نکات ضروری در تعمیر چیلر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

یکی از مهم ترین هزینه های چیلر مربوط به تعمیر آن است. در این مقاله با مهم ترین نکات تعمیرات و نگهداری از چیلر آشنا میشوید.

کیفیت عملکرد و طول عمر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به استفاده صحیح، نگهداری اصولی و سرویس‌های دوره‌ای بستگی دارد. مهم‌ترین عامل در استفاده از این سیستم‌ها، توجه به مصرف انرژی است. کنترل و بررسی کارکرد دستگاه و عیب‌یابی در زمان مناسب، باعث می‌شود تا در مصرف انرژی به شکل قابل‌توجهی صرفه‌جویی شود. به همین جهت هیچ‌وقت نباید در نگهداری و تعمیر این دسته از سیستم‌ها به خصوص تعمیر چیلر سهل‌انگاری کرد.

 

چیلر چیست؟

انواع سیستم‌های تهویه مطبوع در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای پایدار نگهداشتن دمای پایین هوا، سیستم‌های تهویه مطبوع نیاز به دستگاه‌های کمکی دیگری دارند. چیلر یکی از این دستگاه‌های کاربردی است که به تأمین دمای مطلوب جهت عملکرد بهینه سیستم تهویه کمک می‌کند.

 

چیلر چگونه کار می‌کند؟

چیلر در تولید سرمای مناسب جهت کاهش دما در سیستم تهویه مطبوع نقشی ندارد. به این معنا که وظیفه این دستگاه تولید سرما نبوده، بلکه با از بین بردن گرما، سرمای مطلوب را به چرخه عملکرد سیستم تهویه منتقل می‌کند. انواع چیلر با توجه به ساختار، کارکردهای متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. مهم‌ترین اصل در عملکرد چیلر، فرایند تبخیر است. این دستگاه طی این فرایند گرما را از بین برده و به سرما تبدیل می‌کند.

 

انواع چیلر

  • چیلر جذبی

عامل مهم در عملکرد چیلرهای جذبی، ماده‌ای به نام لیتیوم برماید است. با توجه به نام این دستگاه مایع یا همان بخار آب به کمک لیتیوم جذب شده و گرمای سیستم خنک‌کننده را حذف کرده و باعث کاهش دما می‌شود. در ساختار این چیلر کمپرسور وجود ندارد و قطعه‌ای با خاصیت جذب‌کنندگی جایگزین کمپرسور می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حفظ و افزایش طول عمر دستگاه، جلوگیری از بروز خرابی و استهلاک دستگاه، صرفه‌جویی در مصرف برق و... سرویس، نگهداری و تعمیر چیلر است.

 

  • چیلر تراکمی

برای رساندن دمای سیستم‌های تهویه مطبوع به درجه‌ای مناسب، کندانسور در این نوع چیلر، گاز را متراکم می‌کند. به همین جهت عنوان تراکمی به این دستگاه اختصاص داده شده است. در این فرآیند گاز به مایع تبدیل شده و در جریان کاهش فشار، تبخیر مایع انجام می‌شود. چیلر تراکمی خود به تنهایی با توجه به عملکرد کمپرسور به چهار مدل دیگر تقسیم‌بندی می‌شود. چیلر تراکمی اسکرو، اسکرال، پیستونی و سانتریفیوژ، چهار مدل از انواع چیلرهای تراکمی هستند.

 

نگهداری و تعمیر چیلر

یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ طول عمر چیلر و استفاده بهینه از عملکرد آن، نگهداری اصولی و تعمیر چیلر است. با توجه به کاربرد و اهمیت این دستگاه، به صورت منظم باید ساختار و کارکرد آن مورد بررسی قرار گرفته، عیب‌یابی شده و اقدامات لازم جهت تعمیر انجام شود. چیلرهای تراکمی و جذبی هر کدام بر اساس ساختاری که دارند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. به همین جهت رسیدگی مداوم به این دستگاه‌ها، نگهداری و تعمیر چیلر اهمیت بسیاری دارد.

 

 

نکات مهم در سرویس و تعمیر چیلر

  • بررسی عملکرد دستگاه: یکی از مهمترین نکات در نگهداری اصولی این دستگاه، بررسی مداوم بخش‌های مختلف چیلر است. برای عیب‌یابی و تعمیر چیلر باید نسبت به عملکرد دستگاه بر اساس مشاهده منظم کارکرد قسمت‌های مختلف، آگاه بود.
  • بررسی وضعیت آب داخل کندانسور: در چیلرهای تراکمی آب در کندانسور جریان داشته و در فرایند تراکم تبخیر می‌شود. با توجه به اینکه آب دارای املاح و مواد معدنی متفاوتی است، باید میزان سختی آب بررسی شود و در صورت لزوم کاهش پیدا کند. به همین جهت در نگهداری و تعمیر چیلر، توجه به این موضوع اهمیت بسیاری دارد.
  • تمیز کردن لوله‌های آب: مواد معدنی موجود در آب باعث به وجود آمدن رسوب درون لوله‌ها می‌شود. برای بهبود عملکرد دستگاه باید به‌صورت منظم لوله‌ها تمیز شده و در صورت بروز مشکل برای تعمیر چیلر اقدام شود.
  •  کنترل سرعت جریان آب: ساختار چیلر تراکمی به شکلی است که جریان آب درون این دستگاه تحت تأثیر تغییرات بسیاری قرار می‌گیرد. به همین دلیل کنترل سرعت جریان آب در نگهداری اصولی از این دستگاه نقش مهمی دارد. در عیب‌یابی و تعمیر چیلر، سرعت جریان آب محاسبه شده و در صورت لزوم برای کنترل آن اقدامات لازم انجام می‌شود.

 

استفاده از دانش نیروی متخصص

در کنار روش‌های نگهداری اصولی و دوره‌های سرویس منظم، راه‌اندازی اولیه این دستگاه نیز نیاز به نیرویی متخصص و باتجربه دارد. موارد متعددی وجود داشته که با سهل‌انگاری و عدم آگاهی در راه‌اندازی اولیه، دستگاه با مشکلات مختلفی مواجه شده است. به همین جهت استفاده از دانش و تخصص نیروی ماهر در تعمیر چیلر، قطعا تأثیرگذار خواهد بود.

 

نکات مهم در تعمیر چیلر جذبی

نگهداری و سرویس این دستگاه به نوع آن ارتباطی ندارد. به این معنا که انواع چیلر برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه نیاز به سرویس‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی دارند. بررسی دمای آب سیستم خنک‌کننده، کنترل وضعیت پمپ مبرد، بررسی دمای منبع، کنترل پمپ سولوشن و... از مهمترین فاکتورها در سرویس و تعمیر چیلر جذبی هستند.

 

سرویس و تعمیر چیلر صنعتی

همان‌طور که اشاره کردیم انواع چیلر در مصارف صنعتی و خانگی کاربرد دارند. نگهداری از دستگاه‌های صنعتی نیز مانند سیستم‌های خانگی و اداری، اهمیت بسیاری دارد. به منظور کنترل، عیب‌یابی و تعمیر دستگاه‌های صنعتی، کارشناسان سرویس‌های دوره‌ای از روزانه تا فصلی را توصیه می‌کنند. نگهداری و تعمیر چیلر شامل موارد مختلفی مانند بررسی فیلترهای آب، بررسی میزان روغن، کنترل دمای رفت و برگشت، کنترل فن دستگاه و... می‌شود. توجه داشته باشید که مهمترین زمان جهت سرویس دوره‌ای این دستگاه، شروع فصل سرما است.

 

 

سرویس و نگهداری انواع چیلر

با توجه به کاربرد این دستگاه در سیستم‌های تهویه مطبوع، به‌کارگیری نیروی متخصص در تعمیر چیلر نقش مهمی دارد. هر کدام از مدل‌های مختلف این دستگاه دارای طول عمر مشخصی هستند. با این حال حفظ طول عمر، کیفیت، بهبود عملکرد دستگاه و... به روش‌های نگهداری و عیب‌یابی دقیق بستگی دارد. برای این منظور توصیه می‌شود از دانش و تجربه نیرویی ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

 

شرکت به فیکس

شرکت فنی مهندسی به فیکس، فعالیت رسمی خود در فضای مجازی را از سال 1397 شروع کرد. این شرکت در حوزه تأسیسات خدماتی مفید ارائه می‌دهد. تمامی این خدمات به کمک تخصص، مهارت و دانش کارشناسان زبده این مجموعه شکل گرفته است.

شرکت به فیکس خدمات خود را در زمینه تعمیر انواع چیلر، سیستم‌های سرمایشی، تعمیر و نگهداری موتورخانه، راه‌اندازی و تعمیر هواساز، تعمیر فن کویل و... در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای دسترسی به خدمات این مجموعه کافی است به وب‌سایت به فیکس behfix.com مراجعه کنید. به منظور درخواست نگهداری و تعمیر چیلر نیز می‌توانید فرم مربوطه را تکمیل کرده تا کارشناسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید