بهترین پارچه برای تشک و بالش، چه جنس کاور تشک و روبالشی بخریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

معرفی انواع پارچه مناسب تشک و بالش، انواع جنس‌های روتشکی و روبالشی موجود در بازار ، بهترین جنس پارچه برای روکش بالش و تشک چیست؟

داشتن خواب راحت مستلزم استفاده از تشک و بالش مناسب است تا پوست بدن هنگام برخورد با آن احساس آرامش داشته باشد. جنس پارچه به قدری مهم است که بر تنظیم دمای بدن، تنفس پوست و تعریق تاثیر گذاشته که همه این موارد بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارند. انواع مختلفی از پارچه‌ها برای تشک و بالش در بازار وجود دارند اما برخی از آن‌ها ظاهر فریبنده‌ای داشته که مناسب استفاده نیستند. اگر شما هم دنبال بهترین پارچه برای تشک و بالش خود هستید خواندن این مقاله جذاب از سایت بساز و بچین را توصیه می‌کنیم.

 

انواع پارچه مناسب تشک

پارچه تشک و بالش طوسی تیره

تشک یا زیرانداز روی زمین یا تخت جای گرفته که فرد می‌تواند روی آن دراز بکشد و بخوابد. داخل تشک معمولا از پارچه‌های سنگین، پنبه، فوم، اسفنج، پشم و ... تشکیل شده است. لایه فوقانی تشک که کاور نامیده می‌شود مستقیم با بدن انسان در تماس بوده و تاثیر مستقیمی بر سلامت دارد.

پارچه تشک باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد تا هم وزن زیاد را تحمل کند و هم اینکه هنگام جا به جا شدن و غلتیدن پاره یا شکافته نشود. پارچه‌های مورد استفاده باید درصدی از الیاف طبیعی را داشته باشند تا مانع آلرژیک و ناراحتی‌های پوستی شوند. از ویژگی‌های مهم دیگر پارچه تشک به ضد آب بودن، ضد حریق بودن و ضد نفوذ حشرات می‌توان اشاره کرده کرد. از سویی دیگر پارچه تشک باید دوخت محکم و جنسی لطیف و مناسب داشته باشد. انواع جنس پارچه تشک در بازار موجود است که بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

 

پارچه ژاکارد

تنوع در پارچه تشک و بالش

یکی از بهترین انواع پارچه برای تشک، ژاکارد نام دارد. پارچه ژاکارد نوعی پارچه طرح دار بوده که بافت آن طرح و نقش خاصی ایجاد می‌کند. پارچه‌های ژاکارد طول عمر بالایی داشته که در مدل‌های ساده، مات، براق، پفکی و ... دیده می‌شود. پارچه ژاکارد در برابر چروکیدگی و سایش بسیار مقاوم بوده و باعث بروز حساسیت و آلرژی نمی‌شود.

 

پارچه نخی

انواع پارچه

پارچه نخی نسبت به پارچه ژاکارد، درصد نخ بسیار بیشتری داشته از این رو دارای تنفس بالایی است. پارچه‌های نخی تنوع بسیار بالایی دارند که در عرض‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. پارچه‌های نخی برای دوخت زیراندازهایی که بر روی زمین پهن می‌شوند و همچنین تشک روی تخت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

پارچه کتان

پارچه برای تشک

پارچه‌های کتان که از آن‌ها در دوخت تشک استفاده می‌شود از مواد سلولزی تشکیل شده است. پارچه‌های کتان استحکام بالایی دارند و نسبت به رطوبت، پوسیدگی و گزیدگی و حمله حشرات مقاوم هستند به همین دلیل از آن‌ها در دوخت تشک‌های مهمان و سفری استفاده می‌شود.

 

پارچه پنبه‌ای

پارچه پنبه‌ای

یکی دیگر از بهترین پارچه تشک، پنبه است. پارچه‌های پنبه‌ای بسیار خنک و نرم هستند که به مرور زمان با استفاده بیشتر، نرم‌تر می‌شوند. پارچه پنبه از طریق الیاف اطراف دانه گیاه پنبه به دست می‌آید که از نظر شیمیایی ارگانیک هستند. پارچه‌های پنبه‌ای گزینه‌ای مقرون به صرفه بوده که بسیار سبک وزن و ضد تعریق هستند یعنی به مرور زمان زرد نمی‌شوند.

 

پارچه میکروفایبر

پارچه‌های میکروفایبر که از آن‌ها به عنوان بهترین پارچه تشک یاد می‌شود از الیاف ظریف پلی استر ساخته شده‌اند. پارچه‌های میکروفایبر ماندگاری بالایی داشته و به راحتی چین و چروک نمی‌شوند. از سویی دیگر چنین پارچه‌هایی در برابر رنگ پریدگی مقاوم بوده و بسیار سبک هستند.

 

پارچه پلی استر

تخت همراه با بالش و رویه تشک

پارچه‌های پلی‌استر، از الیاف پلاستیکی و غیرطبیعی ساخته‌ شده‌اند که بافت سخت و نفوذ ناپذیر دارد. پلی‌استرهایی که نرم‌ترند ترکیبی از پنبه و پلی‌استر هستند. پارچه‌ پلی استر مقاومت بالایی در برابر چروک شدن داشته و با شست‌وشو بافت خود را از دست نمی‌دهند. پارچه‌های پلی‌استر آب و چربی را به ‌راحتی جذب می‌کنند لذا مناسب تشک‌های کودکان بوده و نم پس دادن پوشک نوزاد را جبران می‌کنند.

نکته مهم درباره پارچه تشک: تشک یکی از انواع کالاهای خواب محسوب می‌شود که گاهی ممکن است توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بتوان لایه رویی تشک را برای مدت طولانی‌تری تمیز نگه داشت می‌توان از روکش استفاده کرد. روکش می‌تواند شامل یک ملحفه ساده بوده یا اینکه به صورت زیپ‌دار یا بند دار دوخته شود که تشک را کاور نماید. در این حالت رویه اصلی تشک به مدت طولانی‌تری تمیز مانده و روکش را می‌توان در ماشین لباسشویی انداخته و شست. بهتر است کاور یکی از انواع پارچه‌های با کیفیت تشک باشد تا عمری طولانی و با دوام داشته باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین پارچه برای روتختی، لذت انتخاب ماندگار

 

بهترین پارچه برای بالش

بهترین پارچه برای بالش

سر یکی از نقاط مهم در بدن است که موها آن را پوشانده‌اند. از آنجایی که بالش (بالشت) زیر سر قرار می‌گیرد مهم است متریال آن طوری باشد که سایش و اصطکاک در موها ایجاد نکرده و قابلیت تنفس پذیری بالایی داشته باشد تا تعریق سر را جبران کند. پارچه‌های مختلفی در بازار وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان روکش بالش یا روبالشی استفاده کرد. بهترین پارچه برای بالش چیست؟ مناسب‌ترین انواع پارچه برای بالش عبارتند از:

 

بالش با روکش ساتن ابریشم

ساتن پارچه‌ای پنبه‌ای با رویه نرم و براق است که از آن می‌توان به عنوان روبالشی استفاده کرد. ساتن از الیاف ابریشم، پلی استر و نایلون تهیه شده است. بالش ساتن بسیار لطیف بوده و که سطح صافی دارد و به موها آسیبی نمی‌رساند. ساتن موها را وز نکرده و چین و چروک صورت را به حداقل می‌رساند.

 

روبالشی پنبه‌ای

بالش و تشک یشمی

پارچه پنبه‌ای به دلیل ظرافت و نرمی یکی از بهترین گزینه‌ها برای بالش است که به مرور زمان با استفاده بیشتر نرم‌تر می‌شود. پارچه‌های پنبه‌ای هوا را بین الیاف پارچه محبوس کرده که یک عایق حرارتی در برابر سرما و گرما محسوب می‌شود که تنفس پذیر بوده در نتیجه برای بالش مناسب هستند.

 

رو بالشی کتان

انواع پارچه برای تهیه بالش و تشک

پارچه کتان یکی از بهترین پارچه‌ها برای بالش بوده که می‌توان از آن برای سال‌های سال استفاده کرد زیرا تحت شستشوی مکرر آسیب ندیده و ویژگی خود را همچنان حفظ می‌کند. بالش کتان با افزایش جریان هوا و جذب رطوبت باعث داشتن خوابی راحت می‌شود.

 

روکش بالش پلی استر

جنس های مختلف روبالشی

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای بالش، استفاده از پارچه پلی استر است که پارچه‌ای شیک و بادوام محسوب می‌شود. پارچه پلی استر یکی از محبوب‌ترین منسوجات بوده که مقاومت بالایی در مواجهه با چروکیدگی و لک از خود نشان می ‌دهد که این امر باعث شده است انتخاب های ایده‌آلی جهت استفاده در تولید بالش به حساب آیند.

نکته مهم پیرامون پارچه بالش: بالش‌ها یکی از مهم‌ترین کالای خواب هستند که به مدت طولانی زیر سر قرار می‌گیرند. از آنجایی که پوست سر مستعد عرق کردن است باید طوری باشند که رطوبت را به خود جذب کرده اما بو نگیرند و زرد نشوند. برای حفظ نظافت بیشتر و کمک به طولانی شدن عمر پارچه بالش، می‌توان از روبالشی استفاده کرد که حکم کاور و محافظ دارد. بهتر است هر هفته روبالشی را عوض کرد و رویه اصلی بالش نیز هر دو هفته یا ماهیانه یک بار تعویض شود.

 

حتما بخوانید: چگونه تشک خوشخواب را تمیز کنیم؟ راهنمای صفر تا صد

 

کلام آخر

تشخیص و انتخاب بهترین پارچه برای تشک و بالش به خود شما بستگی دارد که دقیقا چه انتظاراتی از آن دارید. بهترین راه دیدن پارچه از نزدیک و لمس کردن آن‌ها است. مهم است هنگام لمس حس خوبی به پارچه داشته باشید. یکی از توصیه‌های مهم این است که کمی پارچه را در دستان خود محکم فشار دهید تا ببینید که چقدر چروک می‌شود و اگر دستان عرق می‌کند تا چه حد در برابر تعریق و رطوبت دوام می‌آورد.

آیا دنبال تهیه پارچه مناسب برای تشک و بالش هستید؟ از طریق ثبت درخواست می‌توانید نزدیک‌ترین فروشنده به خود را یافته و کالای مورد نظر را در قیمت مناسب و با کیفیت بالا خریداری نمایید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید