سایبان حیاط چه کاربری هایی دارد و بر چه اساس طراحی می شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله به بررسی کاربری‌های سایبان حیاط و طراحی آن‌ها پرداخته‌ایم.

یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سازه های سبک، سایبان حیاط است که از زمان های بسیار دور مورد استفاده مردم قرار می گرفت. در گذشته سایبان حیاط به شکل امروزی طراحی و ساخته نمیشد، به علاوه متریالی که در این سازه مورد استفاده قرار می گرفت با متریالی که امروزه برای ساخت سایبان حیاط به کار می برند، کاملا متفاوت بود. 
با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، سایبان حیاط به یک سازه کاملا مهندسی شده تبدیل شد. مهندسان این سازه را بر اساس اصول و ضوابط و قوانین خاص طراحی کردند و همین موضوع سبب شده است این سازه در برابر بارهای جانبی و ثقلی از خود مقاومت بی نظیری نشان دهد. 

سایبان حیاط چیست؟ 

در واقع می توان اذعان داشت که سایبان حیاط یک سازه سبک است که از تیرها و ستون ها و هم چنین یک سقف ثابت یا متحرک ساخته شده و می توان بر روی قسمتی از حیاط خانه یا ویلا سایه اندازی کند. در کل استفاده از سایبان برای هر جایی که شما به سایه اندازی نیاز دارید، امکان پذیر است. به عنوان مثال بسیاری از شما علاقه دارید تا سایبان را در محیط حیاط خلوت خود قرار دهید، خوشبختانه مهندسان بسیار با تجربه و ماهر در این زمینه فعالیت می کنند که می توانند نیازهای شما عزیزان را بر طرف سازند. 
این سازه های سبک و قدرتمند می توانند تمامی مشکلاتی که در اثر عدم سایه اندازی در حیاط شما به وجود می آید را بر طرف کنند و به عنوان یکی از بهترین محافظ ها مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است که به صورت کلی سایبان حیاط به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود: 


1. سایبان حیاط ثابت 

یکی از پرکاربردترین انواع سایبان، نوع ثابت آن است که در همه مکان ها می توان از آن استفاده کرد. سایبان حیاط به صورت ثابت زیبایی خاص خود را دارد و می تواند به عنوان یک تجهیز ویژه در خانه شما مورد استفاده قرار گیرد. در واقع سایبان حیاط ثابت از دیگر انواع سایبان ها ( متحرک )؛ کارایی بیشتری دارد و می تواند به عنوان یک سازه سبک و در عین حال مستحکم به شمار بیاید. در واقع سایبان حیاط به صورت ثابت برای همه کاربری های خاص سایبان در حیاط، طراحی و ساخته می شود و هم چنین از مزایای زیر بهره مند است: 

  • سایبان حیاط ثابت طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • این سایبان در برابر زلزله، باد و دیگر عوامل آسیب رسان از خود مقاومت مطلوبی نشان می دهد.
  • سایبان حیاط ثابت قابلیت مونتاژ و دمونتاژ را دارد (اگر از متریال مخصوص برای ساخت آن استفاده شود)
  •  این نوع سایبان حیاط از دیگر انواع سایبان مقرون به صرفه تر است.
  • سایبان حیاط ثابت به صورت کامل در برابر نفوذ آب مقاوم است و آب بندی می شود، بنابراین محیط زیر سایبان ثابت همیشه خشک خواهد بود.
  • این نوع سایبان برای تمامی اقلیم ها مناسب است و هم می تواند گرمای هوا را کنترل نماید و هم چنین در برابر سرما از خود مقاومت بالایی نشان می دهد. 
    مهندسان توصیه دارند که اگر قصد دارید از سایبانی با طول عمر بالا بهره ببرید و بتوانید از آن در هر شرایطی استفاده کنید، سایبان حیاط خود را به صورت سایبان ثابت سفارش دهید. 

 

2. سایبان حیاط متحرک 

دومین نوع سایبان حیاط، نوع متحرک آن است. منظور از سایبان متحرک؛ سایبانی است که قابلیت باز شدن و جمع شدن را دارد؛ یعنی شما در هر زمان و در صورت نیاز می توانید سقف این سایبان را باز کرده و از آن بهره ببرید. استفاده از سایبان متحرک به عنوان سایبان حیاط، توسط مهندسان توصیه نمی شود به دلیل آن که سایبان های متحرک دارای ویژگی های زیر هستند: 

 

  • این نوع سایبان ها به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهند بود ( به خصوص در متراژ بالا ) 
  • سایبان های متحرک از طول عمر مناسبی برخوردار نیستند و به دلیل نوع متریالی که در آن ها به کار می رود ( پارچه ) کیفیت لازم را ندارند 
  • این نوع سایبان ها بیشتر برای محیط هایی مانند رستوران ها، کافی شاپ ها، بالای درب مغازه ها و ... به کار برده می شود. 
  • سایبان های متحرک دارای اهرم های دستی یا ریموت های برقی ( به منظور باز و بسته کردن سقف ) هستند که این اهرم ها یا ریموت ها ممکن است پس از مدتی خراب شود و هزینه های تعمیر را برای شما به جای بگذارد. 
  • سایبان های متحرک به هیچ عنوان برای استفاده های طولانی مدت مناسب نیستند. و .. 


بنابر دلایل ذکر شده، بهره گیری از سایبان های متحرک به عنوان سایبان حیاط مناسب نیست و بهتر است که شما عزیزان از سایبان های ثابت برای حیاط منزل یا حیاط ویلا و خانه خود استفاده کنید. هم چنین اگر به دنبال سایبانی بسیار مناسب و مقاوم هستید، بهتر است که به شرکت ها و تولید کنندگان معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید تا سازه ای مناسب و مقاوم و زیبا را در اختیار شما قرار دهند. 

 

سایبان

 

چرا استفاده از سایبان حیاط ضروری است؟ 

با رشد جمعیت و زندگی شهر نشینی، تعداد آپارتمان ها در سرتاسر شهر ها افزایش یافت. اما با رشد آپارتمان ها نیز هم چنان حیاط یکی از بخش های مهم خانه به شمار می آید که همه ما به این بخش توجه ویژه ای داریم. 
اگر بتوانیم از حیاط خانه خود حداکثر استفاده یا بهره وری را داشته باشیم، آنگاه آسایش و راحتی را برای خود خواهیم ساخت. به همین منظور مهندسان معمار پیشنهاد می کنند که قسمتی از حیاط خانه را بپوشانیم تا از نور آفتاب و آب باران و برف در امان بماند و از این طریق می توانیم از حیاط خود بیشترین استفاده را داشته باشیم. 
حال شایان به ذکر است که برای پوشاندن قسمتی از حیاط خانه، وجود سایبان ها یک ضرورت به حساب می آید. در واقع سایبان حیاط در منزل می تواند یک موهبت بزرگ به حساب بیاید و ساکنان خانه می توانند به راحتی از آن بهره بگیرند. تمامی تجهیزات و مواردی که در زیر سایه سایبان حیاط نگهداری می شوند، از نور مستقیم آفتاب و باد و باران در امان خواهند بود، بنابراین حفظ تجهیزات به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت. به صورت کلی؛ وجود سایبان در حیاط هایی که هیچ سقفی برای آن ها در نظر گرفته نشده است، بسیار ضروری و مهم خواهد بود، به دلیل آن که این سازه سبک می تواند به عنوان سایبان ماشین در حیاط نیز به کار رود و تمام نیاز شما را به یک پارکینگ مسقف بر طرف سازد. 

 

سایبان حیاط

 

سایبان حیاط از چه متریالی ساخته می شود؟ 

لازم به ذکر است، متریالی که برای طراحی و ساخت سایبان حیاط یا سایبان ماشین در حیاط به کار برده می شود؛ باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. متریالی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، هم باعث کم شدن مقاومت سایبان شما در برابر زلزله و دیگر عوامل آسیب رسان خواهند شد؛ و هم چنین سبب می شود تا ظاهر و شکل سایبان درخواستی توسط شما، به آن زیبایی که در نظر دارید، نرسد و ظاهری بسیار معمولی داشته باشد. بنابراین استفاده از متریال مناسب بسیار مهم است و به عنوان یک شرط اساسی برای طراحی و ساخت انواع سایبان مانند سایبان ماشین در حیاط به حساب می آید. 
مهندسان و تولید کنندگان انواع سایبان و دیگر سازه های سبک، توصیه دارند که برای طراحی و ساخت همه سازه های سبک بهتر است از متریال زیر بهره گرفته شود: 

 

  • استفاده از ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) برای ساخت پوشش های مختلف مانند پوشش سقف سایبان ماشین در حیاط 
  • استفاده از فولاد نرمه ساختمانی برای طراحی و ساخت اسکلت سازه ها از جمله اسکلت سایبان حیاط 

ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) با نام های تجاری ورق پلی یوپان و ورق ساینو در بازار شناخته می شود. 

 

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا مهندسان به استفاده از این دو متریال توصیه دارند؟ 

برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که استفاده از ورق یو پی وی سی و فولاد نرمه ساختمانی در ساخت سازه های سبک؛ مزایای بسیاری را به همراه دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم: 
1) فولاد نرمه ساختمانی و ورق پلی یوپان بسیار سبک هستند، بنابراین سازه هایی که با این دو متریال طراحی و ساخته می شوند؛ در برابر زلزله و دیگر بارهای جانبی از خود مقاومت مطلوبی نشان می دهند. 
2) این دو متریال از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند بنابراین سازه های ساخته شده با آن ها، می تواند زیبایی محیط را تضمین نماید. 
3) فولاد نرمه ساختمانی و ورق پلی یوپان ضد ضربه هستند، بنابراین از استحکام خوبی برخوردار اند. 
4) این دو متریال از طول عمر بالایی برخوردار هستند، بنابراین سازه های ساخته شده با آن ها می تواند طول عمری برابر با 50 سال داشته باشد. 
5) فولاد نرمه ساختمانی از شکل پذیری بالایی برخوردار است. 
6) ورق یو پی وی سی خاصیت آنتی یو وی دارد، بنابراین می تواند محیط زیر سایه سایبان ماشین در حیاط را از آسیب های اشعه فرا بنفش حفظ نماید. 
7) ساخت سازه با استفاده از فولاد نرمه ساختمانی و ورق یو پی وی سی از قابلیت مونتاژ و دمونتاژ بهره خواهد برد. و ... 

 

ممکن است گمان کنید که به جز این دو متریال، آیا مصالح دیگری نیز وجود دارند که بتوان با آن ها سازه های سبکی مانند سایبان حیاط را ساخت؟! 


قطعا بله. متریال بسیار متفاوتی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان به طراحی و ساخت انواع سایبان ها به خصوص سایبان ماشین در حیاط و سایبان درب، پرداخت. اما به جرأت می توان اذعان داشت که این متریال ها کیفیت و کارایی ورق یو پی وی سی و فولاد نرمه ساختمانی را نخواهند داشت. از جمله متریالی که از آن ها می توان برای ساخت انواع سایبان ها بهره گرفت، به شرح زیر است: 


1) استفاده از چوب یا آلومینیوم برای ساخت اسکلت سایبان حیاط 
2) استفاده از ورق پلی کربنات و انواع سفال برای طراحی و ساخت پوشش سقف سایبان 
3) بهره گیری از متریالی مانند ایرانیت و ورق گالوانیزه در طراحی و ساخت پوشش سقف سایبان و ... 

 

به صورت کلی بهتر است که برای طراحی و ساخت انواع سازه های سبک، از متریالی استفاده کرد که بر اساس فناوری های روز دنیا طراحی و ساخته می شوند، بنابراین مهندسان توضیه دارند که از ورق پلی یوپان و فولاد ساختمانی استفاده شود. متریالی که در گذشته استفاده میشد دیگر کم رنگ شده اند، به دلیل آن که آن متریال معایب خاص خود را داشتند و سبب میشد تا از کیفیت سازه های سبک کاسته شود. 

 

سایبان حیاط

 

انواع کاربری سایبان حیاط:

سایبان حیاط در زندگی ما تأثیر بسزایی داشته است و سبب شده تا آسایش و راحتی را برای ما به ارمغان بیاورد. وجود سایبان در حیاط خانه به عنوان یک موهبت به حساب می آید که می تواند کاربری های بسیار مختلفی داشته باشد. از جمله کاربری های بسیار مهم سایبان حیاط، می توان به موارد زیر اشاره داشت: 


1) سایبان ماشین در حیاط 
2) سایبان حیاط خلوت 
3) آلاچیق های تفریحی 
4) سایبان درب حیاط 
5) سایبان درب ورودی خانه 
6) سایبان بالای استخر و ... 


هر کدام از سایبان های ذکر شده در بالا، کاربرد ویژه خود را دارند و به عنوان یک سازه ای که سبب امنیت و آسایش شما خواهد شد، شناخته می شود. اما لازم به ذکر است که محبوب ترین کاربری سایبان حیاط، سایبان ماشین در حیاط و انواع آلاچیق های تفریحی است. 
سایبان ماشین در حیاط می تواند از وسیله نقلیه شما به خوبی محافظت کند. ممکن است در حیاط خانه خود از پارکینگ مسقف محروم باشید، در این صورت است که داشتن سایبان ماشین می تواند به شما کمک کند و از ماشین شما در برابر عوامل آسیب زا طبیعی و عیر طبیعی مراقبت نماید. 


سایبان حیاط چگونه طراحی و ساخته می شود؟ 

طراحی و ساخت سایبان حیاط، به دست مهندسان سازه و معماران با تجربه صورت می گیرد. مهندسان با استناد بر قوانین موجود به طراحی این سازه بی نظیر می پردازند. در واقع سایبان حیاط به صورت یک سازه کامل طراحی شده و در کارگاه های مخصوص ساخته می شود. 
همان گونه که اشاره شد، متریال ساخت سایبان حیاط؛ فولاد نرمه ساختمانی و ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) است. به همین دلیل برای طراحی این سازه به آیین نامه های مبحث دهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 رجوع می شود. ارجاع به این آیین نامه ها باعث می شود تا مهندسان سازه ای مستحکم و مقاوم در برابر زلزله طراحی کرده و به اجرا درآورند. 

قبل از طراحی سازه سایبان حیاط، به مواردی بسیار خاص توجه می شود و بر اساس آن ها سازه سایبان حیاط طراحی می گردد. در زیر به این موارد پرداخته ایم: 

  1. اندازه و متراژ حیاط
  2. بررسی های زمین شناسی ( منطقه بر روی گسل قرار گرفته است یا خیر )
  3. محاسبه اندازه سایبان حیاط
  4. به نتیجه رسیدن با درخواست کنندگان درباره شکل و ظاهر سایبان حیاط
  5. انتخاب متریال برای طراحی و ساخت
  6. برآورد تقریبی هزینه ها و ارجاع به درخواست کنندگان 

 

سایبان

 

حال برای طراحی سایبان حیاط؛ مهندسان سازه به طراحی سازه ای سایبان می پردازند و معماران ظاهر و شمایل سایبان حیاط را تکمیل می کنند تا در نتیجه سازه ای مستحکم و زیبا در اختیار افراد قرار بگیرد. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که:


 طراحی سازه ای سایبان حیاط و هم چنین طراحی معماری سایبان شامل چه مواردی می شود؟! 


برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که طراحی سازه ای سایبان حیاط شامل موارد زیر خواهد بود: 


1. محاسبات و طراحی المان های سازه ای 
2. اندازه تیر و ستون های مورد نیاز 
3. محاسبه میزان بارگیری سازه 
4. محاسبه میزان حداکثر بارگیری سازه 
5. طراحی و محاسبات مربوط به پی سایبان حیاط 
6. میزان باربری سقف سازه 
7. محسابه بار زلزله و بار برف و ... و طراحی المان های سازه ای بر اساس میزان بار و ...

 

طراحی معماری سایبان حیاط شامل موارد زیر خواهد بود: 

1. طراحی ظاهر کلی سایبان حیاط 
2. طراحی جزئیات مربوط به سایبان حیاط 
3. زیبایی شناسی محیط و طراحی سازه بر همین اساس 
4. انتخاب مکان مناسب برای سایبان ( به گونه ای که حداکثر استفاده از سازه انجام شود و به علاوه زیبایی محیط حفظ گردد ) و ... 
لازم به ذکر می باشد که مهندسان سازه برای طراحی سایبان ها و دیگر سازه های سبک از نرم افزارهای ETABS و AUTO CAD استفاده می کنند و هم چنین مهندسان معمار برای طراحی ظاهری سازه های سبک از نرم افزار 3DMAX بهره می برند. 

حال با توضیحات ذکر شده در بالا می توان اذعان داشت که برای ساخت سایبان ها در ابتدا باید نقشه های مربوطه آماده سازی شود. پس از آماده شدن نقشه ها، این اسناد به کارگاه های ساخت ارسال شده و آنجا با توجه به مواردی که مهندس سازه و معمار برای سایبان حیاط در نظر گرفته است؛ سازه مورد نظر ساخته می شود (معمولا سازه به صورت پیش ساخته یا نیمه پیش ساخته آماده خواهد شد). پس از ساخت قسمت های مختلف سازه، سایبان حیاط را به محل پروژه ارسال می کنند و مهندس مجری به اجرای کامل سایبان حیاط می پردازد. 

 

شرکت سایه سازان کوروش: 


شرکت سایه سازان کوروش یکی از مجموعه های بنام در زمینه ساخت انواع سازه های سبک از جمله سایبان حیاط، دیوارهای کرکره ای، سوله های سبک و ... است. این شرکت خود یکی از تولید کنندگان ورق یو پی وی سی بوده که تمامی سازه های سبک خود را با متریال با کیفیت ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سازه های سبک به وب سایت www.sayesazan-sk.com  مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه برای سفارش محصول خود مشورت نمایید. 
تلفن تماس: 09123793120 

برچسب ها:
رپورتاژ آگهی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله