مهمترین نکات چیدمان اتاق پذیرایی و نشیمن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

اگر میخواهید بهترین دکوراسیون و چیدمان را برای اتاق پذیرایی و نشیمن خانه انتخاب کنید، در این مقاله نکات برای چیدمان اتاق پذیرایی و نشیمن را قرار داده‌ایم.

اتاق خالی، مانند بوم نقاشی است که نیازمند فوت کوزه‌گری است؛ تا به زیباترین حالت خود دربیاید. شما به کمک اصول صحیح چیدمان، می‌توانید فضای اتاق نشیمن یا پذیرایی خانه خود را به جذاب‌ترین و زیباترین حالت خود تغییر دهید. پس اگر اهل تغییر دکوراسیون هستید یا تازگی‌ها به منزل جدیدی نقل مکان کرده‌اید و میخواهید طبق اصول چیدمان پذیرایی، آن را بچینید تا استفاده حداکثری از فضا داشته باشید و طرز چیدمان پذیرایی را بدانید، این مقاله را بخوانید.

در این مقاله، نکاتی به همراه نمونه تصاویر قرار داده‌ایم تا به بهترین حالت ممکن، چیدمان مبلمان خود را تغییر دهید و از خانه خود لذت ببرید!

پس، قدم به قدم با ما همـراه باشید.

 

قدم اول: مبلمان خانه را بررسی کنید

در حال حاضر، چه مبلمان و وسایلی در فضا وجود دارد؟ چه تعداد مبلمان دارید؟ چند نفره هستند؟ فضای اتاق نشیمن یا پذیرایی شما چند متر است؟ در فضای پذیرایی، میز ناهارخوری قرار می‌دهید؟ و... اگر فضای شما هیچ اسبابی ندارد، می‌توانید خیلی آزادانه در خصوص متراژ در اختیارتان تصمیم بگیرید و لذت ببرید. با جواب دادن به این قبیل سوال‌ها، می‌توانید به‌راحتی فضا را اندازه بگیرید و وسایل خود را بررسی کنید و با دید بازتری به چیدمان بپردازید و وسایلی که مورد نیاز نیستند را دور بریزید!

با گذراندن این مرحله برای چیدمان خود برنامه ریزی خواهید داشت. 

 

اندازه گیری فضا برای چیدمان صحیح مبلمان

تصویر یک (اندازه‌گیری فضا برای چیدمان صحیح مبلمان)

 

قدم دوم: چیدمان اتاق پذیرایی را نقاشی کنید

این مرحله واجب نیست؛ اما به بهبود چیدمان شما کمک می‌کند. پس اگر توانایی کشیدن نقاشی ساده را دارید، سعی کنید بر روی کاغذ، پلان (دید از بالا) فضای مدنظرتان را به همراه وسایل‌های سرمایشی، گرمایشی، محل قرار گرفتن در و پنجره، مبلمان و... را در مقیاس کوچک بکشید؛ تا بهترین حالت چیدمان دستتان بیاید. کافی است خودتان را بالای خانه تصور کنید و نقشه چیزی که مشاهده می‌کنید در تجسمتان بکشید. سپس محل پنجره، درب و همه جزییات را بکشید. بعد از این مرحله با مداد لوازم منزل را در جای خودشان نقاشی کنید. برای جابه جایی لوازم منزل، از پاک کن استفاده کنید تا به دیزاین مطابق با اصول چیدمان پذیرایی دست پیدا کنید.

 

مبلمان فضا را برای چیدمان صحیح طراحی کنید

تصویر دو (چیدمان فضا را بر روی کاغذ طراحی کنید)

 

قدم سوم: نقطه کانونی فضا را تعیین کنید

نقطه کانونی، نقطه اصلی فضای شماست. برای مثال، زمانی که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید که مبلمان مقابل و دور دیوار دارای تلویزیون یا دیوار دارای شومینه چیده شده است، مرکز توجه به تلویزیون و شومینه است. به دیواری که شومینه یا تلویزیون روی آن قرار گرفته اند، دیواز کانونی یا نقطه کانونی گفته می‌شود. اولین نقطه‌ای است که وقتی وارد فضا می‌شوید، می‌بینید. به عنوان مثال نقطه کانونی می‌تواند در اتاق نشیمن، تلویزیون یا شومینه یا پنجره باشد؛ در اتاق خواب، تخت خواب و در اتاق پذیرایی، میزناهارخوری. طرز چیدمان پذیرایی با مشخص کردن دیوار کانونی تعیین می‌شود. معمولا مبلمان و وسایل یک فضا، بر اساس نقطه کانونی چیده می‌شوند. پس نقطه کانونی اتاق پذیرایی و نشیمن را تعیین کنید! اصول چیدمان پذیرایی به نحوی است که می‌توانید همه چیز را در جای خود قرار دهید و مسیر حرکت را نیز فراهم کنید.

 

نقطه کانونی برای چیدمان فضا

تصویر سه (جذاب ترین و مناسب تریک طریقه تعیین نقطه کانونی فضا با درنظر گرفتن محل قرار گیری تلویزیون)

 

نقطه کانونی برای چیدمان صحیح مبلمان1

تصویر چهار (توجه داشته باشید که نقطه کانونی در دید ورودی فضا باشد)

 

مبلمان را متناسب با فضا انتخاب کنید

اگر قصد تعویض مبلمان خود را دارید، باید به تناسبات مبلمان با توجه به متراژ فضا توجه کنید. مثلا: اگر فضای شما متراژ کمی دارد، به دنبال مبلمان کلاسیک با ابعاد بزرگ نباشید چرا که اگر اصول چیدمان فضا را رعایت نکنید، باز هم زیبایی اصلی را به دست نخواهید آورد چون مبلمانی اشتباه خریداری کرده‌اید. خرید مبلمان مدرن با ابعاد مناسب بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. بهترین کار برای انتخاب مبل، توجه به محدودیت های فضا است. استفاده از مبلمان راحتی بزرگ نیز بسیار اشتباه است. سعی کنید قبل از انتخاب مبلمان، متراژ فضا را به فروشنده‌ها اطلاع دهید تا با توجه به تجربیاتشان، شما را در خرید مبلمان درست و صحیح راهنمایی کنند. 

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع مبلمان کلاسیک و مدرن

توجه به ابعاد با توجه به فضا برای چیدمان مبلمان

تصویر پنج (جدیدترین و شیک ترین ایده برای تعیین ابعاد مبلمان و وسایل را در نظر داشته باشید)

 

قدم چهارم: فضای قرارگیری مبلمان را مشخص کنید

بعد از آنکه نقطه کانونی را تعیین کردید، می‌توانید فضای مبلمان و نشستن را بررسی کنید. این فضا تا نقطه کانونی باید فاصله مشخصی داشته باشد. به عنوان مثال: اگر نقطه کانونی، تلویزیون است باید متناسب با اندازه فضا و تلویزیون، حداقل یک متر به بالا از مبلمان فاصله داشته باشد. سعی کنید برای انتخاب این فضا، سعی کنید از عکس زیر کمک بگیرید و طبق ابعاد در اختیارتان و نسبت و تناسب محیط، بهترین چیدمان را انجام دهید. یادتان باشد که مبلمان باید درون فضای فرش یا کفپوش متمایز از کل سالن قرار بگیرد تا زیرایی ظاهری مناسبی داشته باشد.

 

حتما بخوانید: انواع مبلمان کوچک و کم جا، چیدمان فضای نقلی و کوچک

فاصله فضاها برای چیدمان صحیح مبلمان

تصویر شش (فضای بین مبلمان را بررسی کنید)

 

نکته:

• برای قراردادن مبلمان‌، الویت قرار بدهید

بزرگترین مبل را اول در فضا در مقابل نقطه کانونی قرار بدهید. یا در اتاق خواب ابتدا تخت خواب را قرار دهید. و سپس دیگر مبلمان را کنار آن بگذارید. فقط به گونه‌ای باشند که افراد بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تعیین اولویت در محیط به شما اجازه می‌دهد تا همه چیز را سر و سامان بدهید. یادتان باشد که فضای شیک و خاص، با رعایت همین اصول ساده ایجاد می‌شود.

 

• تقارن یا عدم تقارن را در نظر بگیرید

خوب است بدانید فضاهای رسمی، بهتر است تقارن در چیدمانشان رعایت شود اما اگر می‌خواهید فضایی خودمانی‌تر ایجاد کنید به تقارن توجه‌ای نکنید! اما دقت در تقاوت برای فضاهای خاص بسیار معجزه آسا عمل می‌کند. زیبایی محیط در کنار جذابیت های بصری چیدمان مناسب مبلمان می‌تواند ظاهر فضا را دلپذیر کند. اصول چیدمان پذیرایی رسمی، رعایت تقارن است.

 

• تنوع در مبلمان را فراموش نکنید

سعی کنید در انتخاب مبلمان و وسایل گوناگون، تنوع به‌ خرج بدهید. و آن‌ها را در قسمت‌های مختلف فضای اتاق پذیرایی و نشیمن قرار دهید. سعی کنید در فضا تعادل ایجاد کنید تا احساس خستگی در فضا ایجاد نشود. به گونه‌ای نباشد که یک قسمت از فضا، پر از وسایل با ابعاد بزرگ باشد و طرف دیگر اتاق وسایل کوچک باشد. اصول چیدمان پذیرایی می‌طلبد تا برای دکوراسیون مدرن از نوع پارچه خاص و متفاوتی استفاده شود یا برای دکوراسیون لوکس و جذاب، از مبلمان با پارچه متفاوت یا کمی تیره یا روشن‌تر استفاده شود. دقت به این نکات می‌تواند اصول چیدمان پذیرایی را تعیین کند و فضا را جذاب‌تر نشان دهد.

 

قدم پنجم: به مسیرهای رفت‌و‌آمد توجه کنید

در چیدمان فضاهای مختلف با هر سبکی، به این مرحله باید خیلی توجه کنید! درنظر گرفتن محل رفت و آمد موضوع مهمی است که باید در خصوص آن بدانید. اصول چیدمان پذیرایی تعیین کننده نوع رفت و آمد و گردش انرژی در آن است. عدم توجه به این نکته موجب می‌شود تا فضای شما یک فضای شلوغ و نامرتب نشان داده شود. سعی کنید مبلمان را در مقابل درهای ورودی قرار ندهید. برای فضاهایی که پر رفت‌و‌آمدتر هستند، حدود یک متر و برای مسیرهای کم رفت‌و‌آمد حدود 60 سانتی‌متر فاصله قرار بدهید. باید به شکلی دکوراسیون اتاق پذیرایی را بچینید که فضای شما در بازترین حالت خودش دیده شود.

نکته: اگر در فضا بیش از یک در ورودی دارید؛ در مقابل در، فضایی برای عبور و مرور در نظر بگیرید.

 

در ورودی در چیدمان صحیح مبلمان

تصویر هفت (بهترین و ساده ترین راه برای نشان دادن اهمیت توجه به مسیرها و درهای ورودی در دکوراسیون)

 

قدم ششم: به فاصله‌ی بین مبلمان اهمیت دارد

سعی کنید به فاصله بین وسایل دقت کنید تا مسیری برای عبور بین آن‌ها وجود داشته باشد. چسباندن لوازم منزل به یکدیگر نتیجه‌ای جز هفه کردن محیط ندارد. شما باید اصول چیدمان پذیرایی را درک کنید و مطابق با همان اصول مبلمان و لوازم پذیرایی را بچینید. طرز چیدمان پذیرایی باید طوری باشد که در زمان پذیرایی از مهمانان، امکان تردد آسان بین مبلمان برای پذیرایی را داشته باشید. دقت نکردن به این نکته و طرز چیدمان پذیرایی، موجب می‌شود تا فضا دچار عدم تقارن و تناسب شود.

 

فاصله بین مبلمان با توجه چیدمان صحیح مبلمان

تصویر هشت (فاصله بین مبلمان برای چیدمان صحیح اهمیت دارد)

 

نکته: فضاها را از یکدیگر جدا کنید

گاهی ممکن است فضای شما، قابلیت این را داشته باشد تا در کنار اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری نیز قرار بگیرد در این حالت بهتر است به کمک پارتیشن یا قفسه‌ای این دو فضا را از هم جدا کنید. هرچند گاهی چیدمان هوشمندانه و رعایت اصول چیدمان پذیرایی به شما اجازه می‌دهد تا به کمک کاناپه بزرگ، استند گلدان، بامبوهای دکوراتی. و کتابخانه، این جداسازی را انجام دهید. اما چیزی که اهمیت دارد،، درک محدود بوده فضا در نقاط مختلف خانه است. شما بدون هرگونه پارتیشن و جدا کننده نیز، می‌توانید به کمک فرض فضاها را جدا کنید و از زیبایی محیط مجزا لذت ببرید.

 

استفاده از پارتیشن برای چیدمان صحیح مبلمان

تصویر نه (استفاده از پارتیشن برای تفکیک فضاها)

 

قدم هفتم: روشنایی پذیرایی را فراموش نکنید

نور و روشنایی یکی از آن نکاتی است که ممکن است خیلی‌ها به آن بی‌توجه باشند درحالی که بر چیدمان بسیار تاثیرگذار هستند. باید سطحی را در نظر بگیرید تا بتوانید چراغی را برروی آن قرار بدهید تا تمامی محیط اتاق را روشن کند. استفاده از نور طبیعی و نور مصنوعی در فضا می‌تواند تحول بسیار زیادی ایجاد کند. از سوی دیگر نیز، کمک گرفتن از نور دکوراتیو موضوع مهمی است که باید با استفاده از آباژور و نورهای سقفی مثل هالوژن و لوستر به آن دست پیدا کنید.

 

روشنایی فضا را باتوجه به چیدمان فضا طراحی کنید

تصویر ده (نورپردازی در چیدمان مبلمان تاثیرگذار است)

 

قدم هشتم: از اکسسوری در فضا استفاده کنید

به عنوان مثال: شما با استفاده از آیینه، می‌توانید فضای اتاق را بزرگتر کنید. یا با استفاده از تابلوهای زیبا، علاوه‌بر چشم‌گیر شدن اتاق پذیرایی، باعث می‌شوید فضای دیوارها پر شود. اکسسوری ها بهترین راه برای جان بخشیدن به فضا هستند. شما به راحتی با اکسسوری های کاربردی می‌توانید محیط زندگی‌تان را شیک‌تر بچینید و لذت ببرید. استفاده از لوازم اینچنینی در فضا، می‌تواند خانه را با حس و حال مثبت بسازد. سعی کنید با چنین ایده‌هایی، خلاقانه فضای خانه را بسازید.

سعی کنید برای پنجره‌ها، پرده انتخاب کنید. پرده با ارتفاع بلند، باعث می‌شود ارتفاع اتاق بلندتر نشان داده شود.

 

استفاده از آینه در چیدمان فضا

تصویر یازده (جذاب ترین ایده استفاده از آینه برای بزرگ شدن فضا با دیزاین خاص و شیک 2022)

 

استفاده از تابلو برای چیدمان صحیح مبلمان

تصویر دوازده (جذاب ترین و شیک ترین ایده برای استفاده از تابلوهای نقاشی زیبا)

 

استفاده از پرده برای چیدمان صحیح مبلمان

تصویر سیزده (شیک ترین و ساده ترین ایده استفاده از پرده برای پنجره‌ها)

 

قدم هشتم: به سایز فرش‌ها توجه کنید.

با توجه به متراژ فضا فرش را انتخاب کنید.اصول چیدمان پذیرایی حکم می‌کند تا متناسب با محیطی که در اختیار دارید، فضای شیک و زیبایی را بچینید. سایز فرش ها باید طوری انتخاب شوند که مبلمان بر روی آن قرار گیرد. این که تمام مبلمان روی فرش باشد یا بخشی از پایه های جلویی آن، کاملا سلیقه‌ای است. از سوی دیگر، استفاده از فرش در زیر میز ناهارخوری نیز، ضروری است. جذابیت فضا و زیبایی آن به وسیله انتخاب فرض مناسب، بیشتر خواهد شد.

 

حتما بخوانید: فرش و انواع آن را بشناسید.

استفاده از فرش برای چیدمان صحیح مبلمان

تصویر چهارده (استفاده از فرش برای فضا با توجه به متراژ)

 

نمونه‌هایی از جذاب‌ترین چیدمان صحیح مبلمان اتاق پذیرایی و نشیمن

چیدمان صحیح مبلمان

تصویر پانزده (چیدمان مبلمان مقابل نقطه کانونی "تلویزیون")

 

چیدمان صحیح مبلمان 1

تصویر شانزده (استفاده از مبلمان ال شکل در مقابل تلویزیون)

 

چیدمان صحیح مبلمان 2

تصویر هفده (خاص ترین و کاربردی ترین ایده استفاده از دو نوع مبلمان در فضا)

 

چیدمان صحیح مبلمان 4

تصویر هجده (زیباترین و مناسب ترین ایده از چیدمان مبلمان در فضا)

 

چیدمان صحیح مبلمان 5

تصویر نوزده (جذاب ترین و خاص ترین ایده برای چیدمان دو فضا با دو کاربری متفاوت در یک محیط)

 

چیدمان صحیح مبلمان 6

تصویر بیست (بهترین و مناسب ترین ایده چیدمان مبلمان سه نفره در مقابل یکدیگر)

 

خلاصه مطلب

درک اصول چیدمان به شما کمک می‌کند تا فضا سازی بهتری در خانه داشته باشید. استفاده از مبلمان متناسب با فضا و همچنین فرش مناسب می‌تواند تحول خوبی در دکوراسیون داخلی ایجاد کند. توجه به طرز چیدمان پذیرایی و همچنین جذابیت بصری در استفاده از اکسسوری‌ها، راز دست پیدا کردن به بهترین دیزاین و فضا در خانه است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید