نمای سفال ساختمان، وقتی خاک و آتش به هم می‌رسند!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

نمای سفالی ساختمان چیست؟ علت برتری نمای سفالی به نمای سرامیک پرسلان، نحوه اجرای نمای سفالی ساختمان، انواع نمای سفال ساختمان

نمای ساختمان اولین چیزی است که به چشم می‌آید. نماها از متریال‌های مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد داشته و مورد پسند گروه خاصی از افراد قرار می‌گیرند. یکی از زیباترین و البته پر استقبال‌ترین نماها در ساختمان، سفال است. نمای سفال ساختمان، نوعی نما از خاک پخته شده بوده که یک پله بالاتر از سرامیک پرسلانی قرار دارد زیرا عیوب آن را برطرف نموده است.

 

نمای سفالی چیست؟

نمای سفالی ساختمان

نمای سفالی نوعی پوشش محافظتی برای ساختمان بوده که از خاک پخته شده حاصل شده است. نمای سفالی در مناطقی نسبت به نماهای معمولی و نماهای خشک بهتر بوده و برای ساختمان مزیت‌های بیشتری دارد. نمای سفالی ظاهر زیبایی داشته که به نوعی به طرح آجر نزدیک است.

 

سرامیک پرسلانی چیست؟

نمای سفالی

اغلب نمای سفالی با سرامیک پرسلانی مقایسه می‌شود. سرامیک پرسلانی نوع خاصی از سرامیک‌ها با خاک رس، دانه‌های بسیار ریز سیلیس و فلدسپات بوده که خمیر آن برای آماده سازی در کوره‌هایی با درجه حرارت بسیار بالا قرار می‌گیرد در نتیجه فشار زیادی به آن وارد شده  که فاقد هرگونه رطوبت است. سرامیک‌های پرسلانی بسیار مستحکم و مقاوم در برابر خوردگی هستند. از سویی دیگر سبک و عایق بوده که از آن‌ها در نمای ساختمان به عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود.

علی رغم تمام مزایایی که سرامیک پرسلانی دارد ترد و شکننده بوده که مستعد شکستن در برابر عوامل مختلف هستند. به همین دلیل نیاز بود نمایی دیگر جایگزین آن شود که مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی داشته و به راحتی نشکند از این رو نمای سفالی جایگزین آن شده که توانسته است سهم زیادی از بازار را از آن خود کنند.

 

مزیت نمای سفال ساختمان نسبت به نمای سرامیک خشک پرسلانی

استفاده از نمای سفالی در ساختمان سازی

از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان نمای سفال ساختمان با نمای سرامیک پرسلانی می‌توان به میزان رطوبت میان آن‌ها اشاره کرد. در سرامیک‌ها میزان رطوبت درونی صفر بوده اما در سفال‌ها هنوز مقداری رطوبت وجود دارد. در تولید نمای سفالی از حرارت کمتر و زمان خشک شدن بیشتر استفاده می‌شود در نتیجه محصول حالت ارتجاعی داشته و به راحتی نمی‌شکند.

همچنین نمای سرامیک برای اجرا نیاز به عملیات مسطح سازی دارد اما در نمای سفالی چنین نبوده و راحت‌تر اجرا می‌شود. نمای سفالی عمر بالایی داشته و مصالح به کار رفته در آن تا حد زیادی قابل بازیافت است. نصب آسان نمای سفالی منجر به صرفه جویی در وقت و انرژی شده که هزینه‌ها را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

 

مزیت نمای ساختمان سفالی

ایجاد زیبایی در ظاهر ساختمان با سفال

نمای سفالی که یک سیستم پوششی محافظتی از جنس خاک پخته شده است علاوه بر ایجاد زیبایی در ظاهر بیرونی ساختمان، در برابر باران و برف همچون سپری محافظ عمل می کند.‌ از سویی دیگر فاصله مناسب بین پانل‌ها و سیستم زیرسازی مخصوص، سر و صدای ناشی از وزش باد را به حداقل رسانده و به عنوان عامل تهویه کننده عمل می‌کند که موجب جلوگیری از رشد قارچ و کپک می‌شود. قابلیت اکسترود شدن نمای سفالی، این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان از آن در نقاط حساس، کنج، کف پنجره و فلاشینگ‌ها استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: نمای کامپوزیت چیست و چه برتری‌هایی نسبت به بقیه متریال‌ها دارد؟

 

نحوه اجرای نمای سفالی ساختمان

نمای سفالی ساختمان

برای اینکه بتوان نمایی از جنس سفال ایجاد کرد، مراحل خاصی طی می‌شود:

نمای سفال به صورت خاک در قالب‌های مخصوص پخت ریخته شده تا با حرارت قالب گیری شود. قالب ویژه در کوره‌ای با دمای مشخص قرار داده می‌شود. پس از اتمام فرایند حرارت دهی و پخت، مدتی به سفال فرصت داده می‌شود تا خشک شود. این امر باعث می‌شود اندکی رطوبت درون آن باقی بماند.

نماهای سفالی تحت فشار و نیروی اعمال شده از قالبی با سطح مقطع کوچک‌تر (قالب اکسترودی) ساخته می‌شود که قابلیت شکل گیری در سطح مقطع پیچیده و مواد شکننده را دارد در حالیکه نمای سرامیک خشک پرسلانی تنها به صورت پرسی و به شکل مکعب مستطیل تولید می‌شود.‌

نمای سفالی در ساختمان فقط به عنوان پوشش به کار نمی‌رود بلکه از آن می‌توان به شکل تابلو استفاده کرد. تابلو سفالی در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، آموزشی، تجاری و ... دیده می‌شود که به جذابیت ظاهری افزوده و دید خاصی به وجود می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان، ظاهر ساختمون رو جذاب کن!

 

انواع نمای سفال ساختمان

انواع نمای سفالی ساختمان

سفال در نمای ساختمان

نمای سفالی به کار رفته در ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 

نمای سفالی تک لایه (نمای فول بادی)

نمای سفالی تک لایه نوعی از نما بوده که برای ساخت مناطقی مانند کف و سقف از آن استفاده نمی‌شود و معمولا برای ساخت مناطقی از نمای ساختمان به کار می‌رود که حالت بحرانی و حساسیت کمتری داشته باشند.

 

نمای سفالی تراکوتا

نمای تراکوتا از ترکیب خاک رس و فلدسپات تولید می‌شود. تراکوتاها جذب آب بسیار پایینی دارند و در برابر نور خورشید مقاوم هستند. نمای تراکوتا به اندازه‌ی سرامیک‌ها ترد و شکننده نبوده و در برابر ضربه، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

نمای سفالی ساختمان از نوع تراکوتا جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساختمان سازی به ویژه در اروپا به دست آورده است زیرا:

  • سبک است: سبک بودن نما، از ساختمان در برابر زلزله مقاومت می‌کند و احتمال سقوط مصالح را به حداقل می‌رساند.
  • ماندگاری طولانی دارد: عمر متوسط نمای تراکوتا تقریبا به50 سال می‌رسد.
  • بهترین عایق در برابر صدا و گرما است: وجود فضای خالی در درون نمای سفالی بهترین راهکار برای عایق کردن ساختمان در برابر سرما و گرما بوده که حتی می‌توان تاسیسات برقی را از میان آن عبور داد.
  • نصب آسانی دارد: در نصب نمای سفالی تراکوتا نیازی به ملات و ترکیبات سیمانی نیست.
  • پنل‌ها رنگی طبیعی دارند: طبیعی بودن رنگ پنل‌ها باعث می‌شود اگر در اثر عوامل خارجی یا ضربه، رنگ روکش از بین برود رنگ پانل با آن یکسان بوده در نتیجه آسیبی به ظاهر نما وارد نخواهد شد.
  • ضد حریق هستند: مقاوم بودن در برابر آتش باعث شده است نمای سفالی تغییر شکل نداده و شعله ور نشود.
  • در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند: حدودا بین 25 تا 40 درصد در مصرف انرژی‌های مختلف صرفه جویی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: انواع سنگ نما: زیبایی و مقاومت در ساختمان‌ها

 

کوتاه درباره نمای سفالی

ظاهر ساختمان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها در زیبایی بصری و جلوه شهری است. نمای سفال ساختمان یکی از محبوب‌ترین نماها در صنعت ساختمان سازی بوده که امروزه در بسیاری از مناطق ایران از آن استفاده می‌شود.‌

اگر اخیرا تصمیم به اجرای نمای سفالی برای ساختمان خود گرفته‌اید، تبریک می گوییم زیرا بهترین انتخاب را کرده‌اید. گروه مجریان و فروشندگان بساز و بچین در کنار شما بوده تا بتوانید مصالح مورد نظر خود را با کیفیت بی نظیر و قیمت مناسب خریداری و اجرا نمایید.

 

برچسب ها:
نمای ساختمان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید