مرگ عابر بر اثر ریزش سنگ نمای ساختمان و پیچ کردن سنگ نمای ساختمان با جهان فرود

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

ما در این مقاله به علت ریزش سنگ نما و همچنین خسارات جانی و مالی که می توانند برای عابرین پیاده و یا ساکنین داشته باشد می پردازیم.

مرگ عابر پیاده بر اثر ریزش سنگ

ریزش سنگ نمای ساختمان از جمله اتفاقات رایج در صنعت ساخت و ساز است. دلیل این امر نیز مربوط به نحوه اتصال سنگ نما است. جدا شدن سنگ نما خطرات بسیاری دارد و ممکن است موجب خسارت جانی و مالی برای افرادی شود که در آن محل حضور دارند. ما در این مقاله به علت ریزش سنگ نما و همچنین خسارات جانی و مالی که می توانند برای عابرین پیاده و یا ساکنین داشته باشد می پردازیم.

 

 

روش نصب سنگ نمای ساختمان

ریزش سنگ نمای ساختمان ممکن است بر اثر دلایل مختلفی رخ دهد. در بسیاری از موارد توجه نکردن افراد سازنده به قوانین ساخت و ساز موجب این امر می شود. گاهی نیز افراد به صورت آگاهانه به دلیل اینکه بار مالی پروژه را کاهش دهند، قوانین و نکات را در نصب سنگ نما نادیده می گیرند. سنگ نما به دلیل اینکه وزن زیادی دارد، اگر هنگام ریزش به افراد یا اشیا برخورد کند، خسارات زیادی را به بار می آورد. در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل سقوط سنگ نمای ساختمان پرداخته شده است اما قبل از آن نیاز است روش نصب سنگ نما را بشناسیم. دو روش اصلی برای نصب سنگ ساختمان وجود دارد که شامل نصب خشک و تر می باشد. در روش نصب تر، از ملات استفاده می شود که از قدیمی ترین روش های نصب سنگ نماست. در روش خشک از پیچ و مهره برای نصب سنگ نما استفاده می شود.

 

دلایل ریزش سنگ نما

یکی از مهم ترین دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان مربوط به روش اتصال آنهاست. از اینرو اتصال با روش تر و استفاده از ملات نامناسب می تواند از دلایل عمده ریزش سنگ نمای ساختمان باشد. اگر چسبندگی ملات کم باشد، سنگ نما به خوبی به بدنه ساختمان متصل نمی شود و احتمال سقوط آن وجود دارد. این عدم چسبندگی ملات دلایل مختلفی دارد که عبارت اند از :

 

روش خشک متصل کردن سنگ نما و کار در ارتفاع

روش خشک متصل کردن سنگ نما و کار در ارتفاع

 

ترکیب ملات : ملات از ترکیب سیمان، ماسه و آب ساخته می شود. اگر هر کدام از این مواد بیشتر یا کمتر از میزان لازم با هم مخلوط شوند، ممکن است باعث کاهش چسبندگی در ملات شوند. همچنین وجود مواد آلی و مواد سولفات دار در ملات نیز باعث کاهش چسبندگی آن می گردد.

کیفیت مواد : موادی که در ساخت ملات استفاده می شوند، اگر دارای کیفیت مناسبی نباشند، ممکن است موجب کاهش چسبندگی و ریزش سنگ نمای ساختمان شوند. به عنوان مثال عدم استفاده از ماسه شسته شده در تهیه ملات، موجب کاهش چسبندگی آن می شود.

از دلایل دیگر ریزش سنگ نمای ساختمان، عدم رعایت نکات مهم هنگام نصب سنگ نما است. به عنوان مثال مشاهده می شود که هنگام چسباندن سنگ نما، برای کاهش مدت زمان خشک شدن ملات از سیمان خشک در لابه لای ملات ها استفاده می شود. در این حالت چسبندگی سنگ نما به بنده ساختمان به شدت کاهش می یابد. همچنین گاهی برای صرفه جویی در هزینه ها، به جای ملات از نخاله های ساختمانی برای پر کردن درز و شکاف ها استفاده می شود. همه این موارد می تواند منجر به سقوط و ریزش سنگ نما گردد.

فرسودگی ملات : از دلایل دیگر ریزش سنگ نمای ساختمان، می توان به فرسودگی ملات اشاره کرد. با گذشت زمان، نفوذ رطوبت و آب به سنگ نما و ملات پشت آن، موجب فرسوده شدن و ریزش آن می شود. برای جلوگیری از این شرایط، می توان از روش های ضد آب کردن سنگ نما استفاده کرد.

 

خسارات مالی ریزش سنگ نما

خسارات مالی ریزش سنگ نما

 

انعطاف پذیری پایین ملات : ملات به دلیل ترکیبی که دارای فاقد مقاومت کششی است. وجود سیمان درون ملات موجب می شود که این ترکیب فقط در برابر فشار مقاوم باشد و در اثر نیروهای کششی مانند وزش باد یا نیروهایی که ساختمان وارد می شود، مقاومتی نداشته باشد. این عامل ممکن است موجب سقوط سنگ نما در اثر نیروی ضربه گردد.

بلایا و حوادث طبیعی : گاهی با وجود رعایت تمام نکات گفته شده، ممکن است ریزش سنگ نمای ساختمان باز هم رخ دهد. در اینصورت علت آن ممکن است مربوط به شرایط آب و هوایی مثل سرما و گرمای شدید باد که موجب ترک خوردن سنگ نما می گردد. همچنین بادهای شدید می تواند استحکام سنگ نما را تحت تاثیر قرار دهد. وجود باران های اسیدی و آلودگی های موجود نیز از دیگ عواملی هستند که می توانند موجب سستی سنگ نما شده و در نهایت باعث ریزش و سقوط آن شوند.

 

خسارت ریزش سنگ نما

سنگ های نما معمولا دارای ابعاد بزرگی  هستند. تراورتن و مرمریت از جمله مهمترین سنگ هایی است که برای نمای خانه و زیباسازی آن کاربرد دارد. این سنگ ها برای حمل آسان و چسبندگی راحت در ابعاد بزرگ برش داده می شوند، بنابراین وزن نسبتا زیادی دارند. در این صورت سقوط هر قطعه از این سنگ های نما می تواند خسارات زیادی را بر جای بگذارد. خسارت جانی و ملی زیادی ممکن است بر اثر سقوط سنگ نمای ساختمان ایجاد شود. خسارت های جانی از دردناک ترین و مهمترین خسارت هایی است که ممکن است در اثر ریزش سنگ نمای ساختمان ایجاد شود. مرگ عابران پیاده، ساکنان خانه و یا کارگران مشغول کار در اثر سقوط سنگ نما بسیار هولناک است. همچنین خسارت دیدن ماشین ها و اتومبیل ها از دیگر مواردی است که در اثر ریزش سنگ نما اتفاق می افتد.

 

قوانین مربوط به ریزش سنگ نمای ساختمان

ریزش سنگ نمای ساختمان همانطور که در پاراگراف های قبل اشاره شد، به دلیل سنگین بودن و ارتفاع زیاد، در صورت برخورد به افراد یا اشیا می تواند خسارات زیادی را بر جای بگذارد. در بسیاری از موارد ممکن است شنیده باشیم که عابر پیاده در اثر ریزش سنگ نما، جان خود را از دست داده است. همچنین برخورد سنگ نما به اتومبیل هایی که در کنار ساختمان پارک هستند، نیز می تواند خسارات هنگفتی را بر جای بگذارد. سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کند این است که مسئولیت ریزش سنگ نمای ساختمان بر عهده کیست؟ چه کسی باید خسارات مربوط به ریزش سنگ نما را بپردازد ؟ پاسخ این دست از سوالات را در مبحث قوانین مربوط به ریزش سنگ نما می توان یافت.

 

استفاده از نخاله به جای ملات برای اتصال سنگ نما

استفاده از نخاله به جای ملات برای اتصال سنگ نما

 

اگر بنا به دلایل گفته شد، سنگ نما ساختمان دچار ریزش شود، و ساختمان در حال ساخت باشد، جبران خسارت و فرد مسئول، فرد سازند یا پیمانکار ساختمان است. اما اگر ساختمان کامل و دارای سکنه باشد، مسئولیت این اتفاق و جبران خسارت بر عهده مدیر یا صاحب ساختمان است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که خسارات ناشی از ریزش سنگ نما، تا 5 سال پس از ساخت نیز بر عهده مهندس ناظر و سازنده ( پیمانکار) ساختمان می باشد. چرا که عدم رعایت نکات مهندسی در ساخت و ساز( استفاده از نیروی غیر متخصص و همچنین مواد غیر استاندارد) اغلب موجب ریزش سنگ نما می گردد و نظارت بر این موارد بر عهده سازنده و ناظر ساختمان می باشد. بعد از گذشت 5 سال، هرگونه خسارت و ریزش سنگ نما، بر عهده مدیر و صاحب ساختمان است.

 

کدام قسمت از ساختمان بیشتر دچار ریزش سنگ نما می شود؟

معمولا قسمت هایی از ساختمان بیشتر دچار ریزش سنگ نما می شوند. این قسمت ها بیشتر در نواحی هستند که ضربه و فشار وارد شده به آنها بیشتر است. از جمله این نواحی می توان به بالای درب ورود و خروج ساختمان و همچنین بالای درب پارکینگ اشاره کرد. چرا که باز و بسته شدن در و یا به هم خوردن شدید درب در اثر ضربه یا باد، می تواند موجب فشار به سنگ نما و ملات زیر آن گردد و باعث لق شدن سنگ نما و در نهایت سقوط آن شود.

 

علائم ریزش سنگ نما

ریزش سنگ نما اتفاقی نیست که به صورت یکباره رخ دهد. معمولا قبل از ریزش سنگ نمای ساختمان، علائمی وجود دارد که در مورد خطر سقوط هشدار می دهد. بنابراین بررسی سنگ نما و دوغاب آن هر چند مدت یکبار می تواند از وضعیت سنگ نما خبر دهد. بنابراین ریختن بندکشی یا دوغاب بین سنگ ها و همچنین تبله کردن سنگ نما از مهم ترین علائمی است که نشان می دهد ملات پشت سنگ دچار فرسودگی و هوازدگی شده و دیر یا زود سنگ نما دچار سقوط می شود. همچنین اگر در اثر ضربه به سنگ، صدایی شبیه به صدای طبل توخالی شنیده شود، بدین معناست که سنگ به خوبی به ملات و بدنه ساختمان نچسبیده و خطر سقوط آن وجود دارد.

 

استفاده از پیچ و مهره برای اتصال محکم سنگ نما و کار در ارتفاع

استفاده از پیچ و مهره برای اتصال محکم سنگ نما و کار در ارتفاع

 

راه های جلوگیری از ریزش سنگ نما

یکی از مهمترین روش هایی که می توان از ریزش سنگ نمای ساختمان جلوگیری کرد، پیچ و مهره کردن سنگ ها به بدنه ساختمان است. پیچ و رولپلاک نما باعث می شود سنگ ها به صورت فیزیکی و با نیروی قوی به بدنه ساختمان متصل شوند و در اثر عواملی مثل فرسوده شدن ملات و هوازدگی دچار ریزش نگردند. بنابراین با استفاده از این روش علاوه بر جلوگیری از خطرات و خسارات ناشی از ریزش سنگ نما، می توان عمر سنگ نما را طولانی تر کرد. بنابراین روش های خشک که به صورت فیزیکی موجب اتصال محکم سنگ نما به بدنه ساختمان می شوند، روش های مناسب تری نسبت به روش تر  استفاده از ملات برای اتصال سنگ نما به ساختمان، محسوب می شوند.

شرکت های بسیاری وجود دارند که در این زمینه فعالیت داشته و با پیچ و رولپلاک کردن سنگ نمایی که با روش تر به بدنه ساختمان متصل شده است، خطر سقوط آن را به شدت کاهش می دهند. از جمله شرکت های فعال در حوزه می توان به شرکت میهن راپل و شرکت جهان فرود اشاره کرد. نصب سنگ نما و کار در ارتفاع از جمله خدماتی است که به صورت تخصصی از سوی این شرکت ها ارائه می گردد.

منبع سایت: پیچ کردن سنگ نمای ساختمان

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
شرکت جهان فرود
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

ممنون بابت توضیحات خوبتون و من برای جلوگیری از ریزش سنگک نما سنگ هارو پیچ رولپلاک میکنم.

باتشکر جهان فرود

پاسخ
میهن راپل
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

برای جلوگیری از ریزش سنگ ایا میشه سنگ هارو عایق کاری کرد یا نه؟؟

پاسخ
بهنام
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

سنگ نما حتما باید پیچ و رولپلاک بشه و غیر از این راهی برای محکم سازی ساختمان وجود نداره. بنظرم این کار با طناب انجام بشه خیلی بهتر از داربست هستش چون هزینه های کمی و وقت کمتری صرف کار میکنید.

تا سنگ نریخته لطفا اینکار را اجرا کنید و از شرکت پیچ و رولپلاک با تجربه استفاده کنید.

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید