3 نمای ساختمان پرطرفدار در ایران!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

یکی از مهمترین و اولین مواردی که در طراحی معماری مطرح می شود سبک طراحی است. در این مقاله با سبک های پرطرفدار و کاربردی در نمای ساختمان آشنا می شوید.

هرکدام از سبک های طراحی نمای ساختمان ویژگی های خود را دارند و هر کدام حس خاصی به کاربر القا می کنند.با توجه به تاریخ معماری میهن مان ایران و توجه به مصالح مورد استفاده از گذشته دور تا به الان، متوجه میشویم که خشت و آجر از مصالح اصلی ساخت ساختمان بوده اند که اولین دلیل این موضوع همسازی و سازگاری این متریال ساختمانی با اقلیم ایران است؛ در پی همین موضوع وقتی صحبت از یک نمای سنتی ایرانی می شود اولین موردی که به ذهن طراحان و سازندگان خطور می کند نمای آجری است.
از طرفی وقتی شما به عنوان کارفرما علاقمند به مدرنیته و زندگی صنعتی امروز باشید شاید اولین انتخاب تان نمای مدرن باشد که با انواع متریال ها طراحی و اجرا می شود.
نمای رومی در سال های اخیر  نمایی پرتکرار اما بحث برانگیز بوده است چرا که از لحاظ اصالت و سازگاری با فرهنگ، شاید متناسب  با معماری ایران نباشد. در هر صورت این سبک نما مورد پسند افراد زیادی است که در اغلب موارد به دنبال تجمل و شکوه هستند و تنها این حس را از یک نمای رومی کلاسیک دریافت می کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این 3 نمای پرطرفدار می پردازیم.
 

نمای مدرن 

در اولین قدم برای ساخت نمای ساختمان باید سبک طراحی و اجرای نما را انتخاب کرد.
سبک های زیادی برای طراحی نمای ساختمان ها وجود دارد، که با توجه به خواسته و سلیقه کارفرما و متناسب با بودجه ی کارفرما طراحی و اجرایی می شوند، که در این بین استفاده از نماهای مدرن، نمای آجری و نمای رومی بیشترین طرفدار را در بین طراحان و کارفرمایان دارند، در این بخش بیشتر با نمای مدرن آشنا می شویم.
نمای مدرن از جمله نماهای ساختمانی به حساب می آید که از کمترین تزیینات برای طراحی نمای آن استفاده می شود، این در حالی است که این نوع از نمای ساختمانی بیشتر القا کننده ی حس آرامش و بی آلایشی به حساب می آید.
در این نوع از نماهای ساختمانی امکان استفاده از کلیه متریال های ساختمانی وجود دارد، برای مثال می توان به آجر، سنگ، شیشه، چوب، بتن، سیمان و … اشاره کرد، کلیه متریال های ساختمانی در این سبک از طراحی می توانند به صورت تک متریالی و یا ترکیب با دیگر متریال های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرند، البته این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده بیش از 4 متریال در نمای ساختمان علاوه بر ناهمگونی نمای ساختمان سبب زشتی نما نیز می شود.
در این نوع از نمای ساختمانی که عموما بر گرفته شده از خطوط عمودی و افقی است، عموما از رنگ های خنثی و روشن استفاده می شود و امکان استفاده از تکنولوژی های بروز در صنعت معماری در طراحی و اجرای ان وجود دارد، به همین دلیل است که این نوع از طراحی ساختمانی به هیچ عنوان قدیمی نمی شود.

 

نمای آجری 

متریالهای آجری از جمله مصالح پر کاربرد در نمای ساختمان در ایران به حساب می آید، چرا که متریال های آجری به عنوان مصالح بومی در ایران به حساب آمده و به این ترتیب از قیمت ارزان تر و با کیفیت تری برخوردار هستند، نمای آجر سنتی از جمله نماهایی به حساب می آیند که امکان استفاده از آن در انواع سبک های معماری وجود دارد، که از جمله سبک هایی که در آن می توان از متریال های آجری استفاده کرد، می توان به سبک های مدرن، رومی، روستیک، سنتی و … اشاره کرد.

 

نمای آجری سنتی


اجرای نمای آجری را می توان به سه روش انجام داد، که عبارت اند از:

  • اجرای نمای آجر به روش ملاتی: با استفاده از ملات گچ و سیمان متریال های آجری را به سازه ی اصلی ساختمان متصل می کنند، این روش اجرایی به عنوان قدیمی ترین روش اجرای در نمای آجری به حساب می آید.
  • اجرای نمای آجر به روش چسبی: در این روش اجرایی از چسب های مخصوصی استفاده می شود که همانند یک ماده ارتجاعی عمل می­‌کند، بنابراین در هنگام ضربه و یا فشارهای وارد بر نما، ضربه را دفع می کنند.
  • اجرای نمای آجر با روش خشک: از جمله روش های اجرایی بروز در نمای ساختمان ها، روش خشک است، در این روش اجرایی متریال های آجری از طریق روش مکانیکی و با استفاده از سازه های پشتیبان فلزی به سازه ی اصلی ساختمان متصل می شوند.

 

اجرای نمای رومی

همانطور که گفته شد، از دیگر سبک های اجرایی متداول در نمای ساختمان ها می توان به نمای رومی اشاره کرد، در این سبک از طراحی و اجرای نمای ساختمان ها که از تزئینات و المان های زیادی برخوردار است، بیشتر از متریال های سنگی استفاده می شود، به همین دلیل است که این نوع از نمای ساختمانی را به عنوان نمایی باشکوه می شناسند.

 

نمای رومی در ساختمان

 

نمای رومی برگرفته شده از یونان قدیم است، که امروزه از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردار است و از آن در بسیاری از کاربری ها همچون مسکونی، تجاری، اداری، ویلایی و … استفاده می شود.
استفاده از متریال های سنگی در این نوع از نماهای ساختمانی، سبب گران تمام شدن هزینه ی اجرای نمای رومی می شود، شما می توانید با استفاده از متریال های سیمانی در نمای رومی علاوه بر کم کردن هزینه های اجرایی، زیبایی نمای ساختمان را نیز حفظ کنید.

حال برای اجرای این نوع از نماهای ساختمانی باید از شرکتی استفاده کنید، که علاوه بر سابقه ی نماسازی بالا، بتواند از خلاقیت در طراحی نیز  برخوردار باشد.
شرکت نما دیزاین از جمله شرکت های نماسازی به حساب می آید که می تواند نمای ساختمانی شما را متناسب با سلیقه و بودجه ی کارفرما طراحی و اجرایی کند، بنابراین به عنوان انتخابی مناسب در طراحی نمای ساختمان شما،  می تواند گزینه ی مناسبی باشد.
شما می توانید با مراجعه به سایت نما دیزاین و تماس با کارشناسان این تیم از مشاوره های رایگان نیز برخوردار باشید.
امیدواریم این مقاله بتواند شما را بیشتر با نماهای ساختمانی آشنا کرده باشد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید