قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی، 13 قانون که همیشه باید دنبال کنید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

باید و نبایدهای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی، قوانین رنگ در دکوراسیون که باید رعایت کرد و قوانینی که می‌توان رعایت نکرد!

طراحی داخلی پر از قوانین است. از اندازه فرش گرفته تا طول پارچه، قوانینی برای کمک به کسانی که در انتخاب اقلام مناسب به کمک نیاز دارند، وجود دارد. اما گاهی قوانین باید شکسته شوند، به ویژه در مورد چیزی که ذهنی است. قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی تابع قواعدی است اما چه کسی گفته است که نمی‌توان مشکی و سرمه‌ای رو با هم ترکیب کرد؟ و چرا نباید اجازه داد که رنگ صورتی و پرتقالی در یک اتاق با هم دیده شوند؟

برای انتخاب رنگ‌ها باید اطلاعات کسب کرد، جسارت به خرج داد و از طراحان کمک گرفت. در این قسمت از سایت بساز و بچین به قانون رنگ‌ها که باید از آنها تبعیت کرد اشاره شده است تا بتوان یک دکوراسیون حرفه‌ای و ایده‌آل به وجود آورد. پس خواندن این مطلب با ارزش و پر از اطلاعات مفید را از دست ندهید.

 

به یک رنگ متعهد باشید و فقط شدت آن را تغییر دهید

دکوراسیون سرویس بهداشتی لوکس با رنگ فیلی

رنگ‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و با هر سایه‌ای از آن رنگ یک پالت تک رنگ بسازید. در این حالت یک رنگ به عنوان رنگ اصلی وجود داشته که از آن در طیف رنگ‌های روشن تا تیره استفاده شده است. در این تصویر رنگ آبی در سایه‌های روشن و تیره دیده می‌شود بنابراین چشم‌ها را اذیت نکرده و جلوه زیبایی را به وجود می‌آورد.

 

از طبیعت الهام بگیرید

الهام گرفتن از طبیعت در انتخاب رنگ دکوراسیون

طبیعت مجموعه‌ای از رنگ‌ها را شامل می‌شود که با هدایت رنگ‌های موجود در طبیعت به درون خانه و استفاده از آن در دکوراسیون پالتی آرام بخش به وجود آمده که فرد با دیدن آن‌ها احساس تازگی و صمیمت دارد. درباره استفاده از رنگ‌های موجود در طبیعت در قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی قاعده خاصی وجود ندارد جز اینکه طبیعت را متصور شوید و از رنگ‌های موجود در آن الهام بگیرید.

 

رنگ‌های سرد و گرم را با یکدیگر ترکیب کنید

ترکیب کردن رنگ های سرد و گرم

محیطی که در آن فقط از رنگ‌های گرم یا سرد استفاده شده است بسیار کلافه کننده خواهد بود. ترکیب رنگ‌ها در تن سرد و گرم با یکدیگر به جذابیت بعد بصری می‌افزاید. رنگ‌های گرم به فضا آرامش هدیه می‌دهند و رنگ‌های سرد محیطی خنک و سبک را یادآور می‌شوند.‌ با تغییر رنگ دیوارها، مبلمان و لوازم جانبی می‌توان ظاهری جذاب‌تر در کوراسیون داخلی به وجود آورد. به عنوان مثال اگر کف خانه چوبی و گرم است دیوارها رنگ سرد داشته باشند تا با یکدیگر به تعادل برسند یا اینکه ظروف سفالی با رنگ گرم را با گل‌های سرد به کار ببرید.

 

هر رنگی می‌تواند خنثی باشد

رنگ های خنثی

هر رنگی را می‌توان به عنوان رنگ خنثی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد حتی اگر رنگ اصلی باشد. شاید بپرسید که این امر چگونه امکان پذیر است که در پاسخ باید گفت از ساختن رنگ خنثی نترسید. به عنوان مثال اگر آبی شاد و پر جنب و جوش را انتخاب کرده‌اید برای خنثی کردن آن می‌توانید از رنگ نارنجی پر نشاط استفاده کنید. اگر رنگ اصلی، تنها رنگ موجود در اتاق باشد به عنوان پایه خنثی شناخته می‌شود.

 

یک نسخه خاموش‌تر از رنگ مورد نظر خود انتخاب کنید

انتخاب یک رنگ به عنوان نسخه خاموش

بعضی از رنگ‌ها به خودی خود جلب توجه می‌کنند. اگر برای منزل خود عاشق رنگ‌های پر شور و انرژی هستید کمی تامل کرده و از قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی تبعیت کنید. در کنار چنین رنگی بهتر است از رنگ‌هایی با نسخه خاموش استفاده کنید که معمولا خنثی یا کم رنگ هستند. رنگ‌های شاد و جلب توجه کننده هنگامی که در فضاهای بزرگ به کار می‌روند، ملموس‌تر می‌شوند.

 

حتما از رنگ‌های خنثی استفاده کنید

استفاده از رنگ های خنثی

یکی از قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی گنجاندن خنثی‌ها در آن است. همیشه رنگ‌های خنثی به ایجاد تعادل کمک کرده و مناطقی را برای استراحت چشم فراهم می‌آورند. رنگ‌های خنثی کنار رنگ‌های برجسته جلوه بهتری به وجود آورده و نمای بهتری را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال اگر از رنگ‌های برجسته و جسورانه در دیوار اتاق خواب یا سالن نشیمن استفاده کرده‌اید، روکش مبل یا روتختی را از نگ‌های خنثی انتخاب کنید تا فضا متعادل شود.

 

از استفاده رنگ‌های تاریک و تیره در اتاق کوچک نترسید

استفاده از رنگ های تیره در اتاق کوچک

معمولا شنیده می‌شود که رنگ‌های روشن، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند اما گاهی می‌توان قانون شکنی کرده و جور دیگری عمل کرد. تمایل به رنگ تیره در اتاق کوچک می‌تواند جلوه‌ای بدیع به آن بدهد. فضا، انرژی که به آن وارد می‌شود را منتقل می‌کند بنابراین اگر بخواهید بیش از سخت بگیرید محیط نیز تحت تاثیر انرژی منفی قرار می‌گیرد. اتاق کوچک را می‌توان تاریک رنگ کرده و از ترکیب الگوها لذت برد.

 

هرگز سراغ رنگ‌هایی که از نزدیک مشاهده نکرده‌اید، نروید

عدم انتخاب رنگ هایی که از نزدیک آن ها را ندیده اید

مبادا وسوسه شوید رنگ‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنید بدون اینکه آن‌ها را از نزدیک مشاهده کرده باشید. انتخاب رنگ حتی برای طراحان هم دشوار است و به همین علت هرگز نباید رنگ‌ها را از راه دور انتخاب کرد. رنگ‌ها باید روی دیوار و در قسمت‌های مختلف اتاق در ساعات مختلف شبانه روز دیده شوند تا بتوان متوجه شد که آیا چنین رنگی برای فضا مناسب است یا خیر.

 

چرخه رنگ‌ها را امتحان کنید

امتحان چرخه رنگ ها

قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی را باید در چرخه رنگ‌ها یافت. تئوری رنگ‌ها، هنر و علم را در هم آمیخته و نشان می‌دهد که کدام رنگ‌ها با هم هماهنگی بیشتری دارند. حتی می‌توان از پالت تک رنگ استفاده کرد که رنگ‌ها دارای تن یکسان اما سایه‌های متفاوت هستند. می‌توان استایل روشن و پر رنگ‌تر را با رنگ‌های مکمل یا سه‌گانه امتحان کرد.

 

چرخه رنگ چیست؟ چرخه رنگ‌ها از قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش تشکیل شده است که بر اساس رنگ‌های رنگین کمان هستند. با قرار دادن طیف‌های مختلف رنگی در حول یک دایره ترکیب جدید، چرخه ای از رنگ‌ها به دست می‌آید که درک ارتباط و هماهنگی میان رنگ‌ها را آسان‌تر می‌کند.‌

 

نسبت هر رنگ به رنگ کناری سنجیده شود

سنجش هر رنگ به رنگ کناری

یکی از تئوری رنگ‌ها این است که هر رنگی که درک می‌شود بر اساس آن نسبت به رنگ کناری است. برای اینکه بتوان بهترین رنگ را برای فضا انتخاب کرد، باید نسبت هر رنگ به رنگ کناری آن سنجیده شود.‌ ترکیبی از رنگ‌های مکمل، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا هر رنگی نسبت به رنگ دیگر بدرخشد.

 

از قانون 60، 30 و 10 استفاده کنید

قانون 60 30 10

قانون 10– 30 – 60 یک الزام است. 60 به رنگ اصلی اشاره دارد یعنی 60% از فضا را رنگ اصلی تشکیل می‌دهد. 30% به رنگ مکمل اختصاص می‌یابد که به مبلمان و پارچه‌ها جان می‌بخشد. 10% باقی مانده برای موارد غیر منتظره مانند هنر عجیب و غریب، بالش برجسته، لامپ طرح دار و ... خواهد بود. قانون 10– 30 – 60 یک دستورالعمل متعادل و جسورانه بوده که به جذابیت بصری فضا می‌افزاید.

 

قانون 10– 30 – 60 را بشکنید!

شکستن قانون 60 30 10

از سویی دیگر همه به قانون 10– 30 – 60 اعتقاد ندارند. بهتر است هیچ قانون رنگی را خیلی جدی نگرفته و از تنظیم نسبت‌ها در قانون 10– 30 – 60 نترسید. انتخاب رنگ نوعی سلیقه شخصی است. اگر فضای خنثی تک رنگی می‌خواهید می‌توانید آن را انجام دهید. هیچ کس نمی‌گوید که برای رسیدن به کمال رنگ‌ها باید از نسبت‌های دقیق پیروی کنید پس می‌توانید فضا را تماما آبی یا نارنجی انتخاب کنید.

 

ابتدا فرش را انتخاب کنید

فرش، نقطه مرکزی

هنگامی که می‌خواهید پالت محدود بر اساس قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی انتخاب کنید این بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود که از بزرگ‌ترین آیتم آغاز کرده و از کل به جز برسید. در یک اتاق بزرگ‌ترین منطقه به فرش اختصاص دارد که بر اساس آن می‌توان رنگ برای دیوار، پارچه‌های مبلمان، تزئینات پنجره و لوازم جانبی انتخاب کرد.

 

از رنگ‌هایی استفاده کنید که به شما انگیزه می‌بخشد

انتخاب رنگ های انگیزه بخش

برای هر فضا از رنگ‌هایی استفاده کنید که در شما شادی می‌آفریند، احساسات را برمی‌انگیزد و به شما الهام می‌بخشد. اگر از این قانون پیروی کنید نیاز به پیروی از هیچ چیز دیگری نخواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه:

 

کلام آخر

شاید در ابتدا قوانین رنگ در دکوراسیون داخلی سخت به نظر برسد اما پس از آشنایی با آن‌ها خواهید دید چندان سخت نبوده و حتی می‌توان برای اجرای راحت‌تر آن از طراحان نیز کمک گرفت. گروه مجریان و فروشندگان بساز و بچین در کنار شما هستند تا بتوانید بهترین‌ها را با قیمت مناسب و کیفیت بی نظیر انتخاب کنید.

منبع: thespruce.com

برچسب ها:
ترکیب رنگی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید