه عناصر متضاد را در چیدمان منزل مورد استفاده قرار دهید، باید اندازه یک فضا را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، الگوهای بسیار بزرگ یا متفاوت می‌تواند یک فضای کوچک را تحت الشعاع قرار دهد و الگوهای متضاد بیشتر برای فضاهای بزرگتر مناسب هستند.

 

جزئیات، هفتمین اصول چیدمان منزل

جزئیات، هفتمین اصول چیدمان منزل

توجه به جزئیات آخرین اصول در چیدمان منزل و طراحی داخلی است. زیرا تمام طراحی‌های خوب در نهایت با توجهی که به جزئیات داشته‌اند، زیبا و جذاب به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، اتاقی که به خوبی طراحی شده و بدون کارهای تکمیلی باشد، همیشه غیرشخصی و ناقص به نظر می‌رسد اما زمانی که جزئیات شخصی به آن اضافه شود، چیدمان و طراحی ان فضا، زیباتر و جذاب‌تر خواهد شد.

همچنین این یکی از اصول طراحی است که می‌توانید بدون نظارت یک متخصص طراحی داخلی، واقعاً از آن لذت ببرید. در حقیقت، این آخرین مرحله در فرآیند طراحی داخلی و چیدمان منزل است که به شما این امکان را می‌دهد که واقعاً فضا را متعلق به خود کنید و شخصیت، علایق و موارد دیگر را در آن القا کنید. از شکل و اندازه کلیدهای نور و تجهیزات سخت افزاری مانند دستگیره در گرفته تا کوسن‌ها، بالش و فرش و غیره، همگی چیزهای کوچک هستند که به اتاق شخصیت می‌بخشند.

 

پیشنهاد مطالعه: قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، 13 قانون که همیشه باید دنبال کنید

 

کلام اخر

هر پروژه‌ مربوط به طراحی داخلی و چیدمان منزل را می‌توان با در نظر گرفتن اصول مستحکم، به بهترین شکل انجام داد. در واقع این استانداردها و اصول چیدمان منزل، برای کمک به ایجاد فضای داخلی هماهنگ که شخصیت را منتقل می‌کنند، ایجاد شده‌اند. بنابراین، لازم است که این اصول مهم و اولیه را به خوبی یاد بگیرید و به کار بگیرید و از ان برای تحقق خانه ایده آل خود بهره مند شوید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید