طراحی کتابخانه چوبی در دکوراسیون با بهترین ایده‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

انواع کتابخانه چوبی در دکوراسیون مانند کتابخانه دیواری، کتابخانه آماده، کتابخانه چوبی توکار، سبک‌های مختلف کتابخانه چوبی، بهترین نواحی اجرای کتابخانه چوبی در دکوراسیون

یکی از المان‌های جذاب در هر خانه، بخش کتابخانه آن است. زمانی که فردی وارد یک خانه می‌شود، بخش مهمی از اطلاعات را در خصوص اعضا خانواده از همین کتابخانه دریافت می‌کند. سبک کتابخانه چوبی و نوع کتاب‌های آن موجب می‌شود تا ذهنیتی خاص از افراد خانه ایجاد شود. معمولا کتابخانه چوبی برای خلق یک فضای شیک و بی نظیر بهترین گزینه است. پتانسیل بالای کتابخانه چوبی برای قرار گرفتن در اتاق خواب، اتاق نشیمن و سالن پذیرایی بالا است و هیچ محدودیت فضایی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل می‌توانید با خیال آسوده در این خصوص تصمیم بگیرید و بهترین نوع کتابخانه را انتخاب کنید.

تا پایان همراه ما باشید که صفر تا صد کتابخانه را مرور کنیم و نحوه انتخاب کتابخانه چوبی را بررسی نماییم.

 

کتابخانه چیست؟

کتابخانه چوبی سفید

قفسه کتابخانه به یک واحد معمولاً ساختاری چند طبقه با قفسه‌های مناسب برای قرار دادن کتاب‌ها و منابع دیگر اطلاعاتی است. قفسه کتابخانه یک فضای تخصصی در خانه محسوب می‌شود که طراحی شده تا کتاب‌ها و سایر منابع مرجع را به صورت منظم با دسترسی آسان نگهداری کند. این قفسه‌ها در خانه‌های بزرگ به عنوان اکسسوری خاص در یک اتاق خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال اتاق مطالعه یکی از فضاهایی است که با دارا بودن قفسه کتاب دیزاین می‌شود. قفسه کتابخانه در خانه می‌تواند از جنس چوب، فلز یا متریال‌های دیگری ساخته شده و به صورت ایستاده یا دیواری طراحی شده باشد. انواع کتابخانه می‌توانند شامل قفسه‌های باز، قفسه‌های با درب، قفسه‌های قابل تنظیم ارتفاع و سایر اجزا باشند که برای نگهداری کتاب‌ها و اکسسوری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با داشتن قفسه کتابخانه در خانه، می‌توانید کتاب‌ها و منابع دیگر خود را به صورت مرتب و منظم نگهداری کنید و دسترسی آسان به آنها داشته باشید. همچنین، قفسه کتابخانه در خانه می‌تواند به عنوان یک عنصر دکوراسیونی و زیبایی‌دهنده در فضای زندگی شما عمل کند.

 

پیشنهاد مطالعه: 50 مدل کتابخانه دیواری ساده و لاکچری جدید 2023

 

انواع کتابخانه را بشناسید

انواع کتابخانه در دکوراسیون منزل

کتابخانه‌های چوبی یکی از محبوب‌ترین انواع کتابخانه است که این روزها در اکثر خانه‌ها دیده می‌شود. تنوع بالای کتابخانه چوبی به شکلی است که معمولا از آن برای دیزاین و یک المان خاص استفاده می‌شود. شناخت انواع کتابخانه به شما کمک می‌کند تا با ذهنی هوشمند و پویا در این زمینه تصمیم گیری کنید.

 

1-  کتابخانه دیواری

کتابخانه دیواری

استفاده از کتابخانه چوبی دیواری بسیار رایج است. چرا که نصب این نوع کتابخانه موجب می‌شود تا کمترین میزان فضا درگیر شود و به راحتی جذابیت این کتابخانه مشاهده گردد. این نوع کتابخانه‌ها به طور معمول به دیوار نصب می‌شوند و به صورت عمودی یا افقی قرار می‌گیرند. این سبک کتابخانه می‌تواند دارای قفسه‌های باز یا دارای درب باشند و از طریق کشوها و درب‌ها دسترسی به کتاب‌ها را فراهم کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: 50 مدل میز تحریر کتابخانه دار شیک و ساده 1401-2022

 

2- کتابخانه‌های پیش‌ساخته یا آماده

کتابخانه‌های پیش‌ساخته یا آماده

در بسیاری از موارد زمان کافی برای انتخاب مدل کتابخانه چوبی، سفارش و انتظار برای آماده شدن نداریم! در این زمان معمولا بهترین گزینه کتابخانه پیش ساخته است. این نوع کتابخانه‌ها معمولاً به صورت واحدهای کامل ساخته می‌شوند و قابلیت جابجایی و نصب در مکان‌های مختلف را دارا هستند. این مدل کتابخانه‌ها معمولاً شامل یک سری قفسه‌ها و کشوها هستند که به هم متصل شده‌اند. گاهی نیز کتابخانه های شلف مانند در این دسته بندی قرار می‌گیرند و برای افراد با حجم کتاب محدود انتخاب مناسبی هستند.

 

3- کتابخانه‌های زاویه‌دار

کتابخانه‌های زاویه‌دار

در بسیاری از خانه ها خصوصا آپارتمان و برج، فضاهای پرتی وجود دارد که با زوایای مختلف مانع از قرار گیری لوازم و اکسسوری می‌شود. افراد خلاق برای این فضاها کتابخانه طراحی می‌کنند تا ساختار مطلوبی برای این بخش ماجرا خلق کنند. این نوع کتابخانه‌ها به طور خاص برای تلفیق با دیوارهای زاویه دار طراحی شده‌اند. آن‌ها قفسه‌ها و قسمت‌های تفکیک شده‌ای دارند که به خوبی از فضای زاویه استفاده می‌کنند و از زمین تا سقف می‌رسند. هرچند استفاده از کتابخانه چوبی نیمه نیز بسیار ایده مناسبی است.

 

4- کتابخانه چوبی رومی

کتابخانه چوبی رومی

احتمالا در فیلم‌های خاص نمونه‌هایی از کتابخانه رومی را دیده اید! کتابخانه‌هایی بزرگ و غول پیکر که برای فضاهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. کتابخانه هری پاتر یا کتابخانه ایران مال از همین سبک کتابخانه‌ها هستند. شاید جالب باشد که بدانید این نوع کتابخانه‌ها طراحی‌های بزرگ و گسترده‌ای دارند و به طور معمول ارتفاع آن‌ها بسیار زیاد است. این کتابخانه‌های جذاب چوبی معمولاً در محیط‌های بزرگتر مانند معابدها، قصرها و کاخ‌ها یافت می‌شوند و برای نمایش و نگهداری مجموعه‌های بزرگی از کتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا چنین کتابخانه‌هایی فضای بسیار مطلوبی دارند و برای دسترسی به آن‌ها باید حتما از بالابرهای مخصوصی استفاده کرد.

 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای کامل خرید کتابخانه برای دکوراسیون داخلی

 

سبک‌های مختلف کتابخانه چوبی را بشناسید

سبک‌های مختلف کتابخانه چوبی را بشناسید

کتابخانه یکی از المان‌های خاص و جذاب یک فضا محسوب می‌شود. استفاده از این المان در دیزاین اداری، تجاری، مسکونی و آموزشی دیده می‌شود و محدودیت خاصی در اجرا آن وجود ندارد. کتابخانه‌های چوبی می‌توانند با توجه به سبک‌های معماری مختلف و ذوق شخصی طراحی شوند. به همین دلیل شناخت انواع سبک کتابخانه چوبی به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین گزینه برای فضای مدنظرتان را پیدا کنید.

 

1. کتابخانه چوبی کلاسیک

سبک کتابخانه کلاسیک

طراحی دکوراسیون سبک کلاسیک یکی از گزینه‌های رایج برای فضاهای نسبتا بزرگ است. این مدل دیزاین با استفاده از المان‌های دارای هارمونی تکمیل می‌شود. کتابخانه‌های چوبی با سبک کلاسیک اغلب شامل جزئیات ظریف، نقش‌برجسته و طرح‌های پیچیده و دست ساز هستند. از طراحی‌های منحصر به فرد، برای پایه‌ها، ستون ها و بین طبقات تزیینی برای جلب توجه استفاده می‌شود. الگوها و ستون‌های کلاسیک معمولاً در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند و به شدت محبوب هستند.

 

2- سبک کتابخانه مدرن

سبک کتابخانه مدرن

استفاده از سبک مدرن برای هر نوع فضایی مناسب است. تکیه بر سادگی، جذابیت و خطوط صاف در این سبک طراحی دیده می‌شود. سبک مدرن در کتابخانه‌های چوبی معمولاً شامل خطوط ساده، طرح‌های هندسی و استفاده از متریال‌های ساده ای مانند چوب صاف ترکیب شده با شیشه است. این سبک به عنوان بخش اصلی از طراحی داخلی، تلاش می‌کند تا یکپارچگی و سادگی را حفظ کند. از تمیزی و سادگی این سبک طراحی می‌توان نتیجه گرفت که کتابخانه مدرن برای فضاهای کم جزییات و کوچک بهترین انخاب است.

 

3- کتابخانه چوبی فانتزی

سبک کتابخانه فانتزی

یکی از جدیدترین سبک‌هایی که به شدت مورد توجه قرار گرفته است، سبک فانتزی است. سبک‌های فانتزی بسیار خلاقانه هستند و با طراحی خاص و متناسب با فضا، می‌توانند نظر افراد را به خودشان جلب کنند. تمرکز در سبک فانتزی بر روی طراحی خاص و شیک است و جزییات با فانتزی‌ترین و غیرواقعی‌ترین حالت ممکن طراحی و پیاده سازی می‌شوند.

 

4- سبک کتابخانه فرانسوی

سبک کتابخانه فرانسوی

سبک فرانسوی یک از محبوب‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. هرچند هارمونی با دیزاین کلی در این سبک اهمیت ویژه‌ای دارد. این سبک از کتابخانه چوبی، از طرح‌های تزیینی و منحصر به فرد استفاده می‌کند که از نقوش معماری فرانسوی مشتق شده است. قوس‌ها، ستون‌ها و جزئیات منحصر به فردی مانند تزئینات گل و برگ و روحیه شاعرانه در این سبک دیده می‌شود. تزیینات چوبی متناسب با همین ویژگی‌ها با هنر دست طراحی و پیاده سازی می‌شوند.

 

5- سبک کتابخانه معاصر

سبک کتابخانه معاصر

سبک کتابخانه معاصر یکی از انواع سبک رایج امروزی است.در این سبک از طراحی‌های ساده، خطوط منظم و استفاده از مواد نوین مانند چوب روکش شده یا فلز استفاده می‌شود. ام دی اف یکی از رایج‌ترین متریال‌هایی است که در سبک کتابخانه معاصر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتابخانه‌های معاصر معمولاً دارای فضای باز و با ظاهری ساده و جذاب هستند. انعطاف پذیری طراحی در این مدل کتابخانه به گونه‌ای است که می‌توانید به عنوان فضایی جهت چیدمان اکسسوری و دیزاین‌های خاص از آن استفاده کنید.

 

بهترین نواحی اجرای کتابخانه چوبی در دکوراسیون

بهترین نواحی اجرای کتابخانه چوبی

بهترین مکان برای اجرای یک کتابخانه چوبی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله مقصد نهایی کتاب خوانی، میزان نوردهی طبیعی در محل مورد نظر، فضای موجود برای نشتن، ابعاد فضا جهت نصب کتابخانه، سبک دکوراسیون داخلی و سایر نیازهای شما تعیین کننده بهترین فضا برای نصب کتابخانه است. اما در کل، در نظر داشته باشید که مکانی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی به کتاب‌ها دسترسی داشته باشید. توجه به نمای کتابخانه نیز، یکی دیگر از انگیزه‌های تعیین نواحی نصب کتابخانه چوبی است. با این پارامترها می‌توانید به راحتی برای کتابخانه چوبی تصمیم بگیرید و محل نصب یا اجرای آن را پیدا کنید.

  • اجرای کتابخانه در اتاق نشیمن: شما می‌توانید یک کتابخانه چوبی جذاب را در اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی خودتان نصب یا اجرا کنید. این مکان عموماً در نزدیکی فضای زندگی شما قرار دارد و به شما اجازه می‌دهد که به راحتی به کتاب‌ها دسترسی داشته باشید و نمای زیبایی برای اتاق نشیمن بسازید. خلق یک نقطه دنج با همین ایده امکان پذیر است.
  • اجرای کتابخانه در اتاق خواب: اگر از خواندن کتاب قبل از خواب لذت می‌برید، اجرای کتابخانه چوبی در اتاق خواب شما می‌تواند گزینه‌ بسیار جذابی باشد. شما می‌توانید این سبک کتابخانه را متناسب با دیزاین اتاق خواب طراحی و اجرا کنید.
  • اجرای کتابخانه در دفتر کار: اگر قصد دارید به تمامی کتاب‌های حرفه‌ای و منابع مرجعی خود دسترسی سریع داشته باشید، نصب کتابخانه چوبی در دفتر کار یا محل کار بهترین گزینه است. این مکان می‌تواند به شما در اجرای پروژه‌ها و انجام تحقیقات کمک کند و حسی از پویایی و ایده پردازی را خلق کند.
  • اجرای کتابخانه دکوراتیو: اگر به ظاهر زیبا و دکوراسیون داخلی منزل خودتان اهمیت می‌دهید، می‌توانید کتابخانه چوبی را در مکانی قرار دهید که به عنوان یک عنصر زیبایی در دکوراسیون منزل شما عمل کند. استفاده از کتابخانه به عنوان یک المان زیبایی بسیار هیجان انگیز است. مثلاً در دیواری در نزدیکی سالن پذیرایی یا در محل خالصی مثل نشیمن یا نقطه دنجی دیگر می‌تواند بهترین ناحیه برای اجرای کتابخانه باشد.
  • اجرای کتابخانه در راهروها: اگر فضای کمی برای نصب کتابخانه دارید، می‌توانید آن را در راهروها نصب کنید. با استفاده از کتابخانه‌ های بلند و کم عرض، می‌توانید از فضای افقی یا عمودی برای دیزاین استفاده کنید و کتابهای خود را به بهترین شکل در این فضا جانمایی کنید. یادتان باشد که طراحی کتابخانه در راهرو به شما اجازه می‌دهد تا بدون دردسر از فضاهای غیر قابل استفاده نیز استفاده کنید.

یادتان باشد که در انتخاب بهترین مکان برای نصب کتابخانه چوبی، توجه به نیازها و سلیقه شخصی خودتان اهمیت زیادی دارد. حتما مطمئن شوید که کتابخانه در محل انتخابی درستی قرار دارد و تمام جزییات ماجرا مثل کاربرد، جذابیت بصری و سبک آن رعایت شده است.

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

ایده های خاص کتابخانه چوبی

با مشاهده ایده های خاص کتابخانه چوبی میتوانید به بهترین شکل در این حوزه ایده بگیرید و خلاقانه ترین گزینه ها را انتخاب کنید. در ادامه گزیده ای از کتابخانه های جذاب را مشاهده خواهید کرد.

ایده های خاص کتابخانه چوبی

ایده خلاقانه طراحی کتابخانه چوبی تلفیق شده با فلز به همراه طراحی میز کار یا میز مطالعه ساده و شیک با کشوهای کاربردی

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

طراحی کتابخانه چوبی با استایل ساده مناسب استفاده در نشیمن های مدرن و شیک با رنگ تیره

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

زیباترین و جدیدترین مدل کتابخانه با استایل خاص مناسب ایجاد فضای دنج و کار آمد جهت مطالعه 

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

جذاب ترین شلف های چوبی کتابخانه ای ست شده با دیزاین دکوراتیو نشیمن و تی وی روم با استایل مدرن

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

جدیدترین استایل کتابخانه شیک و فانتزی مناسب اتاق کودک و نوجوان یا دکوراسیون شیک 2023

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

خاص ترین استایل چوبی کتابخانه طوسی سفید با طراحی هوشمندانه و استفاده از باکس های طراحی شده مناسب کتابخانه

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

زیباترین استایل کتابخانه چوبی با استایل نئو کلاسیک مناسب فضاهای اداری و اتاق خواب شیک و جذاب آبی طوسی

 

ایده های خاص کتابخانه چوبی

جذاب ترین استایل کتابخانه چوبی دو رنگ با طراحی کابینتی در ناحیه پایین و استایل سراسری  مناسب نشیمن و اتاق خواب

 

کلام آخر

اگر به کتابخانه چوبی علاقه‌مند هستید، قطعا ایده گرفتن از عکس‌هایی که در بالا به آن اشاره شد برای‌تان مفید است. در این شرایط باید حتما به جزییات توجه کنید و متنناسب با نکاتی که در خصوص نصب کتابخانه گفته شد عمل کنید.

تجربه شما از انتخاب کتابخانه چوبی چیست؟ برای ما نظرتان را کامنت کنید.

 

برچسب ها:
کتابخانه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید