طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی، اطلاعاتی که مختص طراحان نیست!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

ایده‌های طراحی داخلی پارکینگ مسکونی، نکات مهم طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی، ایمنی در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی، قیمت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

طراحی پارکینگ یک ساختمان مسکونی دقیقا به اندازه طراحی نما و بخش مشاعات آن اهمیت دارد. شاید در گذشته سازه‌ها پارکینگ‌هایی کاملا ساده، بدون دیزاین یا حتی نامناسب با استایل صنعتی و سقف‌هایی پر از لوله و تاسیسات داشتند! اما طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی این روزها متفاوت شده است. توجه به زیبایی بصری و جذابیت این فضا اولویت بالاتری گرفته است و تمام سازه‌ها برای قیمت گذاری، متناسب با همین پارامترها طبقه بندی می‌شوند. حتی طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی و زیبایی آن علاوه‌بر افزایش هزینه، در نظر خریداران نیز اثرگذار است. به همین دلیل باید اطلاعاتی در خصوص طراحی پارکینگ کسب کنید و جزییات و ضرورت‌های آن را بدانید.

در ادامه قصد داریم به بررسی نحوه طراحی پارکینگ ساختمان‌های مسکونی اشاره کنیم و نکات مهم در طراحی پارکینگ را بررسی نماییم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

اهمیت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

اهمیت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

هزینه طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی و دیزاین فضای آن با محاسبه قیمت‌های گزاف متریال‌، بسیار زیاد است. اما به نظرتان اهمیت طراحی پارکینگ چیست که تا این اندازه برای طراحی آن اهمیت قائل می‌شوند؟ طراحی پارکینگ به دلایل خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد که آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از این ماجرا داشته باشید. در ادامه به برخی دلایل اهمیت طراحی پارکینگ اشاره می‌کنیم.

  • جلوه بصری: یکی از اصلی‌ترین عللی که موجب می‌شود طراحی پارکینگ تا این اندازه مورد توجه قرار گیرد، جلوه بصری و زیبایی آن است. پارکینگ خصوصا برای ساختمان‌های جنوبی، ناحیه ورودی ساختمان است. حتی برای سازه‌های شمالی نیز، جلوه و عمق دید در پارکینگ وجود دارد. به همین دلیل برای زیبایی بصری سازه و یکپارچگی هویت آن لازم است تا نسبت به طراحی پارکینگ مسکونی کمی جدی‌تر عمل شود. جذابیت بصری عنصر مهم و مورد توجه در یک سازه محسوب می‌شود.
  • سهولت استفاده: طراحی پارکینگ باید به شکلی باشد که راحتی و سهولت استفاده را برای ساکنان همراه داشته باشد. فضاهای وسیع و مناسب برای پارک خودروها، راهروهای عریض با عبور آسان، نشانه‌ها و راهنمایی‌های مناسب، تأثیر مثبتی در راحتی و سهولت استفاده از پارکینگ دارد. به همین دلیل باید همه چیز در جای خود طراحی و پیاده سازی شود.
  • ایمنی: طراحی پارکینگ باید به شکلی باشد که ضمن درنظر گرفتن زیبایی بصری، ایمنی ساکنان نیز اهمیت داشته باشد. مسیرهای عبوری باید با درنظر گرفتن تزیینات طراحی شده، ایمن باشند. استفاده از متریال ها باید به شکلی خلاقانه باشد تا هیچ فضایی حادثه خیر نشود. برای مثال استفاده از سنگ های نامناسب در رمپ‌هایی که شیب زیاد دارند خطرناک است. استفاده از پیچ‌های تند و بدون دید با عدم نصب آینه محدب به شدت خطرساز است. رعایت این نکات در طراحی بسیار ضروری است.
  • افزایش ظرفیت و بهره‌وری: طراحی بهینه پارکینگ در ساختمان مسکونی به افزایش ظرفیت و بهره‌ وری آن کمک می‌کند. استفاده از طرح‌های هوشمند و جایگذاری مناسب خودروها، کاهش زمان صرفه‌جویی در جستجوی محل پارکینگ و افزایش تعداد خودروهایی که می‌توانند در یک فضا پارک شوند، را ممکن می‌کند.
  • حفظ حریم: طراحی پارکینگ موجب می‌شود تا ضمن زیباسازی فضا، حریم هر خودرو مشخص باشد. حفظ فضای خصوصی ساکنان در این زمینه بسیار مهم است. فضاهای جداگانه و مجزا برای هر واحد مسکونی، ورودی و خروجی مستقل و کنترل دسترسی به پارکینگ از جمله عواملی هستند که در طراحی کلی مدنظر قرار می‌گیرد.
  • نورپردازی مناسب: یکی از پارامترهایی که در بحث ایمنی یک پارکینگ نقش مهمی دارد، نورپردازی مناسب است. هرچند جذابیت نروپردازی در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی به دلیل ساختار خاص و زیبایی بصری مورد توجه قرار می‌گیرد. اما بهتر است بدانید که افزایش امنیت تردد در پارکینگ و دید مطلوب برای پارک کردن خودرو، حاصل همین طراحی نورپردازی هوشمندانه است.

 

پیشنهاد مطالعه: نکاتی که در طراحی پارکینگ باید به آن توجه کرد

 

نکات مهم طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

نکات مهم طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

طراحی پارکینگ در یک ساختمان یا مجموعه فضایی بسیار اهمیت دارد. یک طراحی پارکینگ مناسب و کارآمد به چندین جنبه اهمیت می‌بخشد:

  1. ایمنی: طراحی مناسب پارکینگ به ایمنی و سلامت کاربران آن تأثیر می‌گذارد. این شامل راهروهای وسیع، مسیرهای آسان روان و نورپردازی مناسب می‌شود. ایجاد فضاهای مجزا برای پیاده‌روی و تردد وسایل نقلیه کمک می‌کند تا حوادث و تصادفات کاهش یابند و کاربران با اطمینان بیشتری وارد و خارج از پارکینگ شوند.
  2. ظاهر زیبا: یک طراحی جذاب و زیبا برای پارکینگ، از نظر ظاهری جذابیت و ارزش افزوده به ساختمان یا مجموعه فضایی ایجاد می‌کند. استفاده از عناصر مانند مواد با کیفیت، رنگ‌های مناسب، چیدمان آراسته و نورپردازی متناسب، فضایی دوستانه و دلپذیر برای کاربران پارکینگ ایجاد می‌کند.
  3. ظرفیت و بهره‌وری: طراحی بهینه پارکینگ به افزایش ظرفیت و بهره‌وری آن کمک می‌کند. استفاده از طرح‌های هوشمند و مکان‌یابی مناسب برای جایگذاری خودروها، کاهش زمان صرفه‌جویی در جستجوی محل پارکینگ و همچنین افزایش تعداد خودروهایی که می‌توانند در یک فضا پارک شوند، را ممکن می‌سازد.
  4. دسترسی و سهولت استفاده: طراحی پارکینگ باید دسترسی آسان به ورودی و خروجی‌ها را فراهم کند و مسیرهای راحت و آسان برای پیاده‌روی و استفاده از وسایل نقلیه ارائه دهد. امکانات مانند آسانسورها، پله‌ها، نشانه‌ها و راهنمایی‌ها در طراحی پارکینگ برای کاربران بسیار مهم هستند.
  5. سازگاری با محیط زیست: طراحی پارکینگ باید با محیط زیست سازگار باشد. استفاده از سیستم‌های نورپردازی کم مصرف، جریان هوای طبیعی و احتراق کمتر سوخت‌ها، استفاده از سطوح نفوذپذیر و مناسب برای جذب آب و کاهش آلودگی محیطی از جمله عواملی است که در طراحی پارکینگ محیط زیستی مؤثر هستند.

به طور کلی، طراحی پارکینگ علاوه‌بر بحث زیبایی بصری، با تأثیر مستقیم بر ایمنی، افزایش ظرفیت، بهره‌وری مطلوب ، دسترسی عالی و سهولت استفاده از پارکینگ نقش مهمی در تجربه کاربران و کیفیت کلی پارکینگ دارد.

 

ایمنی در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

ایمنی در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

ایمنی در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی اهمیت بسیاری دارد و باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد. برای دیزاین و ایمنی یک پارکینگ استاندارد باید از نورپردازی مناسب استفاده نمایید. نورپردازی در پارکینگ مسکونی می‌تواند بهبود قابل توجهی در ایمنی فضا داشته باشد. نور مناسب در محیط پارکینگ به ساکنان کمک می‌کند تا بهترین دید را در طول شب و در شرایط نور کم داشته باشند. همچنین، نورپردازی صحیح می‌تواند مناطق تاریک، نواحی خطرناک و پله‌ها را به طور مؤثری روشن کند و نمای بهتری برای دوربین های مداربسته ایجاد کند. برای حفظ ایمنی و ارتقا آن لازم است تا یک ساماندهی مناسب در پارکینگ مسکونی داشته باشید. جانمایی خودروها با توجه به استانداردهای جهانی و همچنین، استفاده از علائم و نشانه‌های مناسب و طراحی شده مطابق با سبک دیزاین پارکینگ در افزایش ایمنی تاثیرات مطلوبی دارد. به غیر از مواردی که مربوط به زیبایی بصری یک سازه است، در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید امکانات ایمنی مناسبی فراهم شود. این موارد شامل آتش‌نشانی، امداد و نجات، دوربین‌های مداربسته، دستگاه‌های اعلام حریق، خطوط ارتباطی و سیستمهای امنیتی است. این امکانات به ساکنان اعتماد و اطمینان می‌بخشند و در صورت بروز هرگونه حادثه یا ضرورت ایمنی، اقدامات لازم را آسان می‌کنند تا ضرر و زیان جانی و مالی رخ ندهد.

در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی باید موانع و خطرات احتمالی را کاهش دهید. این اقدامات شامل استفاده از مواد ضد لغزش بر روی سطوح، حذف موانع اضافی، نصب راهنمایی‌ها و نشانه‌های ایمنی، تأمین اتصال به آتش‌نشانی و سیستمهای امنیتی و موارد این‌چنینی است. این اقدامات در کاهش خطرات و وقوع حوادث کمک می‌کنند. یادتان باشد که نوع متریال خصوصا در نواحی حادثه خیزی مثل رمپ پارکینگ، تاثیر مستقیمی بر ایمنی خواهند داشت.

 

پیشنهاد مطالعه: طراحی پارکینگ [معرفی انواع جدید پارکینگ]

 

ایده‌های طراحی داخلی پارکینگ مسکونی

ایده‌های در طراحی داخلی پارکینگ مسکونی

در پروسه طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی، باید ضمن توجه به کاربرد یک فضا، نسبت به زیباسازی آن نیز اقدامات لازم را انجام دهید. طراحی پارکینگ به دلیل رفت و آمد نسبتا زیاد اهالی هر ساختمان مسکونی، اهمیت زیادی دارد. چرا که جلوه بصری آن و یکپارچگی با هویت نمای سازه و فضای داخلی خصوصا مشاعات، می‌تواند یک هارمونی کامل را بسازد. عدم تناسب هرکدام از این پارامترها موجب می‌شود تا ساختمان شما از دسته بندی ساختمان‌های استاندارد، لوکس و شیک خارج شود. جذابیت بصری پارکینگ به اندازه مشاعاتی مثل راه پله‌ها، پاگردها، لابی و همچنین ورودی آسانسور اهمیت دارد. به همین دلیل باید حتما هوشمندانه عمل کنید و برای جلوه‌های بصری در پارکینگ اصولی را مدنظر قرار دهید. در ادامه به برخی از ایده‌هایی که در طراحی زیبای پارکینگ به شما کمک می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

 

1- نورپردازی پارکینگ ساختمان مسکونی

نورپردازی پارکینگ ساختمان مسکونی

جلوه نور در هر فضایی انکار ناپذیر است. در محدوده پارکینگ به دلیل ساختار خاص همکف بودن یا طراحی در زیر همکف، نور به میزان کم‌تری وجود دارد. به همین دلیل ضمن تامین روشنایی می‌توانید از نورپردازی برای جذاب‌تر شدن پارکینگ استفاده کنید. در این راستا باید نورهای خطی، سقفی و لوستر را مدنظر قرار دهید. برای مثال اگر ورودی یک ساختمان از درب اصلی، به پارکینگ باشد؛ معمولا جهت زیبایی فضا و خلق یک لوکیشن مشابه با لابی، دیزاین ویژه‌ای در این طبقه از پارکینگ لحاظ می‌شود. این دیزاین شامل استفاده از نورهای هالوژنی، نور خطی و لوستر است. معمولا لوسترها و نورهای سقفی که ساختاری بیرونی دارند، متناسب با سبک طراحی سازه انتخاب می‌شوند. مثلا برای ساختمان‌های کلاسیک از لوستر کلاسیک استفاده می‌شود و برای ساختمان‌های مدرن از لوستر با نمای مدرن استفاده خواهد شد.

 

2- استفاده از کفپوش مناسب

استفاده از کفپوش مناسب

زیبایی و جذابیت کفپوش پارکینگ اهمیت ویژه‌ای در ظاهر آن دارد. به همین دلیل معمولا برای طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی خصوصا در طبقه همکف، از متریالی مشابه با متریال‌های استفاده شده در نمای سازه انتخاب می‌کنند. اگر نمای سازه سنگ باشد و محدودیت هزینه یا بودجه در میان نباشد، برای کف پارنیگ از سنگ روشن استفاده می‌شود تا نور را به خوبی منعکس نموده و ظاهر زیبایی در فضا خلق کند.

 

3- استفاده از دیوارپوش مناسب

دیوارپوش پارکینگ

فضای پارکینگ به دلیل عبور و مرور ماشین‌های مختلف و موتور سیکلت، فضایی است نسبتا خشن! پس نیازمند استفاده از متریال‌هایی است که استحکام بالایی دارند و کمتر دچار آسیب می‌شوند. دیوارپوش مناسب برای پارکینگ، باید حتما دارای استحکام خوب، رنگ مناسب و هارمونی با نمای سازه باشد. استفاده از سنگ‌های روشن تلفیق شده با آجر نما یا سنگ های آنتیک از رایج‌ترین طراحی‌هایی است که در پارکینگ اعمال می‌شود. معمولا دیوار پوش مناسب می‌تواند هویت یک فضا را مشخص کند و جذابیت آن را چند برابر کند.

 

4- گچ بری یا طراحی با سنگ

کچ بری یا طراحی با سنگ

استفاده از اکسسوری‌های مختلف جهت دیزاین فضای پارکینگ می‌تواند زیبایی بصری آن را افزایش دهد. به همین دلیل گچ بری انتخاب بسیار مطلوبی در این فضا است. متناسب با سبک سازه می‌توانید از طرح‌های کلاسیک، مینیمال و مدرن استفاده کنید. در این میان متریال‌های گران قیمت‌تر سنگی نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی سنگ‌های دیوارپوش یا ستون نصب شوند و جذابیت آن را بیشتر کنند. این متریال‌ها معمولا گران قیمت‌تر هستند و استفاده از آن‌ها بدون درنظر گرفتن محدودیت بودجه می‌تواند نتیجه عالی داشته باشد.

 

5- استفاده از مجسمه‌های خاص

طراحی پارکینگ و مجسمه سنگی

اگر فضای پارکینگ شما به یک باغچه منتهی می‌شود یا آبنمایی برای این بخش از ساختمان طراحی کرده‌اید، می‌توانید با کمک مجسمه‌های کلاسیک ظاهر فضا را متحول کنید. استفاده از مجسمه‌های سنگی استایلی لوکس و فاخر به پارکینگ می‌بخشد و می‌تواند جبران عدم وجود فضایی مثل لابی باشد. پس سعی کنید از این المان هوشمندانه استفاده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: طراحی پارکینگ | 20 نمونه از جدیدترین و جذاب ترین پارکینگ ها

 

6- استفاده از آبنما در پارکینگ

استفاده از آبنما در پارکینگ

یکی از ایده‌های جدید برای طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی خصوصا در فضاهایی که لابی یا ورودی مناسبی طراحی نشده است، کمک گرفتن از آبنماهای مدرن و امروزی است. این آبنماها در کوچک‌ترین فضاها قابل پیاده سازی هستند. هرچند اگر فضای زیادی داشته باشید می‌توانید آبنمایی با استایل طبیعی طراحی کنید و ساختاری بسیار شیک در فضا ایجاد نمایید.

 

7- استفاده از اکسسوری‌های خاص

استفاده از اکسسوری‌های خاص

در طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی می‌توانید از اکسسوری‌ها کمک بگیرید. تابلوهای نقاشی، استندهای خاص و گلدان‌های مناسب فضای این‌چنینی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌تواند رنگ و بوی این فضای را تغییر دهد. یادتان باشد که در انتخاب اکسسوری نیز، لازم است تا سبک طراحی سازه را مدنظر قرار دهید.

 

8- طراحی درب مناسب پارکینگ

طراحی درب مناسب پارکینگ

شاید اصلا توجه نکرده باشید، اما بخش مهمی از زیبایی پارکینگ وابسته به زیبایی و جذابیت درب و ورودی آن است. به همین دلیل می‌توانید متناسب با سبک طراحی پارکینگ، مناسب ترین ورودی و درب را سفارش دهید تا ساختار آن زیبایی قابل توجهی داشته باشد.

 

قیمت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

قیمت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی

برآورد هزینه طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی اهمیت زیادی برای کارفرما و مجری دارد. افزایش قیمت متریال‌ها به صورت روزانه و هفتگی موجب شده است تا امکان ارائه یک قیمت مشخص برای طراحی و اجرای پارکینگ ساختمان مسکونی میسر نباشد. اما شما می‌توانید با مشورت متخصصین این حوزه، از جزییات پروژه و هزینه‌ها به صورت حدودی مطلع شوید. عقد قرارداد و فیکس کردن قیمت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی، در مدیریت هزینه‌ها به شما کمک شایانی می‌کند.

 

کلام آخر

شاید در ابتدا اصلا متوجه ضرورت طراحی پارکینگ ساختمان مسکونی نبودید! اما هم اکنون می‌دانید که فضای پارکینگ تا چه اندازه نیازمند توجه، دقت و طراحی هوشمندان است. کمک گرفتن از متخصصین و آگاهی از جزییات با مطالعه این مقاله، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

اگر شما نیز تجربه‌ای در این خصوص دارید، حتما در کامنت‌ها برای ما توضیح دهید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید