کدام عایق صوتی بهتر است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

عایق صوتی به‌منظور کاهش سروصدا و جلوگیری از ورود آن به داخل محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال‌های اخیر افزایش جمعیت و همچنین آلودگی‌های گوناگون اعم از صوتی و غیرصوتی، باعث شده‌است، تا روش‌های نوین برای عایق‌بندی ساختمان‌ها به‌وجود بیاید. یکی از این راهکارهای مؤثر، عایق صوتی است که به‌منظور کاهش سروصدا و جلوگیری از ورود آن به داخل محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع عایق‌های صوتی با پوشاندن و آب‌بندی درزهای موجود در درب و پنجره، مانع ورود صدا به درون محیط می‌شود. البته در این‌‎ خصوص نیز عایق‌های متنوعی طراحی و ساخته شده‌است که هرکدام از آن‌ها کاربرد و مزایای خاص خود را دارند.

اکنون یک‌سری سؤال در ذهن به‌وجود می‌آید که بهترین عایق صوتی کدام است؟ عایق‌های صوتی باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ هنگام خرید عایق‌های صوتی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ عایق صوتی الاستومری چیست و چه کاربردی دارد؟ استفاده از عایق صوتی چه مزایایی برای محیط‌های مسکونی دارد؟ در ادامه برای پاسخ به این سؤالات و بررسی خصوصیات بهترین عایق‌های صوتی با ما همراه باشید.

 

عایق صوتی چیست؟

به‌طورکلی فوم‌های درزگیر و صداگیر که با جذب صداهای خارج از محیط، مانع ورود آن‌ها به درون ساختمان می‌شوند، عایق صوتی گفته می‌شود. این عایق‌ها نیز متناسب با نیاز محیط‌های مختلف، در انواع و مدل‌های متنوع ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند و به‌تبع آن هزینۀ تهیه و نصب عایق‌ با یکدیگر متفاوت است. بدین ترتیب هنگام تهیه و استفاده از این عایق‌های پرکاربرد، تمامی جوانب را مدنظر قرار دهید و سپس مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات را انتخاب و خریداری کنید.

 

نحوۀ عملکرد عایق صوتی

 

 

همواره آلودگی های صوتی وجود دارند، زیرا ایجاد سروصدا یکی ناهنجاری‌های موجود در دنیای ماشینی و مکانیزه امروزی است. در این راستا وقتی صدا به یک سطح برخورد می‌کند، منعکس شده و یا جذب می‌شود. درواقع بعضی مواقع جذب شدن آن با ورود سروصدا به درون محیط همراه است. بر همین اساس عایق‌های صوتی با بستن درزهای موجود، از ورود امواج صوتی به درون محیط جلوگیری می‌کنند و بدین ترتیب فضای آرام‌تری برای زندگی، کار، ورزش و غیره به‌وجود می‌آورد.

البته باید توجه داشته باشید که عایق صوتی براساس کیفیت ساخت و نوع قرارگیری قیمت‌های متفاوتی دارند و هرکدام از آن‌ها برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند. به‌عنوان مثال، از عایق‌های پنجره نمی‌توانید برای درب استفاده کنید، زیرا نه تنها نمی‌تواند تمامی بخش‌ها و درزها را بپوشاند، بنابراین می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم عایق‌های صوتی، تناسب و سازگاری آن‌ها با محیط است.

 

کیفیت جذب صدا، نشان‌دهندۀ بهترین عایق‌های صوتی

در صورتی‌ که قصد خرید بهترین عایق‌های صوتی را دارید، باید بدانید کیفیت جذب صدا مهم‌ترین عامل است، چراکه هرچه جاذب صدای عایق بهتر باشد، به‌نسبت صدای کمتری به درون محیط نفوذ می‌کند و بدین نحو شاهد کاهش صدا در ساختمان خواهید بود. عایق صوتی الاستومری ازجمله بهترین و باکیفیت‌ترین جذب‌کنندۀ صدا هستند که شاهد استفادۀ گسترده از آن در محیط‌های مختلف اعم از مسکونی، اداری و تجاری هستیم.

شما نیز اگر قصد خرید بهترین عایق صوتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این محصول را انتخاب و خریداری کنید. قطعاً کیفیت و کارایی مطلوب این عایق‌ها موجب کاهش آلودگی‌های صوتی می‌شود و زندگی در یک فضای آرام و عاری از هرگونه صدا را تجربه خواهید کرد. جهت دریافت مشاوره خرید انواع عایق میتوانید با کارشناسان شرکت بهین فلکس در تماس باشید.

 

تفاوت عایق صوتی با عایق حرارتی

 

چ

 

در بسیاری از موارد، عدم آگاهی مصرف‌کنندگان درخصوص کاربرد و تفاوت‌های عایق‌های صوتی و حرارتی، باعث شده‌است تا نتوانند هنگام خرید این عایق‌ها یک انتخاب درست داشته باشند. در این رابطه باید بگوییم که عایق‌های حرارتی صرفاً برای جلوگیری از هدررفتن انرژی در فصل‌های گرم و سرد سال به‌کار برده می‌شوند.

بدین صورت که در فصل تابستان، مانع خروج هوای خنک می‌شوند و علاوه‌بر این از ورود هوای گرم به درون محیط نیز جلوگیری می‌کنند. در فصل پاییز و زمستان نیز به همین ترتیب، اما با عملکرد بالعکس. به‌گونه‌ای که مانع ورود هوای سرد به درون محیط می‌شود و از همه مهم‌تر با بستن تمامی درزها، از هدر رفتن هوای گرم محیط ساختمان‌ها جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

البته عایق‌های حرارتی نیز خاصیت جذب صدا را دارند و تا حد زیادی می‌توانند آلودگی‌های صوتی را کاهش دهند. اما در کل عایق‌های حرارتی با هدف بهبود دمای درون محیط و جلوگیری از هدررفتن انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌طور که باید و شاید در مقابل کاهش میزان صدا نمی‌توانند کاربرد مؤثری داشته باشند.

اما در مقابل، عایق صوتی صرفاً با هدف کاهش میزان صدای درون محیط طراحی و ساخته شده‌است. به‌طوری‌که با پوشاندن تمامی درزها و مجاری ورود صدا، یک محیط آرام را برای زندگی، تحصیل، کار و غیره به‌وجود می‌آورد. با این توصیف اگر هدف شما از خرید عایق ساختمانی، کاهش میزان صداهای محیطی و آلودگی‌های صوتی است، توصیه می‌کنیم از عایق صوتی باکیفیت و استاندارد استفاده کنید.

 

بهترین عایق‌های صوتی

در بازار برای کاهش میزان سروصدا انواع مختلفی از عایق‌های صوتی وجود دارد. به‌طوریکه هرکدام از آن‌ها عملکرد خاص خود را دارند و بر مکان و کاربرد خاصی ساخته شده‌اند. در این‌ خصوص بعضی از بهترین مدل‌های عایق صوتی به شرح زیر عبارت است از:

 

1. عایق صوتی الاستومری

یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع عایق‌های صوتی، عایق الاستومری (الاستومریک) نام دارد. این محصول از مقاومت بالایی در برابر انواع آلودگی، بخار آب، رطوبت و سروصدا برخوردار است. از خصوصیات بارز این محصول می‌توان به وزن بسیار کم، انعطاف‌پذیری بالا و عایق کاری مناسب انواع تأسیسات ساختمانی و کانال‌های هوا اشاره کرد. درواقع با خرید عایق‌ الاستومری، با یک تیر دو نشان می‌زنید. بدین صورت که علاوه بر عایق صوتی، به‌عنوان عایق‌های حرارتی و برودتی به‌کار برده می‌شوند.

 

2. عایق صوتی آکوستیک

 

 

این دسته از عایق‌های صوتی نیز در انواع و مدل‌های مختلف تولید شده‌اند و بعضی از آن‌ها وزن سنگین‌تر و برخی دیگر عملکرد بالاتری نسبت به سایر عایق‌ها دارند. عایق‌های آکوستیک با پرکردن تمامی سطوح و درزها، موجب کاهش فرکانس‌های مختلف شده و بدین ترتیب، سروصداهای محیطی را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. البته باید توجه داشته باشید که وزن و ضخامت این نوع از عایق‌ها، تأثیر بسزایی در عملکرد آن‌ها دارد. بدین نحو با افزایش وزن و ضخامت عایق آکوستیک، به‌نسبت میزان آلودگی‌های صوتی نیز کاهش می‌یابد.

 

3. عایق صوتی پشم سنگ

 

 

عایق پشم سنگ با ترکیبی از مواد معدنی تولید شده‌اند. به همین سبب عملکرد مطلوبی درخصوص جذب آلودگی‌های صوتی دارد. تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل‌آمده نیز نشان داده‌است که این عایق سفت و سخت، قادر است تا تمامی درزها را به‌طور کامل بپوشاند و بدین ترتیب میزان صدای درون محیط را به حداقل برساند. خاطرنشان می‌شود که این نوع عایق قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و برای کاهش هزینه‌های عایق‌بندی صوتی محیط‌های مختلف، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

عایق صوتی از روش‌های کارآمد و مؤثر برای کاهش آلودگی‌های صوتی است. به‌طوری‌که در بسیاری از اماکن، این نوع از عایق به‌کار برده می‌شود و شاهد عملکرد مطلوب آن هستیم. البته کاربرد عایق‌های صوتی صرفاً به محیط‌های مسکونی محدود نمی‌شود، بلکه در اماکن تجاری، اداری و تأسیسات صنعتی و غیرصنعتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، بنابراین هنگام تهیۀ عایق صوتی می‌بایست ابتدا نوع محیط، ابعاد، مساحت و کاربرد آن را مدنظر قرار دهید و سپس مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین عایق‌ها را تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید