چیلر آب و خنک و هوا خنک چه تفاوتی با هم دارند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله تفاوت‌های چیلر آب خنک و هوا خنک را از دیدگاه عملکردی، نگهداری، مصرف آب و ساختار بررسی میکنیم

دو چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک از لحاظ سیکل تبریدی که در هر دو سیکل تبرید، از نوع تراکمی تبخیری و یکسان هستند ولی در این مقاله بیشتر سعی داریم تا به بررسی دقیق و فنی تفاوت‌ چیلر هوا خنک و آب خنک بپردازیم پس اگر علاقه داشتید تا از آن ها اطلاع داشته باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک

چیلر آب خنک و هوا خنک را میتوان از دید و منظرهای مختلفی بررسی کرد که در ادامه قصد داریم این دو دستگاه را از نظر عملکرد، مصرف آب، ساختار و نگهداری آن‌ها بررسی کرد .

ولی در ابتدا قصد داریم باور اشتباهی که درباره این دو سیستم وجود دارد را از بین ببریم، خیلی از افراد تصور میکنند که چیلر آب خنک، آب را خنک میکند و دمای ایجاد شده را به محیط انتقال میدهد و چیلر هوا خنک، هوا را خنک کرده و به محیط تزریق میکند ولی این باور کاملا اشتباه است!

برای اینکه دلیل غلط بودن این باور را توضیح دهیم باید کمی به عقب برگردیم و در صفحه چیلر سایت آسا تهویه توضیح دادیم که چهار قطعه یا عضو وجود دارد که تفاوت بین چیلرها ایجاد میکن که عبارت است از:

  1. کمپرسور
  2. شیر انبساط
  3. اواپراتور
  4. کندانسور

تفاوت اصلی بین چیلر آب خنک و هوا خنک در کندانسور آن‌ها است.

وظیفه کندانسور در چیلر

کندانسور وظیفه دارد تا مبردی که در حالت گاز قرار دارد را به مایع تبدیل میکند. در فرآیند سیکل تبریدی چیلر، کندانسور دقیقا بعد از کمپرسور قرار میگیرد و گرمای مبرد را از آن گرفته و به مایع تبدیل میکند.

حالا در این فرآیند اگر کندانسور از هوای بیرون برای گرفتن گرمای مبرد استفاده کند به آن کندانسور هوا خنک گفته میشود و اگر کندانسور گرما را به وسیله آب بگیرد به آن کندانسور آب خنک گفته میشود.

خوب پس متوجه شدیم فرق اصلی بین چیلر آب خنک و هوا خنک در کندانسور آن‌ها است.

برای اینکه بهتر و دقیق‌تر فرق و تفاوت بین چیلر آب خنک و هوا خنک را متوجه شویم بهتر است تا همانطور که گفتیم این تفاوت را از چندین دیدگاه بررسی کنیم.

1 - مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک از نظر مصرف آب

با توجه به اینکه مقداری از آب برج خنک کننده در اثر تبخیر کم می شود، نیاز به آب جبرانی است و چیلر آب خنک مصرف کننده آب است اما در مدار چیلر هوا خنک آب وجود ندارد و نیازی به آن نیست. در مناطقی که آب کافی وجود ندارد و یا قیمت آن بیشتر است، بهتر است از نوع هوا خنک استفاده شود. اهمیت عدم وجود آب در مدار چیلر کمپرسور هوا خنک در این است که طبق آنچه در شکل های بالا توضیح دادیم، از آنجایی که چیلرهای کمپرسور هوا خنک نیازی به برج خنک کننده ندارند، بنابراین مصرف نمی کنند. اب. فقط یک بار در راه اندازی اولیه چیلر مقدار معینی آب ضد یخ داخل اواپراتور چیلر پر می شود و پس از آن دیگر نیازی به آب نیست.

2- مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر عملکردی

ما در مورد تفاوت عملکرد چیلر هوا خنک و آب خنک صحبت کردیم و متوجه شدیم که چیلر هوا خنک برای اینکه گرمای مایع مبرد را بگیرد و آن را از حالت گاز به مایع تبدیل کند از هوای محیط استفاده میکند، حال فرض کنید دمای محیط بالا باشد؛ عملا راندمان این چیلر کاهش پیدا میکند ولی چیلر آب خنک به این صورت است که گرما را به وسیله آب میگیرد و راندمان آن تحت تاثیر شرایط آب و هوایی نیست از همین رو شاید بتوانیم بگوییم که چیلر آب خنک در مناطقی که آب و هوای معمولی دارند عملکرد بهتری نسبت به چیلر هوا خنک دارد. 

در مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند نمیتوانیم از چیلرهای آب خنک استفاده کنیم! چرا که این سیستم برای خنک کردن کندانسور از برج خنک کننده استفاده میکند و در آب و هوایی که رطوبت دارد برج خنک کننده راندمان خوبی ندارد و در این شرایط آب و هوایی برج خنک کننده کارایی ندارد و نباید از چیلر آب خنک استفاده کرد.

3- نگهداری چیلر آب خنک و هوا خنک

در چیلرهای هوا خنک باید هر چند وقت یکبار کویل‌های کندانسور را شست، آنطوری که مشخص است چیلر هوا خنک کمتر از مدل چیلر آب خنک نیاز به نگهداری دارد؛ چیلرهای آب خنک به دلیل اینکه در لوله‌های آن‌ها آب جریان دارد احتمال رسوب و خوردگی در آن‌ها زیاد است؛ به همین دلیل نیاز به مراقبت و نگه‌داری بیشتری نسبت به چیلر هوا خنک دارند.

4- تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر ساختاری

چندین بار اشاره کردیم که هر دو دستگاه چیلر هستند و از اجزایی مانند اواپراتور، کندانسور، کمپرسور و شیر انبساط تشکیل شده‌اند و تنها فرق آن‌ها در مدل کندانسور است که یکی از هوای محیط برای گرفتن گرمای مبرد استفاده میکند و دیگری از آب تامین شده توسط برج خنک کننده برای این کار استفاده میکند.

کندانسور آب خنک معمولا از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله است. کندانسور هوا خنک از لوله های فین دار (شبیه رادیاتور) تشکیل می شود که فن هوا را از میان آن دمیده و آن را خنک می کند.

در این مقاله سعی کردیم تفاوت‌های چیلر آب خنک و هوا خنک را از چندین دیدگاه بررسی کنیم و شما اطلاعات مناسبی بدست آورید که در صورت قصد خرید چیلر بتوانید بهترین انتخاب متناسب با نیاز خود را پیدا کنید. البته بهترین راهکار مشاوره با متخصصین این حوزه است که مشاورین شرکت آسا تهویه به صورت رایگان شما را در این زمینه راهنمایی میکنند.

برچسب ها:
چیلر
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید