دکوراسیون مطب پزشک عمومی، اینجا درد فراموش می‌شود!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

نحوه طراحی دکوراسیون مطب پزشک عمومی، امکانات موردنیاز در مطب پزشک عمومی، رنگ مناسب مطب پزشک عمومی، نورپردازی اتاق انتظار مطب پزشک، ویژگی اتاق ویزیت پزشک عمومی

فضای مطب پزشکان یکی از لوکیشن‌های پزشکی مهمی است که معمولا مراجعه‌کنندگان زیادی برای درمان به آن مراجعه می‌کنند. به همین دلیل باید فضایی متناسب با شرایط پزشک و تعداد مراجعه‌کنندگان طراحی شود. معمولا این فضا باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و با علم به جزییات مدنظر پزشک و استانداردهای طراحی همه چیز در جای خود قرار گیرد. به همین دلیل برای طراحی دکوراسیون مطب پزشک، نیاز به افراد متخصص و باتجربه وجود دارد.

در این مقاله از بساز و بچین قصد داریم به جزییات و چگونگی دکوراسیون مطب پزشک عمومی بپردازیم و قوانین موردتوجه در این راستا را بررسی کنیم.

 

دکوراسیون مطب پزشک عمومی چگونه است؟

دکوراسیون مطب پزشک عمومی

ابتدا بهتر است بدانید که دکوراسیون مطب پزشک عمومی چگونه است. این فضا می‌تواند به شکل‌ها و استایل‌های مختلفی طراحی شود. اما هدف اصلی طراحی دکوراسیون برای چنین فضایی، ایجاد یک محیط صمیمی، راحت و حرفه‌ای برای بیماران است. در ادامه، برخی اصول و نکات مهم در دکوراسیون مطب پزشک عمومی را مرور می‌کنیم.

  • رنگبندی فضای مطب: انتخاب رنگ‌های آرام و طبیعی می‌تواند به زیبایی و آرامش محیط کمک کند. به طور کلی، انتخاب رنگ‌های سفید، آبی، سبز و قهوه‌ای به عنوان رنگ‌های اصلی در دکوراسیون مطب پزشک عمومی رایج است. اما در نظر داشته باشید، اگر رنگ سازمانی برای پزشک انتخاب شده باشد، باید حتما از ترکیب آن رنگ در فضای دکوراسیون مطب پزشک استفاده کنید.
  • نورپردازی محیط مطب: استفاده از نور طبیعی به همراه نور مصنوعی مناسب، برای ایجاد یک محیط روشن و دلنشین، اهمیت زیادی دارد. پنجره‌های بزرگ، استفاده از شیشه‌های مات‌شده و همچنین پانل‌های نورپردازی به شکل آسمان طبیعی یا مدل‌های این‌چنینی، می‌توانند نور مصنوعی را به شکلی آرامش بخش وارد مطب کنند. همچنین، استفاده از چراغ‌های طراحی شده در فضاهای خاص و مناسب برای روشنایی صحیح فضا، اهمیت زیادی دارد.
  • مبلمان و تجهیزات مطب پزشک: انتخاب مبلمان راحت و مناسب برای بیماران از جمله صندلی‌های اتاق انتظار، تخت‌های معاینه و صندلی‌های اتاق معاینه بسیار اهمیت دارد. همچنین، تجهیزات پزشکی نیز باید در مکان‌هایی قابل دسترس و مناسب قرار گیرند. به همین دلیل فرم چیدمان نیز بخشی از طراحی مطب محسوب می‌شود.
  • دیزاین فضا: فضای مطب باید به شکلی طراحی شود که حس حرفه‌ای و معتبری را به بیماران منتقل کند. استفاده از جزئیاتی مانند کاغذ دیواری مناسب، پوسترهای آموزشی درباره بهداشت و سلامت، و تزئیناتی ساده و شیک می‌تواند به ایجاد این حس کمک کند. یادتان باشد که فضاهای بیش از اندازه شلوغ، در سبک دکوراسیون مطب اصلا مناسب نیست.
  • حفظ حریم شخصی: در دکوراسیون مطب، به حفظ حریم شخصی بیماران و تمرکز بر جزئیات مهمی مثل جداکننده‌های فضا، پارتیشن‌ها و درب‌ها دیده می‌شود. این امر به بیماران احساس راحتی و اطمینان می‌دهد تا وضعیت خودشان را شرح دهند.
  • تجهیزات سرگرمی در مطب: امکاناتی مانند تلویزیون، موسیقی آرامش‌بخش، کتاب‌ها، مجلات و نقاشی‌های هنری در اتاق انتظار می‌توانند به بیماران کمک کنند تا از وقت خود بهتر استفاده کنند و از فکر به بیماری و نگرانی‌های این‌چنینی رها شوند.

 

امکانات موردنیاز در مطب پزشک عمومی چیست؟

امکانات مورد نیاز در مطب پزشک

امکانات مورد نیاز در یک مطب پزشک عمومی به عنوان یک فضای تخصصی برای ارائه خدمات به بیماران، شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • صندلی یا تخت برای بیماران: یک صندلی یا تخت مناسب برای بیماران نیاز دارید. این لوازم برای انجام امور معاینه و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. صندلی یا تخت باید راحت و قابل تنظیم باشند تا امکان استفاده از آن برای قدهای مختلف و توانایی‌های متفاوت وجود داشته باشد.
  • تجهیزات تشخیصی: تجهیزات تشخیصی مانند فشارسنج، ضربان‌سنج، آزمایشگاه پزشکی کوچک، دستگاه‌های اندوسکوپی و سایر تجهیزات مرتبط با تخصص پزشک، در اتاق معاینه وجود دارند.
  • مبلمان و صندلی‌های انتظار: در فضای مطب، باید مکان‌های مناسب برای انتظار بیماران و همراهان باید در نظر گرفته شود. این امکانات شامل مبلمان راحتی و صندلی‌های انتظار با حالت‌های قابل تنظیم و امکاناتی مانند تلویزیون یا رسانه‌های دیگر است.
  • سیستم رایانه: استفاده از سیستم رایانه و نرم‌افزار پزشکی مناسب برای ثبت اطلاعات بیماران، تشخیص و پیگیری درمان‌ها بسیار حیاتی است. این دستگاه‌ها در محل مناسب طراحی و جانمایی می‌شوند و توسط پزشک، منشی یا سایر همکاران قابل دسترس هستند.
  • امکانات بهداشتی: مطب پزشک باید امکانات بهداشتی مناسبی مانند سرویس بهداشتی، دستشویی، وسایل ضدعفونی و صابون‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشد. یادتان باشد که اگر بخش پانسمان، بخیه، جراحی‌های سرپایی ساده نیز وجود داشته باشد، باید در امکانات پزشکی طراحی گسترده‌تری لحاظ شود.
  • امکانات نمایش و آموزش: امکانات نمایش مانند تلویزیون، نمایشگرهای بزرگ، نمونه‌های آموزشی و اطلاعات بهداشتی برای آموزش به بیماران نیز می‌تواند مفید باشد.
  • تعیین محل پذیرش: شما باید فضایی مناسب حضور منشی یا مسئول پذیرش فراهم کنید. این فضا دارای یک کانتر مخصوص، میز مناسب کامپیوتر، قفسه مدارک و صندلی منشی است.
  • قفسه کتاب و مجله: معمولا در فضای اتاق انتظار مطب پزشک، قفسه‌ای از کتاب‌ها و مجلات برای سرگرمی و آگاهی وجود دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون مطب دندانپزشکی + نمونه های لوکس و مدرن

 

پارامترهای مهم در دکوراسیون یک فضای پزشکی چیست؟

پارامترهای مهم در دکوراسیون یک فضای پزشکی

دکوراسیون مطب پزشک عمومی، باید علاوه برظاهری زیبا، به نیازهای مراجعه کنندگان پاسخ دهد. به همین دلیل طراحی مطابق با نیاز افراد بیمار، ناتوان و کم حوصله انجام می‌شود تا همه چیز به شکلی حرفه‌ای پیاده سازی شود.

 

1- انتخاب متریال‌های ساختمانی در طراحی مطب

تمامی متریال های ساختمانی که در فضای مطب استفاده می‌شوند، باید مقاوم در برابر ضدعفونی باشند. خاصیت آنتی باکتریال و قابل شست و شوی مداوم بودن برای این بخش ماجرا اهمیت فراوانی دارد. استفاده از سطوح یکپارچه و بدون درز می‌تواند تمیز کردن آسان را فراهم کند. به همین دلیل در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

2- طراحی راهروها و فضای حرکت در معماری داخلی مطب

راهروها و فضای حرکت در داخل محیط مطب باید وسیع و آزاد باشند تا بتوانند جریان ورود و خروج بیماران و کادر پزشکی را به خوبی تسهیل کرد. همچنین، باید فضای کافی برای نصب تجهیزات و وسایل کمکی در نظر گرفته شود. یادتان باشد که این فضا برای حضور بیماران با هر شرایطی است، پس عبور ویلچر و لوازم این‌چنینی باید پیش‌بینی شود و طراحی مطابق با همین محدودیت‌ها رقم بخورد.

 

3- راهنمایی و نشانه‌گذاری در فضای مطب

استفاده از سیستمی مناسب از نشانه‌ها و تابلوها برای راهنمایی بیماران و کارکنان در داخل مطب اهمیت ویژه‌ای دارد. نشانه‌های راهبردی و برچسب‌ها درباره اتاق‌ها، سرویس‌ها و تجهیزات مختلف موجود در مطب به همراه هشدارها می‌تواند میزان پرسش و پاسخ بیماران را کاهش دهد.

 

4-توجه به راحتی بیماران در دکوراسیون مطب

محیط درمانی باید برای بیماران آرامش و راحتی فراهم کند. مبلمان مناسب و ایجاد فضایی صمیمی و آرام می‌تواند بهبود تجربه بیماران را تضمین کند. توجه به نورپردازی، رنگ‌ها و جزییات در این ماجرا اهمیت زیادی دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون مطب دندانپزشکی جدید 2022 [شیک و ایده آل]

 

رنگ مناسب مطب پزشک عمومی

رنگ مناسب مطب پزشک عمومی

انتخاب رنگ مناسب برای مطب پزشک عمومی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر احساسات و روحیه بیماران و پرسنل مطب داشته باشد. به همین دلیل از نظر روانشناسی، برخی رنگ ها برای استفاده در چنین فضایی مناسب‌تر هستند. استفاده از رنگ سفید به عنوان یک رنگ پایه بسیار مناسب است. این رنگ بازتاب نور را بیشتر می‌کند و فضایی روشن و پاک ایجاد می‌کند. همچنین، رنگ سفید به نمایش تجهیزات پزشکی و تمیزی فضا کمک می‌کند. رنگ آبی به عنوان یک رنگ آرام و راحت، مناسب برای مطب پزشکی است. این رنگ به بیماران احساس آرامش و اعتماد می‌دهد. در انتخاب رنگ آبی، می‌توانید از آبی کم‌رنگ و ملایم یا آبی کمی تیره‌تر استفاده کنید. رنگ سبز به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش و مرتبط با طبیعت، در مطب پزشک کاربرد دارد. این رنگ به بیماران احساس آرامش بالایی می‌دهد و استرس ناشی از بیماری را کاهش خواهد داد.

یادتان باشد که سلیقه شخصی پزشک و نظرات او به عنوان کارفرما بخش مهمی از انتخاب شما است.

پیشنهاد مطالعه: طراحی مطب دندانپزشکی مدرن ، لوکس و مطب کودکان

 

نورپردازی اتاق انتظار مطب پزشک

نورپردازی اتاق انتظار مطب پزشک

نورپردازی مناسب در اتاق انتظار مطب پزشکی می‌تواند به آرامش و راحتی بیماران کمک کند. توجه به نکاتی که حاصل از تجربه طراحان در این زمینه است، به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر و تخصصی عمل کنید.

  1. استفاده از نورهای طبیعی: اگر امکان وجود پنجره یا منبع نور طبیعی در اتاق انتظار وجود دارد، از آن را به‌طور موثر بهره ببرید. نور طبیعی آرامش و حس مثبت را به فضا اضافه می‌کند و احساس طبیعی‌تری به بیماران می‌دهد.
  2. انتخاب روشنایی مناسب: در صورتی که نور طبیعی کافی نیست یا مطب در ساعات شب فعال است، از نور مصنوعی استفاده کنید. انتخاب روشنایی مناسب اهمیت زیادی دارد. از چراغ‌های هالوژن و نورپردازی غیرمستقیم می‌تواند نوری ملایم و همگن در اتاق ایجاد کند. اجتناب از نورهای تابشی یا تابش مستقیم که ممکن است به چشم‌های بیماران آسیب برساند، موضوع مهمی است.
  3. کنترل نور: امکان کنترل نور در اتاق انتظار بسیار حائز اهمیت است. استفاده از پرده‌های مناسب بر روی پنجره‌ها و سایر منابع نور می‌تواند به شما اجازه دهد تا میزان نور را تنظیم کنید.
  4. رنگ‌بندی مناسب: در نورپردازی اتاق انتظار، رنگ‌بندی مناسب نیز نقش مهمی دارد. انتخاب رنگ‌های آرام و ملایم که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، به بیماران حس آرامش و راحتی می‌دهد. جالب است بدانید که خلاقیت در این بخش می‌تواند با ایجاد فضاهایی با رنگ خنثی و نورپردازی رنگی، فضایی متنوع خلق کند.
  5. اجتناب از نورهای برفکی و تابش زیاد: استفاده از نورهای برفکی یا نورهایی که به صورت مستقیم به چشم بیماران تابانده می‌شوند، ممکن است مزاحمت برای آن‌ها باشد. بنابراین، بهتر است از نورهای منحنی یا پوشش داده شده استفاده کنید تا نوری طبیعی و ملایم فراهم شود.

 

ویژگی اتاق ویزیت پزشک عمومی

دکوراسیون اتاق ویزیت پزشک

اتاق پزشک یکی از بخش‌های مهم در مطب محسوب می‌شود. تمام رازهای بیماران، پروسه تشخیص و مواجهه در این اتاق رخ می‌دهد. پس بدیهی است که باید ویژگی‌های خاصی در این اتاق لحاظ شود تا از نظر راحتی و سهولت دسترسی همه چیز در بهترین حالت باشد. در ادامه به برخی ویژگی‌های مهم در این اتاق اشاره می‌کنیم.

  1. خلق محیط شخصی و دلنشین: اتاق ویزیت پزشک باید برای بیماران یک فضای شخصی و دلنشین باشد. استفاده از رنگ‌های آرام و دکوراسیون مناسب، احساس آرامش و اطمینان را به بیماران القا می‌کند.
  2. صندلی پزشک و صندلی بیمار: در اتاق ویزیت پزشک باید صندلی‌های مناسب برای پزشک و بیمار وجود داشته باشد. صندلی پزشک باید راحت بوده دارای ارتفاع قابل تنظیم باشد تا به پزشک اجازه دهد در حین بررسی بیمار راحتی لازم را داشته باشد. این آیتم براساس نوع عملکرد پزشک، امکانات خاصی را می‌طلبد. صندلی بیمار نیز باید راحت و قابل تنظیم باشد تا بیمار در بهترین حالت ممکن پروسه ویزیت پزشک را پشت سر بگذارد.
  3. تجهیزات پزشکی: اتاق ویزیت باید تجهیزات پزشکی مورد نیاز را در اختیار داشته باشد. این شامل ابزارهای اندازه‌گیری مانند تجهیزات معاینه، دستکش، نور، دستگاه فشار سنج، دستگاه اکسیژن سنج، دستگاه سنجش دمای بدن و ترازو از رایج‌ترین آیتم‌های موردنیاز در فضا است.
  4. میز و کامپیوتر: طراحی میز یا سطحی که کاربردی مشابه با میز داشته باشد، دارای کشو و قفسه‌های مخصوص برای طبقه بندی لوازم باشد، اهمیت زیادی دارد. دستگاه کامپیوتر برای دسترسی به سوابق الکترونیکی بیماران و ثبت نتایج بررسی‌ها و ارائه نسخه الکترونیک باید در اتاق ویزیت وجود داشته باشد.
  5. حریم شخصی: اتاق ویزیت باید حریم شخصی برای بیمار و پزشک فراهم کند. این امکانات شامل درب دارای قفل، پرده یا پارتیشن مخصوص است.

 

کلام آخر

اگر به نظرتان برای طراحی مطب پزشک به نکات جدیدی نیاز دارید، بررسی مواردی که در بالا اشاره شد، به بهتر شدن طراحی کمک می‌کند. یادتان باشد که جزییات و راحتی در مطب پزشک حرف اول را می‌زند. اولویت قرار دادن آرامش پزشک و مراجعه کننده در فضایی که به سلامت و جان افراد مرتبط است، اهمیت بالایی دارد.

اگر آیتم مهمی در طراحی دکوراسیون مطب پزشک عمومی اهمیت دارد که به آن اشاره نکرده‌ایم، حتما در کامنت‌ها بنویسید.

منبع: Clinic Interior Design | Interior Designer Pune | Alacritys

برچسب ها:
مطب پزشک
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله