نمای آجری سنتی، جزییاتی که قبل از بازسازی نما باید بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر قصد اجرای نمای آجری سنتی دارید و می‌خواهید اطلاعاتی فنی و تخصصی در خصوص نمای آجری سنتی کسب کنید، همراه ما باشید.

استفاده از متریال‌های مختلف در هر اقلیمی متفاوت است. به این ترتیب شما شانس زیادی دارید تا سازه‌ای مطابق با آب و هوا و شرایط اقلیم مدنظر بسازید. استفاده از آجر از گذشته تا کنون در اقلیم ایران وجود داشته است. دارا بودن خاک کافی برای ساخت این متریال از جمله نقاط قوت تولید آن بوده است. نمای آجری سنتی حس و حالی از گذشته را تداعی می‌کند و به شدت می‌تواند جذابیت بصری داشته باشد. حتی این روزها نمای آجری سنتی را با المان های دیگر مدرن تلفیق می‌کنند و ساختاری جذاب، چشم نواز و شیک خلق می‌نمایند. به همین دلیل لازم است تا با نمای آجری سنتی بیشتر آشنا شوید و انواع دیزاین با آجر در نمای سازه را درک کنید.

اگر شما نیز علاقه‌مند به متریال آجر هستید و می‌خواهید اطلاعاتی به روز از نمای آجری کسب کنید، تا پایان همراه ما باشید.

 

نمای آجری در معماری ایرانی

نمای آجری شیک و زیبا

اگر نگاهی به سبک معماری ایرانی داشته باشید، از گذشته تا کنون استفاده از آجر در معماری ما رایج بوده است. تلفیق این متریال با نواحی که هنر کاشی کاری و آینه کاری در آن وجود دارد، جذابیت بصری فوق العاده ای ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید حتما در این خصوص بیشتر بدانید. آجر از خمیر خاک رس و مواد معدنی دیگر ساخته می‌شود. خمیر خاک رس حاصل از ترکیب خاک رس، آب و مواد افزودنی است که به‌طور معمول سیلیس ، شن و چسبنده‌ها می‌توانند بخشی از آن باشند. این مواد ترکیبی را ایجاد می‌کنند که پس از پختن در دماهای بالا، خاصیت سفت شدن و سخت شدن را به آجر می‌بخشد. جالب است بدانید که دمای پخت آجر در کوره‌های آجر پزی چیزی بین 800 تا 1000 درجه سانتی گراد است. همین موضوع موجب شده است تا آجر طول عمر بالایی داشته باشد و مقاومت مطلوبی برای قرار گرفتن در معرض آفتاب نمای ساختمان کسب کند. نمای آجری در معماری ما جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع می‌توان ادعا کرد که ساختمان‌های کلاسیک و قدیمی ایرانی، همگی با متریال آجر ساخته شده‌اند و نمای آجری آن‌ها یک بخش جدانشدنی از تاریخ است.

 

پیشنهاد مطالعه: نمای سنگ و اجر چیست؟ مدل های جدید نما سنگ و آجر 2023

 

نمای آجری سنتی در ساختمان‌های امروزی

نمای آجری سنتی در ساختمان شیک

هرچند این روزها تنوع متریال برای استفاده در نمای ساختمان به شدت بالا است، اما بهتر است بدانید که هنوز طراحان و معماران زیادی وجود دارند که با علم به مزایای آجر، علاقه‌مند به استفاده از آن خصوصا در نمای ساختما هستند. جذابیت و زیبایی این متریال خصوصا در زمانی که با ایده پردازی مطلوب تلفیقی هوشمندانه رخ می‌دهد، بسیار چشم نواز است. نمای آجری سنتی یکی از استایل‌های معماری محبوب و مورد توجه در ساختمان‌های امروزی محسوب می‌شود. در این نوع نمای ساختمان‌ها از آجر به‌عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و طراحی‌های متنوعی را به ارمغان می‌آورد. جالب است بدانید که این متریال معمولاً با فضای محیطی سنتی و کلاسیک سازگاری زیادی دارد. مقاومت بسیار بالای این متریال یکی از دلایل انتخاب آن است. جذابیت بصری آجر با تکیه بر تاریخ و همچنین نحوه ساخت آن که موجب شده است آجر تبدیل به یک متریال دوستدار طبیعت شود؛ برای اکثر طراحان و معماران اهمیت ویژه ای دارد. به همین دلیل با تلفیق قصد دارند تا در نمای ساختمان‌های امروزی از آجر استفاده کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: آموزش رنگ آمیزی دیوار آجری قدیمی

 

مزایای استفاده از نمای آجری سنتی

نمای آجری ساده

شاید به عنوان فردی دغدغه مند در این حوزه، برای‌تان جالب باشد که بدانید مزایای استفاده از نمای آجری سنتی چیست؟ چه انگیزه‌ای پشت استفاده از این متریال در نمای ساختمان است. آگاهی از این مزایا ذهنیت شما برای به کار بردن این المان جذاب را مدیریت می‌کند. در ادامه به بررسی مزایای نمای آجری سنتی اشاره می‌کنیم.

  • جذابیت ظاهری: آجرها دارای ظاهری طبیعی و زیبا هستند. استفاده از آن‌ها به نمای ساختمان شخصیت و جذابیت زیادی می‌بخشند. انواع مختلف آجرها از نظر رنگ و طرح‌، موجب خلق تنوع و ترکیب‌پذیری بالا در نمای سازه می‌شوند. معمولا سازه‌هایی که از آجر استفاده می‌کنند، در میان ساختمان‌های یک شکل امروزی، به شدت خودنمایی می‌کنند.
  • امکان بازیافت متریال: اگر کمی دغدغه محیط زیستی داشته باشید، قطعا اطلاع دارید که بسیاری از متریال‌های مدرن و کامپوزیتی امروزی، قابل بازیافت نیستند و آسیب‌های متعددی در طبیعت ایجاد می‌کنند. اما برخلاف این متریال‌ها، آجر در صورت تعمیر یا جایگزینی، امکان استفاده مجدد دارد. به این ترتیب می‌توانید آجرها را به چرخه ساخت مجدد وارد کنید و از نظر محیط زیستی هیچ آسیبی به آن وارد ننمایید.
  • خاصیت نسوز بودن آجر: شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخلاف متریال‌های کامپوزیتی که مثل کاتالیزود در گسرتش آتش عمل می‌کنند، آجرها به علت ترکیبات خاص خود مقاومت بالایی در برابر حریق دارند و می‌توانند از گسترش آتش به دیگر نقاط ساختمان جلوگیری کنند.
  • مقاومت و پایداری: آجر با توجه به روش پخت و ساخت خاص خود، مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی و رویدادهای آب و هوایی مثل باران، آفتاب، باد و رعد و برق دارد.
  • عایق حرارتی و صوتی: آجرها به دلیل ساختار خاصی که دارند، عملکرد مناسبی برای عایق‌بندی حرارتی و صوتی ساختمان ارائه می‌کنند. آجرهای نما می‌توانند باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش نفوذ صداها به داخل ساختمان شوند.
  • طول عمر بالا: استفاده از آجرها به علت مقاومت و پایداری آن‌ها، بخشی از مزایای متعدد این متریال است. نحوه ساخت و مقاومت بالای این متریال باعث افزایش دوام و عمر طولانی نمای ساختمان شده است.
  • استراکچر عالی برای درب و پنجره: نصب پنجره‌ها و درب‌ها بر روی نمای آجری به دلیل ساختار سخت آجر، به‌صورت دقیق‌تر و پایدارتر انجام می‌شود که برای بسیاری از سازنده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • انعطاف‌پذیری در طراحی: آجرها به دلیل طرح‌ها و انواع مختلف، به معماران و طراحان اجازه می‌دهند تا نماهای مختلف و خلاقانه‌تری را برای ساختمان‌ها طراحی کنند. ایده پردازی در این حوزه یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که انجام می‌شود.

 

نمای آجری سنتی برای چه آب و هوایی مناسب است؟

آجر سنتی مناسب نمای ساختمان تلفیق با رنگ سفید

نمای آجری سنتی به دلیل ویژگی‌های خاص آجر و سبک معماری‌ای که به‌کار می‌رود، برای برخی مناطق آب و هوایی مناسب‌تر است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در گذشته از نمای آجری سنتی، تنها برای اقلیم‌هایی با آب و هوای گرم و خشک استفاده می‌شد! به دلیل شوره زدن نمای ساختمان آجری، انتخاب آن‌ها در مناطق شمالی که پر از رطوبت بود، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شد. اما خوشبختانه این روزها با کشف و ساخت مواد نانو برای کنترل این امر، می‌توانید از نمای آجری سنتی در هر آب و هوایی استفاده کنید.

  • آب و هوای معتدل و خنک: نمای آجری سنتی در مناطق با آب و هوای معتدل تا خنک قابل استفاده است. این مناطق که در طول سال دمای معقولی دارند، به شدت کاندید خوبی برای استفاده از نمای آجری سنتی هستند. آجرها به دلیل خواص حرارتی و عایق‌بندی مطلوب، از تغییرات دمای داخلی محافظت کرده و از نقل و انتقال حرارت بیش از حد به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.
  • آب و هوای خشک: در مناطقی که بارندگی کمتری دارند و آب و هوای خشک‌تری دارند، نمای آجری سنتی بسیار مناسب است. آجرها باعث ایجاد عایق‌بندی مناسبی در برابر گرما و نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شوند. استفاده از آجر در مناطق جنوبی ایران بیشتر است.
  • مناطق کوهستانی و روستایی: نمای آجری سنتی به ‌ویژه در مناطق کوهستانی و روستایی که دارای بافت سنتی و طبیعتی هستند رایج است.

شما باید برای استفاده از نمای آجری سنتی، شرایط اقلیمی، نیازها و شرایط بارندگی منطقه مورد نظر مورد را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید بهترین نوع متریال را انتخاب کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: نمای آجری مدرن و داستان‌های متریالی که هیج‌وقت قدیمی نمی‌شود!

 

انواع رنگ نمای آجری سنتی

رنگ های مختلف در نمای ساختمان با آجر نما و دیزاین مدرن

جالب است بدانید که آجرها برای استفاده در نما به رنگ‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. تنوع نسبتا زیاد در رنگ آجرها موجب شده است تا طراحان به خوبی امکان ایده پردازی را داشته باشند. شناخت انواع رنگ نمای آجری به شما کمک می‌کند تا این متریال هیجان انگیز را بیشتر بشناسید. انواع رنگ آجر شامل:

  • آجر به رنگ زرد
  • آجر به رنگ پوست پیازی یا گلبهی
  • آجر به رنگ ابلق
  • آجر به رنگ قرمز

 

انواع سیستم اجرای نمای آجری سنتی

نمای آجری مدرن و زیبا در آپارتمان

اگر علاقه‌مند به نمای آجری سنتی باشید، قطعا لازم است تا در خصوص نحوه اجرای آن‌ها و تفاوت‌شان اطلاعات کسب کنید. چرا که تهیه متریال، هزینه خرید متریال و هزینه اجرا همگی وابسته به همین انتخاب نوع سیستم اجرای نما است. در ادامه با انواع سیستم اجرای نمای آجری سنتی آشنا خواهید شد.

  1. اجرای آجر خشک: در این روش، آجرها بدون استفاده از ملات یا چسب بر روی سطح نما قرار می‌گیرند و با فضای کوچکی که برای مچ شدن آجرها در کنار هم وجود دارد، بر روی سطح دیوار قرار می‌گیرند. در این تکنیک نصب به صورت خشک و بدون اتصال مستقیم به سطح نصب می‌شوند.
  2. اجرای آجر با چسب: در این روش، آجرها با استفاده از چسب‌های مخصوص و مقاوم بر روی سطح نما چسبانده می‌شوند. این روش اجرایی به‌طور معمول برای نماهای آجری نیمه‌خمیری و تزئینی استفاده می‌شود. در نواحی دارای رطوبت یا پر ریسک که احتمال شل شدن چسب وجود داشته باشد، این تکنیک چندان توصیه نمی‌شود.
  3. اجرای آجر با ملات: در این روش، آجرها با استفاده از ملات یا همان چسب خاکی که به شکل ملات ساخته می‌شود، بر روی سطح نما نصب می‌شوند. ملات کمک می‌کند تا اتصال آجرها بر روی سطح نما به خوبی انجام شود و مقاومت مطلوبی در آن وجود داشته باشد.
  4. اجرای آجر با مهار فلزی: در این روش، آجرها با استفاده از مهار‌های فلزی یا سطوح کشویی مانند بر روی سطح نما نصب می‌شوند. در این تکنیک، فلزها متناسب با فرم آجر طراحی و نصب می‌شوند و در نهایت به عنوان پشتیبانی برای آجرها عمل می‌کنند.

شاید در ذهن‌تان سوالاتی ایجاد شده باشد و علاقه‌مند باشید که بدانید چطور می‌توانید بهترین روش نصب و اجرای نمای آجری سنتی را انتخاب کنید! در واقع باید گفت که شما تنها با توجه به نیازها و شرایط ساختمان به همراه مشورت با معماران و مجریان می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. هرکدام از این روش‌های اجرای نمای آجری سنتی، برای اقلیم، شرایط و نوع سازه خاص انتخاب مناسبی است.

 

متریال آجر با چه متریال دیگری در نما هارمونی مناسبی دارد؟

هارمونی متریال آجر با سایر متریال های نما

معمولا در نمای سازه های امروزی، ترکیبی از چند متریال با آجر دیده می‌شود. ایجاد هارمونی، جذابیت بصری و توجه به جزییات از مهم‌ترین پارامترهایی است که در اجرا مدنظر قرار می‌گیرد. نمای آجری می‌تواند با چندین متریال دیگر تلفیق شود تا جلوه‌ زیباتری به ساختمان ببخشد یا برخی ویژگی‌های مورد نیاز را تأمین کند. این متریال‌ها معمولاً برای تکمیل و یا تزئین نمای آجری استفاده می‌شوند و هارمونی مطلوبی دارند.

  • سنگ: نمای آجری می‌تواند با سنگ‌های مختلف تلفیق شود تا جلوه‌ای منحصر به فرد به ساختمان ببخشد. این سنگ‌ها می‌توانند به‌ صورت تزئینی یا به‌عنوان جداره‌ای مجزا از آجرها نصب شوند.
  • چوب: استفاده از عناصر چوبی به نمای آجری اتمسفر گرم و دوست‌داشتنی اضافه می‌کند. این چوب‌ها می‌توانند به‌عنوان پنجره‌ها، درب‌ها، بالکن‌ها و سایر عناصر تزئینی ترموود مورد استفاده قرار گیرند.
  • فلز: برخی از عناصر فلزی می‌توانند با نمای آجری ترکیب شوند تا جلوه‌ صنعتی و مدرن‌تری به ساختمان ببخشند. مثلاً حجم سازی با قوطی‌های فلزی در نماهای مدرن به شدت رایج و جذاب است.
  • شیشه: نمای آجری می‌تواند با استفاده از شیشه‌ها، بالکن‌ها یا پنجره‌ها ترکیب شود تا دید مطلوبی به فضای داخلی و اتاق‌ها ایجاد کند و استایلی دکوراتیو به سازه ببخشد.

 

هزینه نمای آجری سنتی

نصب نمای آجری سنتی

اطلاع از قیمت طراحی نمای آجری سنتی و چگونگی اجرای آن برای تمام افرادی که عاشق این متریال هستند، ضروری است. دانستن هزینه نمای آجری سنتی، به شما کمک می‌کند تا برای تامین بودجه هوشمندانه عمل کنید. نمای آجری سنتی با دارا بودن بهترین اثربخشی در زیبایی بصری، به شدت مناسب ساختمان‌های امروزی است. هزینه خرید آجر و طراحی آن کاملا وابسته به زمان است. شما در زمان مقرر که قصد اجرا و طراحی دارید، از متخصصین این حوزه قیمت را جویا شوید. به همین منظور می‌توانید به فروشندگان مصالح در بساز و بچین سر بزنید و با آن‌ها ارتباط گرفته و قیمت بگیرید.

 

کلام آخر

با استفاده از دیزاین نمای آجری سنتی می‌توانید حس و حالی از گذشته را در تلفیق با مدرنیته تماشا کنید. به همین ترتیب همه چیز با ساختاری جذاب و شیک نمایش داده می‌شود.

حس شما به نمای آجری سنتی چیست؟ برای ما بنویسید.

 

برچسب ها:
نمای آجری
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید