علت خنک نکردن داکت اسپلیت چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله، علت خنک نکردن داکت اسپلیت، دلایل مختلف اشکال در کارکرد آن و مواردی که موجب مشکلاتی ازین دست می‌شود اشاره شده است.

در مقاله‌ داکت اسپلیت داکتینو می‌خوانیم : " داکت اسپلیت (Ducted Split Air Conditioning) نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که می‌تواند برای تمام مصارف مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. داکت اسپلیت برای انتقال هوا، از کانال‌های تهویه (کانال گالوانیزه، پلی یورتان و یا لوله‌های فلکسیبل) استفاده می‌کند و این ویژگی در واقع یکی از مواردی است که آن را با اسپلیت‌های گازی دیواری متمایز می‌کند. این وجه تمایز همچنین باعث برتری داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت معمولی می‌شود؛ زیرا وجود کانال‌های تهویه باعث می‌شود که هوای مطبوع (سرد یا گرم) به‌طور یکسان و متوازن به تمام قسمت‌های درون ساختمانِ تهویه شونده، توزیع گردد.

متاسفانه گاهی اوقات با یک سری مشکلات از جمله خنک نشدن هوا توسط دستگاه مواجه می‌شویم. از دلایل این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نداشتن شارژ کافی گاز (مبرد) در دستگاه

دستگاه داکت اسپلیت احتیاج به سرویس و شارژ گاز دوره‌ای دارد. به این دلیل که با سرویس و شستشوی کندانسور، اواپراتور و بلووری فن یونیت داخلی و خارجی، هوا به خوبی جریان پیدا می‌کند و باعث بالا رفتن راندمان کاری داکت اسپلیت و در نتیجه افزایش سرمایش دستگاه می‌شود. در ضمن، باعث کمتر شدن مصرف انرژی می‌شود که امری بسیار مفید در جهت صرفه جویی در هزینه‌ها است.

گروه صنعتی داکتینو با بهره‌گیری از متد روز تعمیر و نگهداری داکت اسپلیت، با کمک مهندسان، کارشناسان و تکنسین‌های خبره، در خدمت شما هموطنان عزیز است. اعضای داکتینو وقت شناس و همیشه آماده خدمت رسانی می‌باشند. در گروه صنعتی داکتینو تعمیرات فن و کمپرسور داکت اسپلیت در کمترین زمان انجام می‌پذیرد.

یکی از اقدامات مهم در نگهداری از داکت اسپلیت، شارژ گاز این دستگاه است. باید بدانید که عدم انجام این عملیات در زمان مناسب، می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی در این دستگاه شود.

شارژ گاز، در حوزه‌ی اقدامات تعمیرات داکت اسپلیت قرار دارد و حساسیت‌های مختص به خود را دارد، به طوریکه تنها تکنسین‌های مجرب این حوزه قادر به انجام این کار می‌باشند. همکاران ما در شرکت داکتینو، ضمن مراجعه به محل مورد نظر، تجهیزات مورد نیاز از جمله کپسول‌های گاز را به محل برده و اقدام به شارژ گاز داکت اسپلیت می‌نمایند.

شارژ گاز داکت اسپلیت می‌بایست هرچند وقت یکبار قبل از آنکه فقدان آن موجب عیب در دستگاه شود، به وسیله یک تکنسین داکت اسپلیت اندازه گیری شود تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گردد. در حالتی‌که اندازه شارژ گاز داکت اسپلیت از حد طبیعی کمتر شود منجر به مشکلاتی اعم از:

  • یخ زدن پنل داکت اسپلیت
  • ساتع شدن باد گرم از داکت اسپلیت
  • سوختن و آسیب به کمپرسور
  • از کار افتادن کمپرسور
  • تولید صدای بلند از کندانسور داکت اسپلیت

مقدار گازی که در داکت اسپلیت تزریق می‌شود با توجه به نیاز دستگاه به صورت شارژ تکمیلی و یا شارژ گاز کامل انجام می‌پذیرد. طبیعتا بها و ارزش شارژ گاز با توجه به میزان گازی که به دستگاه زده می‌شود، متغیر خواهد بود.
بهتر است هر سال هنگام سرویس داکت اسپلیت از سرویسکار داکت اسپلیت بخواهید تا اندازه گاز دستگاه را میزان‌گیری نماید، تا در میانه فصل تابستان یا زمستان نیاز به تعمیرات داکت اسپلیت نداشته باشید.

 

متناسب نبودن ظرفیت دستگاه با محیط تهویه شونده

در مقاله‌ای از داکتینو درباره محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت می‌خوانیم: " محاسبه ظرفیت استاندارد داکت اسپلیت یا سایر سیستم‌های تهویه مطبوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چون در نهایت منجر به افزایش کارایی و طول عمر دستگاه و مصرف بهینه انرژی خواهد شد."

منظور از ظرفیت، میزان سرمایش یا گرمایشی است که دستگاه می‌تواند تولید کند که این ظرفیت بر اساس واحد تن یا Btu/hr اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت دستگاه را باید متناسب با متراژ محیط تهویه شونده انتخاب کنیم.

اگر ظرفیت دستگاه کمتر از میزان ظرفیت مورد نیاز واحد مسکونی یا تجاری (محیط تهویه شونده) باشد، دستگاه تحت فشار قرار گرفته و نتیجه آن سرمایش یا گرمایش ناکافی خواهد بود. همچنین، طول عمر دستگاه نیز کاهش می‌یابد.

 

نشتی گاز (مبرد) از لوله مسی یا مبدل‌ها

یکی از شایع‌ترین مشکلات در داکت اسپلیت‌ها، مسئله نشت‌ها (نشت گاز یا هوای تولید شده) است. مبرد (گاز خنک کننده داکت اسپلیت) مهم‌ترین وظیفه را در خنک‌سازی هوا بر عهده دارد. در نتیجه، در صورتی که داکت اسپلیت، هوا را به درستی خنک نکند، احتمال نشت گاز مبرد و پایین بودن سطح این گاز بسیار بالا است.

 تمام پیچ و خم‌ها و مفاصل لوله مسی تحت فشاری ثابت و همیشگی قرار دارند. با توجه به میزان رطوبت و سایر ترکیبات موجود در هوا که باعث ایجاد خوردگی در لوله‌ها و اتصالات می‌شوند، لوله‌های مسی ممکن است به مرور زمان دچار نشتی گاز شوند. در بسیاری از موارد، نشت گاز مبرد در بخش یونیت خارجی داکت اسپلیت رخ می‌دهد. علت این امر هم این است که هوای بیرون از ساختمان تقریبا کنترل ‌ناپذیر است و مسائل مختلفی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در مواردی که مشکل نشتی وجود داشته باشد، تعمیر داکت اسپلیت کار نسبتا ساده‌ای است. البته، برای این کار حتما باید از وجود یک تکنسین خبره کمک گرفت. تجربه تکنسین نیز در رفع این مشکل اهمیت دارد.

در صورتی که سطح گاز مبرد پایین‌تر یا بالاتر از سطح استاندارد شارژ شود، ممکن است به داکت اسپلیت آسیب وارد شود.

 

گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر هوا

با توجه به آنکه تصفیه هوای محیط تهویه شونده در سیستم‌های داکت اسپلیت به وسیله یک فیلتر انجام می‌شود، لذا بسیار مهم است که فیلتر همواره تمیز بماند. چون در صورت تجمع آلودگی در آن، از عبور هوا ممانعت خواهد شد و کارایی فیلتر از بین می‌رود.

فیلترها دارای انواع بسیار مختلفی است. فیلترها را هر 3 ماه یک بار (بسته به محیط و شرایط آب و هوایی) بازدید و نظافت فرمایید. در صورت تمیز نگه داشتن فیلتر هوا، گردش هوا در یونیت داخلی به آسانی انجام می‌شود و پرتاب باد بیشتری صورت می‌گیرد.

 توجه فرمایید که توری صافی یا فیلتر در زیر یا پشت یونیت داخلی قرار دارد.

 

عدم کارکرد درست ترموستات دستگاه

پس از آنکه با داکت اسپلیت آشنا شدید، حال نوبت آن است که در مورد یکی از مهم ترین قطعات آن یعنی ترموستات توضیح داده شود. همانطور که مشاهده می‌فرمایید، ترموستات از ترکیب دو کلمه Therm به معنی دما و Stat به معنی ثابت تشکیل شده است. این قطعه در تجهیزات مختلف، از خودرو گرفته تا وسایل سرمایشی مانند داکت اسپلیت، کولرگازی و … ، وظیفه ثابت نگه داشتن دما را بر عهده دارد.

ترموستات داکت اسپلیت، یکی از اجرای این دستگاه است که وظیفه چک کردن، کنترل و متعادل سازی دمای هوای محیط تهویه شونده را بر عهده دارد .

هنگامی که دمای واحدی از ساختمان و یا محیط تهویه شونده، کمتر و یا بیشتر از دمای تعریف شده به ترموستات باشد، این قطعه با فرمان به داکت اسپلیت و روشن و خاموش کردن فن هوا و کنترل شیر برقی، دمای محیط را کم و یا زیاد می‌کند تا به درجه مورد نظر برسد.

ترموستات داکت اسپلیت‌ها معمولا در شکل و مدل‌های متنوع در بازار وجود دارند، اما به طور کلی به دو دسته آنالوگ و دیجیتالی تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که ترموستات‌های نسل جدید داکت اسپلیت‌ها همگی دیجیتالی هستند.

کنترل کننده‌های دمای داکت اسپلیت نیز، همانند سایر تجهیزات الکتریکی، ممکن است خراب شوند و آسیب ببیند. در این هنگام است که داکت اسپلیت دمای مورد نظر و دلخواه را تولید نمی‌کند.

عواملی که در این اتفاق دخیل هستند شامل موارد زیر هستند:

  • پایان رسیدن عمر مفید ترموستات
  • آسیب‌های فیزیکی مانند برخورد آب با قطعه و یا وارد شدن ضربه به آن
  • استفاده از ترموستات‌های بی کیفیت و تقلبی در داکت اسپلیت

 

مناسب نبودن محل قرار گیری یونیت خارجی

بهترین مکان برای جانمایی داکت اسپلیت چه نقطه‌ای است؟ متاسفانه در برخی از ساختمان‌های جدید برای تعبیه داکت اسپلیت از قبل پیش بینی مورد نظر صورت نمی‌گیرد و برنامه مناسب جهت الویت بندی کارهای تاسیساتی انجام نمی‌پذیرد. بدین صورت که معمار و یا نقشه کش تاسیسات ساختمان محلی را برای تعبیه داکت اسپلیت در نظر می‌گیرد و کارفرما مجبور به نصب داکت اسپلیت در همان مکان مشخص می‌شود. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است، که برای بهترین بهره برداری از دستگاه داکت اسپلیت بهتر است مهندسان شرکت‌های مربوطه ابتدا بهترین مکان را برای جانمایی کانال‌ها و یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت در نظر بگیرند، سپس سایر امور مربوط به طراحی داخلی ساختمان صورت پذیرد.

شرکت داکتینو با بهره گیری از مهندسان با تجربه در زمینه‌ی طراحی نقشه کانال و امور مربوط به جانمایی دستگاه داکت اسپلیت، به کارفرمایان عزیز کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را برای بالاترین بازدهی دستگاه داکت اسپلیت، اتخاذ نمایند.

اما با این وجود، برخی از افراد هم استفاده از داکت اسپلیت را در زمانی انتخاب می‌کنند که ساختمان ساخته شده و کانال کشی خاصی برای آن انجام نشده و نیاز است که برای این منظور تصمیم گیری‌های لازم توسط افراد با صلاحیت و متخصص انجام پذیرد.

ما در این مقاله به دنبال ارائه راهکارهایی هستیم تا شما بهترین نتیجه را از دستگاه داکت اسپلیت خود دریافت نمایید. در مقاله‌های مختلف سایت داکتینو، در رابطه با نحوه‌ی عملکرد دستگاه داکت اسپلیت توضیحات جامعی ارائه شده است.  

 داکت اسپلیت از یک پنل داخلی و یک پنل خارجی تشکیل شده است. برای نصب داکت اسپلیت باید برای جانمایی هر دو پنل تصمیم درستی اتخاذ شود تا شاهد بهترین نتیجه از سیستم سرمایشی و یا گرمایشی داکت اسپلیت باشید.

کمپرسور داکت اسپلیت باید در منطقه‌ای قرار بگیرد که فضای آزاد در اطراف آن به میزان لازم فراهم باشد. اشیا، دیوار و یا هر چیزی در مجاورت کمپرسور داکت اسپلیت، مانع تبادل درست گرما با محیط خواهد شد و این موضوع باعث کاهش بازدهی دستگاه و گرم‌تر شدن هوای خروجی داکت اسپلیت می‌شود.

ضمن اینکه اگر کمپرسور نتواند اقدام به تبادل هوای گرم با محیط کند، مصرف برق دستگاه افزایش خواهد یافت، در نتیجه طول عمر کمپرسور نیز به شدت کاهش می‌یابد.

 

فن یونیت داخلی یا خارجی

به طور معمول، علت صدای اواپراتور داکت اسپلیت ناشی از خرابی بلوور فن یونیت داخلی می‌باشد. یکی از دلایل اصلی صدا دادن بلوور فن، خراب بودن بلبرینگ بلووری فن می‌باشد. خرابی فن و از بین رفتن قدرت آن و همچنین کمتر بودن میزان دور آن از حد استاندارد، یکی از نشانه‌های مهم اهمیت رسیدگی سریع به وضعیت فن دستگاه می‌باشد.

داکت اسپلیت

 

صدای فن دستگاه از موارد مهم شکایت کارفرمایان از وضعیت فن دستگاه داکت اسپلیت است، که این مشکل ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد :

  • عدم طراحی و اجرای استاندارد کانال کشی 
  • ضخامت ورق کانال کمتر از اندازه استاندارد باشد
  • استفاده از دریچه با کیفیت پایین که از ورق نازک استفاده شده که در این صورت باد باعث لرزش دمپرها می‌گردد
  • عدم هماهنگی بین اندازه دستگاه با سایز کانال کشی های اجرا شده

 

خرابی برد داکت اسپلیت

برد داکت اسپلیت یک قطعه الکترونیکی است که مانند مغر انسان، فرمان‌های لازم را به داکت اسپلیت منتقل می‌کند. در صورتی که این قطعه دچار آسیب شود امکان دارد دستورات اشتباه بفرستد، یا هیچ دستوری مبنی بر کارکرد داکت اسپلیت ارسال نکند.

اگر با هر یک از علائم و نشانه‌های زیر در داکت اسپلیت خود مواجه شدید اولین قدم این است که سریعا نسبت به تعمیر برد دستگاه با کارشناسان داکتینو تماس بگیرید تا دستگاه داکت اسپلیت شما سرویس گردد.

  • داکت اسپلیت روشن نمی‌شود.
  • داکت اسپلیت اتصالی برق دارد.
  • داکت اسپلیت با ریموت کنترل روشن نمی‌شود.
  • برودت یا گرمایش ایجاد نمی‌کند. 
  • فن داکت اسپلیت روشن می‌شود اما کمپرسور کار نمی‌کند
  • کمپرسور و فن درحال کارند وبعد از مدتی خاموش می‌شود.

خرابی برد داکت اسپلیت

 

در این مقاله، علت خنک نکردن داکت اسپلیت، دلایل مختلف اشکال در کارکرد آن و مواردی که موجب مشکلاتی ازین دست می‌شود اشاره شده است. علاوه بر این، نحوه‌ی عیب یابی آن به صورت مفصل توضیح داده شده است.

هدف داکتینو از ارائه‌ی این آموزش، آشنایی با عملکرد داکت اسپلیت و نحوه‌ی خدمت رسانی این گروه صنعتی به هموطنان گرامی در راستای جلب رضایت شما عزیزان است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید