طرح گلکاری باغچه، ایده‌هایی که هر جا نمی‌بینید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

ایده‌‌های متنوع برای طراحی گلکاری باغچه حیاط با تنه درخت، بلوک، لاستیک، وسایل دورریختنی و...

حیاط بخشی از خانه است که در آن می‌توان درخت، گل و گیاه کاشت و از دیدن آن‌ها لذت برد. گلکاری حیاط کاری است که فرد می‌تواند خود به تنهایی انجام دهد یا آن را به باغبان با تجربه بسپارد. طرح گلکاری باغچه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به چگونگی اجرای آن‌ها و معرفی ایده‌های مختلف خواهیم پرداخت. با ما در سایت پر بازدید بساز و بچین همراه بمانید.

 

استفاده از وسایل دورریختنی در طرح گلکاری باغچه

طرح گلکاری باغچه با جعبه چوبی

طرح گلکاری باغچه با بطری

در هر خانه‌ای که بگردیم قطعا تعدادی وسایل کهنه وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در گلکاری باغچه مورد استفاده قرار داد. بهتر است وسیله انتخاب شده پلاستیکی، چوبی یا سفالی باشد که بتوان درون آن را گل کاشت. یکی از این ایده‌ها استفاده از جعبه یا سطل است که می‌توان درون آن را گل یا گیاه سبز کاشت. حتی می‌توان پا فراتر گذاشت و وسیله دیگری را مانند فرغون انتخاب کرد. اندازه فرغون‌ طوری است که درون آن را با انواع گل‌های مختلف می‌توان آراست.

 

بیشتر بخوانید: ایده های کم هزینه برای زیباسازی باغ، روف گاردن و فضای سبز

 

ایجاد نقطه کانونی در طرح گلکاری باغچه

قایق در طرح گلکاری باغچه

نمای زیبای قایق در طرح گلکاری باغچه

طرح گلکاری باغچه با سطل چاه آب

چاه آب در طرح گلکاری باغچه

در گلکاری کردن باغچه می‌توان نقطه کانونی ایجاد کرد تا توجه ها به آن جلب شود. محل ایجاد نقطه کانونی وسط یا گوئشه باغچه است که معمولا کمی در ارتفاع بالاتر از خاک کف باغچه قرار می‌گیرد. برای ایجاد نقطه کانونی مساحت باغچه را در نظر بگیرید تا بتوانید آن را در سایز مناسب انتخاب کنید.

یکی از وسایلی که می‌توان با آن نقطه کانونی به وجود آورد، قایق است. کافی است درون قایق را با گل‌های مورد علاقه پر کرده و آن را در زاویه‌ای مناسب از باغچه قرار دهید. تخت خوابی که در وسط باغچه حیاط قرار گیرد، چطور است؟ با گذاشتن تختخواب در وسط باغچه و گلکاری کردن آن نمایی زیبا به وجود می‌آید که از تماشای آن خسته نخواهید شد. سطل چاه آب نیز روش دیگری است که می‌توان با آن به باغچه نمای زیبایی داد.

 

بیشتر بخوانید: طراحی فضای سبز ویلا، دانستن و دیدن این جزئیات ضروری است!

 

استفاده از تنه درختان در طرح گلکاری باغچه

تنه درختان در طرح گلکاری باغچه

نمایی از تنه درخت در طرح گلکاری باغچه

تنه درخت افقی در طرح گلکاری باغچه

تنه درخت افقی در گلکاری باغچه

تنه درختان می‌تواند بی استفاده رها شود اما دلیل بر بی‌مصرف بودن آن نیست. از تنه درختان در شکل و فرم‌های مختلف می‌توان برای گلکاری کردن باغچه استفاده کرد طوریکه درون آن را خاک پر کرده و روی آن را با گیاهان و گل‌های مورد علاقه پوشاند.

 

استفاده از بلوک سیمانی در طرح گلکاری باغچه

بلوک سیمانی در طرح گلکاری باغچه

کاشت سبزی در بلوک سیمانی

در کاشتن گل و گیاه در باغچه حیاط می‌توان از بلوک‌های سیمانی استفاده کرد. بلوک سیمانی قطعاتی هستند که در اندازه و ابعاد مختلف برای دیوار چینی و ساخت سازه استفاده می‌شوند. از بلوک‌های سیمانی می‌توان برای کاشت گل و گیاه استفاده کرد. همچنین با بلوک‌ها از آنجایی که قطعه بندی صورت می‌گیرد می‌توان گل‌ها و گیاهان را از یکدیگر تفکیک کرد.

در باغچه حیاط می‌توان سبزیجاتی نظیر ریحان، جعفری، گشنیز و ... را کاشت. بلوک‌های سیمانی یکی از ابزارهای ایده‌آل برای کاشت سبزیجات هستند که در هر بلوک می‌توان سبزیجات مورد نظر را کاشت و آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد.

 

گلکاری باغچه با استفاده از سنگ و آجر

آجر در طرح گلکاری باغچه

کناره های طرح گلکاری باغچه

سنگ در طرح گلکاری باغچه

دیواره در طرح گلکاری باغچه

دیواره با آجرهای قدیمی و نوستالژیک در طرح گلکاری باغچه

سنگ‌ها و آجر از وسایلی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها باغچه زیبایی را به وجود آورد. سنگ و آجر به روش‌های مختلف چیدمان شده و می‌توان از آن‌ها برای تزئین باغچه یا جدا کردن باغچه از بقیه قسمت‌های حیاط استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: دیزاین حیاط کوچک با ایده‌هایی که کوچک نیستند!

 

استفاده از لاستیک برای گلکاری باغچه

لاستیک رنگی در طرح گلکاری باغچه

طرح گلکاری باغچه با لاستیک های ماشین

لاستیک‌های خودروهای سبک و سنگین گاهی به دلیل فرسودگی یا پارگی دیگر قابل استفاده نیستند. ممکن است شما هم یک یا چند لاستیک کهنه در انباری یا موتورخانه خود داشته باشید و یا در کناره‌های جاده آن را دیده باشید. لاستیک‌های بی استفاده را می‌توان رنگ کرد یا به همان شکل و رنگ در باغچه مورد استفاده قرار داد. لاستیک‌ها در هر جای باغچه می‌توانند قرار گیرند یا اینکه به عنوان جدا کننده مرز باغچه و حیاط در نظر گرفته شوند.

 

ایجاد دیوار عمودی گلکاری

دیواره سبز

دیواره در باغچه

گاهی دیوار باغچه چندان نمای زیبایی ندارد یا مایل هستیم به هر دلیلی دو بخش از باغچه را از یکدیگر تفکیک کنیم. با ایجاد دیوار می‌توان باغچه را دو قسمت کرده و نمایی زیبا به وجود آورد. بهترین نوع گل و گیاهانی که می‌توان برای دیوار استفاده کرد گل‌های بالا رونده یا گل‌های آویز است که دیوار را به زیبایی تمام می‌آرایند.

 

پله و نرده گلکاری‌شده در حیاط و باغچه

نرده در طرح گلکاری باغچه

نرده پلکانی در طرح گلکاری باغچه

ایجاد پله یا استفاده از نردبان برای گلکاری کردن باغچه‌ها ایده‌ای بسیار جذاب و دوست داشتنی است که بیشتر از ارتفاع استفاده می‌شود. در هر طبقه از نرده یا پله می‌توان گل‌های متفاوتی را کاشت تا باغچه جذاب و زیبایی به وجود آید.

 

استفاده از گلدان در طرح گلکاری باغچه

گلدان در طرح گلکاری باغچه

گلدان های طبقاتی

لزوما نیازی نیست که گل‌ها از گلدان در آورده و به باغچه منتقل شوند بلکه می‌توان از خود گلدان در باغچه استفاده کرد. با این کار امکان جا به جایی گلدان‌ها جهت کوددهی، آبیاری، تغییر چیدمان و ... وجود داشته و دست برای انجام هر کاری بازتر است.

 

پیاده رو در طراحی باغچه

walkway در طرح گلکاری باغچه

پیاده رو میان باغچه

ایجاد پیاده رو با آجر در باغچه

دسترسی به وسط باغچه نیاز به ایجاد پیاده رو دارد تا بتوان به همه قسمت‌ها قدم گذاشت و از بودن در میان گل و گیاهان لذت برد. با ایجاد پیاده رو در میان باغچه هم نمای آن را می‌توان زیباتر کرد و هم فرصتی برای بودن در میان طبیعت و گل و گیاهان به دست آورد.

 

توصیه‌هایی در طرح گلکاری باغچه

نورانی کردن باغچه با چند چراغ کوچک

گلکاری باغچه کاری بسیار دوست داشتنی است که در آن باید و اجبار وجود ندارد اما بهتر است توصیه‌های زیر را در نظر گرفت تا بتوان باغچه‌ای زیبا داشت:

  • نوع باغچه را مشخص کنید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند باغچه‌ای با گل‌های فصلی داشته باشند اما گروهی دیگر ترجیح می‌دهند از گیاهان دائمی و چند ساله استفاده کرده که به آن‌ها چهار فصل می‌گویند از این رو نیاز به کاشت و تعویض گل‌ها و گیاهان در هر فصل نخواهد بود.
  • برخی از گل و گیاهان برای رشد و بقا نیاز به سایه دارند بنابراین قبل از گلکاری درباره گل و گیاه اطلاعات مناسب در خصوص شرایط نگهداری، میزان نور مورد نیاز، نوع کود و ... کسب کنید.
  • نظافت باغچه را فراموش نکنید. داشتن باغچه‌ای زیبا مستلزم رعایت نظافت است که باید زمین تمیز باشد تا بتوان حاضر و آماده از آن برای کشت استفاده کرد.
  • تعادل در طرفین برقرار شود. بهتر است در طراحی باغچه طوری گل، گیاه و درختان کاشته شوند که یک سو سنگین‌تر از سوی دیگر نباشد.

 

بخوانید:

 

کلام آخر

طرح گلکاری باغچه با ایده‌های مختلف قابل انجام است. در این بخش از سایت پر محتوای بساز و بچین ایده‌های مختلفی برای تزئین و گلکاری کردن باغچه بیان شد.

اگر شما هم ایده‌ای برای گلکاری در باغچه حیاط دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و اگر مطلب را پسندیده‌اید ستاره‌ها را نورانی کنید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید