آشنایی با تمام اصول کاشی کاری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آشنایی با اصول کاشی کاری یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در انجام نازک کاری ساختمان است. در روند این کار به پوشش دیوارهای ساختمان پرداخته شده یا آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و کف پوشانده می‌شوند. در ادامه به معرفی تمام قواعد و اصول کاشی کاری می‌پردازیم.

یک کاشی کار ماهر، به تمام مراحل نصب کاشی و سرامیک های مختلف اشراف کامل دارد. بدیهی است که بسته به کیفیت و ظرافت کار، قیمت کاشی کاری نیز متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با این صنعت و هنر قدیمی با ما همراه باشید.

تاریخچه کاشی‌کاری

کاشی‌کاری از زمان‌های دور در معماری اصیل ایرانی رواج داشته است. اگر از بناهای تاریخی در سرتاسر کشورمان دیدن کنید، می‌توانید شاهکارهای جذابی از کاشی‌کاری را در آن‌ها مشاهده کنید. سقف انواع مساجد، خانه‌های اعیانی، گنبدها و ... در سال‌های گذشته با کاشی پوشانده می‌شود و افراد متخصص در آن زمان، به تمام اصول کاشی کاری و قواعد اصلی آن اشراف داشتند. درواقع می‌توان گفت کاربرد کاشی در سال‌های گذشته متفاوت با امروز بوده و بیشتر جنبه تزئینی و زیبایی داشته است. حتی می‌توان ادعا کرد که این نوع از کاشی‌کاری به‌عنوان سمبل معماری اصیل ایرانی در سطح جهانی شناخته می‌شود.

 امروزه نیز از کاشی در نازک‌کاری ساختمان‌ها و بیشتر برای فضاهایی که با رطوبت بیشتری درگیر هستند استفاده می‌شود. در برخی از موارد صرفا برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه از کاشی‌های رنگین و جذاب استفاده می‌شود؛ اما برخی از طراحان داخلی، کاشی را یک پوشش خوب و جذاب برای بعضی دیگر از دیوارها نیز می‌دانند و از آن برای طراحی دکوراسیون‌های متفاوت و خاص استفاده می‌کنند.

کاشی چیست؟

حال که به‌صورت کامل با تاریخچه کاشی‌کاری و همچنین کاربرد آن چه در گذشته و چه در زمان حال آشنا شدیم، نوبت به معرفی کاشی می‌رسد. کاشی درواقع از فرآورده‌های سرامیکی است که به علت پخته شدن در دمای معین، به حالتی نیمه شیشه‌ای می‌رسد که شکننده بوده و ظرافت خاص خود را دارد. این فرآورده سرامیکی در طرح‌ها و نقش و نگارهای مختلفی ساخته می‌شود که می‌تواند انواع سلیقه‌های افراد را به‌راحتی پوشش دهد. همچنین کاشی‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند تا شما بتوانید به‌راحتی از آن برای پوشش دیوارهای مختلف در ساختمان خود استفاده کنید.

 

اصول مربوط به کاشی‌کاری

کاشی‌کاری مانند سایر مراحل ساخت بنا، دارای اصول و قواعد خاصی است که هر کاشی کار باید آشنایی کافی با آن‌ها داشته باشد و بتواند در روند کاشی‌کاری، به آن‌ها عمل کند. رعایت اصول کاشی کاری باعث می‌شود تا درنهایت کاشی‌ها با ظرافت و نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و جلوه خاصی ایجاد کنند.

تمیز بودن محیط

قبل از اینکه کاشی‌کار شروع به نصب کاشی‌ها کند باید محیط کاملا تمیز و عاری از هرگونه گچ، خاک، آهک و یا هر نوع ملات دیگری باشد. تمیز بودن محیط یکی از اولین اصول کاشی کاری است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

تراز کردن سطح

اولین اصلی در کاشی‌کاری مربوط به تراز بودن سطح مربوطه است. فرقی نمی‌کند که کاشی‌کاری مربوط به سطح زمین و یا دیوارهای یک ساختمان باشد؛ سطح موردنظر باید کاملا تراز باشد تا کاشی کار بتواند کاشی‌ها را در کنار هم بچیند و به انجام کار بپردازد. بعد از اینکه سطح کار را به‌خوبی تراز بندی کردید که کاملا یک دست و صاف باشد، باید به سراغ اصل دوم در مراحل کاشی‌کاری بروید.

کرم بندی

اصل دوم در کاشی‌کاری ساختمان مربوط به کرم بندی است. کرم بندی درواقع مربوط به آستر کاشی است که باید به‌خوبی و با دقت بالا انجام شود. برای کرم بندی سطح موردنظر، باید ملاتی از مخلوط سیمان و ماسه در اختیار داشته باشید و آن را به صورت یک لایه خیلی نازک و بعضا ضخیم‌تر (بسته به شرایط سطح) روی سطح مربوطه کشیده و سپس بلافاصله کاشی‌ها را بر روی آن قرار دهید.

توجه داشته باشید که در این مرحله از کار، نباید اجازه دهید آستر کاشی سفت شده و سپس آن کاشی‌ها را بچینید، بلکه باید به‌سرعت این کار را انجام دهید تا کاشی‌ها به‌خوبی به آستر بچسبند. در صورتی که آستر سفت شده و خاصیت چسبندگی خود را از دست دهد، نمی‌تواند کاشی‌ها را به‌خوبی نگهداری کند و ممکن است لق بزنند.

توجه به طرح کاشی‌ها

در برخی از موارد ممکن است کاشی مورداستفاده، دارای طرح و نقش و نگار خاصی باشد. در چنین حالتی اصول کاشی کاری می‌گویند که کاشی کار باید دقت خود را به کار گرفته تا بتواند این نقش و طرح را به‌خوبی به اجرا درآورد. این دقت باید با سرعت بالا عجین شود تا قبل از سفت شدن آستر، کاشی‌کار بتواند کاشی‌ها را بر روی سطح بچیند. بدیهی است که قیمت کاشی کاری برای چنین کاشی‌هایی که طرح‌های منظم دارند، بیشتر از کاشی‌های ساده و بدون نظم خاص است.

انتخاب چسب کاشی یا استفاده از ملات دوغاب

از دیگر اصولی که در راستای کاشی‌کاری باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب بین چسب و ملات دوغاب برای چسباندن کاشی است. هر دوی این مواد نتیجه یکسانی داشته و از چسبندگی بالایی برخوردارند که می‌توانند به‌خوبی کاشی‌ها را بر روی سطح نگهدارند. استفاده از چسب کاشی به مراتب ساده‌تر بوده و با تمام اصول کاشی کاری نیز سازگار است. همچنین در صورتی که از چسب کاشی استفاده کنید، از کثیف کاری های ملات دوغاب به دور می‌مانید. از طرف دیگر از آنجایی که ملات قیمت به‌مراتب به‌صرفه‌تری دارد، طرفداران خاص خود را داشته و عده زیادی استفاده از آن را به چسب‌های کاشی ترجیح می‌دهند.

استفاده از توری مرغی برای افزایش چسبندگی

یکی از مهم‌ترین اصول در کاشی‌کاری، چسبندگی کاشی‌هاست. بدون شک کاشی نباید به‌راحتی از دیوار جدا شود، بلکه باید کاملا محکم به آن چسبیده باشد. برای افزایش چسبندگی‌هایی که به دیواره نصب می‌شوند، می‌توان از توری مرغی و یا رابیتس استفاده کرد.

نکات مربوط به انتخاب کاشی

اولین قدمی که برای کاشی‌کاری باید برداشته شود، انتخاب کاشی و خرید آن است. لازم است بدانید که انتخاب کاشی نیز اصول خاص مربوط به خود را دارد که باید به آن توجه داشته باشید. شما باید برای هر فضا کاشی‌های متناسب و خوبی را انتخاب کنید تا کاشی‌کار بتواند با تکیه بر اصول کاشی کاری و قواعد این کار، فضا را به‌خوبی مزین کند.

بهتر است کاشی که برای پوشش دیوارها انتخاب می‌کنید، دقیقا هم‌عرض با کاشی‌های انتخاب‌شده برای کف باشند. در چنین حالتی خط اتصال زیبایی برای آن‌ها در لبه دیوارها ایجاد می‌شود. اغلب کاشی‌کاران مجرب، به این اصل در انتخاب کاشی تأکید دارند. در صورتی که فضای موردنظر شما کوچک است، باید به سراغ کاشی‌های با رنگ روشن‌تر بروید تا فضا حالت تنگ و تاریک به خود نگیرد.

برای انتخاب کاشی‌های مخصوص کف، باید به لعاب کاشی نیز دقت بسیار زیادی داشته باشند. در صورتی که کاشی بسیار لیز باشد برای استفاده در کف مناسب نیست؛ چراکه راه رفتن روی آن بسیار سخت شده و امنیت شما به خطر می‌افتد.

 

انتخاب کاشی‌کار

چنانچه شما بهترین و باکیفیت‌ترین کاشی موجود در بازار را نیز خریداری کنید، در صورتی که توسط یک کاشی‌کار مجرب و ماهر نصب نشوند، نمی‌توانند جلوه خاص و زیبایی داشته باشند. پس باید به خاطر داشته باشید که مهارت و هنر کاشی‌کار نیز در اصول کاشی کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ممکن است دریافت خدمات از افراد مجرب در این زمینه، قیمت کاشی کاری بیشتری برای شما داشته باشد؛ اما روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها خدمات باکیفیت را در ازای یک هزینه منصفانه و متناسب دریافت کنید. در این زمینه شما می‌توانید از وب‌سایت و یا اپلیکیشن "خدمت از ما" کمک بگیرید. "خدمت از ما" بزرگ‌ترین بازار آنلاین خدمات است که در این زمینه به شما کمک می‌کند.

نحوه استفاده از خدمت از ما

برای این کار کافی است که به صفحه وب‌سایت یا اپلیکیشن "خدمت از ما" مراجعه کرده و خدمت موردنظر خود را به همراه شهر خود وارد کنید. سپس سؤالات دیگری از شما پرسیده می‌شود که باید به آن‌ها نیز جواب داده و درنهایت سفارش خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، متخصصان فعال در این زمینه، یعنی کاشی‌کارانی که در محدوده شهر شما فعالیت می‌کنند، به شما پیشنهاد قیمت می دهند.

شما می‌توانید با کاشی‌کاران مختلف درباره قیمت انجام کار به توافق برسید که این موضوع از مزیت‌های ثبت سفارش در "خدمت از ما" به شمار می‌رود. سابقه کاری و میزان رضایت از فرد متخصص در صفحه شخصی او موجود بوده و شما می‌توانید بر این اساس انتخاب خود را انجام دهید. مراحل ثبت سفارش و همکاری با متخصص در این سایت به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود که این موضوع از دیگر مزایای "خدمت از ما" است.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید