معرفی 5 معمار برتر جهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

معماران برتر جهان چه کسانی هستند؟ هرکدام در چه سالی و در کجا به دنیا آمدند؟ به خاطر کدام طراحی معروف شده‌اند؟ در این مقاله به معرفی برترین معماران جهان پرداخته‌ایم.

در جهان امروز، ساختمان‌های بسیاری طراحی شده‌اند که جزئی از شاهکارهای دنیای امروزی به حساب می‌آیند. هر کدام از این شاهکارها ساخته دست یک معمار متبحر، در برحه‌ای از زمان است. که توانسته با ترکیب معماری، هنر، خلاقیت و... اثری خاص و شگفت‌انگیز را به وجود بیاورد.

در این مقاله به معرفی 5 معمار برتر جهان پرداخته‌ایم تا بیشتر از قبل راجع به معماران و سازندگان شاهکارهای جهان اطلاعات کسب کنید.

با ما همـراه باشیـد.

 

1. زاها حدید، معمار عراقی - بریتانیایی اعجوبه

معمار برتر - زاها حدید

تصویر یک (معمار برتر، زاها حدید)

 

  • سال تولد: 31 اکتبر 1950
  • محل تولد: بغداد- عراق
  • سال فوت: 31 مارس 2016
  • نام برخی از آثار او: مرکز فرهنگی حیدر علیف، مرکز ورزش‌های آبی لندن، ایستگاه قطار سریع‌السیر ناپل، ترن هوایی در اتریش، ایستگاه آتش‌نشانی ویترا، سکوی پرش برجیزل و...

 

زاها حدید در بغداد، پایتخت عراق چشم به جهان گشود. پدر او یک صنعتگر معروف بود که در گروه‌های سیاسی دهه 1330 و 1340 فعالیت جدی داشت. مادر زاها حدید، زنی هنرمند و برادرش، نویسنده بود. از آن‌جایی که خانواده حدید، از گروه ثروتمندان بودند در دهه 1960، زاها را به مدرسه شبانه‌روزی در سوئیس و انگلستان فرستادند. او برای تحصیلات دانشگاهی به بیروت رفت و در سال 1972 وارد دانشگاه معماری لندن شد.

استادان زاها در دانشگاه او را "سیاره‌ای در مدار خودش" توصیف کرده‌اند. و زنگلیس (نام یکی از استادان زاها) راجع به زاها گفته است: 

زاها حدید بهترین دانشجویی بود که من داشتم. ما به او معمار «۸۹ درجه‌ای» می‌گفتیم. هیچ چیز در طراحی‌های او ۹۰ درجه نبود.  زاها چشم‌اندازی خاص به محیط داشت.  تمام ساختمان‌های طراحی‌شده توسط او به قطعات بسیار کوچک تقسیم می‌شدند.

او علاقه زیادی به جزئیات نداشت.  به‌ عنوان مثال وقتی حدید یک راه‌پله می‌کشید، از شدت عصبانیت به حد انفجار می‌رسیدم. دید او روی تصاویر گسترده‌تر و نماهای بازتر متمرکز بود. وقتی کار به جزئیات می‌رسید، او می‌دانست که می‌توان بعدا آن‌ها را اصلاح کرد؛ و حق هم با زاها بود.

زاها حدید در سال 1977 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و فعالیت شغلی خود را در دفاتر اساتیدش شروع کرد. او توانست پس از مدتی، اقامت کشور انگلیس را بگیرد و در سال 1980 دفتر خود را با نام "دفتر معماری زاها حدید" تاسیس کند.

در سال‌های 1991 تا 2005، اولین منحنی‌ها و طراحی‌های زیبای او شکل واقعی به خود گرفتند و فعالان صنعت معماری متوجه ظرفیت بالای طراحی‌های او شدند.

زاها حدید، نابغه معماری معاصر بود. او، اولین زنی بود که توانست جایزه پریتزکِر (برترین جایزه معماری دنیا) را دریافت کند. از دیگر افتخارات زاها حدید، دریافت معتبرترین جایزه معماری بریتانیا یعنی جایزه استرلینگ و نشان شوالیه‌ای Dame است.

 

آثار معماری زاها حدید - حیدرعلیف

تصویر دو (مرکز فرهنگی حیدر علیف اثری از زاها حدید)

 

2. نورمن فاستر، معمار منچستری

معمار برتر، نورمن فاستر

تصویر سه (معمار برتر، نورمن فاستر)

 

  • سال تولد: 1 ژوئن 1935
  • محل تولد: منچستر
  • نام برخی از آثار او: ورزشگاه کمپ‌‌نو، هتل هارمون، برج هرست، هرم صلح و دوستی، برج هرمیتاژ، مرکز تولید مک لارن، فرودگاه بین‌المللی کویت، موزه هنر داتونگ، ساختمان پارلمان آلمان و...

 

نورمن رابرت فاستر، در شهر منچستر (شاه مهره تاریخ معماری انگلستان) چشم به جهان گشود. او در سن 16 سالگی به خاطر مشکلات مالی مدرسه را ترک و در نیروی هوایی به عنوان منشی مشغول به کار شد. در همان سال‌ها به معماری علاقه‌مند شد و پس از گذراندن دوران سربازی، به مدرسه معماری منچستر رفت و پس از گذراندن دوران آموزشی، توانست در دوره بورسیه دانشگاه ییل پذیرفته شود. در آن‌جا با همکار آینده خود یعنی ریچارد راجرز آشنا شد.

نورمن، بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، به انگستان بازگشت؛ و به همراه سه دوست دیگر خود که یکی از آن‌ها ریچارد بود، فعالیت شغلی خود را آغاز کرد. اما چندی نگذشت که فاستر از گروه خارج و فعالیت خود را به صورت مستقل ادامه داد. 

می‌توان گفت که علت اصلی شهرت فاستر طرح‌های مختلف معماری و استفاده از تکنولوژی پیشرفته روز در صنعت ساختمان‌سازی است. 

از جمله افتخارات او می‌توان به دریافت عنوان "معمار کلیدی جنبش فناوری" در سال 1970 و دریافت مدال طلای  RIBA  (یكی از ارزشمندترین جوایز معماری جهان) اشاره کرد.

فاستر هم‌اکنون نیز به عنوان یکی از معماران برجسته بریتانیایی در جامعه معماری بین‌المللی، شناخته می‌شود و تاثیر آثارش بر چهره جهان غیر‌قابل انکار است. او عضو هیئت امنای موسسه خیریه معماری ماده ۲۵ و بنیاد معماری است.

 

آثار معماری نورمن فاستر - هتل هارمون

تصویر چهار (هتل هارمون اثری از نورمن فاستر)

 

3. ریچارد راجرز، معمار ایتالیایی‌تبار بریتانیایی 

معماری برتر ، ریچارد راجرز

تصویر پنج (معمار برتر، ریچارد راجرز)

 

  • سال تولد: 23 ژوئیه 1933
  • محل تولد: فلورانس- ایتالیا
  • نام برخی از آثار او: برج اداری لندن، مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو، گنبد هزاره لندن، ساختمان لویدز و...

 

ریچارد جرج راجرز، یکی از جسورترین و جریان سازترین معماران سده کنونی است. او در بریتانیا چشم به جهان گشود. پدر وی پزشک و مادر او هنرمند بود. در سال ۱۹۳۸، با آغاز جنگ جهانی دوم، خانواده ریچارد به انگلستان مهاجرت کردند و ریچارد توانست در مدرسه AA لندن به تحصیل در رشته معماری بپردازد و مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه ییل دریافت کند.

در سال ۱۹۷۷ شرکت خود را در لندن تاسیس کرد و در حال حاضر دارای دفاتری در بارسلون، مادرید و توکیو است.

راجرز در طول سال‌های زندگی حرفه‌ای خود، توانست تعداد زیادی از جوایز معتبر معماری و غیر‌ معماری را دریافت کند؛ که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کسب مقام اشرافی در سال ۱۹۹۶ و ملقب‌شدن به لرد راجرز، همچنین مدال طلای انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) در سال ۱۹۸۵ و شیر طلایی بی‌ینال ۲۰۰۶ ونیز اشاره نمود.

 

آثار معماری ریچارد راجرز

تصویر شش (مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو اثری از ریچارد راجرز)

 

4. لوکوربوزیه، معمار، نقاش، نویسنده سوئیسی

معمار برتر ، لوکوربوزیه

تصویر هفت (معمار برتر، لوکوربوزیه)

 

  • سال تولد: 6 اکتبر 1887
  • محل تولد: شهری در سوئیس
  • سال فوت: 27 اوت 1965
  • نام برخی از آثار او: ویلا شواب، ویلا ساوا، کاخ شوروی، ویلای ژانره، خانه کراتکت، موزه احمدآباد، موزه ملی هنر غرب، دیر سنت ماری و...

 

شارل ادوارد ژانره، در شهر کوچکی در سوئیس چشم به جهان گشود. او یکی از معماران پیشگام در سبک مدرن است که پس از مدتی نام مستعار لوکوربوزیه را به خاطر شکل ظاهری‌ صورتش انتخاب کرد. لوکوربوزیه به هنرهای بصری علاقه زیادی داشت و نزد شخصی به نام چارلز مشغول به آموختن شد.

جالب است بدانید که اولین طراحی لوکوربوزیه طراحی منزل شخصی خودش بود، مانند ویلا فالت، ویلا شوآب و ویلا ژان نرت (این خانه آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانه‌ها یادآور سبک معماری رایج، منطبق بر طبیعت بودند.

 

در طراحی‌های تمامی شاهکارهای لوکوربوزیه اصولی رعایت شده است؛ از جمله:

  1. بام مسطح و حیاط بام (ایجاد فضای سبز بر روی بام)
  2. ستون‌ها، ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند.
  3. ایجاد پنجره‌های گسترده و طویل و شیشه‌های یکپارچه
  4. استفاده از کنسول
  5. پلان و نمای آزاد

ویلا ساوا - آثار معماری لوکوربوزیه

تصویر هشت (ویلا ساوا اثری از لوکوربوزیه)

 

5. فرانک گری، معمار ساختارشکن معاصر

معمار برتر ، فرانک گری

تصویر نه (معمار برتر، فرانک گری)

 

  • سال تولد: 28 فوریه 1929
  • محل تولد: تورنتو- کانادا
  • سال فوت: -
  • نام برخی از آثار او: خانه رقصان، موزه گوگنهایم، مرکز مگی، داندی، ساختمان 8 اسپروس، تالار کنسرت والت دیسنی و...

فرانک گری در خانواده یهودی در تورنتو چشم به جهان گشود. در جوانی به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در رشته معماری آغاز نمود. در طراحی‌های اولیه گری می‌توان تاثیراتی که از معماران سوئیسی از جمله لوکوربوزیه را مشاهده کرد. به طور کلی نوعی گرایش به مجسمه‌سازی را می‌توان در آثارش دید. 

فرانک گری می‌گوید:

من آثار هنرمندان را نگاه می‌کنم و هنر را به‌مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم می‌پندارم و سعی می‌کنم تحت تاثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از کارهایم روش‌های جدید را جستجو می‌کنم. برای من قانون و قاعده محدودکننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمی‌شناسم.

فرانک گری موفق به دریافت 12 دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف شده است. همچنین او برنده جایزه پریتزکز نیز می‌باشد.

 

تالار کنسرت والت دیسنی - آثار معماری فرانک گری

تصویر ده (تالار کنسرت والت دیسنی اثری از فرانک گری)

 

معرفی 7 شاهکار معماری جهان

بهترین بناهای معماری جهان

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید