طراحی پارکینگ [معرفی انواع جدید پارکینگ]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر معمار و طراح هستید، باید اصول طراحی پارکینگ را بدانید، در این مفاله هر آنچه برای طراحی و ساخت انواع جدید پارکینگ به آن نیاز دارید را شرح داده ایم.

در زندگی امروز، طراحی انواع پارکینگ برای ساختمان و مکان‌های مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر افرادی که دارای خودروهای شخصی هستند، برای پارک ماشین‌های خود به دنبال امن‌ترین و بهترین مکان می‌گردند. پس طراحان می‌بایست علاوه بر ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها و ویلاهای شخصی، برای مکان‌های عمومی اعم از: فروشگاه‌ها، پاساژها، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و شهربازی‌ها و... نیز پارکینگ طراحی کنند. پارکینگ‌ها برای فضاهای مختلف طراحی‌های متفاوتی دارند و به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند.

در این مقاله، با ما همراه باشید تا انواع پارکینگ و ویژگی‌های آن را به همراه تصاویر بشناسید و در زمان طراحی، مناسب‌ترین نوع پارکینگ را برای پروژه‌تان انتخاب کنید.

 

معرفی انواع پارکینگ

پارکینگ ها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد.

دسته اول با توجه به نوع استفاده و محل قرارگیری پارکینگ نام‌گذاری می‌شوند و دسته دوم بر اساس هوشمند و غیر هوشمند بودنشان تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

  • دسته اول پارکینگ ها

    • پارکینگ خصوصی

    • پارکینگ عمومی

    • پارکینگ روباز

    • پارکینگ سرپوشیده

 

 

  • دسته دوم پارکینگ ها

    • پارکینگ های هوشمند

    1. پارکینگ روتاری
    2. پارکینگ برجی
    3. پارکینگ پازلی
    4. پارکینگ گرند

     

    • پارکینگ های غیر هوشمند

    1. پارکینگ طبقاتی
    2. پارکینگ بامی
    3. پارکینگ سطحی
    4. پارکینگ زیرزمین 

 

1. پارکینگ خصوصی

پارکینگ هایی که مختص ساکنین ساختمان است و پارک کردن خودرو در آن، برای عموم مردم ممنوع است. 

طراحی پارکینگ خانه ویلایی

 

2. پارکینگ عمومی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، پارکینگی که استفاده از آن برای عموم مردم آزاد است. البته معمولا این نوع پارکینگ ها با دریافت مبلغ مشخصی، بر اساس میزان ساعتی که ماشین در آن پارک می‌شود هزینه دریافت می‌کنند و معمولا در محل‌های شلوغ طراحی می‌شوند.

طراحی پارکینگ عمومی

 

3. پارکینگ روباز 

خیلی مواقع پیش می‌آید که ساختمان، قابلیت طراحی پارکینگ را در درون خود ندارد. در این شرایط، طراح فضایی خارج از ساختمان را به عنوان پارکینگ خودرو در نظر می‌گیرد.

طراحی پارکینگ روباز

 

4. پارکینگ سرپوشیده

همه ما یک‌بار هم که شده وارد این نوع پارکینگ‌ها شده‌ایم. پارکینگ هایی که کاملا دارای فضایی پوشیده هستند.

طراحی پارکینگ سرپوشیده

 

پارکینگ های هوشمند

پارکینگ‌های هوشمند و مکانیزه از جدیدترین نوع پارکینگ ها هستند که امروزه استفاده از آن‌ها به صورت چشم‌گیری رو به افزایش است. از این نوع پارکینگ ها در کشورهای مختلف و در اکثر شهرها استفاده می‌شود. پارکینگ های هوشمند به دلیل نوع ساختارشان و به کار نرفتن رمپ در طراحی‌شان و همچنین استفاده از ماشین‌آلات الکتریکی و دیجیتالی، فضای بسیار کمی را اشغال و از حداکثر فضا استفاده می‌کنند. این نوع پارکینگ ها باعث صرفه‌جویی در هزینه، جلوگیری از آلودگی هوا و همچنین صرفه جویی زمان رانندگان می‌شوند. زیرا خودرو بدون نیاز به راننده به طور مکانیزه به محل پارک خود می‌رود و ورود و خروج ماشین با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. به طور خلاصه می‌توان گفت: با توجه به نیاز روزافزون به خودرو در شهرها و مکان‌های مختلف، پارکینگ های مکانیزه و هوشمند، یک راه‌حل اساسی برای برطرف کردن این چالش بزرگ است.

به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی پارکینگ های هوشمند، هر چه‌قدر تعداد طبقات بیشتر باشد به‌صرفه‌تر و کاربردی‌تر است. 

 

1. پارکینگ هوشمند روتاری

پارکینگ‌ هوشمند روتاری در دو دسته پارکینگ روتاری سواری و پارکینگ روتاری شاسی طراحی می‌شود. این نوع پارکینگ ها، کاربری فراوانی در پروژه‌های ساختمانی کوچک و متوسط تجاری، اداری و خدماتی دارند. نام دیگر پارکینگ های روتاری، پارکینگ های چرغ وفلکی است. انتخاب این اسم به دلیل شباهتی است که با چرخ وفلک دارند با این تفاوت که چرخ وفلک برروی یک مدار دایره‌ای در حال حرکت است اما پارکینگ های روتاری روی مدار بیضی حرکت می‌کنند. این نوع پارکینگ ها فضای کمی اشغال می‌کنند و نصب راحت و آسانی دارند و در صورت نیاز، می‌توان جایشان را تغییر داد. تنها نکته منفی که در مورد پارکینگ های روتاری وجود دارد این است که تعداد محدودی از خودرو را درون خود جای می‌دهند.

به این نکته توجه داشته باشید زمانی که برای پروژه‌ای قصد دارید از پارکینگ روتاری استفاده کنید، می‌بایست محل پارک خودرو (پالت) را یا فقط برای خودروهای سواری یا فقط برای خودروهای شاسی طراحی کنید.

طراحی پارکینگ هوشمند روتاری

 

2. پارکینگ هوشمند برجی

پارکینگ های برجی، معمولا در فضاهایی که وسعت کمی دارند اما در عین حال از ارتفاع مناسبی برخوردار هستند، طراحی ‌می‌شوند. در واقع در مکانی که متراژ زمین، ظرفیت پارک را به تعداد محدودی خودرو می‌دهد می‌توان از ظرفیت پارک خودرو در ارتفاع استفاده کرد.

پارکینگ های هوشمند برجی، به دو دسته پارکینگ مکانیزه برجی افقی و پارکینگ مکانیزه برجی عمودی تقسیم‌بندی ‌می‌شوند. این نوع پارکینگ ها، قابلیت طراحی بر روی ساختمان، داخل ساختمان، بیرون ساختمان، روی زمین، زیر زمین یا قسمتی روی زمین و قسمتی زیرزمین را دارند. همچنین برای جابه‌جایی خودرو از یک بالابر که قابلیت جابه‌جایی در محورهای X,Y, Z را دارد استفاده می‌کنند. این بالابر، خودرو را تحویل گرفته و با توجه به فضاهایی که وجود دارد، خودرو را در محل مناسب پارک می‌کند. 

پارکینگ‌ مکانیزه برجی از جمله گران‌ترین پارکینگ‌ها و همچنین پربازده‌ترین نوع پارکینگ از نظر تعداد خودرو‌ هستند.

طراحی پارکینگ هوشمند برجی

 

3. پارکینگ هوشمند پازلی

پارکینگ‌ پازلی، یکی دیگر از انواع سیستم‌های هوشمند و مکانیزه پارکینگ است. که قابل استفاده در حاشیه پارک‌ها و اماکن تفریحی، حیاط منازل یا ساختمان‌های اداری، پارکینگ‌های رمپی، تعمیرگاه‌ها و حاشیه خیابان‌ها هستند. در این سیستم همیشه یکی از پالت‌ها (محل پارک خودرو) خالی است. با حرکت پالت‌ها به صورت افقی یا عمودی، ورود و خروج ماشین‌ها انجام می‌شود. معمولا از این نوع پارکینگ برای ظرفیت‌های بالا استفاده نمی‌شود زیرا سرعت ورود و خروج خودرو پایین می‌آید. 

طراحی پارکینگ هوشمند پازلی

 

4. پارکینگ هوشمند گرند

پارکینگ‌های گرند، قابلیت تامین فضای پارک برای تعداد بالای خودرو را دارا است. در این نوع پارکینگ، پالت رباتیک، خودرو را تحویل می‌گیرد و در یکی از فضاهای خالی جای‌گذاری می‌کند. برای افزایش سرعت پارکینگ در زمان ورود و خروج خودرو، می‌توان در طراحی آن از چند پالت رباتیک استفاده کرد. پارکینگ گرند، مانند پارکینگ برجی، قابلیت نصب بر روی زمین، زیرزمین و یا ترکیبی از این دو را دارد. 

طراحی پارکینگ هوشمند گرند

 

پارکینگ‌های غیرهوشمند

این نوع پارکینگ ها همان‌طور که از اسمشان مشخص است مخالف پارکینگ های هوشمند هستند و بدون آن‌که به صورت الکتریکی و دیجیتالی از ماشین‌آلات خاصی در طراحیشان استفاده شود؛ ساخته می‌شوند. در این پارکینگ ها، راننده خودرو موظف است جای مناسبی برای پارک ماشین خود انتخاب کند. البته در برخی از آن‌ها از بالابرهای الکتریکی برای هدایت ماشین‌ها به جای رمپ استفاده می‌شود. در این نوع پارکینگ‌ها نیروی انسانی بیشتری، در حال فعالیت هستند.

 

1. پارکینگ طبقاتی

پارکینگ طبقاتی شامل یک ساختمان سرپوشیده چند طبقه است که کاربری آن پارک خودرو است. پارکینگ های طبقاتی در اماکن عمومی (فروشگاه‌ها، پاساژهای بزرگ، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ...) به صورت سرپوشیده طراحی می‌شوند و اغلب خودرو از طریق رمپ داخلی، رمپ خارجی، بالابر و یا سیستم‌های ربات خودرو (ترکیبی از رمپ و آسانسور خودرو) می‌تواند وارد طبقات شود و محل مناسب برای پارک را پیدا کند.

به طور دقیق‌تر پارکینگ های طبقاتی شامل انواع مختلفی می‌شوند:

  • پارکینگ طبقاتی بدون رمپ‌های مجزا
  • پارکینگ طبقاتی با راه خروجی جداگانه
  • پارکینگ طبقاتی با رمپ‌های مستقیم
  • پارکینگ طبقاتی با رمپ‌های حلزونی (به صورت مارپیچ)
  • پارکینگ طبقاتی با طبقات سه ترازه

طراحی پارکینگ طبقاتی

 

2. پارکینگ بامی

پشت‌بام ساختمان‌ها می‌تواند بهترین مکان برای پارک خودروها باشد اما هزینه بسیار زیادی برای تجهیز‌کردن آن صرف می‌شود و در واقع این کار به آسانی انجام نمی‌گیرد. به همین علت اگر در ساختمانی، قصد داشته باشند بام را به پارکینگ تبدیل کنند اغلب برای پارک موتورها، دوچرخه‌ها و وسایل نقلیه‌ای که وزن سبک‌تری دارند این کار را انجام می‌دهند.

ایمنی تجهیزاتی که برای پارکینگ‌های بامی مورد استفاده قرار می‌گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی پارکینگ روی پشت بام

 

3. پارکینگ سطحی (هم کف با ورودی ساختمان)

پارکینگ های سطحی، به پارکینگ هایی گفته می‌شود که صرف نظر از شکل زمین، محلی برای پارک خودرو طراحی می‌شود و بدون نیاز از رمپ، بالابر و... خودرو در محل مناسب می‌تواند پارک شود. و اغلب پارکینگ های سطحی دارای نگهبان هستند تا امنیت پارکینگ را تامین کند. اغلب این پارکینگ ها در ساختمان‌های مسکونی یا تجاری طراحی می‌شوند.

در طراحی پارکینگ های سطحی، علاوه بر فضای مناسب برای پارک ماشین، فضایی را برای جابه‌جایی و گردش خودرو در نظر داشته باشید.

 

4. پارکینگ زیرزمینی

آخرین نوع از پارکینگ های غیرهوشمند، پارکینگ زیرزمینی است. این نوع پارکینگ ها همان‌طور که از اسمشان مشخص است در زیرزمین و اغلب در زیرساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، پارک‌ها، جاده‌ها و درکل غالبا در فضاهایی که متراژ کافی برای ساخت پارکینگ وجود ندارد، ساخته می‌شوند. ساخت این نوع پارکینگ ها بسیار محدود است زیرا هزینه‌های زیادی را به همراه دارند.

طراحی پارکینگ زیرزمینی

 

کلام آخر

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و نقش موثر خودروها در زندگی روزمره مردم، پارکینگ ها ارزش بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. نوآوری‌های بسیاری در زمینه طراحی انواع پارکینگ صورت گرفته است که در حال حاضر بعضی از آن‌ها در حال اجرا و بعضی از آن‌ها در حال بررسی شدن برای استفاده عموم هستند. پیش‌بینی شده است در آینده‌ای نه چندان دور، صنعت پارکینگ پیشرف شایانی خواهد داشت.

 

طراحی پارکینگ | 20 نمونه از جدیدترین و جذاب ترین پارکینگ ها

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید