صفر تا صد بازسازی کف و کف سازی ساختمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

یکی از پایه ای ترین  و مهمترین مراحل بازسازی یک خانه کف سازی یا بازسازی کف ساختمان است. در صورت اجرای نادرست باید همه چیز از اول اجرا شود!

یعنی تخریب و بازسازی دوباره همه قسمت ها. اجرای کف یا همان کف سازی ساختمان بعد از نصب تاسیسات اصلی انجام می شود. در این مقاله قصد داریم انواع مختلف مواد و مصالحی که برای کف سازی یک ساختمان استفاده می شود را بررسی کرده، سپس مراحل بازسازی را با تفکیک و جزئیات به اطلاعتان برسانیم و در نهایت در مورد بازه قیمتی که برای کفسازی باید در نظر بگیرید، صحبت کنیم.

انواع کفپوش های ساختمانی

بر اساس اینکه در نظر داشته باشید فضاهای داخلی یا خارجی خانه را کف سازی کنید، می توانیم دو دسته کلی داشته باشیم:

1- کفپوش های مناسب داخل ساختمان

منظور از داخل ساختمان، قسمت های مسقف است که با رطوبت، گرما و آلودگی های محیطی در ارتباط نیستند. مثلا اتاق خواب، پذیرایی، راهروها و ... . کفپوش های زیر از رایج ترین انواع کفپوش های مورد استفاده برای داخل ساختمان است.

  • سرامیک
  • سنگ
  • پارکت
  • لمینت
  • پی وی سی
  • چسبی
  • سه بعدی
  • اپوکسی
  • پلاستیکی
  • رولی

2- کفپوش هاس مناسب فضاهای بیرونی ساختمان

 

 

فضاهای بیرونی ساختمان مکان هایی هستند که سقف نداشته و در معرض مستقیم باد و گرما و رطوبت هستند. مثلا می توان تراس، حیاط، پارکینگ، روف گاردن، پشت بام و ... را نام برد. طبیعتا مواد و مصالحی که برای این کابردها استفاده می شوند باید مقاوم و سخت و در عین حال زیبا باشند. که برخی از پرکابردترین آنها عبارتند از:

  • سنگ
  • موزاییک های پلیمری
  • واش بتن
  • بتن اکسپوز
  • موزاییک های ویبره ای

که هر کدام بنابر مکان مورد نظر استفاده می شوند. البته به غیر از سنگ به سایر موارد نام برده کفپوش های بتنی گفته می شود. در ادامه کاربرد هر کدام را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

1- سرامیک برای کف سازی ساختمان

 

 

استفاده از سرامیک برای کف ساختمان رایج ترین انتخاب است. سرامیک قابل شست و شو (حتی با مواد شوینده اسیدی) بوده، دارای طرح های متنوعیست و مهم تر از همه اینکه قیمت مناسبی دارد. سرامیک های بزرگتر گرانتر هستند و به دلیل داشتن درزهای کمتر، امکان نفوذ رطوبت در زیر آنها کمتر است.

2- سنگ برای کف سازی ساختمان

اگر تمایل دارید کف ساختمان شما لاکچری به نظر برسد پیشنهاد ما استفاده از سنگ های طبیعی یا مصنوعی است. کفپوش سنگی گران است و در عین حال زیبایی و حس خوشایندی به خانه می دهد. نکته قابل تامل برای سنگ ها این است که در مقابل شوینده های اسیدی مقاومت کمتری نسبت به سرامیک دارند.

3- کف سازی ساختمان با پارکت

 

پارکت ها از جنس ام دی اف هستند که یک لایه پلیمری روی آن به کار رفته است. پارکت ها مناسب آشپزخانه نیستند چون مقاومت کمتری در مقایسه با سنگ و سرامیک در برابر رطوبت دارند.

 

 

4- کفپوش های پی وی سی

این نوع کفپوش ها معمولا کیفیت پایینی داشته و مناسب استفاده در منزل نیستند و معمولا در بیمارستان ها که زیاد از مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود کاربرد دارند.

4- کفپوش های بتنی

کفپوش های بتنی مناسب فضاهای بیرونی ساختمان هستند. انواع مختلف آن را در بالا ذکر کردیم. پیشنهاد می شود برای پارکینگ، تراس و روف گاردن از کفپوش های بتنی پلیمری یا به اصطلاح موزاییک پلیمری استفاده کنید. برای حیاط می توانید هم از واش بتن، هم از موزاییک پلیمری و هم از موزاییک های حیاطی استفاده کنید. استفاده از سنگ تراورتن هم برای همه مکان های روباز توصیه می شود. البته اگر بتوانید از پس هزینه های زیاد آن برآیید.

هزینه کف سازی چه قدر است؟

برای محاسبه هزینه بازسازی کف ساختمان باید در نظر داشته باشیم که بخشی از هزینه ها شامل دستمزد و بخش دیگر بابت مواد و مصالح است. توجه داشته باشید که باید هزینه تخریب و حمل نخاله را نیز در نظر بگیرید. به صورت متوسط هزینه اجرای سرامیک در سال 1401 بسته به ابعاد و کیفیت، بین 150 تا 250 هزارتومان برای هر متر مربع است. هزینه نصب ایزوگام نیز به ازای هر متر بین 20 تا 30 هزارتومان هزینه دارد.

قیمت اجرای سنگ اما بیشتر است. تقریبا متری 200 تا 300 هزارتومان برای هر متر هزینه دارد. به این هزینه ها، خرید سنگ، سرامیک و هر متریال دیگری که در نظر دارید را اضافه کنید.

مراحل اجرای کفسازی ساختمان

کف سازی ساختمان شامل 3 مرحله کلی است:

  1. زیرسازی و شیب بندی
  2. نصب عایق
  3. روسازی

در مرحله اول خاک را متراکم کرده و به کمک سیمان آن را پر می کنند تا سطحی تقریبا صاف داشته باشیم. سپس شیب بندی انجام می شود. انجام درست شیب بندی اهمیت بسیار زیادی دارد چون اگر درست انجام نشود و جایی از خانه آب بریزد به درستی به سمت کف شور هدایت نمی شود.

 

 

در مرحله دوم نوبت به نصب عایق یا ایزوگام میرسد. توصیه می شود در زیرسازی از مواد و مصالح با دانه های ریز استفاده کنید تا عایق شما آسیب نبیند. پس از اجرای زیرسازی و شیب بندی و عایق بندی نوبت به روسازی می رسد. روسازی در واقع همان نصب متریال مورد نظر شماست که در توضیحات فوق به تفصیل بررسی کردیم.

سوالات متداول در خصوص بازسازی کف ساختمان

1- بهتر است اول بازسازی سقف انجام شود یا بازسازی کف؟

بستگی دارد که بخواهید سقف خود را چگونه بازسازی کنید. در صورتی که صرفا بخواهید آن را نقاشی کنید مشکلی ندارد که بعد از کف سازی انجام دهید. چند قطره رنگ مشکلی ایجاد نمی کند. ولی در صورتی که قصد نصب انواع مختلفی از سقف های کاذب را دارید بهتر است قبل از اجرای کف باشد.

2- بازسازی کف ساختمان چه قدر زمان می برد؟

زیرسازی و شیب بندی و خشک شدن آن حدود 4 روز زمان می برد. انجام عایق یا ایزوگام نیز یک روز زمان میبرد. پس از آن روسازی است که آن هم دو روزی زمان میبرد و تقریبا 6 تا 7 روز زمان برای اجرای کف یک فضای 10 تا 12 متری نیاز است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمام مواردی که در بحث کف سازی ساختمان مطرح می شود را به اطلاعتان برسانیم. از مواد و متریال گرفته تا هزینه و مراحل اجرای آنها. در صورتی که سوالی دارید می توانید در کامنت ها برایمان بنویسید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید