بهترین بناهای معماری جهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در بین این همه بناهای برتر و معماری‌های خارق‌العاده، تلاش کرده‌ایم شما را با 9 مورد از بهترین‌ بناهای معماری جهان آشنا کنیم.

به نظر شما هر ساله، چند ساختمان با طراحی و معماری خلاقانه ساخته می‌شوند؟ چند معمار، به صورت شبانه‌روز، وقت صرف می‌کنند تا طرحی خارق‌العاده و بی‌نظیر خلق کنند؟

از بین هزاران بنای ساخته شده در جهان، برترین بناهای معماری کدامند؟ در چه کشورهایی ساخته شده‌اند؟ معمار آن‌ها کیست؟

در این مقاله، 9 نمونه از زیباترین و بی‌نظیرترین بناهای معماری جهان را معرفی می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

 

1. موزه گوگنهایم نیویورک

  • معمار: فرانک لوید رایت
  • مکان: نیویورک، آمریکا
  • سال ساخت: 1959

 

موزه گوگنهایم، یکی از مشهورترین و طولانی‌ترین (از نظر ساخت) پروژه‌های فرانک لوید رایت است. ساخت بنا از سال 1943، شروع شد و در سال 1959، به اتمام رسید. در این پروژه برخلاف فرم‌های مستطیلی و خطی موجود در شهر، از فرم منحنی در ساخت آن استفاده شده است.

نمای خارجی بنا، یک المان به یادماندنی است که از بتن با روکشی سفید، ساخته شده که به سمت بالا، پیچ خورده و نمایی خاص را ایجاد کرده است. حتی زمانی که در داخل فضا قرار می‌گیرید این تاب خوردگی، نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند.

فضای داخلی موزه به نحوی است که بازدیدکنندگان، دائما در حال تعامل با یکدیگر هستند. مانند باقی ساختمان‌ها از طبقات برای تفکیک فضاها استفاده نشده است بلکه در فضا رمپی طراحی شده که به وسیله آن، طبقات به درون یکدیگر امتداد پیدا می‌کنند. هم‌چنین، این رمپ، مسیری ایجاد کرده است که بازدیدکنندگان به سمت بالا (آسمان) هدایت می‌شوند و آثار هنری نصب شده بر روی دیوارها را نیز تماشا می‌کنند.

موزه از بناهای معروف جهان

فضای داخلی موزه گوگنهایم

 

موزه طراحی رایت از بناهای معروف جهان

تصویری از سقف و رمپ موجود در موزه

 

2. خانه وانا ونتوری در فیلادلفیا

  • معمار: وانا ونتوری
  • مکان: فیلادلفیا، آمریکا
  • سال ساخت: 1964

 

وانا ونتوری، این خانه را برای مادر خود ساخته است. این بنا، در یک سطح هموار که در اطراف آن درخت موجود است، ساخته شده و در طراحی آن تضاد و پیچیدگی مورد آزمایش قرار گرفته و در واقع به نوعی به مخالفت با چیزهایی که همیشه معمول بوده، پرداخته است.

در نمای خارجی خانه وانا ونتوری، یک شیروانی سمبلیک طراحی شده است و مانند: یک سنتور کلاسیک که فرمی مثلثی شکل دارد و از وسط آن شکافتی ایجاد شده و دودکش از پشت بیرون زده است. همچنین، در ورودی، در وسط ساختمان قرار دارد که می‌توان حس تقارن را دریافت کرد اما زمانی که به پنجره‌های آن توجه می‌کنیم، تقارن به گونه‌ای، هم وجود دارد هم وجود ندارد. خوب است بدانید که نحوه قرارگیری پنجره‌ها، به علت عملکردهای داخلی بنا است.

خانه از بناهای معروف در جهان

تصویری از نما خانه وانا ونتوری

 

خانه وانا از بنا معروف جهان

فضای داخلی خانه وانا ونتوری

 

3. خانه آبشار در میلران

  • معمار: فرانک لوید رایت
  • مکان: میلران، آمریکا
  • سال ساخت: 1939

 

جریان آب در میلران در منطقه Bear Run Nature Reserve، به شدت زیاد است به گونه‌ای که از ارتفاع 395 متری به سمت پایین در حرکت است و در ارتفاع 10 متری به آبشار تبدیل می‌شود. فرانک لوید رایت، در این منطقه خانه‌ای طراحی کرده که به خانه آبشار معروف شده است. این طراحی، به خوبی ارتباط بین انسان، معماری و طبیعت را نشان می‌دهد. این خانه در بالای آبشار طراحی شده تا آبشار را بخشی از زندگی صاحب خانه درآورد. هم‌چنین، نمای این خانه طرح افقی خود را به کمک آجرها و تراس‌های خود به نمایش گذاشته است. این خانه برای تفریحات آخر هفته خانواده آقای ادگار کافمن طراحی شده است. 

خانه آبشار

تصویری از نما خارجی خانه آبشار به همراه طبیعت اطراف

 

خانه آبشار از بناهای معروف

فضای داخلی خانه آبشار

 

4. انستیتو زیست‌شناسی در کالیفورنیا

  • معمار: لویی کان
  • مکان: کالیفرنیا، آمریکا
  • سال ساخت: 1959

 

جوناس سالک، کسی بود که توانست واکسن فلج اطفال را کشف کند. او تصمیم داشت ساختمانی (موسسه تحقیقات بیولوژیکی) را در کالیفرنیا، در سایتی با منظره خوش آب و هوا طراحی کند. هدف اصلی او از ایجاد این ساختمان، به نمایش گذاشتن تاثیر علوم بر انسانیت بوده و برای طراحی این ساختمان از لویی کان درخواست کمک کرده است. معماری این بنا شامل دو سازه متقارن است که حیاطی در بین آن قرار گرفته. در هر سمت حیاط، شش ساختمان بنا شده که شامل سه طبقه لابراتوار و همچنین یک طبقه تاسیسات در بالای هر طبقه است. انستیتو زیست‌شناسی، در مجموع از ۲۹ سازه جدا از هم ساخته شده است که یک واحد کلی را ایجاد می‌کنند. تاثیر معماری لویی کان در حیاط بنا کاملا مشهود است. او در خلق فضا و استفاده از نور و سایه مهارت خاصی داشت.

زیست شناسی در امریکا از بناهای معروف

تصویری از نمای انستیتو زیست‌شناسی کالیفورنیا

 

فضای بیرونی از بنای معروف جهان

حیاط انستیتو زیست‌شناسی کالیفورنیا

 

5. کلیسا سنت پیتر در Firminy

  • معمار: لوکوربوزیه
  • مکان: Firminy، فرانسه
  • سال ساخت: 2006

کلیسای سنت پیتر، در فرانسه در شهر Friminy قرار دارد و از آنجایی که Firminy، شهری کم جمعیت و صنعتی است؛ لوکوبوزیه با طراحی این بنا در شهر، مکانی مناسب برای جشن‌ها، مراسمات و فضایی برای ارتباط برقرار کردن مردم شهر ایجاد کرد. او معماری این بنا را با سبک و افکار مختص خود پیش برد. اگر به نمای این بنا نگاه کنید، زیبایی آن شما را به خودش جلب می‌کند و زمانی که وارد فضای داخلی آن می‌شوید، احساس آرامش و راحتی را احساس می‌کنید. سنت پیتر به خوبی نشان می‌دهد که لوکوربوزیه از مصالح بتن توانسته به بهترین حالت در ساخت بنا بهره بگیرد.

سنت پیتر در فرانسه

تصویری از نما کلیسا سنت پیتر

 

کلیسا از بناهای معروف جهان

فضای داخلی کلیسا سنت پیتر

 

6. خانه شیشه‌ای در نیوکانن

  • معمار: فیلیپ جانسون
  • مکان: نیوکانن، آمریکا
  • سال ساخت: 1949

فیلیپ جانسون، خانه شیشه‌ای را با رعایت تمامی تناسبات ساخت و اگر به تصویر نگاه کنید سادگی را در بنا احساس می‌کنید. به علت این ویژگی‌ها از برترین‌های معماری مدرن است. این خانه، اولین ساختمان از 14 بنایی است که فیلیپ جانسون در زمینی به مساحت حدودا 19 هکتار در طول 50 سال، برای خود طراحی کرده. خانه شیشه‌ای، دارای یک طبقه با ابعاد حدودا 10 در 17 متر طراحی شده است که پلانی آزاد دارد و جداره‌های شیشه‌ای آن به ارتفاع 5/5 متر بین ستون‌ها و تیرها قرار گرفته‌اند. از آن‌جایی که اطراف خانه، تماما دارای پوشش گیاهی و درخت است؛ انعکاس تصویر آن‌ها بر روی جداره‌های شیشه‌ای، فضایی متفاوت را ایجاد می‌کند.

خانه شیشه ای در نیوکانن از بناهای معروف

تصویری از خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

 

خانه شیشه ای از بناهای معروف

تصویری از سایت

 

7. ساختمان مسکونی روزَن در زعفرانیه

  • معمار: استودیو طراحی RYRA
  • مکان: تهران، ایران
  • سال ساخت: 2016

ساختمان روزن، از نمونه‌های برتر معماری ایران است که جایزه معماری سال 95 را نیز دریافت کرد. 

معمار در ساخت این بنا سعی کرده است دو ساختمان را در یک سایت جدا قرار بدهد. که این موضوع نکته بسیار مهم در طراحی این بنا است. این ساختمان شامل 7 طبقه می‌باشد که یک ساختمان کاملا خصوصی است و دو آپارتمان به صورت مجزا در طبقات اول و دوم قرار دارند.

خانه مسکونی روزن در زعفرانیه از بناهای معروف

تصویری از بدنه خارجی ساختمان مسکونی روزن

 

خانه روزن از بناهای معروف جهان

پلان قسمت رمپ ساختمان

 

روزن از بناهای معروف

فضای داخلی پارکینگ

 

8. ویلا ساوا در فرانسه

  • معمار: لوکوربوزیه
  • مکان: فرانسه
  • سال ساخت: 1931

ویلا ساوا ساخته شده در فرانسه در سایتی قرار دارد که اطراف آن پر شده از پوشش گیاهی و انواع درختان. ورودی به سایت و ساختمان در دو جهت مخالف هم قرار دارد (مشابه خانه شیشه‌ای از فیلیپ جانسون). ورودی به خود بنا در جنوب و ورودی به ساختمان در شمال قرار دارد و هدف معمار از اینکار مشاهده مخاطب از بیشتر حجم سایت است. ویلا ساوا، مکعب سفید رنگ است که به علت ساخت آن در بین درختان بلند قامت، برای آن پایه ‌هایی قرار داده‌اند. 

طبقه اول بنا کاملا از شیشه ساخته شده است که اینکار باعث ارتباط بصری فضای بیرون و داخل می‌شود. همچنین، این بنا دارای پلانی آزاد است.

استفاده از پلان آزاد، یک اصطلاح کلی مورد استفاده برای طراحی معماری داخلی است. طراحی با پلان‌هایی که در آن فضاها به صورت باز و بزرگ دیده می‌شوند و حداقل کوچک سازی و محدود کردن در آن اتفاق می‌افتد. در مورد این ایده نوین طراحی همین کافی است که طراحی در فرم پلان آزاد یعنی رهایی از هر نوع محدودیت در انقباض و انبساط افقی پلان و امکان ایجاد یک ساختار، با ارزش برابر در تمام محیط.

ویلا ساوا از بناهای معروف جهان

تصویری از بدنه ویلا ساوا

 

ویلا ساوا از لوکوربوزیه از بناهای معروف

تصویری از فضای داخلی بام ویلا ساوا

 

9. خانه و استادیو گواتمی در Amagansett

  • معمار: چالزگواتمی
  • مکان: Amagansett، آمریکا
  • سال ساخت: 1967

چالزگواتمی برای ساخت خانه و استودیو خود ایده‌ای در ذهن داشت آن هم این بود که این خانه را مانند: مجسمه‌ای ببیند که در سایتی ایستاده است! اگر به تصویر دقت کنید متوجه می‌شوید که با خالی کردن و پرکردن حجم‌ها خواسته است ایده خود را تداعی کند و فضاهای متفاوت ایجاد کند.

خانه گواتمی از بناهای معروف

تصویری از خانه گواتمی

 

استودیو گواتمی از بناهای معروف جهان

نما دیگری از خانه و استودیو گواتمی

 

فضای داخلی خانه گواتمی

فضای داخلی خانه گواتمی

 

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، اگر قصد سفر دارید یا جهانگردی می‌کنید حتما در برنامه‌ریزی سفرهایتان، بازدید از این بناهای بی نظیر و خاص را نیز قرار بدهید و وصفش را برای ما کامنت کنید!

دنیای امروز ما، پر شده است از طراحی‌های زیبا و فوق‌العاده؛ این زیبایی را مدیون معماران و هنرمندان برجسته و خلاق هستیم.

 

منبع: www.Archdaily.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید