نمای ساختمان ویلایی سنتی، ویژگی‌های نمای ایرانی + نمونه‌های جدید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

تعریف و عناصر طراحی نمای سنتی، متریال مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی، نمونه‌های متنوع و زیبا از طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی

وقتی صحبت از طراحی نمای ساختمان می شود، سبک‌های بی شماری برای انتخاب وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین و جاودانه‌ترین سبک‌هایی که برای طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبک سنتی است. نمای ساختمان ویلایی سنتی با خطوط ظریف و متقارن و توجه به جزئیات، پیچیدگی و عظمت را به هر ساختمانی اضافه کند.

اگرچه سبک سنتی در هر کشوری، شامل طراحی و متریال متفاوتی است اما در حالت کلی، نمای ساختمان سنتی دارای ویژگی‌های خاصی است که با دیدن آن در هر کشوری از جهان، متوجه سنتی بودن آن خواهید شد. در ادامه این بخش از بساز و بچین به بررسی ویژگی‌های نمای ساختمان ویلایی سنتی پرداخته‌ایم و نمونه‌های مختلفی از نمای ساختمان سنتی را برای ایده گرفتن شما همراهان عزیز آماده کردیم.

 

نمای ساختمان ویلایی سنتی چیست؟

نمای ساختمان سنتی ایرانی

طراحان نمای سنتی در هر کشور، معمولا با توجه به شرایط آب و هوایی و قوانینی که برای ساختمان سازی دارند، طراحی‌های منحصر به فردی را برای نمای ساختمان در نظر می‌گیرند که همین موضوع باعث می‌شود تا معماری یک کشور نسبت به سایر کشورها متمایز شود. به طور کلی، مشخصه اصلی طراحی نمای سنتی، استفاده از تقارن، تناسب و جزئیات زینتی مانند ستون‌ها، پایه‌ها و تزئینات ویژه است. استفاده از آجر، پنجره‌های نیم دایره و هلالی، ستون‌های بلند با تزئینات ویژه، شیشه‌های رنگی و حتی کاشی کاری سنتی، از جمله ویژگی‌های طراحی نمای ساختمان سنتی ایرانی است که تقریبا در تمام کشورهای دنیا شناخته شده و معروف است.

پیشنهاد مطلعه: نمای ساختمان ساده، نمونه‌های جذاب برای شما که شلوغ نمی‌پسندید!

 

عناصر طراحی نمای سنتی

چندین عنصر کلیدی وجود دارد که اغلب در طراحی نمای سنتی یافت می‌شود. این عناصر را در ادامه معرفی کردیم:

 

ستون در نمای سنتی

ستون در طراحی نمای سنتی

ستون‌ها یکی از قابل تشخیص‌ترین ویژگی‌های نماهای سنتی هستند. آنها در چندین سبک مختلف وجود دارند و معمولاً برای حمایت از سقف استفاده می‌شوند. در طراحی نمای سنتی، ستون‌ها اغلب به صورت جفت یا گروهی استفاده می‌شوند و در یک الگوی متقارن قرار می‌گیرند.

 

طراحی نمای سنتی با ایجاد تقارن

پنجره های متقارن در نمای ساختمان ویلایی سنتی

تقارن یکی از ویژگی‌های بارز طراحی نمای سنتی است. ساختمان‌هایی که دارای نمای سنتی هستند اغلب با یک محور مرکزی و عناصر یکسان یا متقارن در دو طرف طراحی می‌شوند. این سبک از طراحی، باعث ایجاد حس تعادل و هماهنگی می‌شود که برای چشم خوشایند است. در واقع، یک نمای متقارن می‌تواند حس ثبات و نظم را ایجاد کند.

 

تناسب در نمای سنتی ویلا

طراحی نمای ساحتمان ویلایی سنتی جذاب ایرانی

تناسب، یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی نمای سنتی است که شامل رابطه بین عناصر مختلف نما، مانند نسبت بین ارتفاع و عرض پنجره‌ها یا فاصله بین ستون‌ها است. یک نمای متناسب، می‌تواند حس هماهنگی و ظرافت را ایجاد کند.

 

طراحی سردر و تزئینات ویلای سنتی

طراحی سردر و تزئینات خاص در نمای ساختمان ویلایی سنتی

سردر، یکی از ویژگی‌های اصلی در طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی است که اغلب در بالای ورودی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای طراحی سردر، معمولا از تاج‌های بزرگ یا کنده کاری‌های ظریف استفاده می‌شود و هماهنگی و تناسب خیلی خوبی با ستون‌های به کار رفته در طراحی نمای سنتی دارند. در واقع طراحی سردر یا تاج نما، نه تنها به زیبایی و جذابیت نمای ساختمان اضافه می‌کند بلکه به شاخص شدن نمای ساختمان نیز کمک کرده و ابهت ویژه‌ای را برای ساختمان ایجاد خواهد کرد.

به طور کلی، نمای ساختمان ویلایی سنتی، دارای تزئینات متعددی است که می‌تواند شامل کنده کاری‌های پیچیده، قالب گیری و سایر جزئیات تزئینی باشد که به نما بافت و عمق می‌بخشد. در واقع این تزئینات به کار رفته در طراحی نمای ساختمان سنتی، برای ایجاد حس عظمت و رسمیت استفاده می‌شوند. انتخاب رنگ‌ها و مواد نیز می‌تواند به جلوه زیبایی شناختی کلی نمای ساختمان ویلایی سنتی کمک کند.

به طور خلاصه، طراحی نمای سنتی بر ترکیبی از تقارن، تناسب و تزئینات و همچنین عناصر دیگر تکیه دارد تا نمای ساختمانی از نظر بصری جذاب و هماهنگ ایجاد کند. معماران و طراحان باید این عناصر را هنگام طراحی نمای سنتی به دقت در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که اهداف زیبایی شناختی و عملکردی مورد نظر را برآورده می کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

متریال مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی

به طور کلی، طراحی نمای سنتی بر استفاده از مواد بادوام و جذاب متکی است. سنگ، آجر و گچ از پرکاربردترین مصالح در طراحی نمای سنتی هستند.

 

طراحی و اجرای نمای سنتی با سنگ

نمای ساختمان ویلایی کلاسیک با سنگ

این ماده به دلیل استحکام و زیبایی طبیعی، در طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی بسیار محبوب است. برای ایجاد جلوه‌های مختلف می‌توان از انواع سنگ‌ها مانند گرانیت، سنگ آهک و ماسه سنگ استفاده کرد. به عنوان مثال، سنگ تراش خورده می‌تواند ظاهری روستایی ایجاد کند، در حالی که سنگ صاف و صیقلی می‌تواند ظاهر زیباتری را برای نمای ساختمان سنتی ایجاد کند.

 

نمای سنتی ویلای ایرانی با آجر

نمای ساختمان ویلایی سنتی با اجر

آجر به دلیل دوام بالا و تطبیق پذیری خیلی خوبی که دارد، یکی دیگر از بهترین متریال برای طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی است که می‌توان از آن برای ایجاد الگوهای پیچیده و همچنین ایجاد عایق استفاده کرد. آجر را می‌توان با همان رنگ اصلی که دارد در نمای ساختمان سنتی به کار برد و یا رنگ آمیزی کرد تا با محیط اطراف مطابقت داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: نمای آجری سنتی، جزییاتی که قبل از بازسازی نما باید بدانید

 

نمای سنتی ساختمان با گچ و سیمان

نمای ساختمان ویلایی سنتی با گچ و سیمان

گچ و سیمان، یکی دیگر از متریال‌هایی که از زمان‌های قدیم در طراحی نمای سنتی استفاده می شده است. این متریال، مخلوطی از گچ، سیمان، ماسه و آب است و می‌توان آن را به اشکال و طرح‌های مختلف قالب زد و یا برای ایجاد جلوه‌های مختلف، غالب زد. 

 

چوب، فلز و شیشه، از جمله مواد دیگری هستند که ممکن است در طراحی نمای سنتی مورد استفاده قرار گیرند. هر ماده خواص منحصر به فرد خود را دارد و می‌توان از آن برای ایجاد یک جلوه زیبایی شناختی خاص استفاده کرد. به طور کلی، مصالح به کار رفته در طراحی نمای سنتی نقش مهمی در ایجاد نمای ساختمانی جذاب و بادوام دارند. معماران و طراحان باید به دقت ویژگی‌های هر ماده و نحوه کمک آن‌ها به زیبایی‌شناسی کلی ساختمان را در نظر بگیرند و سپس بهترین ترکیب از متریال مختلف را برای طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی انتخاب کرده و یک نمای فوق العاده جذاب مطابق با ویژگی‌های معماری سنتی طراحی و اجرا کنند.

پیشنهاد مطالعه: نمای کرتین وال چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های متمایزش را بشناسید

 

نمونه‌های متنوع و زیبا از طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی

در ادامه نمونه‌های متنوعی از طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی را آماده کردیم:

 

طراحی نمای ساختمان ویلایی زیبا با چوب و گچ

 

طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی با آجر و کاه گل و پنجره های چوبی جذاب

 

نمونه مدرن از طراحی نمای ویلا به سبک سنتی

 

خاص ترین نمونه از طراحی ویلا به سبک سنتی

 

جذاب ترین نمونه از طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی به سبک ایرانی

 

طرتحی نمای ساختمانی ویلایی با اجر

 

طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی با ترکیب رنگ سفید و پنجره های آبی فیروزه ای

 

زیباترین مدل طراحی ساختمان ویلایی سنتی

 

کلام آخر

طراحی نمای ساختمان ویلایی سنتی، سبکی جاودانه است که می‌تواند ظرافت و پیچیدگی را به هر ساختمان ویلایی بیافزاید. بنابراین چه در حال طراحی یک ساختمان جدید باشید و چه در حال بازسازی ساختمان موجود، ترکیب عناصر سنتی برای طراحی نمای ساختمان، می‌تواند به ایجاد حس تعادل و هماهنگی کمک کند که هم از نظر بصری جذاب بوده و هم کاربردی باشد.

اگر می‌خواهید طراحی نمای ساختمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و خیال‌تان از بابت طراحی و اجرای حرفه‌ای راحت باشد، پیشنهاد می‌کنیم با بهترین گروه‌های مهندسی و معماری در زمینه طراحی نما ساختمان، مشورت و از خدمات‌شان استفاده کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
علی
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۷

مفید بود برام

ممنون

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید