محوطه سازی باغ : معرفی ایده‌ هایی جذاب و کاربردی!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید و با نکات و ترفندهای کاربردی و کلیدی برای محوطه سازی باغ بیشتر آشنا شوید. در حقیقت، این نکات به شما کمک می‌ کنند تا برنامه‌ ای داشته باشید و در مسیر ایجاد منظره‌ ای زیبا، منسجم و پر رونق قرار بگیرید.

محوطه سازی باغ و یا طراحی منظر، یک حرفه هیجان انگیز بوده و ترکیبی منحصر به فرد از هنر و علم باغبانی است. در واقع، محوطه سازی باغ، زمینه ای برای اجرای ایده ها و نوآوری های جدید است و برای تسلط بر مهارت های محوطه سازی، باید با اصول اولیه شروع کرد و و هیچ چیزی نمی تواند موضوعی بهتر از طراحی یک باغ خانه برای یادگیری اصول اولیه باشد!

بنابراین اگر شما نیز تصمیم دارید محوطه سازی باغ خود را انجام دهید، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه بمانید و با نکات و ترفندهای کاربردی و کلیدی برای محوطه سازی باغ بیشتر آشنا شوید. در حقیقت، این نکات به شما کمک می‌ کنند تا برنامه‌ ای داشته باشید و در مسیر ایجاد منظره‌ ای زیبا، منسجم و پر رونق قرار بگیرید.

 

پیشنهاد مطالعه: طرح باغچه حیاط، از این سبک‌های طراحی ایده بگیرید

 

باغ خود را بشناسید

هنگام برنامه ریزی برای محوطه سازی باغ و حیاط خود، لازم است که به آب و هوای منطقه و نوع خاک فکر کنید. به خاطر داشته باشید که شرایط خاص حیاط شما احتمالاً بر اساس میزان و مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایه که منطقه دریافت می کند، یک ریزاقلیم ایجاد می کند. ریزاقلیم ها معمولا به یکی از چهار دسته تقسیم می شوند:

  • آفتاب کامل
  • نیمه سایه
  • سایه
  • سایه کامل

 

بنابراین هنگام انتخاب گیاهان برای محوطه سازی باغ و حیاط خود، باید به ریزاقلیم منظره خود توجه کنید. همچنین به نحوه تخلیه آب در محوطه خود نیز توجه داشته باشید. بهترین محوطه سازی باید باعث حرکت آب به دور از خانه و به سمت سایر مناطق حیاط شود.

 

چه کسی از فضای حیاط و باغ استفاده خواهد کرد؟

به این فکر کنید که چه کسانی از باغ شما استفاده خواهند کرد و چگونه از آن استفاده خواهد شد. آیا کودکان از باغ استفاده خواهند کرد؟ ایا حیوان خانگی دارید؟ یا می خواهید از باغ و حیاط خود برای سرگرمی در فضای باز استفاده کنید؟

به یاد داشته باشید که می توانید با استفاده از کاشت های استراتژیک و مناظر سخت، فضاهای مختلفی را برای استفاده های مختلف در باغ خود ایجاد کنید. پیاده روها می توانند برای جابجایی از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که از باغ خود استفاده و نگهداری می کنید (یا شخصی را برای نگهداری آن استخدام می کنید) سبک و بودجه نگهداری را نیز در نظر بگیرید.

محوطه سازی باغ

پیشنهاد مطالعه: ایده های کم هزینه برای زیباسازی باغ، روف گاردن و فضای سبز

 

برای محوطه سازی باغ، به تم باغ فکر کنید

انتخاب یک تم مشخص برای محوطه سازی باغ، می تواند چشم انداز شما را متحد کرده و به انتخاب گیاهان و مواد مورد نیاز برای این منظور کمک کند. این تم ها می توانند به سادگی استفاده از اشکال یا فرم های ثابت در سراسر باغ شما یا به پیچیدگی ایجاد یک باغ آرامش یا باغ شرقی باشند.

هنگام تصمیم گیری در مورد موضوع یا تم خاص برای باغ خود، یک مکان خوب برای شروع، نگاه به معماری خانه است. سعی کنید خطوط و سبک معماری خانه خود را در حیاط و باغ خود تکمیل کنید. چراکه حیاط و باغ نیز امتداد خانه شماست.

مضامین می‌ توانند به شما در نحوه قرار دادن و انتخاب گیاهان، تزئینات، مناظر سخت و سازه‌ ها کمک کنند. آیا می خواهید بسیاری از اشکال و ساختارهای هندسی و منظم در چشم انداز خود داشته باشید؟ آیا می خواهید خطوط نرم تر و حس طبیعی تری برای فضای خود ایجاد کنید؟ آیا می خواهید یک منظره فقط شامل رنگ های خاص باشد؟

سوالاتی از این دست به شما کمک می کند تا یک موضوع و تم یکپارچه برای باغ خود انتخاب کنید.

 

فضاها را ایجاد و پیوند دهید

برای اینکه بیشترین بهره را از باغ خود ببرید، آن را به عنوان اتاق یا اتاق دیگری در خانه خود در نظر بگیرید. همانطور که یک خانه دارای اتاق های کاملاً مشخص و با برنامه ریزی دقیق است، باغ شما نیز باید این چنین باشد. در واقع، استفاده عاقلانه از مواد به شما این امکان را می دهد که "اتاق" های مختلفی را در چشم انداز خود ایجاد کنید.

همچنین لازم است به این موضوع نیز فکر کنید که چگونه فضاهای خود را پیوند دهید. یعنی چگونه از یک منطقه از باغ به منطقه دیگر نقل مکان کنید؟ برای تشویق کاوش در باغ خود روزنه هایی ایجاد کنید و از این طریق، باعث شوید تا بهانه ای برای حرکت در سرتاسر باغ داشته باشید.

باغ زیبا

پیشنهاد مطالعه: اصول طراحی باغ ژاپنی | پلان باغ ژاپنی | گیاهان باغ ژاپنی

 

از گیاهان به شکل هوشمندانه در محوطه سازی باغ استفاده کنید

در ابتدای برنامه ریزی خود باید تعیین کنید که گیاهان شما چگونه در محوطه سازی باغ عمل می کنند. گیاهان را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد، آنها می توانند میوه ها و سبزیجات تازه و خوشمزه، مناظر زیبا، عطرهای دوست داشتنی و موارد دیگر را برای شما فراهم کنند.

همچنین گیاهان را می توان به عنوان موانعی برای تعیین مناطق درون چشم انداز شما و همچنین شناسایی جایی که محوطه شما به پایان می رسد استفاده کرد. شما می توانید از گیاهان برای ایجاد موانع فیزیکی در چشم انداز خود با مسدود کردن نماها و دسترسی به یک منطقه استفاده کنید.

 

ساختار خاصی را برای کاشت گیاهان در باغ در نظر بگیرید

هنگام انتخاب گیاهان، سطوح بصری مختلف را در نظر بگیرید. از ناحیه بالای سرتان شروع کنید، این ممکن است شامل استفاده از طاق‌ ها و درختان باشد. سپس با حرکت به سمت صفحه عمودی، فاصله گیاهان از هم نزدیک یا دور از هم، نحوه لایه‌ بندی یا تکان‌ خوردگی گیاهان (معمولاً گیاهان بزرگ‌ تر در پشت گیاهان کوچک‌ تر استفاده می‌ شوند)، و همچنین ارتفاع و عرض گیاهان را در نظر بگیرید.

سطح زمین را فراموش نکنید (از جمله اینکه گیاهان کوچکتر چگونه گروه بندی و چیده می شوند و همچنین پوشش های زمینی و مناظر سخت). تکرار اشکال و ساختارهای مشابه گیاهان در محوطه سازی باغ، نمای یکپارچه را در کل فضا به شما می دهد.

محوطه باغ زیبا

پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد طراحی باغ ویلا لاکچری و سنتی

 

جزئیات مهم را مشخص و برجسته کنید

استفاده از گیاهان منحصر به فرد، سازه های متمایز یا تزئینات باغ به شما این امکان را می دهد که منطقه خاصی از چشم انداز خود را برجسته کنید. بنابراین در هنگام محوطه سازی باغ، استفاده از شکل ها، بافت ها، اندازه ها و رنگ های متضاد به جلب توجه و هدایت آن به یک منطقه خاص کمک می کند و می تواند زیبایی بیشتری را برای باغ به همراه داشته باشد.

 

به جزئیات توجه کنید

گیاهان، مناظر سخت و تزیینات باغ همه جزئیات بصری خاص، از اشکال مختلف گرفته تا مجموعه ای از رنگ ها و بافت های خود را دارند. با فکر کردن به اینکه چگونه می توان از این جزئیات بصری برای تکمیل و تضاد یکدیگر استفاده کرد، می توانید منظره ای منسجم و فریبنده ایجاد کنید.

فقط به تصاویر بصری فکر نکنید. در نظر گرفتن رایحه گیاهانی که برای منظره خود انتخاب می کنید، می تواند تجربه ای را که برای کسانی که در باغ قدم می زنند را نیز افزایش دهد. به این فکر کنید که گلها چه زمانی شکوفه می دهند و معطر می شوند و همچنین به این فکر کنید که چه رایحه هایی مکمل یکدیگر در منظره هستند.

نکات محوطه سازی باغ

به آینده فکر کنید

به طور خاص، در نظر بگیرید که چگونه گذشت زمان روی گیاهان باغ تأثیر می گذارد. هنگام انتخاب گیاهان، مطمئن شوید که سرعت رشد گیاه، نیازهای نگهداری و اندازه نهایی گیاهان و درختان را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که برای این گیاهان فضای کافی برای رسیدن به اندازه بالغ خود فراهم می کنید. البته به خاطر داشته باشید که اندازه بالغ گیاهان معمولاً بر اساس شرایط بهینه رشد است، شرایط خاص باغ شما ممکن است باعث بزرگتر یا کوچکتر شدن گیاه شود.

 

پیشنهاد مطالعه: طراحی های جدید باغچه مصنوعی داخل منزل [شیک و مدرن]

 

از گیاهان و باغ خود محافظت کنید

با انتخاب گیاهان کارآمد از نظر منابع، مدیریت آگاهانه آب و انتخاب مناظر سخت محیطی، می توانید به حفاظت و حفظ زیبایی و طراوت باغ خود کمک کنید. قبل از حذف گیاهان از چشم انداز خود، تعیین کنید که آیا این گیاهان واقعاً نیاز به حذف دارند یا می توان آنها را به منطقه دیگری از حیاط خود منتقل کرد و هنگام انتخاب گیاهان جدید، به دنبال گیاهان با منابع کارآمد باشید، گیاهانی که به آب، کود و آفت کش کمتری نیاز دارند.

به طور کلی، هنگام برنامه ریزی تغییرات در محوطه سازی باغ، نصب یک سیستم حوضه آب باران را در نظر بگیرید که منبع آب آبیاری سازگار با محیط زیست را برای شما فراهم می کند و با برنامه ریزی دقیق، چنین سیستمی حتی می تواند به عنوان یک عنصر طراحی زیبایی شناسی در باغ گنجانده شود.

استفاده از مناظر سخت سازگار با محیط زیست، مواد نگهدارنده غیر سمی، لکه ها، رنگ ها و پاک کننده ها راه دیگری است که می توانید از منابع طبیعی خود محافظت کنید. همچنین، استفاده مجدد از مصالح ساختمانی را در نظر بگیرید. قبل از شروع تخریب در نظر بگیرید که چه موادی ممکن است بتوانید دوباره استفاده کنید، تغییر کاربری دهید یا در محوطه سازی جدید باغ خود بگنجانید.

گلهای زیبا در محوطه سازی باغ

کلام آخر

چیزی که واقعاً یک باغ را زیبا می کند این واقعیت است که کسی - به عنوان مثال باغبان - آن را دوست دارد، به آن توجه دارد و از آن مراقبت می کند. اما، جدا از همه چیزهای عاشقانه، چند کار واقعی وجود دارد که می توانید هنگام محوطه سازی باغ خود انجام دهید تا آن را تا حد ممکن از نظر زیبایی شناسی دلپذیر کنید. این نکات سرانگشتی به هیچ وجه سخت نیستند، اما به طور کلی به افزودن ساختار، شکل، علاقه و تداوم به باغ کمک می کنند.

شما چه توصیه و پیشنهادی برای محوطه سازی باغ دارید، حتما تجربیات خود را در قسمت کامنت برای ما بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید