نکات طلایی چیدمان فرش در پذیرایی و اتاق خواب

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵
دسته ها:

در این مقاله به چند نکته طلایی که هنگام چیدمان فرش لازم است بدانید پرداخته‌ایم.

ما ایرانی‌ها غالبا به طور ذاتی دوست‌دار فرش هستیم و از داشتن فرش‌های متعدد و اصیل در چیدمان لذت می‌بریم. اما یکی از اشتباهات رایجی که عموما در خانه‌های ایرانی رخ می‌دهد تهیه فرش بدون توجه به ابعاد و شکل خانه است که سبب می‌شود تمام هزینه‌ای که بابت آن پرداخت شده هدر رود و زیبایی فرش اصلا به چشم نیاید و منزل شما شلخته و نامنظم دیده شود.

فراموش نکنید که انتخاب فرش مناسب فقط مختصر در رنگ و طرح آن نمی‌شود. باید بدانید فرشی که می خرید را کجا و چگونه پهن کنید.

 

4 نکته مهم در چیدمان فرش

از فرش‌های خیلی کوچک در چیدمان دوری کنید!

فرش در دکوراسیون وظیفه دارد تا با پیوند دادن مبلمان و کفپوش باعث وحدت و هماهنگی شود و زیبایی فضا را دو چندان کند اما وجود چندین فرش کوچک علاوه بر شلوغی بصری انسجام دکوراسیون شما را هم از بین می‌برد.

 

اصول چیدمان فرش

استفاده از فرش های اصیل در چیدمان ایرانی 

 

کف خانه را با فرش پر نکنید!

تا چند سال پیش،فرش کردن به این معنی بود که بیش‌ترین سطح کف، تا حد ممکن با فرش پوشیده شود! زیرا مبلمان به وسعت امروزی استفاده نمی‌شد و پشتی و بعضاً متکا از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند از این رو همه ترجیح می‌دادند هنگام تکیه بر پشتی ، روی یک فرش گرم و نرم نشسته باشند تا یک سطح سفت و نه چندان راحت! اما با ورود مبلمان به فضای داخلی، امروزه شرایط متفاوت است. لازم است بدانید فرش به عنوان یک عنصر زینتی در فضای داخلی کاربرد متفاوتی با انواع کفپوش و یا موکت دارد و اگر می‌خواهید چیدمانی مدرن و امروزی داشته باشید باید بدانید پر کردن خانه با فرش علاوه بر ایجاد شلوغی بصری ارزش و اهمیت فرش را هم کم می‌کند. پس سعی کنید از فرش به گونه‌ای در فضا بهره ببرید که شاخص باشد و جلب توجه کند.

 

فرش‌ها را با فاصله از دیوار پهن کنید!

اگر می خواهید فرشی بزرگ در منزل خود پهن کنید، باید آن را به نحوی پهن کنید که از همه طرف حداقل 20 تا 50 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد. این کار باعث می‌شود که فضای شما دلبازتر به نظر برسد. ( این اندازه متناسب با ابعاد فضا شما متغیر خواهد بود)

 

فرش‌ها را با فاصله از هم پهن کنید!

علاوه بر فاصله فرش‌ها با دیواره كناری، لازم است فرش‌ها نسبت به یكدیگر هم با فاصله قرار بگیرند.

این کار سبب می‌شود که کفپوش شما که بخشی از دکوراسیون منزل شماست دیده شود و فضای منزل دلبازتر به نظر برسد. از لحاظ اقتصادی هم در مقایسه با زمانی که همه فرش‌ها به هم چسبیده باشند به صرفه‌تر است و زیبایی فرش بیشتر نمایان خواهد شد.

 

نکات چیدمان اصولی فرش

چیدمان درست و اصولی فرش در نشیمنی به سبک مدرن

 

چیدمان فرش در پذیرایی

در مورد چیدمان فرش پذیرایی یک قاعده کلی وجود دارد، آن هم این است که باید زمانی که روی کاناپه نشسته‌اید پاهای شما فرش را لمس کند. این قاعده با سه نوع چیدمان امکان‌پذیر است:

  • پایه‌های جلویی مبل روی فرش و پایه‌های عقب روی کفپوش باشد.
  • تمامی پایه‌ها روی فرش قرار گیرد.
  • مبلمان به طور کامل دور فرش چیده شود و فرش تنها در برگیرنده پایه‌های میز جلو مبلی باشد. (این چیدمان خیلی توصیه نمی‌شود چون در این حالت فضای شما کوچکتر درک می‌شود) 

 

اصول چیدمان فرش پذیرایی

نحوه صحیح چیدمان فرش پذیرایی

 

اصول چیدمان فرش پذیرایی

قرارگیری پایه‌های جلویی كاناپه روی فرش و پایه های پشتی آن روی كفپوش

 

چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل

بهتر است بدانید چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل شکل بسیار راحت‌تر از پذیرایی‌های مربعی شکل است. زیرا در پذیرایی مستطیلی به دلیل کشیدگی فضا امکان تفکیک فضاها به کمک فرش و استفاده از میز ناهارخوری در کنار ست مبلمان وجود دارد. به بیانی دیگر در پذیرایی‌های مربعی شکل ما ملزم به خرید یک دست مبل هستیم اما در فضاهای مستطیلی به دلیل کشیدگی طول و عرض، به راحتی می‌توانیم دو دست مبل را جای دهیم.

 

چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان پذیرایی مستطیل شکل با تفکیک فضایی به کمک فرش

 

چیدمان فرش در پذیرایی مربع

درپذیرایی مربع شکل ابتدا باید یک نقطه‌ی کانونی برای چیدمان مشخص کنید و تلویزیون یا شومینه را آن جا قرار دهید. سپس مبلمان را رو به روی آن‌ها بچینید و فرش را بین مبلمان پهن کنید. اگر قصد دارید در این فضا میز ناهارخوری قرار دهید باید از یک فرش جداگانه برای آن استفاده کنید به گونه ای که فرش وسط در وسط میز قرار گیرد.

 

چیدمان فرش در نشیمن مربع

بهترین چیدمان فرش ایرانی در پذیرایی مربع شکل

 

در پذیرایی‌های مربعی همچنین می‌توانید از چیدمان مرکزگرا و فرش‌هایی با نقوش مركزگرا بهره ببرید.

فرش‌های گرد نیز یک پیشنهاد ایده‌آل برای چیدمان‌های مركزگرا هستند که کم‌ترین هدر رفت فضا را دارند. پس اگر دکوراسیون‌های خلوت را می‌پسندید این فرش مناسب این نوع پذیرایی و سلیقه‌ی شماست.

 

فرش گرد در پذیرایی مربع

استفاده از فرش گرد و الگو چیدمان مرکزگرا برای نشیمن مربع شکل

 

جیدمان فرش در پذیرایی مربع شکل

چیدمان مرکزگرا با استفاده از فرش و کاناپه گرد در وسط پذیرایی

 

چیدمان فرش اتاق خواب

تصور کنید! هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید دوست دارید وقتی از تخت پایین می‌آیید پاهایتان روی کفپوش قرار بگیر یا روی یک فرش گرم و نرم؟

بدیهی است که انتخاب همه فرش خواهد بود.

برای چیدمان فرش در اتاق خواب بهتر است فرش و تخت وسط قرار گیرد و فرشی انتخاب شود که از دو سمت تخت 40 تا 50 سانتی‌متر فاصله داشته باشد. این نکته به خصوص در اتاق خواب‌ هایی که کفپوش سنگ و یا سرامیک دارند، بیشتر کاربردی است.

برای چیدمان فرش در اتاق خواب 3 روش کلی وجود دارد:

  • پهن کردن فرش تنها در زیر تخت خواب
  • پهن کردن فرش در اطراف تخت خواب
  • استفاده از چندین فرش برای جدا کردن بخش‌های مختلف اتاق خواب

 

اصول چیدمان فرش اتاق خواب

روش درست و اصولی چیدمان فرش در اتاق خواب

 

چیدمان فرش اتاق خواب

چیدمان درست و اصولی فرش زیر تخت خواب در اتاق خواب به سبک مدرن

 

چیدمان فرش اتاق خواب

استفاده از فرش برای تفکیک فضای خواب از فضای نشستن در اتاق خواب

 

چیدمان فرش در فضای غذاخوری

مانند تخت خواب هنگام نشستن پشت میز ناهارخوری هم نیاز به وجود فرش احساس می‌شود.

فرش باید از طرفین میز ناهارخوری فاصله حداقل 60 سانتی‌متری داشته باشد تا وقتی صندلی‌ها را بیرون می‌کشید روی فرش قرار گیرند و هنگام داخل بردن آن به لبه فرش گیر نکند.

 

اصول چیدمان فرش غذاخوری

الگو چیدمان درست فرش فضای غذاخوری

 

چیدمان فرش فضای غذاخوری

استفاده از فرش در زیر میز ناهار خوری با رعایت استانداردهای چیدمان

 

چیدمان فرش در راهرو

استفاده از فرش در راهروها می‌تواند به کیفیت فضایی منزل شما کمک کند. در راهروهای مربع شکل بهتر است که یک فرش گرد استفاده شود و در راهروهای مستطیل شکل و باریک؛ پیشنهاد ما استفاده از فرش‌های كم‌عرض و باریک یا كناره است.

 

فرش کناره در راهرو

استفاده از فرش کناره در فضاهای کشیده و طویل مثل راهروهای داخلی

 

چیدمان فرش گرد

فرش‌های گرد با هر فضایی هم‌خوانی ندارند و بهتر است در ترکیب با مبلمان با فرم‌های دایره‌ای و یا فضاهای مربعی شکل استفاده شوند.

یکی از فضاهای مناسب برای استفاده از فرش گرد، استفاده زیر میز ناهارخوری گرد است. همچنین یک فرش گرد کوچک برای اتاق خواب‌های کوچک و آشپزخانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 

فرش گرد برای میزناهارخوری گرد

استفاده از فرش گرد برای میز ناهارخوری دایره‌ای شکل

 

چیدمان فرش روی پارکت

پارکت و لمینت دو کفپوشی هستند که به دلیل استفاده از چوب در ساختارشان به خودی خود باعث ایجاد گرما در محیط می‌شوند از این رو برای انتقال این حس به فضا بهتر است تمامی سطح را با فرش پر نکنید.

توجه داشته باشید برای ایجاد هارمونی رنگی اگر کفپوش رنگ تیره انتخاب کردید دنبال فرش‌هایی به رنگ روشن باشید.

 

چیدمان فرش روی پارکت

ایجاد هارمونی رنگی با چیدمان فرش کرم رنگ روی پارکت چوبی

 

چیدمان فرش روی پارکت تیره

ایجاد کنتراست با چیدمان فرش به رنگ روشن روی کفپوش پارکت با رنگ تیره

 

چیدمان فرش روی پارکت

چیدمان فرش مدرن روی پارکت تیره

 

چیدمان فرش روی سرامیک

سنگ و سرامیک دو متریال سرد هستند که این سردی را به دکوراسیون داخلی منزل نیز انتقال می‌دهند از این رو در چیدمان فضاهایی که کفپوش سرامیکی دارند بهتر است از فرش‌های بزرگ برای پوشش حداکثری فضا استفاده کرد تا فضا گرمای کافی را بدست بیاورد و زیباتر جلوه کند.

 

چیدمان فرش روی سرامیک

چیدمان فرش در فضای غذاخوری با کفپوش سرامیکی

 

چیدمان فرش روی سرامیک

چیدمان فرش مدرن برای نشیمن با کفپوش سرامیکی

 

سخن آخر

فرش و قالی از اجزای اساسی چیدمان به شمار می‌روند که فضای خانه را علاوه بر اینکه زیباتر و کامل‌تر نشان می‌دهند، به گرمای آن نیز می‌افزایند و همچنین در صورت عدم انتخاب فرش مناسب و عدم هماهنگی آن با مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون (از نظر سایز، فرم، رنگ، طرح، نوع و …) شاهد افت کیفیت و ناهماهنگی بصری آن فضا خواهیم بود.

در این مقاله چندین نکته طلایی در چیدمان فرش را با هم مرور کردیم. نظرات و سوالات خود را در این باره در کامنت برای ما بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید