انواع محصولات بتنی و کاربرد آنها در ساختمان سازی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

با توجه به جایگاهی که بتن در صنعت ساختمان‌سازی دارد، شناخت اجزا و انواع آن برای فعالین انی عرصه امری ضروری محسوب می‌شود.

در حقیقت کارایی بالای بتن در ساخت‌و‌ساز به قابلیت و انواع گسترده آن بر‌می‌گردد. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی انواع محصولات بتنی و کاربرد آنها در ساختمان سازی بپردازیم.

 

بتن چیست و چه استفاده‌ای در صنعت ساختمان‌سازی دارد؟

بتن به عنوان کارآمد‌ترین مصالح ساختمانی در اکثر پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و عمرانی به کار می‌رود. این ماده مرکب حاصل ترکیب سیمان پرتلند و سنگدانه‌های شن و ماسه با مقدار مشخصی از آب است. اجزا و کاربرد بتن در ساختمان‌سازی به مقدار ترکیبات آن بستگی دارد. بتن با کیفیت و مرغوب بتنی است که مقدار آب به سیمان آن به نسبت کم باشد. از نظر وزن و حجم انواع محصولات بتنی را در سه گروه معمولی، سبک و سنگین قرار می‌دهند. انواع محصولات بتنی و کاربرد آنها در ساختمان سازی به روش ساخت و مواد به کار رفته در آن بر‌می‌گردد. در ادامه به معرفی متداول‌ترین انواع محصولات بتنی در صنعت ساخت‌وساز می‌پردازیم:

بتن ساده یا معمولی

از متداول‌ترین نوع بتن بوده و حاصل مخلوط سیمان، آب و سنگدانه‌های ریز و درشت است. گیرایش اولیه بتن معمولی بین 30 الی 90 دقیقه بوده و مقاومتی بین 20 تا 40 مگاپاسکال دارد. از بتن ساده اغلب برای روسازی و بخش‌های نه چندان پیچیده ساختمان استفاده می‌شود.

بتن سبک

در طی سال‌های اخیر استفاده از بتن سبک در ساختمان‌سازی به شدت افزایش یافته است. این بتن وزن کمتری به نسبت بتن معمولی داشته و موجب کاهش وزن سازه می‌شود. سنگدانه‌های به کار رفته در بتن سبک شامل پوکه، شیل‌ها و رس‌ها و موادی مثل ورمیکولیت و پرلیت هستند. بتن سبک تراکمی کمتر از 240 کیلو‌گرم در متر مربع دارد. یکی از شرکت های تولید کننده محصولات ساختمانی و بتنی، شرکت کندو به آدرس سایت https://candoo-pro.com استه که با رعایت استانداردهای جهانی این محصولات رو تولید و در بازار ایران موجود می کند.

ماهیت بلوک سبک، زیر مجموعه ای از بتن می باشد که درآن، از سبکدانه ها و یا مواد حباب زا به جای سنگدانه استفاده می گردد. سبکدانه ها و یا مواد حباب زا، هماننده سنگدانه ها تامین کننده خواص فیزیکی بلوک سبک می باشند با این تفاوت که، در بلوک سبک مواردی مثل وزن، عایق صوت و حرارت، کارپذیری بالا و دوام از مهم ترین پارامترها هستند. بلوک سبک در ابعاد حجیم تر به نسبت بلوک های بتنی متراکم برای استفاده در دیواره های غیر باربر داخلی و خارجی ساختمان تولید می شوند.

 

بتن آرمه

بتن آرمه که به نام بتن سیمانی تقویت شده نیز شناخته می‌شود با فولاد در اشکال مختلف ترکیب می‌شود. این ساختار موجب افزایش مقاومت کششی بتن شده و سختی زیادی به آرمه می‌دهد.

بتن پیش ساخته

منظور از بتن پیش ساخته، اشکالی از بتن‌ها هستند که در کارگاه‌ها و کارحانه‌های مختلف درون قالب ریخته‌ می‌شوند. بتن پیش ساخته از مقاومت بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن باعث کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه خواهد شد.

 

 

 

بتن هوا‌دهی شده

در ساختار این بتن 3% تا 6% هوا به ترکیب بتن وارد شده و تخلخل هوا ایجاد می‌شود. بتن هوا‌دهی شده (اتوکلاو) از مقاومت بالایی در برابر گرما و صدا برخوردار بوده و به عنوان پنل پوششی در سقف و کف ساختمان به کار می‌رود.

بتن آسفالتی

بتن آسفالتی یک ماده مرکب است که معمولا از آن برای روسازی راه‌ها و جاده‌ها استفاده می‌کنند. این بتن مخلوطی از قیر، فیلر، شن و ماسه به نسبت مشخص است که آن را به صورت گرم در سطح جاده‌ها کوبیده و پخش می‌کنند. مقاومت و دوام بالا در برابر سایش و فرسودگی برخی از مزایای بتن آسفالتی است.

بتن آهکی

همانطور که از اسم این نوع بتن پیداست در ساخت آن به جای سیمان از بتن استفاده شده است. با اینکه این بتن پیشینه‌ای طولانی دارد و در بنا‌های قدیمی بسیاری از آن استفاده شده امروزه بیشتر برای استخر‌ها و دیوار‌های کوچک به کار می‌رود.

کاربرد بتن در احداث سازه‌های مختلف

بتن ماده‌ای مقاوم و محکم است و عایقی در برابر گرما و صوت محسوب شده و به کاهش انرژی کمک می‌کند. به کار‌گیری بتن در احداث و سازه‌های مختلف به مراقبت و تعمیر کمی نیاز دارد. به همین دلیل است که از این محصول برای ساخت پل، سد، سازه‌های دریایی، خانه‌ها، خیابان و جاده‌ها استفاده می‌شود.

بررسی مزایا و معایب بتن در ساخت‌و‌ساز

از بتن برای فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی مختلفی استفاده شده و محدودیتی برای آن وجود ندارد. انواع و محصولات بتنی از مقاومت فشاری بالایی برخوردار هستند و کمترین آسیب را در برابر فرسودگی و هوازدگی می‌بینند. قابل پاشش بودن بتن باعث شده تعمیراتی مثل رفع ترک یا شکاف به سادگی انجام شود. بعضی از انواع بتن را می‌توان به عنوان عایق صوتی یا حرارتی در نظر گرفت. قیمت مناسب، دسترسی ساده و عدم نیاز به تعمیر برخی دیگر از مزایای بتن در ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوند.

اما این ماده معایب خاصی مثل منبسط و منقبض شدن هم دارد؛ بتن با تغییر دما و حرارت منقبض و منبسط شده و ترک می‌خورد. همچنین بتن در برابر آب کاملا نفوذ‌ناپذیر نبوده و با ورود آب به بافت بتن، حجم آن افزایش یافته و می‌ترکد.

 

 

بلوک سقفی؛ بهترین محصول ساخته شده از بتن

وقتی صحبت از انواع محصولات بتنی و کاربرد آنها در ساختمان سازی می‌شود، باید به بلوک سقفی هم اشاره کرد. بلوک سقفی متریالی است که بین تیرچه‌ها قرار گرفته و جایگزین بلوک‌های سفالی و سیمانی شده است. بلوک‌های سقفی وزن بسیار کمی داشته و به همین دلیل روی وزن سازه و کاهش مصرف انرژی تاثیر مثبت دارند. بلوک سقفی از مواد مختلفی مثل بتن و یونولیت ساخته می‌شود. بلوک سقفی ضدآب، مقاوم و سبک بوده و در مصرف آب و هزینه بار صرفه‌جویی می‌کند. این بلوک نصب آسانی داشته و در برابر صدا و گرما عایق محسوب می‌شود.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید