انتخاب بهترین کفپوش پاسیو برای خانه شما!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

انواع کفپوش برای حیاط و پاسیو، طراحی کف حیاط و فضای بیرونی مثل پاسیو با سنگ فرش، کفپوش بتنی، کاشی و مصالح دیگر

حیاط، پاسیو، بالکن و تراس از فضاهای باز در معماری ساختمان‌ها به شمار می‌روند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب به بررسی انواع کفپوش‌ها برای این نوع فضاها به خصوص انواع کفپوش مناسب حیاط و پاسیو می‌پردازیم.

تعریف پاسیو

به نقل از ویکی‌پدیا، پاسیو (به فرانسوی: Patio) یا نورخان به حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقف نورگذر و شیشه‌ای اطلاق می‌شود که معمولاً در میان خانه‌ها و کاشانه‌ها یا چسبیده به ساختمانهای مسکونی ساخته می‌شوند و در آنها گونه‌های گیاهی پرورش داده می‌شوند. به دیگر سخن، نورخان یک گلخانه درون-ساختمانی است. کارکرد نورخان در خانه بیشتر برای فراهم آوردن نور کافی و بسنده، سبزی محیط و زیبایی است.

تعریف حیاط

باز هم با ارجاع به ویکی‌پدیا، حیاط فضایی در معماری است که دو کاربرد ذیل را دارد:

  • صحن خانه و زمین جلوی ساختمان که اطراف آن محصور باشد.
  • آن قسمت از عرصه که در اشتغال ساختمان نباشد، معمولاً محصور، گل‌کاری و درختکاری می‌شود.

حیاط در قدیم

حیاط در خانه‌های قدیمی مرکز و قلب ساختمان بوده‌است. حیاط مرکزی همراه با ایوان در هر سمت، ویژگی‌ای بود که از گذشته‌های دور در معماری ایرانی به چشم می‌آمد. همچنین حیاط محلی برای برگزاری مراسم مختلف نظیر مراسم مذهبی، عروسی و تجمع اقوام بوده و معمولاً چهار گوش بود. ابعاد حیاط را تعداد و عملکرد فضاهای اطراف آن تعیین می‌کنند. هر حیاط معمولاً یک حوض و چند باغچه دارد که بسته به شرایط مختلف محلی نظیر آب و هوا و عوامل فرهنگی اشکال متفاوتی می‌یابد.

حیاط از نظر لغوی

حیاط در فرهنگ دهخدا به معنی محوطه و هرجای دیوار بست و سرای و خانه آمده‌است. واژه‌های دیگری مثل ساحت، صحن، میان‌سرا، صحن‌سرای نیز به همین معنی هستند.

کفپوش پاسیو از عوامل مهم در طراحی پاسیوی شما است زیرا نوع مصالح انتخاب شده برای آن بر روی ظاهر فضای شما تاثیر می گذارد. پس برای انتخاب آن به عواملی چون: ابعاد و اندازه پاسیو، بودجه خودتان، اقلیمی که در آن هستید، دیگر مصالح استفاده شده در فضای خارجی و نمای ساختمان و... توجه کنید.

 انواع کفپوش حیاط و پاسیو

کفپوش حیاط و پاسیو از نوع شن و ماسه - Gravel

اغلب ما تصور می‌کنیم کفپوش پاسیو باید دارای سطحی محکم و یکنواخت باشد به همین علت ممکن است مصالح شن و ماسه اولین گزینه‌ای نباشد که وقتی ایده طراحی کفپوش پاسیو مطرح می‌شود، به آن فکر کنیم. اما شما به کمک کفپوش شن و ماسه می‌توانید فضایی زیبا را در مقابل خانه خود طراحی کنید. اگر به مصالح شن و ماسه برای کفپوش حیاط و پاسیوی خود فکر کردید خوب است بدانید استفاده از شن و ماسه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای طراحی حیاط شما است و همچنین این مصالح ارزان قیمت و مقرون به صرفه و نصب آن به آسانی انجام می شود و نیاز به متخصص مخصوص خود ندارد. 

  • از ویژگی های مثبت کفپوش شن و ماسه:
    • زهکشی برای زمانی که باران می آید کار راحتی است و شما میتوانید دیگر نگران جمع شدن آب در حیاط نباشید.
    • همچنین مصالح شن و ماسه از رشد علف های هرز جلوگیری میکند و امکان رشد آن ها را غیرممکن میکند.
    • دارای تنوع رنگی بالایی است.
    • این مصالح میتواند با دیگر مصالح ترکیب شود و به فضا زیبایی خاص بدهد.
  • از ویژگی های منفی کفپوش شن و ماسه:
    • برای فضاهایی که رفت و آمد در آن بالا است، راه رفتن روی آن ناراحت کننده است.
    • با اگر میخواهید در پاسیوی خود پابرهنه باشید، اذیت خواهید شد.
    • از آن جایی که شن و ماسه حتی با راه رفتن روی آن در حال تغییر است، این ویژگی کار راه برای مراقبت از این کفپوش سخت میکند، شما دائما باید آن را مرتب کنید.
    • به مرور زمان به خاطر عواملی چون: وزش باد یا باران شدید برخی از آن ها از بین می روند.

وب سایت بسازوبچین ویژگی های مثبت و منفی کفپوش شن و ماسه را به شما گفت. اما به عنوان نکته پایانی از کفپوش شن و ماسه خوب است بدانید اگر شما به دنبال مصالحی با نصب آسان هستید، کفپوش شن و ماسه بهترین گزینه برای حیاط شما است. به کمک رنگ های متنوعی که در شن و ماسه است ظاهری خاص و زیبا به فضای شما می دهد و شما میتوانید در کنار خانواده از اوقات فراغت خود در فضای باز لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: بین ایوان، بالکن و پاسیو چه تفاوت هایی وجود داره؟

ترکیب شن و ماسه و سیمان برای حیاط

کفپوش حیاط از نوع بتن - Concrete

بتن هم از مصالحی است که قیمت آن ارزان و مقرون بصرفه و نصب آن برای کفپوش حیاط به نسبت آسان است. اگر بخواهیم با کفپوش شن و ماسه آن را مقایسه کنیم دارای ماندگاری بالاتری است. در واقع اگر شما از حیاط و پاسیوی خود به درستی محافظت کنید، کفپوش بتن هم برای مدت طولانی دوام می آورد و شما میتوانید برای سال های زیادی از آن استفاده کنید. اما خوب است بدانید، مصالح بتن نسبت به (انجماد و ذوب) یخ زدن و گرمای شدید، حساسیت نشان میدهد. این نکته به این معنا نیست که مثلا مصالح بتن در طول زمستان دیگر قابل استفاده نیست، خیر! این یعنی شما در طول زمان تعمیرات لازم را انجام دهید و به خوبی از آن مراقبت کنید.

کفپوش بتن، تنوع زیادی در ابعاد و اندازه دارد که برخی از آن ها به صورت ورقه ورقه ای (قطعه، قطعه) هستند که برای زیباتر شدن فضای حیاط از این مدل استفاده می کنند یا این مدل را با خود کفپوش بتن ترکیب میکنند. اما اگر ماندگاری و دوام برایتان نسبت به زیبایی ارزش بیشتری دارد، تنها از خود بتن استفاده کنید و از فضای باز خود لذت ببرید.

کفپوش بتنی برای حیاط و پاسیو

کفپوش حیاط و پاسیو از نوع سنگ فرش - Pavement

بسیاری از افراد کفپوش سنگ فرش را همان کفپوش بتن می دانند اما این درست نیست کفپوش سنگ فرش شاید در یکسری از ویژگی ها مشابه بتن باشد اما تنوع بیشتری در رنگ و ابعاد و اندازه دارد. کفپوش سنگ فرش بالعکس دو کفپوش شن و ماسه و بتن، دارای نصب به نسبت سختی است که نیازمند نیروی متخصص برای نصبش در کف حیاط دارد و خوب این عمل هزینه اضافی را با خود به همراه دارد. گفته شد: این کفپوش دارای ویژگی های مشابه کفپوش بتن دارد. پس اگر در منطقه سردسیر زندگی می کنید به این موضوع توجه داشته باشید که کفپوش سنگ فرش به مرور زمان براثر تغییرات آب و هوایی دچار ترک میشود و نیازمند تعمیراتی است. اما با همه اینا، کفپوش سنگ فرش به نوبه خود زیبایی خاصی به فضای بیرونی شما می دهد که می توانید از آن لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: طراحی باغ در بالکن، راه حلی مناسب برای ایجاد فضای خارجی زیبا در خانه!

مدل سنگ فرش فضای بیرونی

کفپوش فضای بیرونی از نوع آجر سفالی - Clay Brick

اگر به دنبال این هستید که پاسیوی شما سبکی کلاسیک داشته باشد یا حال و هوای گذشته در آن احساس شود، کفپوش آجر سفالی بهترین گزینه برای کف حیاط شما است. کفپوش آجر سفالی به فضای باز ظاهری زیبا و چشم گیر میبخشد. و خوب است بدانید نصب این کفپوش به نسبت دیگر کفپوش هایی که در بالا گفته شد دشوار تر و هزینه ی آن بیشتر است. پس حتما قبل از اینکه کفپوش های آجرسفالی انتخاب نهایی شما برای کف حیاط شود به بودجه خود توجه کنید. از ویژگی خوب این کفپوش این است که این امکان را به شما می دهد تا پاسیوی خود را با هر شکل هندسه ای که دوست داشتید، طراحی کنید و از آن لذت ببرید.

کفپوش آجر سفالی در حیاط و پاسیو

کفپوش حیاط و پاسیو از نوع سنگ - Flagstone

کفپوش سنگ، جزء کفپوش های زینتی است که اگر هزینه برایتان اهمیت ندارد میتواند بهترین و زیباترین گزینه برای کفپوش حیاط و پاسیو شما باشد. درواقع فضایی لوکس به شما تحویل می دهد. نصب کفپوش سنگ، کاری دشوار و نیازمند فرد حرفه ای است. اگر تصمیم نهایی شما برای کف پاسیو منزلتان، سنگ است حتما از مشاوران متخصص در این زمینه مشورت بگیرید تا بهترین رنگ و نوع سنگ که مناسب فضای شما باشد را تهیه کنید. به عنوان مثال: سنگ ها این ویژگی را دارا هستند که برخی از آن ها برای فضاهای سرد و برخی برای فضاهای گرم مناسب هستند. پس قبل از تهیه سنگ مورد نظر خود به این نکات توجه داشته باشید.

کفپوش سنگی حیاط و پاسیو

کفپوش حیاط و پاسیو از نوع کاشی - Tile

کفپوش کاشی، معمولا مصالحی است که اغلب افراد برای حیاط خود انتخاب می کنند. تمیز کردن کفپوش کاشی کار آسانی است و راه رفتن روی آن احساس بدی را به مخاطب انتقال نمی دهد. کاشی ها طیف وسیعی از رنگ، طرح، ابعاد و اندازه را دارا هستند و این موضوع دست شما را برای انتخاب طرح و رنگی مناسب فضا باز می گذارد. و با وجود تنوع در الگوهای تصویری که در اختیار شما می گذارد، مقرون به صرفه هستند و هزینه بالایی ندارند. و خوب کاشی هم مانند دیگر کفپوش ها در کنار ویژگی های مثبت، ویژگی های منفی هم دارند از جمله: اگر کاشی خیس شود، لغزنده میشود. و از آنجایی که حیاط در فضای باز قرار دارد اکثر مواقع احتمال اینکه مرطوب باشد وجود دارد. اما زیبایی که کفپوش کاشی به کف پاسیو و حیاط شما می دهد ارزشش را دارد که از آن برای کفپوش حیاط منزلتان استفاده کنید.

طراحی کف حیاط با کاشی

کفپوش پاسیو و حیاط از نوع سنگ کاشی - Cut Stone

به سنگ تراشیده، سنگ کاشی گفته می شود. در اصل سنگ هایی هستند که به صورت کاشی برش خورده اند تا براحتی بتوانید از آن ها در کفپوش پاسیو و حیاط استفاده کنید. سنگ کاشی ها هم دارای تنوع زیادی هستند که به فضای بیرونی ظاهری چشم گیر می دهند که از بهترین نوع آن میتوانیم به سنگ های مرمر اشاره کنیم. برخی علاقه دارند کفپوش سنگ کاشی را بدون فاصله ای در کنار یکدیگر قرار دهند و برخی دیگر در بین آن ها فاصله ای ایجاد میکنند که معمولا به کمک شن و ماسه آن را پر میکنند. و این موضوع کاملا سلیقه ای است. 

کفپوش حیاط و پاسیو با سنگ و کاشی شکسته

 

پیشنهاد شما برای طراحی کف حیاط و پاسیو چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برچسب ها:
کفپوش
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید