چگونه کابینت چوبی را رنگ کنیم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در این مقاله به بررسی رنگ کردن کابینت چوبی پرداخته‌ایم.

رنگ کردن کابینت چوبی از جمله کارهایی است که علاوه بر زیباتر شدن کابینت‌هایی که کمی قدیمی شده اند باعث صرفه جویی در هزینه ها و سفارش کابینت اشپزخانه جدید می‌شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که اعتقاد دارند کابینت طرح کلاسیک جزو کابینت‌های پر هزینه می‌باشد و ارزش خرید ندارد باید بدانید که شاید هزینه سفارش و خرید این نوع کابینت ها به نسبت بالا باشد اما با توجه به اینکه ای نوع کابینت با پوششی از رنگ پلی اورتان تزئین می‌شود، امکان رنگ آمیزی کابینت و ترمیم آن کاملاً وجود دارد بنابر این بعد از چند سال استفاده از کابینت چوبی می توانید مجدد آن را رنگ آمیزی نمایید که این اتفاق تا حد بسیار زیادی هزینه های شما را کاهش می دهد.

با توجه به مقدمه ای که مطرح شد می توان نتیجه گرفت یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای نوسازی فضای آشپزخانه رنگ کردن کابینت‌ها است. در ادامه درباره نحوه رنگ کردن کابینت چوبی به روش ساده و درست صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید کابینت‌های چوبی آشپزخانه را رنگ کنید و به نوعی دکوراسیون آشپزخانه را با قیمتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه تازه کنید بهترین راه رنگ کردن درست و اصولی است و با رعایت نکاتی ساده که در ادامه گفته شده می‌توانید کابینت‌های آشپزخانه‌را خودتان رنگ کنید.

 

جزئی نگری و نگاه کردن کامل به کابینت‌ها

بهتر است قبل از شروع هرکاری ابتدا به صورت کامل و جزئی کابینت‌های آشپزخانه را به‌طور کامل بررسی کنید. اگر کابینت‌ها مشکلی ندارند و فقط به رنگ تازه نیاز دارنند کافی است آن‌ها را رنگ کنید و در صورت خرابی یا پوسیدگی تعدادی از کابینت‌ها بهتر است آن‌ها را تعویض یا تعمیر نمایید. خوشبختانه کابینت هایی که با ام دی اف خام و چوب ساخته می شوند قابلیت ترمیم بیشتری دارند و به آسانی تعمیر یا تعویض می شوند. البته برای رنگ آمیزی کابینت هایی که از قبل رنگ شده اند باید حتماً به نوع روکش قبلی و همچنین رنگ قبلی آن توجه نمایید. مثلاً اگر قبلاً رنگ سفید را برای کابینت خود انتخاب کرده اید و الان قصد دارید از رنگ کرم یا حتی رنگ چوب استفاده کنید کار شما آسان است اما در حالت برعکس کار شما به شدت سخت می شود و حتما باید این کار توسط فردی متخصص و با دقت زیاد انجام شود.

 

جدا کردن کابینت‌ها از سطح دیوار

بعد از بازدید کامل کابینت‌ها و تعمیر و تعویض در صورت نیاز، نوبت به رنگ کردن می‌رسد که برای این‌کار ابتدا باید کابینت‌ها را به اندازه کافی از دیوارهای آشپزخانه فاصله دهید و کابینت‌های دیواری را جدا کنید. دیوار پشت و سقف کاملاً باید کاور شود چون رنگبا پیستوله پاشیده می شود باید حتماً اطراف کار کاملاً کاور شود تا دیوار و سقف اشتباهاً رنگ نشود. البته راهکار اصولی و منطقی این است که کابینت در کارگاه رنگ آمیزی شود تا با این مشکل مواجه نشوید.

 

ایجاد فضای کافی برای رنگ کردن

پس از جداسازی کابینت‌ها، نوبت به ایجاد فضای مناسب برای رنگ کردن می‌رسد. برای انجام این پروژه باید فضای کافی داشته باشید و قسمتی را برای رنگ کردن تعیین کنید تا رنگ با نقاط دیگر خانه برخورد نداشته باشد.

 

سنباده زدن کابینت‌ها را فراموش نکنید

قبل از رنگ کردن برای بهتر شدن رنگ و صاف کردن سطح کابینت‌ها، بهتر است کابینت‌ها را با استفاده از سنباده مستطیلی سنباده‌کشی کنید تا سطح آن‌ها کاملا یکدست شود. بعد از سنباده زدن تکه‌های کنده شده را کاملا از سطح پاک کنید. و با استفاده از پمپ باد ذرات چوب را از سطحی که قصد دارید آن را رنگ امیزی کنید پاک کنید. فرایند سنباده کاری باید به نحوی انجام شود که بافت چوب از بین نرود و اصطلاحاً چشمه های چوب کور نشود بنابر این زیرسازی و سنباده کاری از مهم ترین مراحل رنگ امیزی کابینت چوبی است که باید با دقت و ابزار مناسب انجام شود.

 

رنگ کردن کابینت‌ها

با اتمام مراحل گفته شده نوبت به مرحله اصلی یعنی، رنگ کردن کابینت می‌رسیم. برای انتخاب رنگ کابینت بهتر است فضای آشپزخانه را مدنظر داشته باشید و اگر آشپزخانه کوچکی دارید از رنگ‌های مدرن و متنوع با تناژ روشن استفاده کنید و اگر آشپزخانه شما بزرگ است می‌توانید از سبک رنگ‌های مدرن که دارای تنوع رنگی بالایی است استفاده کنید.

از جمله رنگ‌هایی که برای کابینت‌چوبی و ام دی اف مناسب است می‌توان به رنگ گچ، اسپری رنگ و رنگ آکریلیک اشاره کرد. این نوع رنگ‌ها علاوه بر کارکرد ساده و آسان دارای طیف رنگی گسترده هستند.

قبل از زدن رنگ اصلی ابتدا باید یک یا دو بار بسته به نوع کابینت، رنگ آستر بزنید تا کابینت‌ها کاملا رنگ بگیرند. توجه داشته باشید که اگر از رنگ روشن استفاده می‌کنید باید از رنگ آستر روشن استفاده کنید و اگر از رنگ تیره استفاده می‌کنید از رنگ آستر تیره استفاده کنید. بعد از هربار آستر زدن صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود و دوباره شروع به کار کنید.

در صورتی که کابینت‌ها دارای برآمدگی هستند با استفاده از سنباده این برآمدگی را می‌توانید برطرف کنید و در صورت فرورفتگی با استفاده از بتونه می‌توانید سطح فرورفته را صاف کنید. بعد از رنگ زدن کامل کابینت‌ها، در حالی‌که هنوز رنگ کاملا خشک نشده فیکساتور یا رزین به سطح رنگ شده بزنید تا کابینت‌ها ظاهری زیبا و براق به خود بگیرند و بعد از خشک شدن کامل دستگیره‌ها را وصل و کابینت‌ها را به محل خود نصب کنید.

 

چه کابینت هایی قابلیت رنگ آمیزی دارند؟

بهتر است بدانید تنها کابینت هایی را می‌توان رنگ کرد که از ام دی اف خام و چوب ساخته شده باشند نه کابینت هایی که جنس آن‌ها از نوع هایگلاس و روکش‌دار است. چون این ورق ها به صورت اماده و با روکش از بازار تهیه می شوند و این روکش ها قابل رنگ آمیزی نیستند. کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک که با ام دی اف خام و رنگ پلی یورتان اجرا می شود از نظر قابلیت رنگ آمیزی مجدد بهترین نوع کابینت است. به همین خاطر طرفداران زیادی دارد.

برای کابینت هایی که مانند کابینت ملامینه و های گلاس یا پلی گلاس از ورق ام دی اف روکشی ساخته می شوند شما می توانید به جای رنگ امیزی کابینت در صورتی که بدنه ها سالم باشند تنها درب های کابینت را تعویض کنید تا هزینه کمتری بابت خرید کابینت آشپزخانه بپردازید.

ابزارهای رنگ‌آمیزی کابینت‌های چوبی

  1. رنگ مخصوص ام دی اف
  2. کاغذ سنباده مستطیلی
  3. برس پاک کننده یا اسفنج
  4. پیچ گوشتی، جهت جدا کردن کابینت‌ها از دیوار
  5. چسب نواری
  6. لاستیک دور درب کابینت
  7. غلطک رنگ در صورتی‌که رنگ شما اسپری نیست
  8. رزین و فیکساتور

 

حرف آخر

رنگ کردن کابینت باعث زیبایی و نوسازی فضای آشپزخانه و تنوع در دکوراسیون می‌شود و علاوه بر آن یکی از ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای نو کردن کابینت‌ها است و با رعایت نکات گفته شده می‌توانید به راحتی کابینت‌های آشپزخانه را به رنگ دلخواه و مناسب با فضای آشپزخانه خود درآورید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید