علت افزایش قیمت سیمان از زبان دولت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

 در ادامه قصد داریم به علت افزایش قیمت سیمان از زبان دولت بپردازیم. با ما همراه باشید.

در صورتی که شما هم از افزایش‌های بسیاری که طی ماه‌های اخیر گریبان بازار مصالح ساختمانی را گرفته شگفت‌زده‌ شده‌اید، توصیه می‌کنیم علت افزایش قیمت سیمان و سایر تجهیزات ساختمانی را از زبان دولت بخوانید. ما در این مقاله، به‌صورت مفصل، هر آنچه باید بدانید شرح داده‌ایم.

دلار، انرژی، بازار بین المللی و... همگی روی بازار مصالح ساختمانی در ایران تاثیر می‌گذارند، اما سیمان طی ماه‌های گذشته افزایش افسارگسیخته‌ای را تجربه کرد. به همین دلیل طبیعی است افراد درگیر در این بازار، بخواهند در مورد علت افزایش قیمت سیمان بدانند.
در صورتی که به‌دنبال منبعی معتبر برای باخبرشدن در مورد قیمت سیمان و انواع مصالح ساختمانی هستید، ما وبسایت الومتریال https://alomaterial.ir  را به شما پیشنهاد می‌کنیم. الومتریال تأمین کننده و عرضه کننده انواع مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است. شما به‌واسطه مجموعه الومتریال می‌توانید انواع مصالح ساختمانی را از تمام کارخانه‌ها خریداری کنید و از قیمت‌های روز باخبر شوید.
 در ادامه قصد داریم به علت افزایش قیمت سیمان از زبان دولت بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

سیمان 1

 

چرا سیمان گران شد؟ 

بازار مصالح ساختمانی به دلیل نوسان‌های قیمت دلار، همیشه در حال تغییر بوده است. با این حال سیمان یکی از کالاهایی است که تنها دستگاه‌های آن از کشورهای دیگر وارد می‌شود. همین موضوع علت گران شدن این محصول استراتژیک را در پاره‌ای از ابهام فرو برده است. 
دلالان همیشه از اخبار برای کنترل بازار سوء‌استفاده کرده‌اند. درباره محصولات استراتژیک، استفاده از اخبار منفی و ایجاد تشنج در جامعه ساده‌تر است. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت سیمان از زبان دولت، وجود همین دلالان شایعه‌پراکن است که بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت با اشاره به افزایش افسارگسیخته قیمت در این بازار، اظهاراتی در این زمینه داشته است. در بخشی از این اظهارات آمده: «متأسفانه به‌محض این‌که شایعاتی در بازار در مورد قطع برق و یا سایر مسائل مطرح می‌شود، یک عده دلال که در کمین برای سوءاستفاده از شرایط نشسته‌اند با خرید بیشتر و انبار کردن محصولات، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، اما این افراد مطمئن باشند که براساس تمهیدات اندیشیده شده برای تنظیم بازار سیمان، قطعاً متضرر خواهند شد.» از این رو می‌توان مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت سیمان در چند ماه گذشته را دلالانی دانست که شایعات را پخش می‌کنند.
از سویی تمام این گفته‌ها را نمی‌توان شایعه دانست. طی سال‌های گذشته چنین برف و سرمایی در کشور بی‌سابقه بوده است. همین موضوع موجب شده برق و گاز بسیاری از کارخانه‌ها قطع شود؛ چرا که اولویت با تأمین برق و گاز مناطق خانگی در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر میزان افزایش قیمت این محصول استراتژیک وابسته به منطقه و تمرکز صنایع متفاوت است، اما تهران و شمال کشور بیشترین سهم را از این افزایش تجربه کرده‌اند. در کلانشهر تهران شاهد رشد دو برابری قیمت‌ها بودیم. این در حالی بود که در مناطق غربی به‌خصوص کرمانشاه، این افسارگسیختگی قیمت‌ها، حدود ۴۰ درصد برآورد شده است.

 

سیمان 2

 

علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی به بازارهای بسیاری وابسته‌اند که نوسانات آن بازارها روی قیمت این تجهیزات ساختمانی تاثیر می‌گذارد. البته شایان ذکر است که بسیاری از این مصالح با بازارهای خارجی قیمت‌گذاری می‌شوند. از جمله این لوازم ساخت و ساز، می‌توان به انواع مقاطع فولادی اشاره کرد.
مهم‌ترین علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش تقاضای بازار یا کاهش عرضه محصولات است. با توجه به وضعیت انرژی که در تابستان و زمستان شاهد آن بودیم، بدیهی است که قطعی برق و گاز بسیاری از کارخانه‌ها موجب افزایش قیمت این تجهیزات شود. 
زلزله طی ماه‌های اخیر غوغاهای بسیاری را در بازار مصالح ساختمانی پدید آورده است. کشور ما هم غم از دست دادن عزیزان خود را در خوی چشید، اما بازسازی‌های گسترده‌ای که در این استان شاهد بودیم، روی بازار مصالح ساختمانی، به‌خصوص سیمان، تأثیر به‌سزایی داشت. به‌طوری که در چند هفته متوالی شاهد افزایش تقاضا در بازار این محصولات بودیم.
تمهیدات سازمان‌های دولتی که برای کنترل بازار در نظر گرفته می‌شوند هم مُسکن‌هایی بیشتر نیستند. به‌طوری که بعد از گذشت مدتی، خود این تمهیدات به‌عنوان دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات در نظر گرفته می‌شوند. در بازار سیمان هم به خاطر افزایش قیمتی که در ابتدای پاییز شاهد آن بودیم، تصمیم بر آن گرفتند که پیش از ثبت سفارش تازه در سازمان بورس، باید فاکتور فروش ۷۰ درصدی خریدهای قبلی را تسلیم دولت کنید.

نوسانات موج‌وار بازار دلار روی همه محصولات تجاری تأثیرگذار است. البته این روزها که خرید و فروش سیمان در بازار بورس باید ثبت شود، کمتر شاهد این موضوع هستیم، اما بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به جای فروش مصالح به ساختمان سازهای داخلی، آن‌ها را به قیمت دلاری در بازار جهانی عرضه کنند. این کار سود بیشتری برای تولید کننده فراهم می‌کند، اما به بازارهای وابسته همچون مسکن آسیب بسیاری وارد می‌کند.
در این میان دریافت به‌روزترین قیمت‌ها از تعداد زیادی تولیدکننده، می‌تواند راه‌حل خوبی برای تمام مسکن‌سازهای ایرانی باشد. برای دنبال کردن اخبار این حوزه و خرید سیمان، انتخاب یک برند بازرگانی با تجربه که خدمات گسترده‌ای را در سطح استانداردهای جهانی ارائه کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما هم به دنبال چنین برندی هستید، ما الو متریال را پیشنهاد می‌کنیم.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید