دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی | مینیمالیسم در طراحی داخلی ژاپنی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر میخواهید اطلاعاتی به روز در خصوص دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی کسب کنید و نحوه طراحی داخلی ژاپنی را یاد بگیرید، همراه ما باشید.

اگر شما هم عاشق دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی هستید و با دیدن تصاویر مربوط به دیزاین فضای داخلی خانه‌ها با این حس و حال به شدت هیجان زده می‌شوید، قطعا درک مفاهیم مرتبط با دکوراسیون داخلی به این سبک برای‌تان جذاب است. در دکوراسیون به سبک ژاپنی، حسی از سادگی، معنا و زیبایی به چشم می‌خورد. کنار هم قرار گرفتن تمام این جزییات می‌تواند یک ساختار بی نقص را بسازد.

اگر تمایل دارید در خصوص دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی اطلاعات کسب کنید، همراه ما باشید.

 

دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

 سبک ژاپنی در اتاق خواب

در سبک دکوراسیون ژاپنی، توجه به معنا و اساس هر چیزی بیش از ظاهر آن اهمیت دارد. مفاهیمی مانند Ma، Wabi-Sabi و Shakkei، مفاهیم منحصربه‌فردی برای طراحی داخلی ژاپنی محسوب می‌شوند. این مفاهیم که پیوندهای فرهنگی در ژاپن دارند، زیر بنای فلسفی دکوراسیون داخلی نیز محسوب می‌شوند. در واقع برای تجربه یک دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی، باید حتما در این خصوص هوشمندانه مفاهیم را درک کنید و در راستان آن گام بردارید.

  1. Ma (خلاء):
    1. ایجاد فضای منفی و لحظات تأمل برانگیز در دکوراسیون فضای داخلی
    2. ایجاد تعادل بین عملکرد و انتقالی در طراحی داخلی
    3. ایجاد آرامش و شفافیت در فضاها
  2. Wabi-Sabi (زیبایی در نقص):
    1. پذیرش نقص و ناکامی در زندگی و طراحی داخلی
    2. تمرکز بر زیبایی در اشیاء ساده و قدیمی
    3. استفاده از اشیاء شخصی و طبیعی برای ایجاد عمق در طراحی
  3. Shakkei (مناظر قرضی):
    1. ترکیب و ادغام مناظر طبیعی با فضای داخلی خانه
    2. ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و منظره طبیعی

با آگاهی از این جزییات می‌توانید با اصول کلی دکوراسیون داخلی آشنا شده و همه چیز را به شکلی هوشمندانه ترتیب دهید تا یک تجربه بی نظیر از دیزاین ژاپنی کسب کنید.

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون منزل مینیمال، خانه‌ات را ساده اما زیبا بچین!

 

اصول طراحی داخلی به سبک ژاپنی

 سبک ژاپنی ساده و شیک

تا اینجا متوجه مفاهیم اصلی در سبک دکوراسیون داخلی ژاپنی شده‌اید! اما به نظرتان این مفاهیم چطور وارد دیزاین فضای خانه می‌شوند؟ چطور می‌توان از این مفاهیم در ابعادی عملی استفاده کرد؟ در این بخش به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • کاربرد مفهوم Ma در خانه:
    • ایجاد فضای خلاء و مناسب تأمل در بطن محل استراحت
    • ایجاد فضاهای شفاف و آرامش‌بخش در خانه (پنجره‌ها و پارتیشن‌ها)
    • ایجاد تعادل بین عملکرد و انتقال در طراحی داخلی
  • طراحی فضاهای انعطاف پذیر و چند منظوره Shakkei:
    • ایجاد فضاهایی که قابل تنظیم هستند و میتوانند به عنوان فضاهای چند منظوره استفاده شوند
    •  تطابق فضاها با نیازهای مختلف در طول زمان
  • استفاده از عناصر Wabi-Sabi در دکوراسیون:
    • استفاده از اشیاء ساده و دارای نقص برای ایجاد زیبایی در دل دکوراسیون
    • افزودن عمق و احساس به طراحی داخلی با اشیاء شخصی و طبیعی

 

گام به گام طراحی دکوراسیون ژاپنی

 سبک ژاپنی اصیل

اگر بخواهید برای داشتن یک دکوراسیون داخلی ژاپنی مطابق با اصولی که در بالا اشاره شد اقدام کنید، کافی است هوشمندانه مسیری که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم را پیش ببرید.

پیشنهاد مطالعه: 50 مدل مبل مینیمال برای تکمیل زیبایی خانه [1402]

 

1- فضاهای چند منظوره طراحی کنید

 سبک ژاپنی با طراحی چند منظوره

یکی از مهم‌ترین جوانب طراحی داخلی در سبک ژاپنی، تبدیل اتاق‌ها به فضاهای چند منظوره است. برای این اقدام باید هوشمندانه نیازهای افراد را در این فضا بسنجید و براساس هر کدام، ایده های متفاوتی را عملی کنید. این تبدیل را می‌توان به چندین روش مختلف انجام داد. دو رویکرد اساسی برای این ایده وجود دارد.

  • اول: طراحی اتاق با چندین منطقه تعیین شده

یکی از رویکردها، طراحی اتاق با مناطق از پیش تعیین شده است. این رویکرد نیازمند بررسی دقیق پلان فضایی است که در اختیار دارید. شما باید نیازهای خودتان را مدنظر قرار دهید و متناسب با آن ایده پردازی کنید. در این روش، مخاطب با تعیین عملکردهای مختلف در اتاق، از جمله خواب، مطالعه و نشیمن، تلاش می‌کند تا از فضاهای مختلفی استفاده کند. این مناطق می‌توانند در کنار هم قرار گیرند یا از طریق پارتیشن‌های متحرک و سبک دکوراسیون متمایز شوند. این رویکرد به شما این اجاره می‌دهد که از فضاهای مختلف بهره گیرید.

  • دوم: استفاده از مبلمان چند منظوره

رویکرد دوم، استفاده از مبلمان چند منظوره است. با این اقدام می‌توانید برای تبدیل اتاق متناسب با نیاز شخصی اقداماتی را انجام دهید. این روش برای فضاهای کوچک ایده بسیار مطلوبی است. در اینجا، مبلمان با امکانات مختلف به صورت مبلمان تخت خواب شو، مبلمان تبدیل شونده به میز ناهار خوری و تخت خواب دیواری مورد استفاده قارر می‌گیرد. در این تکنیک همه چیز به شکلی چند منظوره استفاده می‌شوند تا کم‌ترین اشغال فضا را تجربه کنید.

 

2. مینیمالیسم ژاپنی را جدی بگیرید

مینیمالیسم ژاپنی را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین مبانی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی، مینیمالیسم ژاپنی است. این نگرش به معنای واقعی مینیمالیسم اشاره می‌کند که در آن شعار Less is more استوار است!  این معنای مینیمالیسم در تمام جنبه‌های طراحی داخلی ژاپنی تأثیر گذار است. برای انتخاب رنگ دیوارها، نوع درب و پنجره، اکسسوری‌ها، کتابخانه، مبلمان و هر چیزی که در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد، اصل مینیمال بودن رعایت می‌شود.

  • پالت رنگ‌های خنثی: استفاده از رنگ‌های خنثی مانند بژ روشن، کرم و رنگ‌های مایل به سفید به عنوان پالت رنگی اصلی در این سبک بسیار رایج است. این رنگ‌ها به پخش نور طبیعی کمک می‌کنند و حس آرامش را در فضا خلق می‌کنند.
  • استفاده از متریال طبیعی: انتخاب متریال طبیعی مانند چوب و بامبو برای مبلمان، دکوراسیون، اکسسوری‌ها و سرویس خواب بسیار رایج است! این مواد به فضا هویت خاصی می‌بخشند و از جذابیت طراحی داخلی ژاپنی دفاع می‌کنند.
  • استفاده از اثاثیه کم جا: از اثاثیه‌های ساده و کم‌جا به عنوان گزینه‌های اصلی برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید. اساسیه مینیمال با ساده‌ترین ظاهر و کم‌ترین اشغال فضا می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شما باشند.

پیشنهاد مطالعه: آشپزخانه مینیمال، بی‌نظمی کمتر جذابیت بیشتر

 

3. اهمیت ورودی در فضای داخلی ژاپن

 اهمیت ورودی در فضای داخلی ژاپن

یکی از بخش‌های مهم در طراحی داخلی ژاپنی، وجود فضای Genkan در ورودی خانه است. Genkan یک فضای ورودی خاص است که در ورودی خانه قرار دارد. این فضا به عنوان مکانی برای تعویض کفش‌های بیرونی به دمپایی‌های داخلی استفاده می‌شود. از دیدگاه طراحی داخلی ژاپنی، این فضا به عنوان یک مانع برای ورود و خروج از خانه عمل می‌کند و اهمیت زیادی دارد.

 

4. استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

 استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی، جایگاهی مهمی دارد. نقش گل و گیاه و طبیعت در زندگی مردم ژاپن بسیار جدی است. حتی سبک سالم خوری و زیست سالم آن ها نشان از اهمیت این موضوع دارد. به همین دلیل در سبک چیدمان و دکوراسیون داخلی ژاپنی نیز همین شرایط حکم فرما است. در این بخش با ایده‌های متفاوت استفاده از گل و گیاه در دیزاین داخلی آشنا خواهید شد.

  • با گیاهان آپارتمانی آغاز کنید: در طراحی داخلی ژاپنی، استفاده از گیاهان داخلی مانند بونسای، کاکتوس‌ها و آزالیای داخلی بسیار رایج است. این گیاهان برای فضای داخلی مناسب هستند و  نیاز به مراقبت و آبیاری محدودی دارند؛ اما در نهایت به عنوان یک نقطه زنده و سر سبز در فضای داخلی شناخته می‌شوند.
  • استفاده از بامبو: بامبو یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون داخلی ژاپنی است. از بامبو به عنوان متریال ساختمانی و متریال ساخت مبلمان استفاده می‌شود. گاهی از بامبو به عنوان یک گیاه تزیینی زنده نیز استفاده می‌شود تا حسی از آرامش و حضور طبیعت در فضای خانه را تداعی کند.

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی منجر به خلق یک فضای آرام و هماهنگ خواهد شد. این گل و گیاه‌ به عنوان عناصری از طبیعت، احساس آرامش و اتصال به جهان طبیعی را تقویت می‌کنند.

 

5. نمایش دکوراسیون نمادین

نمایش دکوراسیون نمادین

در ژاپن، استفاده از ایده های دکوراسیونی نمادین بسیار رایج است. دکوراسیون‌ها به صورت نمادین (نه به صورت تصادفی و نمایشی)  به سکلی هوشمندانه و معنا دار کنار هم قرار می‌گیرند. معمولا اتاق‌های سبک ژاپنی سنتی، دارای یک توکونوما یا همان شاه نشین هستند که فضایی برای نمایش پارچه‌های آویزان (کاکیجیکو) و گل‌های ایکه‌بانا (آرایش گل) است. در این فضا حس و حال منحصر به فردی جاری است. در آداب و رسوم ژاپنی، فردی که بیشترین احترام را برای او قائل هستند، در نزدیکی توکونوما نشانده می‌شود. استفاده نمادین از لوازم و اکسسوری‌ها ایده بسیار جذابی برای دکوراسیون داخلی است.

 

6. طراحی ساده و پذیرش کاستی ها

طراحی ساده و پذیرش کاستی ها

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، یک خانواده ژاپنی باور زندگی با نقص را پذیرفته است! این مفهومی در فلسفه به عنوان ذن شناخته می‌شود و مفهوم آن چنین چیزی است که فرد باید یاد بگیرد که جهان را همانطور که هست بپذیرد تا از ناامیدی و استرس جلوگیری کند! مردم ژاپن از مفهوم طراحی داخلی وابی سابی برای درونی کردن ایده زندگی با نواقص جهان استفاده می کنند که به شدت ایده چذابی است. در این سبک دیزاین، استفاده از لوازم قدیمی بسیار رایج است. معمولا با اندکی تغییرات این لوازم ارزشمندتر از قبل در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. با سبک وابی سابی، سادگی، حضور طبیعت در متریال‌ها و حال و هوای خانه به شدت احساس می‌شود. استفاده از حصیری دست بافت به نام حصیر تاتامی نیز رایج است. این حصیر ها هنر دست بوده و از گذشته تا کنون در خانه های ژاپنی جایگاه ویژه‌ای به عنوان نشیمن و عایق مناسب در فصول سرد سال بوده است.

 

آخرین نکته از طراحی داخلی ژاپنی

حتما برای شما هم جالب است که فلسفه دیزاین و دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی را بدانید! سادگی، حضور در طبیعت و سلامت از مهم‌ترین پارامترهایی است که در این سبک احساس می‌شود. شما به راحتی می‌توانید با دکوراسیون داخلی ژاپنی، فضایی جذاب، خلاق و ساده را تجربه کنید و سبکی مینیمال را تجربه نمایید.

اگر شما نیز تجربه یا ایده‌ای از دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی دارید، برای ما بنویسید.

 

منابع:
Japandi Style: Everything You Need to Know | Architectural Digest
The 5 Must-know Concepts Of Japanese Interior Design (tanic.design)
7 Must-Know Principles of Japanese Interior Design (bhg.com)

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید