کمپوست خانگی چیست + طرز تهیه کمپوست در آپارتمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر می‌خواهید بدانید که کمپوست چیست، چه کاربردی دارد و طرز تهیه کمپوست خانگی را بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

کمپوست فرآیند تجزیه و تخمیر مواد آلی است که حاصل آن کود طبیعی و بسیار مقوی ارگانیک برای استفاده گیاهان است! کمپوست در خانه قابلیت تولید دارد. روزانه هر کدام از ما مقادیر زیادی زباله طبیعی از پوست میوه و سبزیجات تولید می‌کنیم. استفاده از این زباله‌های ارگانیک برای تهیه کمپوست ایده جذابی است که به شدت پایدار است. کمپوست دقیقا از موادی مثل پوست میوه‌، زباله‌های آشپزخانه تر و کاغذ ساخته می‌شود. این روش می‌تواند منجر به کاهش زباله، تولید کود طبیعی برای گیاهان و بهبود ساختار خاک مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی و باغچه شود. با استفاده از یک دستگاه کمپوست خانگی یا حتی یک ظرف در حیاط منزل‌تان، می‌توانید به تولید کمپوست خانگی بپردازید.

اگر برای شما نیز جالب است که بدانید کمپوست چیست و چطور ساخته می‌شود، تا پایان همراه ما باشید تا مراحل و طرز تهیه کمپوست در خانه را شرح دهیم.

 

کمپوست چیست؟

کمپوست خانگی در ظروف مخصوص

کمپوست یکی از روش‌های حفظ پایداری و توجه به محیط زیست در خانه‌ها است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا کود مورد نیازتان را تهیه نمایید. کمپوست یک ماده طبیعی خاکی است که حاصل تجزیه مواد آلی در خانه شما خواهد بود. کمپوست ترکیبی از مواد سبز و قهوه‌ای است (که لزوماً رنگ سبز یا قهوه‌ای ندارند) که در پروسه تولید کمپوست قرار می‌گیرند و با فعل و انفعالات حاصل از عملکرد باکتری‌ها، دور ریز میوه‌ها و سبزیجات و... تبدیل به کمپوست می‌شوند. جالب است بدانید که این فرآیند هوازی چند ماه طول می کشد. پارامترهایی مثل دمای داخل ظرف و انواع مواد در حال تجزیه، می‌توانند زمان نهایی محصول کمپوست را مشخص کنند. این روش می تواند راهی مناسب برای دفع زباله ها، کاهش اثرات زیست محیطی تولید زباله در زندگی شما باشد. کافی است پوست میوه‌ها، باقی مانده چای و... را در یک پروسه ساخت کمپوست قرار دهید تا حاصل آن مواد مغذی و بسیار سودمند باشد.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان خانگی رنگی که زیبایی دکور شما را دوبرابر می‌کنند

 

آیا ساخت کمپوست در خانه‌های آپارتمانی ممکن است؟

طرز تهیه کمپوست خانگی

شاید جالب باشد که بدانید کمپوست به تولید مواد مغذی ارزشمند برای گیاهان آپارتمانی منجر می‌شود. بدیهی است که کشف یک روش کاربردی برای تولید کمپوست در خانه بسیار کاربردی و ارزشمند خواهد بود؛ چرا که با این تکنیک کود مغذی برای گیاهان و باغچه شما ساخته می‌شود. اما اصلی‌ترین دلیل پرس و جوها در این زمینه کشف امکان این امر است.

بسیاری از ساکنان آپارتمان به دلیل نگرانی در مورد اثرات نگهداری از بقایای مواد غذایی در ظرف و حفظ طولانی مدت آن برای چندین ماه، در خصوص شروع ساخت کمپوست خانگی تردید دارند! سوالاتی مثل این که آیا کمپوست سازی در آپارتمان باعث جذب حشرات می شود؟ آیا بوی حاصل از کمپوست در فضای کوچک مشکلی ایجاد می‌کند؟ آیا در شرایطی که پروسه ساخت کمپوست را درست اجرا کنید، محصول نهایی کمپوست است؟ در ادامه تمام نگرانی‌های شما را بررسی می‌کنیم و پاسخ سوالات ذهنی‌تان را مرور خواهیم کرد.

 

چه چیزی را می توانم تبدیل به کمپوست کنم؟

خوراکی های سازنده کمپوست خانگی

کمپوست کردن یک راه عالی برای تبدیل ضایعات مواد غذایی و برخی از ضایعات خانگی به کود است. همین کاربرد زباله است که آن را تبدیل به طلای سیاه کرده است. کمپوست بهترین نوع کود برای باغچه خانگی یا گلدان‌های شما است. شما به راحتی می‌توانید از باقی مانده و دور ریز برخی زباله‌های تر خانگی، کمپوست ایجاد کنید. شما می‌توانید از موادی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، برای تولید کمپوست خانگی استفاده کنید. این مواد عمدتاً مواد آلی هستند و ممکن است به خوبی تجزیه و تخمیر شوند. برخی از مواد از جمله ضایعات سبزیجات، پوست میوه و سبزیجات، تفاله قهوه، برگ‌ها و نان برای تولید کمپوست وجود دارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که برای تولید کمپوست با کیفیت، نیاز به تعادل مناسبی از مواد آلی (مثل سبزیجات و پوسته میوه) و مواد خشک (مانند برگ‌ها و کاغذها) دارید. به علاوه، باید مراقبت دقیق از ترکیب مواد این‌چنینی داشته باشید. با بررسی دقیق لیست موادی که در تولید کمپوست استفاده می‌شوند، متوجه خواهید شد که گوشت، استخوان، لبنیات و چربی ها در لیست اقلام قابل کمپوست وجود ندارند. این موارد معمولاً برای افزودن به کمپوستر توصیه نمی شود. طبق گفته EPA، افزودن محصولات حیوانی به کمپوستر می تواند باعث ایجاد بو و همچنین جذب حشرات و جوندگان شود.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان آپارتمانی که گل می‌دهند + نکاتی برای گل دادن گیاهان گلدار

 

برای تولید کمپوست خانگی سطل زباله مناسب تهیه کنید

پروسه ساخت کمپوست خانگی

گزینه های مختلفی برای کمپوست سازی در آپارتمان وجود دارد، شما می‌توانید از سطل کرم، سطل بوکاشی یا کمپوستر الکترونیکی در آپارتمان استفاده نمایید. بسیاری از مردم می‌دانند که یک سطل کمپوست ساده ساخته شده از ظروف پلاستیکی ساده ترین راه برای شروع است. معمولا نوع خاصی از سطل پلاستیکی برای کمپوست سازی مورد نیاز نیست! شما هر نوع سطلی را به عنوان سطل زباله تولید کمپوست می‌توانید مدنظر قرار دهید. تنها نکته مهم دارا بودن درب مناسب است! در پروسه تولید کمپوست نیاز به دو سطل زباله هم اندازه دارید تا بتوانید مراحل کار را طبق اصول آن دنبال نمایید. اندازه سطل های مخصوص کمپوست را بر اساس فضایی که در دسترس دارید انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که سیستم کمپوست باید در یک منطقه تاریک با دمای استاندارد اتاق نگهداری شود! قرار دادن آن زیر نور آفتاب و در معرض گرما موجب می‌شود تا روند ساخت کمپوست به خوبی دنبال نشود. در بسیاری از خانه‌ها، فضای زیر سینک و کابینت آن را برای تولید کمپوست خانگی مدنظر قرار می‌دهند. شما نیز می‌توانید این پروسه را در کابینت زیر سینک ظرفشویی دنبال کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گیاهان آپارتمانی در فنگ شویی [14 گیاه انرژی‌ساز]

 

لوازم مورد نیاز برای تولید کمپوست خانگی

لوازم تولید کمپوست خانگی

در پروسه تولید کمپوست خانگی به ابزارآلاتی نیاز دارید تا در این مسیر شما را همراهی کند. تهیه این ابزارها ضروری است. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • دریل: برای ایجاد تهویه در سطل کمپوست به دریل نیاز خواهید داشت.
  • مواد آلی: ضایعات سبزیجات و میوه‌ها، تفاله قهوه، برش‌های چمن، برگ‌ها، پوست میوه‌ها و سبزیجات، نان، ماکارونی یا برنج پخته، پوست تخم‌مرغ و مواد آلی دیگر که با استفاده از آن کمپوست تهیه می‌شود.
  • دو سطل پلاستیکی با درب محکم: یکی برای تخمیر مواد آلی و دیگری برای جمع‌آوری کمپوست نهایی نیاز دارید.
  • روزنامه یا خاک اره خرد شده: برای حفظ تعادل مواد خشک و تر، به مواد خشکی مثل خاک اره، کاغذ و... نیاز دارید.
  • خاک: برای افزودن مواد معدنی و میکروب‌های مفید به کمپوست نیاز خواهید داشت.

تهیه کمپوست خانگی نیاز به توجه و مراقبت دقیقی دارد. مواد آلی و خشک باید به نسبت مناسب ترکیب شوند و کمپوست با رطوبت متعادل نگه داشته شود. همچنین، تهویه و مخلوط کردن دوره‌ای کمپوست بسیار مهم است تا فرآیند تجزیه به خوبی انجام شود.

 

طرز تهیه کمپوست خانگی

طرز تهیه کمپوست خانگی

برای تهیه کمپوست خانگی باید یک پروسه مشخص را دنبال کنید. در این پروسه رعایت اصول و نکات بسیار ضروری است. در این پروسه، شما به یک فرآیند تجزیه و تخمیر مواد آلی نیاز دارید. این فرآیند باید مطابق با اصول خودش اجرایی شود تا همه چیز به بهترین شکل پیش رفته و محصول نهایی یا همان کمپوست خانگی تولید شود.

کمپوست خانگی و سوراخ کاری سطل

  • آماده‌ سازی سطل زباله مخصوص: دو سطل زباله مخصوص با درب محکم برای تهیه کمپوست نیاز دارید. در یکی از این سطل‌ها، بر روی بالای ظرف و نواحی کنار دیواره سوراخ‌های جریان هوا ایجاد کنید. این سوراخ‌ها به تهویه مناسب کمپوست کمک می‌کنند و وجود آن ضروری است.
  • بر روی همان سطل پلاستیکی که فقط سوراخ‌های جریان هوا را در آن ایجاد کردید، سوراخ‌هایی را در کف ظرف ایجاد کنید. تعداد سوراخ ها بر اساس اندازه سطل متفاوت خواهد بود، اما هدف این است که توزیع یکنواخت در کل سطل داشته باشید. این سوراخ ها به مواد دور ریز اجازه می دهد تا پس از تولید کمپوست به مرور در ظرف زیری تخلیه شوند.

پروسه ساخت کمپوست خانگی

  • افزودن خاک: خاک را به کف سطل سوراخ دار ریخته و فشرده کنید. خاک به تأمین مواد معدنی و میکروب‌های مفید برای تجزیه مواد آلی کمک می‌کند.
  • افزودن مواد یا زباله‌های آلی: مواد آلی نظیر ضایعات سبزیجات، پوست میوه و سبزیجات، تفاله قهوه و چای، بریده‌های چمن، برگ‌ها، نان، ماکارونی یا برنج پخته، و پوسته تخم‌مرغ (بدون سفیده یا زرده) را به سطل پلاستیکی سوراخ دار اضافه نمایید. این مواد دقیقا مواد اولیه تولید کمپوست خانگی محسوب می‌شوند.

کمپوست خانگی

  • افزودن مواد جاذب: بر روی خاک، مواد خشک و جاذب مثل روزنامه خرد شده یا خاک اره را قرار دهید. این مواد به محافظت از کمپوست می‌پردازند و بوی نامطبوع و رطوبت اضافی را ازبین می‌برند.
  • تکمیل کمپوست: کمپوست خود را با مواد تا حدود چند اینچ از بالا پر کنید و سپس با درب پوشانید.
  • مراقبت و تخلیه مایع: زباله‌های آلی را به کمپوست اضافه کنید و پس از مدتی، مایع تولید شده (کود کمپوست) را دور بریزید یا برای کود دهی به گیاهان استفاده کنید.
  • تمیز کردن و تخلیه سطل دوم: سطل دوم که سوراخ دار نیز را به مرور تخلیه کنید تا از ایجاد کپک و تولید باکتری پیشگیری نمایید.
  • یادتان باشد که برای تولید کمپوست خانگی نیاز به صبر و حوصله زیادی دارید! این پروسه گاهی ماه‌ها طولا می‌کشد و شما باید منتظر به اتمام رسیدن مراحل تجزیه بمانید.

 

نحوه استفاده از کمپوست خانگی

نحوه استفاده از کمپوست خانگی

کمپوست به عنوان یک اصلاح کننده خاک برای باغچه شما یا گلدان‌های آپارتمانی بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهد، کمپوست‌ها می‌توانند زهکشی را تقویت کنند، باکتری‌های مفید را افزایش داده و کرم‌های خاکی را جذب کند. وجود کرم خاکی با فراهم کردن راه‌های مناسب نفوذ آب می‌تواند جان دوباره‌ای به باغچه دهد. زمانی که کمپوست خانگی کامل آماده شد، می‌توانید آن را مستقیماً به باغچه و خاک آن اضافه کنید. شما می‌توانید ان را درون ظرفی مناسب ذخیره کنید و در صورت نیاز به گیاهان آپارتمانی یا گیاه باغچه‌ای اضافه کنید. محصول تولید شده توسط فرآیند کمپوست پر از مواد مغذی است. بسیاری از مردم از این "چای کمپوست" برای کود دادن به گیاهان آپارتمانی یا در باغ استفاده می کنند.

 

منبع: www.thespruce.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید