بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان، ظاهر ساختمون رو جذاب کن!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

آشنایی با رنگ انواع سرامیک ها برای طراحی نمای ساختمان و معرفی بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان های امروزی

اگر تا به حال هنگام پیاده روی در سطح شهر به ساختمان‌ها دقت کرده باشید، حتما دیده‌اید که هرکدام رنگ‌های متنوعی دارند. سرامیک یکی از محبوب‌ترین متریال‌هایی است که از آن برای پوشش ساختمان‌ها استفاده می‌شود. هرکدام از سرامیک‌ها رنگ‌های مختلفی داشته که به زیبایی نمای ساختمان افزوده‌اند. به نظر شما بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان کدام است؟

 

سرامیک چیست؟

سرامیک

سرامیک (Ceramic) یک ماده جامد غیر فلزی غیر آلی بوده که از ترکیبات مختلف فلزی و غیر فلزی ساخته شده است. سرامیک‌ها در واقع نوعی کاشی هستند که دیوارهای نمای ساختمان را می‌توان با آن پوشاند و تزئین کرد. سرامیک‌ها دارای طول عمر بالایی بوده و ماندگاری رنگ آن‌ها مناسب است. سرامیک‌ها به دلیل داشتن ترکیبات مختلف، مدل‌های متنوعی دارند که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی خاص خود هستند.، از جمله:

 

سرامیک معمولی | سرامیک غیر پرسلان

سرامیک های رنگی

سرامیک معمولی ابعاد متوسط و کوچکی داشته که در بیشتر نماها دیده می‌شود. سرامیک‌های غیر پرسلان مناسب مناطق خشک هستند زیرا آب زیادی را به خود جذب کرده که برای اقلیم‌های مرطوب با آب و هوای بارانی مناسب نیستند. سرامیک‌های غیر پر پرسلان قیمت مناسبی داشته که برای بسیاری از سازه‌ها مناسب است.

  • رنگ سرامیک غیر پرسلان: سرامیک‌های معمولی در رنگبندی‌های بسیار مختلف نظیر کرم، قرمز، طوسی، آبی، قهوه‌ای، سفید، خاکستری، بژ، صورتی کم رنگ (کالباسی) و ... در دو نوع مات و براق وجود دارند.

 

سرامیک‌های پرسلانی برای نمای ساختمان

سرامیک کرم

سرامیک‌های پرسلانی که به آن‌ها سرامیک پرسلان نما نیز گفته می‌شود ابعاد بزرگی دارند که باعث ایجاد زیبایی خاص در نمای ساختمان می‌شوند. سرامیک‌های پرسلان نما مقاومت و ماندگاری بالایی دارند اما به دلیل داشتن وزن بالا، تا حدودی جا به جایی و برشکاری آن‌ها دشوار است به همین دلیل باید از نماکار ماهر در نصب آن استفاده کرد.

  • رنگ‌ سرامیک پرسلانی: سرامیک‌های پرسلان رنگبندی‌های مختلفی دارند اما معمولا در نما از رنگ سفید، کرم، مشکی، بژ و طوسی استفاده می‌شود که می‌توانند کاملا ساده یا طرح‌دار باشند. برخی از سرامیک‌های پرسلانی چند رنگ بوده که جلوه زیبایی را برای نمای ساختمان به وجود می‌آورند.

 

سرامیک‌های پرسلانی خشک

سرامیک رسی

سرامیک‌های پرسلانی خشک نسبت به سرامیک‌های پرسلانی وزن کمتری دارند و چون وزن زیادی را به سازه تحمیل نمی‌کنند در آپارتمان‌های مرتفع و برج‌سازی به کار می‌روند. سرامیک‌های پرسلانی خشک جا به جایی راحت‌تری داشته که بهترین نوع آن، سرامیک‌هایی تراکوتا است.

  • رنگ‌ سرامیک پرسلانی خشک: در ساخت سرامیک تراکوتا از خاک رس استفاده شده است که بیشتر آن‌ها به نوعی قرمز رسی هستند که می‌تواند طبیعی، لعابدار و یا ماشینی باشند.

 

طراحی نما با سرامیک فول بادی  

سرامیک قهوه ای

سرامیک فول بادی دسته دیگری از سرامیک‌های پرسلانی محسوب می‌شود که کیفیت بالاتری نسبت به سرامیک‌های غیر پرسلانی دارد. سرامیک‌های فول بادی بافت متخلخلی داشته که در ابعاد مختلف و معمولا 80 به بالا تولید می‌شود. سرامیک‌های فول بادی در برابر تغییرات دمایی شدید و نور آفتاب مقاومت بالایی دارند که تغییر رنگ نمی‌دهند.

  • رنگ سرامیک فول بادی: بدنه و رویه سرامیک فول بادی یک رنگ است که می‌توان آن را در رنگ‌های کرم، طوسی، خاکستری و سفید تهیه کرد.

 

سرامیک موزائیکی

سرامیک روشن

سرامیک موزائیکی یکیاز بهترین سرامیک‌ها برای نمای ساختمان است که در ابعاد مختلف و در مدل‌های چهار تا هشت ضلعی، لعابدار یا بدون لعاب تولید می‌شود. سرامیک‌های موزائیکی در برابر آب مقاوم هستند که قطرات باران و برف نمی‌تواند در آن نفوذ کند و سطوح قطوری دارند.

  • رنگ سرامیک موزائیکی: سارمیک‌های موزائیکی از نظر طرح و رنگبندی متنوع هستند که می‌توان آن را در رنگ‌های کرم، بژ، زرد، طوسی و قهوه‌ای تهیه کرد.

 

نمای ساختمان با سرامیک گرانیتی

سرامیک سفید

یکی از مقاوم‌ترین متریال‌ها در ساخت نمای ساختمان، سرامیک گرانیتی است که گونه‌ای از سنگ‌های آذرین محسوب می‌شوند. سرامیک گرانیتی دارای بافت دانه دار یا رگه دار است که از آن به عنوان سنگ تزئینی در نمای ساختمان استفاده می‌شود. سرامیک‌های گرانیتی در دو نوع مات و براق وجود دارند که یادآور معماری کلاسیک هستند.

  • رنگ سرامیک گرانیتی: سرامیک‌های گرانیتی تنوع رنگی بالایی داشته که می‌توان آن‌ها در رنگ‌های سفید (رنگ سفید با جزئیات سیاه و خاکستری)، سیاه (رنگ سیاه با جزئیات سفید و خاکستری)، خاکستری (رنگ خاکستری با جزئیات سفید و سیاه)، قرمز (رنگ قرمز تیره با جزئیات سفید و سیاه)، صورتی (رنگ صورتی تیره با جزئیات سفید و خاکستری)، زرد (رنگ زرد تیره با جزئیات سفید و خاکستری)، و سبز (رنگ سبز تیره با جزئیات سفید و خاکستری) یافت.

 

سرامیک مرمری

سرامیک تیره

سرامیک‌های مرمری نوعی سنگ با طرح مرمر هستند که وقتی پولیش داده می‌شوند لغزندگی بالایی داشته از این رو برای استفاده در نمای ساختمان مناسب هستند تا آب باران را به طرف پایین سُر دهند. با این حال بهتر است از سرامیک‌های مرمری در مناطق غیر بارانی استفاده شود زیرا آب در آن نفوذ کرده مگر اینکه از سیلر در آن استفاده نموده و در دوره‌های مختلف آن را تمدید کرد.

  • رنگ سرامیک مرمری: انواع رنگ سرامیک مرمری عبارتند از: سفید (با جزئیات خاکستری و کمی طوسی)، بژ (با جزئیات سفید و کمی خاکستری)، قهوه‌ای تیره (با جزئیات سفید و کمی خاکستری)، طوسی (با جزئیات سفید و کمی خاکستری)، قرمز (با جزئیات سفید، صورتی و طوسی) و سبز (با جزئیات سفید و کمی خاکستری) که در بسیاری از ساختمان‌ها دیده می‌شوند.

 

پیشنهاد مطالعه:

 

بهترین رنگ سرامیک برای نمای ساختمان کدام است؟

سرامیک روشن

نمای سرامیک در دو رنگ متفاوت

رنگ‌های تیره کمتر سرما را در خود نگه می‌دارند اما رنگ‌های روشن بیشتر در جاهایی که گرم هستند به کار می‌آید تا مانع از نفوذ هوای گرم و حرارت به درون شوند از این رو از رنگ‌بندی‌های مختلف سرامیک استفاده می‌شود. در مناطق سردسیر عموما ساختمان‌ها تیره رنگ هستند بنابراین سرامیک‌هایی با رنگ تیره بهترین گزینه محسوب می‌شوند اما در مناطق گرمسیر عموما از رنگ‌های روشن در نما استفاده می‌شود.

از سویی دیگر باید عرف را هم در نظر گرفت. این روزها رنگ‌های طوسی، کرم و سفید طرفداران بیشتری دارند اما ساختمان‌هایی قدیمی ساز را می‌توان دید که از رنگ‌های زرد، قرمز و سبز در ساخت آن‌ها استفاده شده است. چنین رنگ‌هایی برای سرامیک در گذشته‌ای نه چندان دور عرف بوده‌اند اما امروزه کمتر شاهد استفاده از رنگ‌های نام برده شده هستیم.

در نتیجه به طور کلی نمی‌توان گفت که در ایران کدام رنگ بهترین است زیرا انتخاب رنگ مناسب برای سرامیک بستگی به عوامل مختلفی دارد. بهترین راه کمک گرفتن از معماران و پیمانکاران ساختمانی بوده که با آخرین سلیقه و نیازهای روز بازار آشنایی دارند.

 

کلام آخر

بهترین انتخاب برای رنگ نمای ساختمان بستگی به عرف و مد روز دارد. هرکدام از سرامیک‌ها رنگبندی‌های مختلفی داشته که می‌توان کل نمای ساختمان را با یک یا چند رنگ تزئین کرد تا جلوه بصری زیبایی به وجود آید و مانع از اتلاف انرژی سرمایی و گرمایی ساختمان شد.

گروه مجریان و فروشندگان در بساز و بچین در کنار شما هستند تا بهترین سرامیک را از نظر رنگ و کیفیت برای نمای ساختمان خود بیابید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید