بهترین سیمان ایرانی چه سیمانی است؟ نقد و بررسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

کدام سیمان بهتر است؟

هر نوع سازه‌ای که در اطراف ما دیده می‌شود به نوعی در ساخت آن از سیمان استفاده شده است. سیمان یکی از ماده‌های پرکاربرد است که نمی‌توان از اهمیت آن غافل شد. در ایران همانند سایر کشورها از سیمان‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام به نوعی مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهترین سیمان ایران چه سیمانی است؟ چنین سوالی را در ادامه پاسخ خواهیم داد.

 

 

سیمان چیست؟

سیمان ماده‌ای پودری است که پس از مخلوط شدن با مقدار مشخصی آب به حالت نرم و خمیری درآمده و روی سطح اجسام جامد مانند سنگ، آجر، بلوک و ... اعمال می‌شود تا پس از خشک شدن آن‌ها را محکم به هم بچسباند و در کنار هم نگه دارد. سیمان انواع مختلفی دارد که اجزای تشکیل دهنده آن با یکدیگر مختلف بوده از این رو کاربردهای متفاوتی دارد در نتیجه شناخت بهترین نوع سیمان ایران کمک می‌کند تا بتوان از آن در جای مناسب خود استفاده کرد.

 

 

بهترین سیمان ایران

بهترین سیمان ایران چه سیمانی است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت سیمان‌ها برحسب خاصیت‌هایی که دارند برای ساخت بخشی از ساختمان و صنایع مناسب هستند؛ در واقع بستگی دارد که از سیمان در کجا قرار است استفاده شود:

 

سیمان پرتلند

به مراحل و فرایند ریختن بتن در محل مورد نظر مانند کف سازه، فونداسیون، سقف و ... بتن ریزی گفته می‌شود. در بتن ریزی از مواد و مصالح مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها سیمان است. بهترین سیمان ایران برای بتن ریزی سیمان پرتلند معمولی (OPC) و سیمان پرتلند پوزولانی (PPC) است. سیمان پرتلند معمولی با گذشت زمان استحکام بیشتری پیدا می‌کند اما سیمان پرتلند معمولی در مدت زمانی کوتاه سفت و سخت می‌‌شود که در ساخت جاده، پیاده‌رو، پله، فونداسیون، ستون ها و ... از آن استفاده می‌شود.

 

سیمان از چی درست میشه + انواع سیمان

 

سیمان پرتلند سرباره

بهترین سیمان ایران برای ساخت و ساز در مناطق ساحلی یا فاضلاب خانه و تصفیه خانه‌ها، سیمان پرتلند سرباره (PSC) است. سیمان پرتلند سرباره در برابر حمله سولفات و کلرید بسیار مقاوم است که مانع از خوردگی ناشی از آب نمک (آب شور) می‌شود.

 

سیمان پرتلند با حرارت کم

بهترین سیمان ایران برای پل‌ها، تکیه گاه‌ها، دال‌ها، سازه‌های نگهدارنده آب  و ... سیمان پرتلند با حرارت کم است. سیمان‌های پرتلند با حرارت کم همانطور که از نام آن پیداست به دلیل حرارت‌زایی کم در هوای گرم از اتصال سرد جلوگیری کرده و مانع ایجاد ترک و تنش‌های حرارتی می‌شود که از آسیب به سازه‌ها خودداری می‌کند. سیمان پرتلند با حرارت کم جزو تیپ چهار سیمان‌ها هستند که عمده کاربرد آن در ساخت ساختمان‌ و سازه‌های حجیم است.

 

 

سیمان سفید

بهترین سیمان ایران برای طراحی‌های معماری و تزئینی، سیمان سفید است. به سیمان سفید سیمان پرتلند معمولی سفید (WOPC) نیز گفته می‌شود. از سیمان سفید در پروژه‌های ساختمانی بزرگ در کارهای تزئینی برای پر کردن شکاف کاشی‌های دیوار و همچنین وسایل سرامیکی سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. سیمان سفید قابلیت ترکیب با رنگدانه‌ها را داشته که می‌توان از آن قرمز روشن، زرد، آبی و سبز را به وجود آورد.

 

سیمان زودگیر

نوعی از سیمان وجود دارد که گیرایی فوری دارد به همین دلیل به سیمان زودگیر معروف و شناخته شده است. سیمان زودگیر، سیمان تیپ 3 بوده که یکی از بهترین سیمان‌های ایران است و برای بعضی از پروژه‌ها مناسب است، از جمله:

  • پروژه‌هایی که در محیط شلوغ و در معرض رفت و آمد قرار دارند
  • پروژه‌هایی که در آن وقت کم است و باید به سرعت آماده شوند
  • پروژه‌هایی در منطقه‌ دارای آب و هوای سرد که انجماد و ذوب روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد.

 

سیمان پوزولانی

نوع دیگری از بهترین سیمان ایران، سیمان پوزولانی است که در ساخت ملات و مصارف معمولی کاربرد دارد. سیمان پوزولانی در پروژه‌های حجیم و در محیط‌های گرم بسیار کاربرد دارد زیرا استفاده از این سیمان مقرون به صرفه بوده و بیشتر پیمانکاران و سازندگان برای کاهش هزینه‌ها از آن استفاده می‌کنند. جلوگیری از ترک خوردن سطحی و گسترده در بتن، کاهش بتن ریزی، کاهش میزان حرارت حاصل از آبگیری و افزایش پایایی بتن جزو مزایای استفاده سیمان پوزولانی است که گاهی جایگزین سیمان‌های پرتلند می‌شود.

 

 

راه‌های تشخیص بهترین سیمان ایران

سیمان‌ها ممکن است نامرغوب بوده که باعث نتیجه غیر ایده‌آل و حتی بروز خسارت‌های بزرگ شوند. بهتر است سیمانی را انتخاب کرده که:

  • رنگ سیمان خاکستری با سایه‌هایی از سبز روشن باشد
  • داخل آن تکه‌های سخت و کلوخه وجود نداشته باشد که ناشی از جذب رطوبت هوا است
  • هنگام مالش دادن در دستان نرم و ریز باشد زیرا زبر بودن نشانه‌ای از وجود ناخالصی و درصدی از شن در آن است
  • هنگام خرید دمای آن نسبتا سرد باشد
  • پس از مخلوط کردن با آب بوی خاک ندهد در غیر این صورت ناخالصی داشته و کیفیت لازم را ندارد
  • پس از ریختن سیمان در سطل آب اندک زمانی ذرات آن شناور بمانند و بعد ته نشین شوند
  • تاریخ تولید سیمان برای روزهای اخیر باشد زیرا به مرور زمان مقاومت آن کم می‌شود

 

همه چیز درباره سیمان + انواع و ویژگی ها

 

جمع بندی

کشور ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده و صادرکنندگان سیمان است که انواع سیمان‌ها را تولید کرده و به فروش می‌رساند. انتخاب بهترین سیمان ایران وابسته به کاربرد آن است که باید در جای درست خود استفاده شود. در این متن با چند نمونه از بهترین نوع سیمان‌ها آشنا شدیم که با شناخت درست و آگاهانه در مسیر توسعه صنایع و ساخت و سازها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید