راهنمای کامل خرید کتابخانه برای دکوراسیون داخلی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

اگر به دنبال کتابخانه زیبا هستید و میخواهید بهترین ایده های کاربردی خرید و انتخاب کتابخانه در دکوراسیون داخلی را بدانید، در این مقاله همراه ما باشید.

مدل (سبک) کتابخانه

زمانی که بخواهید کتابخانه یا چند قفسه برای نگهداری کتاب ها، مجسمه ها و... تهیه کنید با مدل های مختلفی روبرو خواهید شد. برخی از رایج ترین مدل ها عبارتند از:

  • ساده: کتابخانه ساده شامل قفسه هایی با تقسیم بندی های مساوی برای نگهداری کتاب ها و... هستند. که گاهی قفسه ها به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت تنظیم و جابهجایی دارند. کتابخانه ساده، بطور معمول از مصالح چوب، MDF یا فلز ساخته می شود. همچنین این مدل از کتابخانه ها دارای قاب پشتی می باشند. بسازوبچین به شما پیشنهاد میکند با بکارگیری خلاقیت خود با طراحی یک کتابخانه ساده به فضای اتاقتان جلوه خاصی ببخشید.
  • نردبان: این مدل از کتابخانه ها همانطور که از اسمش مشخص است در طراحی آن از نردبان ایده گرفته اند؛ گاهی به دیوار تکیه داده شده اند و گاهی به دیوار متصل هستند. اغلب برای فضاهایی که دارای ارتفاع بلندی هستند از این سبک کتابخانه استفاده می کنند که در این حالت طبقه های پایینی به صورت پله طراحی میشوند.

کتابخانه مدل نردبانی

طراحی کتابخانه مدل نردبانی ترکیب شده با میزکار

  • کنج: این نوع کتابخانه ها در کنج دیوارها طراحی میشوند که باید در هنگام طراحی به زاویه دیوارها توجه شود. معمولا برای فضاهایی با متراژ کم مناسب هستند. میتوان گفت: این مدل از کتابخانه ها بسیار خاص هستند زیرا برای کنجی از فضایی طراحی میشوند؛ پس باید توجه داشت که ممکن است در زمانی که هوس جابه جایی چیدمان دکوراسیون فضایتان را دارید، نتوانید کتابخانه خود را جابجا کنید.
  • داربست: این مدل از کتابخانه اسمش را مانند مدل نردبانی از فرمی که طراحی شده گرفته است. در این مدل قفسه ها به کمک تکیه گاهی نگهداری شده اند.

طراحی کتابخانه مدل داربست

طراحی کتابخانه مدل داربست با مصالح چوب و فلز

  • مکعب: این مدل کتابخانه از یکسری مکعب های عمودی یا افقی که با یک دیگر ترکیب شده اند طراحی میشوند. گاهی علاوه بر اینکه از مکعب ها برای نگهداری کتاب ها استفاده شود از آن ها برای نگهداری لباس، کفش و... نیز استفاده میشود با این تفاوت که برای مکعب ها درپوشی را طراحی می کنند.

با وجود مدل هایی که در بالا گفته شد زمانی وجود دارد که شما میخواهید دیواری از اتاقی را از کف تا سقف قفسه بندی کنید در این حالت شما میتوانید این کار را به طراحی متخصص بسپارید که به کمک اندازه گیری های دقیق و ترکیب هر مدلی که سلیقه شما است قفسه بندی مدنظر شما را برای دیوار اتاقتان طراحی کند. این مدل از کتابخانه خاص فضای داخلی شماست و به گونه ای قابلیت جابجایی ندارد و در فضای داخلی دیگری دیده نمیشود.

طراحی کتابخانه سرتاسری

کتابخانه طراحی شده از کف تا سقف از نوع توکار برای اتاق کار

ابعاد و اندازه کتابخانه

ابعاد و اندازه از مهم ترین عواملی هستند که هنگام طراحی کتابخانه فضای خود باید به آن توجه کنید؛ زیرا ابعاد و اندازه هستند که تعیین می کنند کتابخانه شما در فضای مد نظرتان چگونه دیده شود. در ادامه چند نکته ای که در مورد ابعاد و اندازه کتابخانه مورد اهمیت است نوشته شده:

  •   ارتفاع: برای تعیین ارتفاع کتابخانه باید به عملکرد و متراژ فضا توجه داشته باشید. به عنوان مثال: زمانی که میخواهید در منزلتان به بالاترین قفسه کتاب دسترسی داشته باشید نباید ارتفاع آن از 180 سانتی متر بیشترشود و یا ارتفاع کتابخانه کوچک برای اتاق کودکان معمولا 75 تا 105 سانتی متر است. همچنین قفسه هایی که ارتفاع بلندی دارند و حجم بیشتری از ارتفاع دیوار را پر میکنند رسمی تر هستند و با این حال قفسه هایی که ارتفاع کوتاه تری دارند قابلیت اضافه شدن سطح دیگری برروی خود را دارند و یا میتوان از بالاترین سطح آن نیز بهره برد.
  • عرض: عرض قفسه کتابخانه را باید متناسب با ارتفاعی که برای کتابخانه خود در نظر گرفته اید تعیین کنید. به این صورت که اگر ارتفاع کتابخانه شما بلند است بهترِ از چندین قفسه باریک به جای یک قفسه پهن استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی بصری کتابخانه، فضای بیشتری برای قرار دادن کتاب ها داشته باشید.
  • عمق: عمق قفسه کتابخانه ها با توجه به چیزی که قرار است برروی آن قرار گیرد تعیین میشود. مثلا: قفسه ها در مدل نردبانی با عمق کم طراحی میشوند. بهتر است بدانید عمق استاندارد برای قرارگیری صرفا کتاب در قفسه کتابخانه 30 سانتی متر است. 
  • ابعاد و اندازه فضای بین قفسه ها را فراموش نکنید. اگر قفسه ها قابلیت تنظیم شدن دارند که کار شما راحت است. متناسب با وسیله ای که میخواهید داخل قفسه قرار بدهید میتوانید ارتفاع قفسه را تنظیم کنید اما اگر این قابلیت را ندارد به این نکته توجه داشته باشید که ارتفاع قفسه ها با کتاب ها و وسایل شما تناسب داشته باشد.

کتابخانه توکار

کتابخانه ترکیب شده با میزکار، از نوع توکار، فاصله قفسه ها زیاد است.

عملکرد کتابخانه شما

با توجه به عملکردی که شما برای کتابخانه خود در نظر گرفته اید ممکن است نکات زیر به کمکتان بیاید:

  • قفسه های قابل تنظیم شدن: گاهی با توجه به عملکرد کتابخانه، شما نیاز خواهید داشت که ارتفاع قفسه ها را کم یا زیاد کنید. در این صورت قفسه ها به گونه ای طراحی میشوند که برروی ریلی قرارگیرند که قابلیت حرکت داشته باشد و شما بتوانید آن را روی ارتفاع مد نظرتان تنظیم کنید.
  • چرخ: اگر کتابخانه شما عملکرد تقسیم فضایی را دارد بهتر است در هنگام طراحی قفسه ها فضایی را برای قرارگیری چرخ در زیر کتابخانه قرار دهید.یا اگرفردی هستید که دائما در حال تغییر چیدمان فضایتان هستید بهترین کار استفاده از کتابخانه های است که دارای چرخ هستند. چرخ ها قابلیت حرکت کتابخانه را برای شما راحت میکنند.
  • نکته قابل توجه ای که میتوان از آن ایده گرفت برای فضایی با متراژ بالا است. از کتابخانه میتوان به عنوان تقسیم کننده فضا بهره برد اما باید به این نکته توجه شود که در این صورت قفسه کتابخانه باید مختص آن فضا طراحی شود و از کتابخانه هایی که نیازمند تکیه گاه هستند استفاده نکرد.

کتابخانه با جابجایی آسان

طراحی کتابخانه با ارتفاع زیاد و عرض کم، جابجایی آسان، عملکرد جداکنندگی فضا

مصالح برای ساخت کتابخانه

کتابخانه و قفسه های آن از مصالح مختلفی ساخته میشوند. رایج ترین آن ها شامل:

  • چوب: قفسه های چوبی جلوه ای سنتی وماندگار را به مخاطب القا میکند. مصالح چوب برای کتابخانه با مدل ساده که در بالا راجع به آن توضیح داده شد بسیار مناسب است زیرا وزن قابل توجهی را تحمل میکند.

کتابخانه ای دنج، مدل کنج با مصالح چوب

کتابخانه ای دنج، مدل کنج با مصالح چوب

  • MDF: اگر به دنبال کتابخانه ای با قیمت مناسب تری هستید بساز و بچین کتابخانه های ساخته شده از MDF را به شما پیشنهاد میکند. این نوع مصالح ظاهرچوب واقعی را دارند اما باید توجه داشته باشید به اندازه چوب محکم نیستند.
  • فلز: مصالح فلز میتواند کتابخانه ای با فضای بیشتری را به شما ارائه دهد زیرا نسبت به چوب و صفحات MDF حجم کمتری را اشغال میکند. و همین نکته آن را برای افرادی که به دنبال سادگی هستند مصالحی ایده آل میکند.

کتابخانه سرتاسری توکار

طراحی کتابخانه سرتاسری متصل به دیوار، ساخته شده باصفحات MDF

 

دکوراسیون کتابخانه در اتاق خواب

کتاب‌ها اصلی‌ترین آیتمی هستند که درون کتابخانه قرار می‌گیرند. به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به چیدمان آن‌ها داشت تا دکوراسیون کتابخانه تمیز، مرتب، منظم و منطقی به نظر آید. دکوراسیون کتاب‌ها در کتابخانه باید به گونه‌ای باشد که فضای اتاق خواب را در آرامش نشان دهد زیرا به هم ریختگی اتاق خواب مانع از خواب راحت می‌شود و در راز مدت اثرات نامطلوب خود را نشان می‌دهد.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به جای دسته بندی موضوعی کتاب‌ها برای قرار دادن در کتابخانه، از ترکیب رنگ آن‌ها استفاده کنند. برای این کار تمام کتاب‌هایی که در یک رنگ هستند را در یک طبقه و کتاب‌های رنگی دیگر را در طبقه‌ای دیگر می‌چینند. چنین کاری جزو دکوراسیون کتابخانه محسوب می‌شود زیرا طیفی طبقه بندی شده از رنگ‌ها در اتاق خواب به وجود می‌اید که جلوه‌ای خاص به دکوراسیون کتابخانه می‌بخشد.

اگر قصد دارید در اتاق خواب از کتابخانه استفاده کنید دقت کنید که در نزدیک تخت خواب قرار نگیرد زیرا به هنگام خواب بر اثر حوادثی همچون زلزله احتمال سقوط کتاب‌ها وجود دارد بنابراین تا حد امکان کتابخانه دور از تخت خواب باشد یا اگر ناچار به استفاده از آن هستید به وسیله در قفل دار یا بست کتاب‌ها را در جای خود محکم کنید.

 

دکوراسیون کتابخانه و میز کامپیوتر

میز تحریر و میز کامپیوتر یکی از آیتم‌هایی است که در بیشتر خانه‌هایی که صاحب فرزند هستند، یافت می‌شود. میز کامپیوتر و میز تحریر عموما به گونه‌ای هستند که دارای فضای خالی بوده و یا دارای کمدی کوچک و کشو است. درون فضاهای کشو و کمد را به راحتی می‌توان تبدیل به کتابخانه کرد و کتاب‌هایی که بیشتر استفاده می‌شود را برای دسترسی راحت‌تر جلو قرار داد. اما اگر میز کامپیوتر یا میز تحریر دارای فضای خالی بلا استفاده است، می‌توانید با توجه به سازه آن با استفاده از چوب، ام دی اف یا فلز قفسه بندی کنید. همچنین می‌توانید از ارتفاع استفاده کرده و بالای میز کامپیوتر یا میز تحریر را کتابخانه بسازید. بعضی از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به طور آماده چنین کتابخانه‌ای را که دارای میز تحریر یا میز کامپیوتر است را می‌فروشند.

 

 

 

دکوراسیون کتابخانه در منزل | دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی

بدون شک در هر خانه‌ای اولین قسمتی که به آن وارد می‌شویم نشیمن یا بخش پذیرایی است که چیدمان هر وسیله‌ای در این قسمت نقش اساسی در نمای کلی خانه دارد. اگر کتابخانه‌ای در این قسمت وجود داشته باشد باید به دکوراسیون آن توجه ویژه‌ای داشت. کتابخانه موجود در پذیرایی یا نشیمن می‌تواند تمام یکی از دیوارها را در بر بگیرد یا اینکه به شکل‌های مینیمال ساخته شود که هم کاربردی است و هم به زیباتر شدن فضا کمک می‌کند.

برای اینکه دکوراسیون کتابخانه در قسمت منزل و پذیرایی شیک به نظر برسد باید با سایر المان‌های موجود در منزل همخوانی داشته باشد. به طور مثال اگر سبک مبلمان کلاسیک است بهتر است طرح کتابخانه نیز کلاسیک باشد اما اگر خانه‌ای مدرن و مینیمال دارید به راحتی از مدل‌های مختلف کتابخانه که با سبک ساده و مدرن همخوانی دارند می‌توانید استفاده کنید.

در صورت امکان کنار کتابخانه صندلی‌ قرا دهید تا فرد برای مطالعه کافی باشد کتابی را انتخاب کرده و  روی صندلی بنشیند. صندلی‌های راک و زیر پایی دار یا پاف دار بهترین انتخاب برای کنار کتابخانه هستند که حس راحتی بیشتری دارند. از اکسسوری‌ها نیز برای تزیین دکوراسیون کتابخانه می توان استفاده کرد تا نمای زیباتری به خانه ببخشد.

 

 

 

دکوراسیون کتابخانه در آشپزخانه

شاید برای شما هم شنیدن دکوراسیون کتابخانه در آشپزخانه جالب باشد اما حقیقت دارد. در آشپزخانه هم می‌توان کتابخانه هرچند کوچک داشت. مکان‌هایی که می‌توان در آشپزخانه از آن ها به عنوان فضای کتابخانه استفاده کرد عبارتند از:

  • جای خالی مایکروویو
  • فضای بالای سینک (در صورت خالی بودن)
  • فضای خالی بالای کابینت‌ها
  • کشوها و کابینت‌های بلا استفاده

کتابخوان‌ها که کتاب‌های زیادی در منزل دارند قطعا در صورت کمبود فضا به ساخت کتابخانه در فضایی دیگر فکر می‌کنند. آشپزخانه یکی از گزینه‌هایی است که در مرحله آخر برای کتابخانه به فکر می‌رسد. لزوما نیازی نیست که فضاهایی خالی و غیر کاربردی را به عنوان مکانی برای کتابخانه در نظر گرفت اما می‌توانید با نصب قفسه فلزی یا چوبی هر چند کوچک در یکی از دیوارهای آشپزخانه از فضا استفاده کنید.

 

جای کتابخانه در فنگ شویی

فنگ شویی علمی است که در ارتباط با هنر، معماری و پزشکی است. کتابخانه هیچ منافاتی با فنگ شویی ندارد بلکه استفاده از آن به شرط تمیز و منظم بودن کتابه‌ها توصیه می‌شود. قرار دادن کتابخانه در اتاق خواب باعث انتقال انرژی نویسنده به شما می‌شود که احساس ناخوشایندی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین کتابخانه را خارج از اتاق خواب قرار دهید. در علم فنگ شویی توصیه می‌شود کتاب‌هایی را که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید یا اطلاعات آن بسیار قدیمی است را دور بیندازید. به عنوان مثال کتاب راهنمای Adobe Photoshop Cs در سال 2003 دیگر کاربردی در آخرین ورژن‌های فتوشاپ ندارد بنابراین بهتر است از کتاب‌هایی که دیگر کاربردی نیستند بگذرید و فضا را برای ورود یک کتاب جدیدتر باز کنید.

اگر فردی هستید که فضای زیر تخت خواب را به عنوان فضایی برای کتابخانه در نظر گرفته‌اید باید گفت در فنگ شویی چنین موردی توصیه نمی‌شود زیرا خالی نگهداشتن زیر تختخواب به جریان انرژی در فضا کمک می‌کند.

به طور کل فنگ شویی مخالف به هم ریختگی وتلنبار کردن اجزای اضافه کردن است. کتابخانه باید به گونه‌ای چیدمان شود که کتاب‌های مفید در آن جای گیرد، جلد آن پاره نباشد و ترجیحا جنس کتابخانه از چوب باشد. حتی می‌توانید از اکسسوری‌های ساده مانند گل و گیاه در کنار کتاب‌ها استفاده کنید تا جریان انرژی بیشتر شود.

 

 

 

بهترین مکان برای کتابخانه در منزل

قطعا با خواندن متن دکوراسیون کتابخانه این سوال برای شما پیش آمده است که بهترین جا برای کتابخانه در منزل کجا است؟ بهترین مکان‌ها برای ساخت کتابخانه عبارتند از:

  • اتاق نشیمن یا پذیرایی: قرار گیری کتابخانه در اتاق نشیمن باعث شیک و مدرن شدن منزل می‌شود.
  • دیوارهای کنار پنجره: دیوارهای کنار پنجره که عموما خالی می‌مانند بهترین مکان برای قرارگیری کتابخانه است.
  • فضای زیر پله: در خانه‌هایی که در آن پله دیده می‌شود فضای زیر پله یکی از بهترین مکان‌ها برای ساخت کتابخانه است.
  • فرو رفتگی و برجستگی‌های خانه: در بعضی از منازل قسمت‌هایی از خانه دارای فرو رفتگی یا برجستگی است که باعث می‌شود به فضایی پرت تبدیل شود. برای استفاده بهینه از فضا می‌توانید فضای پرت و قناسی را تبدیل به کتابخانه نمایید.
  • فضای زیر شیروانی: به جای اینکه فضای زیر شیروانی تبدیل به مکانی برای نگهداری اجسام اضافه شود آن را تبدیل به کتابخانه نمایید.

 

نکات خرید و قیمت

قیمت کتابخانه شما به مصالح، ابعاد واندازه و تولیدکننده بستگی دارد. به عنوان مثال: قیمت یک کتابخانه ای که از چوب ساخته شده و ارتفاع بالایی دارد چندین برار قیمت یک کتابخانه ای که از صفحات MDF ساخته شده و قفسه های کمی دارد، است.

برای انتخاب مقرون به صرفه ترین کتابخانه برای فضای خود، با تعیین عملکرد آن شروع کنید؛ در این صورت میتوانید بفهمیدچه ابعاد و اندازه، مصالح و سبکی در فضای شما دید بصری بهتری دارد. بهتر است موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • با توجه به فضایی که قصد دارید کتابخانه خود را در آن قرار دهید؛ عرض، عمق و ارتفاع فضا را در نظر بگیرید و در هنگام خرید از آن به عنوان راهنما استفاده کنید.
  • نحوه استفاده شما از کتابخانه نیز امرضروری است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید. قبل از خرید ایده روشنی برای نحوه استفاده از کتابخانه خود داشته باشید. اگر کتاب های زیادی دارید، قفسه های محکمی نیاز خواهید داشت که بتواند وزن مجموعه کتاب های شما را تحمل کند. یا برای قسمتی که میخواهید وسایل های تزئینی در آن قرار بدهید سعی کنید قفسه های که دارای جزئیات بیشتری هستند را انتخاب کنید.

و نکته آخر بسازوبچین برای تهیه مناسب ترین کتابخانه برای فضای داخلی شما:

بهتر است بدانید کتابخانه شما، مبلمانی است که سال های زیادی از آن استفاده خواهید کرد پس در هنگام خرید آن نهایت دقت را داشته باشید و با کیفیت ترین کتابخانه را متناسب با فضای داخلی خود تهیه کنید.

کتابخانه ترکیب شده با کمد

طراحی کتابخانه از نوع توکار، ترکیب شده با کمد  

 

 

منبع: www.freshome.com

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید